IPA waar koop je het?

Op 25 juli 2022 23:29:54 schreef kris van damme:
ja.

volmondig ja, maar dan ff geen voorbeeld noemen wat/wanneer/hoe er dan iets mis gaat? Beetje jammer

Ik heb gpu's en moederboards verdronken in 96% alcohol, nooit een defect gehad, die 4% water verdampt toch ook gewoon
En diverse draaien inmiddels weer 3-4 jaar, dus ook niks langetermijns

En ook van die volgeoxideerde restauratieprojecten begin je met een zware wasbeurt, ook dan maakt het weinig uit wat je erop gooit

Ik had ooit de ECU van mijn 4x4 verzopen in een modderpoel. Schoongemaakt met kraanwater (nat was ie toch al!), afgespoeld met gedestilleerd water en een uurtje op 50 graden in de oven.

Loopt sindsdien weer als een zonnetje!

Er zijn een paar componenten die niet tegen water kunnen, maar de overgrote meerderheid kan er prima tegen. Zolang er maar geen in het water opgeloste dingen (zout, kalk) achterblijven, en de print weer ECHT droog is voordat je hem aanzet is water eigenlijk geen probleem.

mel

Golden Member

Mee eens. je weet niet hoe het opknapt van een sopje ;)
Wel goed droogmaken daarna. ik leg m altijd 20 minuten in een heteluchtoven.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Onlangs bij Bol 3 liter flessen gekocht voor 22 euro.
Dat viel dus alles mee.

Op 26 juli 2022 10:29:15 schreef blurp:
Zolang er maar geen in het water opgeloste dingen (zout, kalk) achterblijven, en de print weer ECHT droog is voordat je hem aanzet is water eigenlijk geen probleem.

Dus ik denk dat de beste/snelste manier is:
* Water (met sop?)
* Water (zonder sop)
* demi water. Nu alle opgeloste dingen verdunnen/wegspoelen.
* IPA. Dit neemt als een dolle het water op. Dus als je 30x meer IPA toevoegt dan het demi water wat er nog aan hing dan verdun je het water 30x.
* Dan drogen: Je moet dan de IPA en resterend water nog kwijt. Maar dat kan dus 30x sneller omdat er 30x minder water is dan wanneer je eindigt met het demi water.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

eerst schoonblazen met lucht, als je dat hebt, en dan in de oven.succes verzekerd. ze komen er uit als nieuw. :)
Thuis hou ik ze altijd onder de kraan, boen ze schoon, dan afspoelen, en uit laten druipen. en dan een half uurtje op een warme plaats.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 26 juli 2022 11:50:32 (38%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 juli 2022 11:37:34 schreef rew:
* IPA. Dit neemt als een dolle het water op. Dus als je 30x meer IPA toevoegt dan het demi water wat er nog aan hing dan verdun je het water 30x.

Klopt, als in dat IPA en water mengen en je dus door spoelen met IPA het water kunt verdringen. Plus dat een IPA/water mengsel de neiging heeft te verdampen als mengsel, zonder water achter te laten.

Maar dat werkt met iedere alcohol (ook met spiritus), en helpt niet om zout en/of kalk te verwijderen.

Demi water haal ik bij de supermarkt voor 2 dollar per 4L, dus onderdompelen in demi water is echt veel goedkoper dan in IPA.

Tidak Ada

Golden Member

Werkt het beste met aceton, maar dat lost helaas teveel kunststoffen op.

Op het chmie lab werd water altijd met acton uit het glaswrk verwijderd:
Eerst uit laten druipen, dan een flinke scheut aceton er bij, uitgieten en nog eens aceton en dan na uitgieten droogblazen met olievrije perslucht....

Glas schoonmaken voor aanslag en andere chemicaliën:
Goed spoelen, daarna een mengsel van bichromaat (!) en zwavelzuur laten inweken. Daarna goed spoelen en bovenstaande droogprocedure uitvoeren

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 26 juli 2022 13:37:55 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 juli 2022 23:46:13 schreef Leeuw van Recht:
een contradictie in terminis

Contradictio met een o alsjeblieft.
Wel een beetje opletten graag :P

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/isopropanol/c/6500

Drogist is leuk voor Paracetamol en zo.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 26 juli 2022 19:53:46 (29%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Op 26 juli 2022 08:44:42 schreef bprosman:
[...]
Dat is een kwestie van een spuitdop (kop) schroeven op een fles (bus).
Of overgieten in een hanteerbare 0.5L spuitfles.

Dat zie je toch een aantal zaken over het hoofd ;).Tijdens het overgieten is de vloeistof in contact met de buitenlucht dus theoretisch kan er dan water en verontreiniging bijkomen.
In een fles zit er naast vloeistof ook lucht waaruit dan verontreiniging in de vloeistof kan komen, in een spuitbus is de lucht vervangen door een iets anders en het staat onder druk dus er kan niets anders bijkomen.

Dus theoretisch snap ik het helemaal dat er in een spuitbus geen verontreiniging kan komen maar hoe erg dat is voor in een fles en of dat ook gebeurt en of hoe erg dat is weet ik niet.

Ik heb voor mijn werk ook regelmatig diverse vloeistoffen over moeten gieten van grote naar kleinere verpakking, waarmee ik ben gestopt. Ik kocht liever direct de goede verpakking al die vloeistoffen kunnen nooit heel goed voor je zijn gezien al die gevaren symbolen die erop staan.
En uiteindelijk scheelt het dan qua kosten niet eens zo heel veel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 juli 2022 08:54:58 schreef DK:

Ik heb gpu's en moederboards verdronken in 96% alcohol, nooit een defect gehad, die 4% water verdampt toch ook gewoon
En diverse draaien inmiddels weer 3-4 jaar, dus ook niks langetermijns

En ook van die volgeoxideerde restauratieprojecten begin je met een zware wasbeurt, ook dan maakt het weinig uit wat je erop gooit

Ik heb toch nergens geschreven dat zuivere IPA nodig was voor het reinigen van moederborden? dat kan met zoveel produkten..

Op 26 juli 2022 08:54:58 schreef DK:
[...]volmondig ja, maar dan ff geen voorbeeld noemen wat/wanneer/hoe er dan iets mis gaat? Beetje jammer

geef een mens dan ook eens de tijd om te antwoorden :-)

vb, deze coaxiaal connectors. soms bij het vastgrijpen raakt daar wel eens een vinger op, of komen ze in aanraking met vet van de gearboxen tijdens de demontage. dan moet je die connectoren echt goed zuiver maken, laat je wat achter dan komen er na X tijd problemen van .. (liefst intermitterend..)

ook bij het reinigen van optieken (die bestaan uit wel 13 lenzen laat ik liever geen strepen na..

de meest kritische toepassing waren de MIG Heads (en reinigen ervan), maar dat is nu (kwasi) verleden tijd. (als je zoekt op MIG Heads op dit forum vind je wel iets terug, geschreven ergens rond 2010)

echtepino

Golden Member

---

[Bericht gewijzigd door echtepino op woensdag 27 juli 2022 09:55:55 (97%)

Word lid van de Benelux DX Club
benleentje

Golden Member

ook bij het reinigen van optieken

Voor onze 3kW fiberlaser moeten de lenzen ook wel eens gereinigd worden dat is best wel een lastige procedure om het goed te doen echter dat staat gewoon in de handleiding. Ook zit der een door de fabrikant geleverde vloeistof bij, wat dat precies is weet ik niet maar die zal dan ook wel heel zuiver moeten zijn.

Tegenwoordig slaan we dat hele schoonmaken vaak over en zetten er gewoon een nieuwe lens in. Zo heel duur is die lens naar verhouding niet eens. Het goed schoonmaken van de lens duurt ruim 10 minuten, tenminste als je het lukt om hem in 1 keer goed schoon te krijgen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 juli 2022 18:20:13 schreef electronono:
Op het forum wordt nogal eens gesproken over isopropylalcohol.
Ik probeerde het bij twee drogisten, maar de oogst was onbegrip en onbekendheid.

De vraag daarom: waar koop je het (in kleine hoeveelheden)?

Je kunt IPA bestellen bij een DA drogist:
https://www.da.nl/orphi-isopropanol-1000-ml
Als je het in de winkel bestelt en ophaalt hoef je geen verzendkosten te betalen.

Als je de IPA liever online bestelt is drogist.nl een goedkopere optie:
https://www.drogist.nl/orphi-isopropanol-1000ml.htm
Je kunt je bestelling thuis of bij een DHL parcelshop laten bezorgen.

Even een terugmelding:

bij een echte ouderwetse drogist in mijn woonplaats kon ik zo een flesje vanaf de plank kopen (250 ml. euro 2,95).
Niet het voordeligst, maar met die hoeveelheid kan ik wel uit...

Wat me verbaasde is dat op het flesje staat 'houdbaar tot 2024'.
Als dat waar is (waarom eigenlijk?) is er een bijkomend voordeel van de kwart liter.

Dank van
electronono

Op 10 augustus 2022 19:29:22 schreef electronono:

Wat me verbaasde is dat op het flesje staat 'houdbaar tot 2024'.
Als dat waar is (waarom eigenlijk?)

Ja, dat was een van de vele excuus redenen om bij de Britten de Brexit er door te duwen..

laat ons stellen dat het vooral door de wetgeving komt binnen de EU en de bijhorende bureaucratie.
In wezen is die IPA binnen 100 jaar nog goed. Maar niemand wil graag oude rommel. (behalve vintage verzamelaars :-) )

Maar even terzijde, misschien de verpakking of de dop niet? Is het glas of plastic?

Ik merk dat mijn 1L flessen minder "strak" staan tegen de tijd dat m'n voorraadje op is. Er verdampt, door de fabriek-gesloten fles dus spul.

Dus als ze beloven dat je 1.0 liter krijgt, is dat na enige tijd niet meer 100% juist. Daarnaast... zou er wat water de omgekeerde richting kunnen lekken. Dus dan is het minder zuiver dan beloofd.

(Zo heb ik een tijd een medicijn moeten gebruiken. Dat kwam in verpakkingen van 1 gram. De arts heeft besloten: Niet 1 of 2 maar 3 doseringen per dag. Maar volgens de fabrikant: "Houdbaarheid 1 jaar want na 1 jaar kunnen we niet meer garanderen dat > 99% van de inhoud het gewenste stofje is". Tja. Als de arts zou hebben uitgerekend dat ik 2.6 gram moet hebben, dan had ik ook 3 gram moeten nemen, en 98% van 3 gram zal ook wel werken. Maar goed. Zo nauwkeurig is het allemaal niet: De arts steekt z'n vinger in de lucht en prikt dan "3 per dag").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Men gaat wel onzinnige houdbaarheidsdatums afschaffen.
Zo vervalt de THT datum van koffie en rijst in ieder geval al... (blijft indien goed bewaard heel lang goed)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@kris: de dop en het flesje zijn van plastic; de soort plastic ontsluit zich niet voor mij...
Overgieten in een glazen stopfles (met zo'n mooie geslepen stop, nog bekend van de scheikundeles)?

@rew: dat was toch niet het medicijn dat je via je neusgat moet innemen??
(geintje hoor..)

@Arco: ik vind wel dat de THT aanduiding op verpakkingen steenzout moet blijven...
Je moet je toch niet voorstellen bedorven zout op je eitje te strooien...?! 8)7

Dank van
electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op donderdag 11 augustus 2022 08:13:57 (11%)

Op 11 augustus 2022 08:09:17 schreef electronono:
@rew: dat was toch niet het medicijn dat je via je neusgat moet innemen??
(geintje hoor..)

Nee, Direct inspuiten. (serieus). :-)

Op 11 augustus 2022 08:09:17 schreef electronono:
@kris: de dop en het flesje zijn van plastic; de soort plastic ontsluit zich niet voor mij...

Er staat een recycle symbooltje op de fles met daarin twee letters. "PP" staat er bij jou: Polypropyleen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 augustus 2022 08:26:12 schreef rew:
Er staat een recycle symbooltje op de fles met daarin twee letters. "PP" staat er bij jou: Polypropyleen.

Ik moet toegeven dat ik dichter bij mijn flesje zit dan jij.
Hoewel ik nogal moeite heb de reliefletters te lezen, staat op de bodem van mijn flesje het recycle-symbool, met daaronder "PE-HD", dus ik denk polyethyleen-highdensity...
Wat dat wil zeggen voor het vloeistofverlies door diffusie weet ik niet.

electronono

aargh! verkeerd gegokt. :-)

Mijn fles (nu ben ik daar in de buurt) is ook PE. (maar niet HD).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dit eigenlijk geschikt voor (elektronisch) schoonmaakwerk?

Kan al tijden mijn spuitbus isopropanol niet meer vinden en heb recent hier geleerd dat ik de 'contact 60' absoluut niet moet gebruiken tenzij ik het goed naspoel (met isopropanol waarschijnlijk?).

Ligt al net zo lang in de kast als de contact 60 (~30 jaar).

mel

Golden Member

Het ziet er uit als geestrijk vocht...maar wel brandbaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..