Stroomverbruik airco

benleentje

Golden Member

Verwarmen met Airco is juist goedkoper dan verwarmen op gas.

Ik kom nog uit het neanderthaler tijdperk ;). IK had geen idee dat elektrisch zoveel goedkoper was.
Mijn gasverbruik is zo laag dat ik ombouw naar warmte pomp zo goed als nooit terug verdient. Als ik dan airco overweeg is dat voornamelijk omdat ik van de warmte in de zomer heel moeilijk slaap. Maar voor die 15 dagen per jaar vind ik dat nog niet nodig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 27 juli 2022 22:08:47 (42%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

airco is luchtverwarming, de snelste soort van verwarmen. dat helpt ook wel mee. had pas ook weer iemand die over ging. kwam airco in de huiskamer, CV ketel had het na 43 jaar begeven, meterkast uitgebreid en t gas eruit. airco in de huiskamer. tapwater was al een boiler, klein kacheltje in badkamer en klaar was het daar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de Airco nu 2 maanden in huis. Die is nog niet actief geweest. Verbruikt dan standby 6 W, dus 1 kWh per week.

Hij staat hier vooral om in de winter 1000 m3 gasverbruik (Eur 2500) te vervangen door 2000 kWh stroom (Eur 980). Ik moet nog zien of dat gaat lukken. SCOP = 4.71 volgens de datasheet.

PS: CV ketel blijft nog wel om bij te springen indien nodig, en ook voor warm water in de badkamer.

Op 27 juli 2022 22:24:17 schreef deKees:
Ik heb de Airco nu 2 maanden in huis. Die is nog niet actief geweest. Verbruikt dan standby 6 W, dus 1 kWh per week.

Hij staat hier vooral om in de winter 1000 m3 gasverbruik te vervangen door 2000 kWh stroom. Ik moet nog zien of dat gaat lukken. SCOP = 4.71 volgens de datasheet.

gasverbruik is het hele huis de CV plus tapwater? dan kom je al niet uit met alleen airco in de huiskamer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij verwarmen normaal alleen de huiskamer (18 graden). Het huis is redelijk goed geïsoleerd. Slaapkamers boven liften mee via de muren. Totaal gasverbruik hier is 1200 m3/jaar. 200 m3 voor badkamer en koken, 1000m3 voor verwarmen.

-- In mei is de verwarming nog even actief geweest.
-- Juni/Juli alleen tapwater en koken.
-- Juli is nog niet compleet.
-- Airco is begin juni geïnstalleerd.

PS : De Airco loopt via een aparte kWh teller in de meterkast, zodat ik precies kan zien hoeveel de verbruikt. Teller staat nu op 7.23 kWh (dus alleen 7 weken standby verbruik).

[Bericht gewijzigd door deKees op woensdag 27 juli 2022 22:59:16 (18%)

Arco

Special Member

Zo'n 18 graden in de woonkamer is wel heel spartaans, iets van comfort mag toch ook wel?
Ik heb geen zin om de hele avond als een mummie ingepakt in 3 truien tv te kijken.
Zelfs het 'advies' van de overheid van 19 graden vind ik niet reeel. (als je een hele avond bij maar 19 graden stil zit, is dat hoogst onprettig te noemen...)

Momenteel staat de cv hier op 20 graden. (niet echt lekker, maar goed te doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hogere temperatuur zal ook wel werken natuurlijk maar is voor ons niet nodig.

ook niet gek, een airco op 18 graden stookt meer. de unit hangt hoog en dat is gecompenseerd in de meting. op 18 stookt het ding al snel 20 graden..

stilzitten en 18 graden is niet erg comfy. het scheelt wel als de airco dan de warme lucht langs je afblaast, warme lucht maakt het snel voor het gevoel warmer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tot nu toe ging het stoken nog dmv CV radiatoren. Komende winter gaan we zien hoe de airco presteert.

Om te antwoorden op de oorspronkelijke vraag: als het een modulerende (inverter) airco is, zou ik ook geneigd zijn een model zwaarder te nemen.

Een inverterairco is efficiënter in deellast dan op vollast, omdat het temperatuurverschil tussen de verdamper en condensor kleiner is. Die toestellen kunnen natuurlijk niet eindeloos laag moduleren (vaak niet lager dan 25%) dus je moet het toestel ook weer niet belachelijk groot dimensioneren.

Misschien zegt de fabrikant iets nuttigs in de documentatie? (meestal jammer genoeg enkel COP bij vollast)

Even meegelezen.
Ik dacht dat ,1 kuub gas 1,65 kost bij vattenfal
10kwh stroom kost daar 10x0,30 cent.
1 kuub gas is ongeveer 10kwh.
Dus stro is heel erg duur.
Of zie ik dan erg vreemde dingen op m'n factuur?
Of heeft de airco een veel beter rendement dan mijn CV ketel?
Graag een antwoord wat het juiste beeld geeft in m'n beleving

Ik bedoelde stroom is heel erg duur ten opzicht van gas?

Arco

Special Member

Je moet de warmte/koudeopbrengst vergelijken, niet het opgenomen vermogen.
(1 kWh electriciteit levert 3.5kW aan warmte/koude op, dus 1m3 gas is vergelijkbaar met 2.85 kWh aan electriciteit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus electra koken is veel goedkoper dan koken op gas.
Dus 1kuub gas is vergelijkbaar met 2,85kwh warmte.
Dus kost mij maar ongeveer 0.90 cent.
Anders op gas 1,65 euro.
Dus electra is ongeveer 40 procent goedkoper.
Hoop dat ik het nu een beetje snap

Energieprijzen verschillen nog erg sterk per leverancier en per contract.

Mijn buurman heeft een langlopend contract met oude prijzen (0.85 per m3 gas, 0.16 per kWh stroom). Hij wel :)

Een nieuw contract bij energiedirect wordt momenteel aangeboden voor 2.50 per m3 gas en 0.49 per kWh stroom.

Op 28 juli 2022 15:08:22 schreef peter2:

Of heeft de airco een veel beter rendement dan mijn CV ketel?
Graag een antwoord wat het juiste beeld geeft in m'n beleving

Ja that's the point . voor 1kW elektrische energie erin krijg je 3 à 4kW terug in warmte of koude. daarmee dat het competitief is.

Op 28 juli 2022 15:26:10 schreef peter2:
Dus electra koken is veel goedkoper dan koken op gas.
Dus 1kuub gas is vergelijkbaar met 2,85kwh warmte.

Nee dat klopt niet helemaal.

1 m3 gas heeft een energiewaarde van bijna 10 kWh. Dus een goede CV met 100% rendement geeft 10 kWh aan warmte en verstookt dan 1 m3 gas.

Maar een airco is een warmtepomp. Die gebruikt stroom om warmte van buiten naar binnen te pompen. Daardoor levert een airco veel meer warmte dan je op grond van de opgenomen stroom zou verwachten. Afhankelijk van kwaliteit van de airco en omstandigheden (verschil temperatuur buiten/binnen) kan dat zomaar een factor 2 tot 8 schelen.
Dus voor 10 kWh warmte (1 m3 gas) heeft een airco genoeg aan 1.2 tot 5 kWh stroom uit het net. Mijn airco heeft een SCOP van 4.71, dus die geeft gemiddeld 4.71 kWh aan warmte voor 1 kWh stroom.

Bij koken speelt dat niet. Koken op gas kost gemiddeld 35 m3 per jaar, koken op inductie gemiddeld 175 kWh. Dus dat kost maar 50% van de energie, vooral doordat er bij induktie veel minder warmte langs de pan weglekt.

Als je echt zuinig wil koken dan kan je volgens mij het beste een electrische snelkookpan gebruiken (multi-cooker).

Dus bij koken geeft gas 35kuub (56 euro)
En bij inductie 175kwh ( 56euro)
1kwh =0,31cent
1kuub=1,65euro
Dus bij koken is dit ongeveer gelijk.
Bij huis verwaing is de airco dus voordelig TOV CV verwarmd.
Snap ik het nu helemaal?

Precies,

Maar bij mij liggen de prijzen op 2.50 per m3 gas en 0.49 per kWh stroom. Dus ook weinig verschil in prijs tussen koken op gas en koken op stroom.

Zie ook https://www.unitedconsumers.com/blog/energie/elektrisch-koken.jsp#no2

benleentje

Golden Member

Elektisch koken is iets duurder dan kokek op gas en voor verwarmen met een warmtepomp is dat een stuk goekoper. Maar goed alles is relatief als je maar 1 keer per dag 20 minuten kookt of dat je een heel restaurant van voedsel moet voorzien mo9et iedereen het altijd voor zijn eigen situatie uitrekenen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou me om dat koken maar niet al te druk maken. Als ik kijk wat dat aan gas verbruikt tov de rest (verwarming, douchen) dan kun je dat wel verwaarlozen. Peanuts.
Je kunt elektrisch en gas niet zo goed vergelijken want je moet dan ook meerekenen dat er energie langs de pannen verloren gaat. En elektrisch, is dat keramisch, of inductie...? Maakt vast ook nogal verschil.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Ik gebruik gas alleen om te koken = 19 kuub op jaarbasis.

Op 28 juli 2022 15:44:57 schreef deKees:
Als je echt zuinig wil koken dan kan je volgens mij het beste een electrische snelkookpan gebruiken (multi-cooker).

Nog beter is om de pan rondom en op de deksel te bekleden met glaswol. :+ Dan heb je alleen warmtetoevoer vanaf de bodem en bijna geen warmteverlies aan de zijkanten en deksel.

Op 27 juli 2022 22:24:17 schreef deKees:
...
Hij staat hier vooral om in de winter 1000 m3 gasverbruik (Eur 2500) te vervangen door 2000 kWh stroom (Eur 980). Ik moet nog zien of dat gaat lukken. SCOP = 4.71 volgens de datasheet.

Je moet jezelf niet rijk rekenen. De SCOP van 4,71 zijn reclame SCOP's. In de praktijk zal je wel eerder op een praktische SCOP van 3 tot 3,5 komen. Als het echt koud wordt moet toch de CV-ketel bijspringen, dus de volledige gasvervanging van die 1000 m3 zal niet helemaal lukken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 28 juli 2022 19:36:38 (42%)

JoWi

Special Member

Op 28 juli 2022 19:29:33 schreef ohm pi:
[...]Nog beter is om de pan rondom en op de deksel te bekleden met glaswol. :+

Vele eeuwen geleden hebben ze daar de hooikist al voor uitgevonden.

Ignorance is bliss