Airco Toshiba RAS-16BKV

Evarist

Golden Member

NIEUWE UPDATE ONDERAAN
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158919/5

Deze airco vriest regelmatig dicht vorige vrijdag tot 4x op een dag.

Ik heb nog geen enkele keer een negatieve temperatuur gemeten op de verdamper. De gemeten temperatuur is tussen 4 en 7°.
Normaal zou daar toch een sensor moeten inzitten die de temperatuur meet en de compressor terug regelt als het te koud wordt?

Wat kan er fout zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Luchtdoorstroming? Ventilator verstropt? Toerental te laag? Verdamper verstropt? Filters?

Blaas eens met perslucht door de verdamper. Kuch.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meestal is dat een symptoom van een TEKORT aan gas. De installatie zal mogelijk een klein beetje lekken.

Op 24 juli 2022 21:28:55 schreef KellyDK:
Meestal is dat een symptoom van een TEKORT aan gas. De installatie zal mogelijk een klein beetje lekken.

Interessant. Kun je dat technisch verklaren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik kan dat wel verklaren, ja!
Namelijk omdat de verdampingstemperatuur steeds lager wordt.
Als er op een gegeven moment te weinig koudemiddel op zit door lekkage en de compressor zal niet terug toeren (geen Inverter dus) zal hoe dan ook de verdampingstemperatuur zakken. Bij juiste koudemiddel vulling wordt d.m.v. inspuiting een bepaalde hoeveelheid koudemiddel in de verdamper gespoten en is er een evenwicht tussen inspuiting en afzuiging van koelgas.

Vriest die hele verdamper dan in, of alleen het beginstukje waar het capillair overgaat naar de verdamper?

Arco

Special Member

Verstopping in de leiding kan ook bevriezing geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Bedankt voor de talrijke reacties.
Ik ga morgen aan de slag.
Het is een inverter-warmtepomp lucht-lucht.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 24 juli 2022 22:04:39 (27%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Te weinig gas zorgt voor een lagere druk, en dus ook een lagere temperatuur in de verdamper.
De "simple" manier om te kijken of een airco gas kwijt is, is dan ook op basis van een druk- en temperatuurmeting. De "goeie" manier is het systeem volledig leegmaken, meten en dan terug opvullen met de correcte hoeveelheid maar dat wordt bij huishoudelijke installaties zelden tot nooit gedaan geloof ik.

Bij mijn weten meten ook inverter airco's de drukken niet, maar sturen die het toerental door het verschil tussen de gewenste en de gemeten temperatuur. Ook met te weinig gas blijven die gewoon doordraaien alsof er niets aan de hand is.

Op 24 juli 2022 21:35:06 schreef EricN:
[...]

Interessant. Kun je dat technisch verklaren?

een tekort aan koelmiddel zorgt voor te weinig druk aan de warme kant en dus een te lage druk voor het capillair. Na het capillair komt dus ook te weinig koelmiddel. omdat er maar weinig koelmiddel kan verdampen trekt de compressor de koude kant naar een lagere druk dan het normale evenwicht, en hierdoor wordt het daar veel kouder dan normaal.

Je merkt het dat de verdamper maar voor een klein deeltje condenseert en aanvriest. Het is een complex evenwicht.
dat evenwicht weizgit ook met de buitentemperatuur. Bij deze hitte zou het kunnen de de invertor te enthousiast gaat regelen (compressor volle snelheid) en buitenventilator niet evenredig meedraait. (of de condensor vuil zit. Kijk dus ook even buiten.
Een invertor airco heeft principe voldoende sondes aan boord om dichtvriezen tegen te gaan, ook bij te weinig koelmiddel. Kan dus ook dat de sonde op de verdamper wat afwijkt. Oja , ventilatie op de hoogste stand zetten helpt alvast tegen dicht vriezen.

Op 24 juli 2022 21:59:52 schreef Leeuw van Recht:
Vriest die hele verdamper dan in, of alleen het beginstukje waar het capillair overgaat naar de verdamper?

Dat zou ik dan denken bij te weinig gas (of verstopping?).

Edit: Als bij te weinig gas de boel kouder wordt zou ik denken dat dan het rendement beter wordt. Tenzij het "kouder worden" zich plaatselijk manifesteert aan de inspuiting maar dat zou ik niet afleiden uit TS zijn uitleg.

Edit2: dichtvriezen en 7 graden meten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

er zit in een binnenunit doorgaans een sensor in een stukje koper buis tegen de verdamper gemonteerd. die meet of de verdamper dicht aan het vriezen is en schakelt dan de compressor even uit. op een plastic steuntje voor de verdamper zit ook een sensor, die meet de ruimte temperatuur. ik zou denken dat de sensor stuk is, of gewoon uit het buisje geschoven.

dat de verdamper dichtviest is niks aparts met hoge luchtvochtigheid, maar dan moet de unit ook vanzelf weer gaan ontdooien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 juli 2022 22:35:41 schreef EricN:
[...]

Dat zou ik dan denken bij te weinig gas (of verstopping?).

Tenzij het "kouder worden" zich plaatselijk manifesteert aan de inspuiting maar dat zou ik niet afleiden uit TS zijn uitleg.

Edit2: dichtvriezen en 7 graden meten?

het bevriezen begint altijd aan de kant waar ingespoten wordt (ik bedoel bij te weinig koelmiddel), maar door het lokaal bevriezen schuift dat punt op,.

Het andere stuk van de verdamper, wat nog niet bevroren zit, laat nog lucht door, maar dat koelt ook niet.. vandaar dat je een hoge uitlaattemperatuur meet en het ding toch dichtvriest.

Ts kan het proces beter eens van dichtbij volgen. Uit een juiste beschrijving gaan we veel leren, want nu blijft het wat gokken en opsommen van mogelijke oorzaken.

Onze airco de RAS13 ook Toshiba had afgelopen Dinsdag voor het eerst even een pauze, was ook dicht gevroren en na 5 min ging weer draaien

Evarist

Golden Member

Ik ben aan het werk geweest.

De airco is niet meer dichtgevroren de laatste dagen.
Het gebeurt willekeurig. Er zit geen lijn in. Soms vriest ze dicht als het heel heet is, anders weer als het niet heel heet is.

De ruimte heeft weinig thermische inertie. Als de airco dichtvriest is het op 20 min pokkeheet. Lastig dus.

Wat heb ik nu vandaag gedaan?
De binnenunit schoon gemaakt. Er was maar heel weinig stof op de filters.
De buitenunit open gemaakt. Ook niet noemenswaardig stof.
Met een spuitbus met perslucht krijg ik maar weinig stof weg. Ik heb het er aan de aanzuigzijde afgeplukt.

Allicht is er een sensor die soms faalt. Waar zit die sensor?
Overigens stopt de airco niet als ze dichtgevroren is.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

dat ius wel een manco, de airco moet stoppen als dichtgevroren is, zit de sensor echt goed tegen verdamper aan?? Vriest de verdamper als 1 plaat geheel dicht??

Op 26 juli 2022 18:31:52 schreef Evarist:
Ik ben aan het werk geweest.

Allicht is er een sensor die soms faalt. Waar zit die sensor?
Overigens stopt de airco niet als ze dichtgevroren is.

In dit geval zou het om de sensor moeten gaan die in de binnenunit tegen de verdamper aan zit. Meestal is die ingegoten in een metalen busje dat dan in een aangepaste opening op de verdamper geschoven wordt, zodat ie goed thermisch contact heeft.

En, ja die dingen kunnen intermitterend falen. best lastig op te sporen. heb er ooit een keer de scoop aangehangen. na vele uren van stabiele spanning kreeg ik een kraakstoring op de scoop te zien, wat de elektronica helemaal dol maakte.. nieuwe sonde erin en opgelost. Ik zou de weerstand van de sonde even meten, als het een 10kOhm is gewoon als test even vervangen door een andere 10Kohm NTC die je er met rubberlijm even inlijmt en dan kijken of het stabiel blijft.

dat de airco dichtvriest maar geen patroon erin te zien is, is niks raars. dat proces is nogal afhankelijk van de luchtvochtigheid. is het gortdroog als vorige week, dan kan de compressor uren draaien zonder hoeven ontdooien. nu is het veel vochtiger, de verdamper zal dan sneller dichtvriezen. ik kan dat vaak al horen, de binnenunit gaat dan vaak licht fluiten en andere geluiden maken omdat de luchtstroming verandert door de rijp.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juli 2022 18:31:52 schreef Evarist:
Met een spuitbus met perslucht krijg ik maar weinig stof weg. Ik heb het er aan de aanzuigzijde afgeplukt

Is er nu stof of niet? Wat bedoel je met afgeplukt? Lijkt alsof er pak op ligt maar dicht zit. Met spuitbus verwacht ik ook geen wonderen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 juli 2022 20:35:53 schreef testman:
dat de airco dichtvriest maar geen patroon erin te zien is, is niks raars. dat proces is nogal afhankelijk van de luchtvochtigheid. is het gortdroog als vorige week, dan kan de compressor uren draaien zonder hoeven ontdooien. nu is het veel vochtiger, de verdamper zal dan sneller dichtvriezen.

Nu klopt dat voor een heel simpel ding, maar een Toshiba hoort toch bij de betere merken, en die verkopen deze spullen ook in landen met hoge luchtvochtigheid. Lijkt me dat deze nooit hoort dicht te vriezen, ongeacht de atmosferische omstandigheden, en er dus wat fout zit.

Maar gedeeltelijk dichtvriezen of helemaal dat maakt verschil tussen gas tekort of niet..

Maak eens een duidelijke foto, dat zou hier veel helpen dacht ik...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 27 juli 2022 00:54:40 schreef kris van damme:
[...]

Nu klopt dat voor een heel simpel ding, maar een Toshiba hoort toch bij de betere merken, en die verkopen deze spullen ook in landen met hoge luchtvochtigheid. Lijkt me dat deze nooit hoort dicht te vriezen, ongeacht de atmosferische omstandigheden, en er dus wat fout zit.

dat doet daikin en mitsubishi heavy industry ook, en dat zijn de A merken. niet helemaal dichtvriezen, maar gedeeltelijk idd. je hoort de vernauwing van de verdamper door rijp in de ventilatorlucht. maar vlak erna begint de ontdooi cycli.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2022 20:34:10 schreef testman:
[...]

je hoort de vernauwing van de verdamper door rijp in de ventilatorlucht. maar vlak erna begint de ontdooi cycli.

verwar je nu niet met de verwarmingsmode? dan vriest de verdamper idd langzaam maar zeker dicht en is een ontdooicyclus af en toe nodig. de verdamper zit dan buiten. En koelingmode zit de verdamper binnen en wordt via de ventilatiesnelheid en of het compressortoerental het zodanig geregeld dat er zich geen ijs op de verdamper vormt. Ik heb nog nooit geweten dat er een ontdooicyclus nodig was in koelingmode.. (voor een split huiskamer airco)

.....

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 27 juli 2022 21:53:00 (99%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.