Zonnepanelen JASOLAR : solaredge omvormer

JimA

Golden Member

Hallo,mijn broer heeft deze zonnepanelen op zijn huis liggen,zijn dit goede panelen,morgen zal ik het juiste model doorsturen,moet bij hem,in kelder nog gaan zien,dan neem ik foto.

Jasolar komt tegenwoordig heel veel langs, dus ik vermoed dat ze een erg grote speler (aan het worden) zijn. Ik durf er niet mijn handen voor in het vuur te steken maar zo groot word je denk ik niet als de helft van wat je levert, troep is.

Zijn dit panelen met ingebouwde SolarEdge optimizers? Want je weet dat optimizers (ingebouwd in het zonnepaneel of los bij het zonnepaneel geplaatst) nodig zijn als je een omvormer van SolarEdge wilt gebruiken?

Op 26 juli 2022 22:55:50 schreef JimA:
...zijn dit goede panelen...

Ik neem maar even aan dat dit een vraag is en geen opmerking. Wat ga je nou doen als het antwoord "nee" wordt? Ga je ze dan van het dak halen? Of huilen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

zijn dit goede panelen.

Dan moet je naar de efficiëntie van de panelen kijken, zeg maar wat de opbrengst is per m2. Dat ligt zo rond de 20%. Heb je goede panelen, dan is dat een paar procent meer, wat minder goede een paar procent minder. Bedoel je kwaliteit, dan zul je in de datasheets van de panelen moeten duiken. Kwalitiet van het glas, frame, folie etc.

Normaal gesproken worden de zonnepanelen geprezen met hun opbrengst bij STD, de Standard Test Conditions. Daar gaat men van een celtemperatuur van 25 graden Celsius. Die heb je in november en januari. Een meer praktische vergelijking is de NOTC, de Nominal Operation Cell Temperature, waar men uitgaat van een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius en een instraling van 800W/m2 en een zuchtje wind. De celtemperatuur is dan al 45 graden Celsius. Dan blijken de zonnepanelen van 400Wp (STC) ca. 100Wp minder te leveren!

Als je zonnepanelen koopt, vergelijk je eerst de diverse datasheets van de fabrikanten voordat je wat op het dak legt. Misschien wil je helemaal geen Chinese dingen op het dak en kies je voor een westers fabrikaat.
Voor een plat dak zou je de glas/glas zonnepanelen kunnen kiezen. Die zijn wat zwaarder, maar je bespaart op je ballast.

Bij mijn weten zijn er geen zonnepanelen met geïntegreerde optimizers. Die zal je er met de SolarEdge omvormer bij moeten nemen anders werkt de omvormer niet.

Op 31 juli 2022 13:29:22 schreef keebrev:
[...]Die heb je in november en januari. Een meer praktische vergelijking is de NOTC, de Nominal Operation Cell Temperature, waar men uitgaat van een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius en een instraling van 800W/m2 en een zuchtje wind. De celtemperatuur is dan al 45 graden Celsius. Dan blijken de zonnepanelen van 400Wp (STC) ca. 100Wp minder te leveren!

Bij mijn weten zijn er geen zonnepanelen met geïntegreerde optimizers. Die zal je er met de SolarEdge omvormer bij moeten nemen anders werkt de omvormer niet.

NOTC is erg nuttig: mijn panelen geven bij volle instraling bijna 3000W (zuidstring), dag in dag uit met deze mooie zon, met een zuchtje koude wind kan dit in een paar seconden makkelijk 10% oplopen.

En ja, er zijn wel wat panelen (geweest) met ingebouwde SolarEdge optimizers.

Maxim heeft ooit een optimiser chip uitgebracht die op cell-niveau kan optimisen. Die zijn ook in panelen geïntegreerd en dat levert interessante I/V curves op.

Voorbeeld : https://zerohomebills.com/wp-content/uploads/Datasheet-Jinko-Cheetah-P…

En er zijn ook panelen met ingebouwde solaredge optimisers, en ook met tigo.

JimA

Golden Member

Jasolar maakt tientallen verschillende panelen

verder wat is goed?
verwachte levensduur / garantie?
opbrengst / m³?
opbrengst / € ?

en waarschijnlijk is het antwoord op al die 3, er zijn betere, er zijn slechtere

en kom je van elk apparaat/aankoop hier achteraf vragen of het goed is? dit is al het tigste topic, de volgende keer ga ik een compilatie maken

JimA

Golden Member

Hallo DK,ik mag toch vragen stellen he,mijn broer kent dat allemaal maar daarom ik nog niet he.

Sine

Moderator

Op 3 augustus 2022 19:20:12 schreef JimA:
Hallo DK,ik mag toch vragen stellen he,mijn broer kent dat allemaal maar daarom ik nog niet he.

Natuurlijk mag dat, maar ik vermoed dat DK bedoeld dat het een beetje mosterd na de maaltijd is als ze al lang en breed zijn aangeschaft en op het dak liggen.

Iemand een link naar een jasolar SE8k? Ik krijg niks gevonden

Dank je,

Heb even gekeken

zijn dit goede panelen,

Nou om antwoord te geven
Vrij duur
Efficientie 0,0
Nee dit is een bar slecht paneel, zou niet mijn voorkeur hebben om een stuk of 12 van deze op mijn dak te leggen

JimA

Golden Member

Ja Dk :S ,hij zal dat allemaal niet nagekeken hebben,voor hij dat bestelt en op zijn dak laat leggen.Zal al de gegevens eens opvragen.

Waarom ga je iets opvragen over spullen die jouw broer op het dak heeft liggen? Ik snap nog steeds het doel van dit topic niet. Leg nou eens uit aub.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein