12v 5.4a voeding puls spanning

Beste mensen, ik heb een zwaardere DC voeding gekocht om een 12v 3A te vervangen. Mijn probleem is dat de nieuwe zwaardere voeding 12v 5.4A in tegenstelling tot de vorige niet continu stroom geeft maar pulst. Hij gaat dus om de seconde aan / uit maar het lampje van de voeding blijft (groen) branden. De voeding die ik heb gekocht is oorspronkelijk bedoeld voor een synology NAS maar ik wil hem voor o.a. led verlichting gebruiken.
Ik vraag me dus af of voedingen voor een NAS Idd kunnen pulsen of dat deze kapot is? Hij lijkt heel iig. Of zou ik hier iets aan kunnen doen / veranderen waardoor hij niet meer pulst?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

dutn

Golden Member

Deze voeding hoort een stabiele 12Vdc te geven en niet te pulsen. Ook als er niets op aangesloten is. Regelmatig heb ik deze voedingen zo defect gezien. De sec. condensatoren zijn dan defect (staan bol) waardoor de voeding niet goed kan starten.

Deze NAS voedingen staan vaak lange tijd aan en worden vrij warm.

Bedankt voor het snelle antwoord, dan ga ik hem eens openmaken en kijken wat ik tegen kom. Fijne dag!

Arco

Special Member

Ik heb dat ook gehad met opgeblazen secundaire elco's...
(de ' leefomstandigheden ' voor elco's zijn nogal slecht in zo'n totaal afgesloten doosje waarin alles behoorlijk warm kan worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan ga ik proberen de Eelco’s te vervangen en misschien wat ventilatie te creëren om in toekomst de temperatuur iets te kunnen verlagen. Top forum dit!

Waarschijnlijk is er een "noodknop" circuit. Als de uitgangsspanning boven een bepaalde waarde komt denkt ie: "**** dat mag nooit gebeuren: UIT! ".

En als ie dan uitblijft krijgt de fabrikant veel te vaak klachten: je adapter doet het niet! Dus er zit een automatische: laten we het nog een keer proberen na een korte "afkoelperiode".

De kapotte elcos laten de uitgangsspanning veel te snel oplopen. Zeker als er geen belasting is.
(ik heb een 12V voeding die ophield met "goed werken". Uiteindelijk vrijwel hetzelfde probleem behalve dan dat het "F*** te hoge spanning!" zo snel ging dat de led niet zichtbaar oplichtte terwijl ie dat bij jou juist wel doet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De groene led knippert Idd mee als hij de voeding geeft. de verlichting die er op aangesloten staat knippert dan ook mee op het zelfde tempo. Ik ga ff kijken of het te repareren is . Ben gelukkig wel gecompenseerd door de verkoper dan voelt het niet zo zuur als het niet lukt.

P.S. Heeft hier iemand een tip hoe dergelijke voedingen open te krijgen? (Zitten geen schroeven in)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 juli 2022 21:24:15 (16%)

HVinduction

Honourable Member

Je kan proberen er voorzichtig kracht op te zetten met een bankschroef, die behuizingen bestaan namelijk uit 2 helften die aan elkaar zijn gelijmd.

Dankje , heb hem intussen open en zijn Idd Eelco’s bol. / open gesprongen. Ik ga die maar eens vervangen en wie weet I werkt hij weer zoals hij moet.

Arco

Special Member

Je moet daar wel low-esr elco's voor gebruiken. (bijv. de Panasonic FM serie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankje ik heb in het verleden een assortiment van verschillende elco’s gekocht , kan ze nu alleen nergens vinden 8)7 dan denk ik dat het verstandiger is om specifiek die te gaan halen. Dankje anders had ik gewoon een paar gepakt die daar het meeste op leken. Heb niet zo heel veel verstand van dit electronica gebeuren en leer graag gaandeweg. Het volgende project wordt uitzoeken waarom mijn oplossing voor de loopband niet werkt want de motor bromt en bij belasting brand de zekering door (universele controler) maar daar maak ik wel een nieuw topic voor aan ;)

rob040

Golden Member

Als je LEDs wilt aansturen met deze voeding, wees dan zeker dat je ze met een spanningsbron (12V constant, stroom varieert) kan voeden, of dat de LEDs een stroombron (constante stroom, spanning varieert) nodig hebben.

Ik stuur de diverse ledstrips en een vijverpompen ermee aan werkt nog prima met de 3A voeding maar die wordt wel vrij warm als ik alles voluit laat branden. Vandaar de upgrade naar een wat krachtigere voeding die ongetwijfeld ook wel warm wordt maar niet zo op de grens zit van belastbaarheid.
Heb nu een systeempje dat ik op 9 kanalen kan dimmen en tot 24v aankan. Erg gemakkelijk om een leuk sfeertje in de woonkamer mee te kunnen creëren als ook op het balkon.

Henry S.

Moderator

Op 28 juli 2022 18:02:49 schreef mel artes:
Dankje ik heb in het verleden een assortiment van verschillende elco’s gekocht , kan ze nu alleen nergens vinden 8)7 dan denk ik dat het verstandiger is om specifiek die te gaan halen. Dankje anders had ik gewoon een paar gepakt die daar het meeste op leken.

Het zijn specifieke (langer/dunner) elco's die je niet snel in een assortiment aantreft. En zo kom je snel op low-esr elco's uit, van bijv Panasonic en Nichicon.

De verkrijgbaarheid van veel waarden is helaas momenteel slecht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inmiddels heb ik de Eelco’s vanuit China ontvangen en werkt de voeding probleemloos! :) Bedankt voor de tips! Nu heb Ik een nieuw projectje waar ik aan moet gaan puzzelen (en winner scootmobiel die niet meer rijdt) zal binnenkort daar een nieuw topic voor openen. Fijne dag verder deze mag dicht wat mij betreft.

Oei. Bij 'elco's uit China' denk ik al snel aan zomaar elco's die als 105 graden/low-ESR verkocht worden maar dat helemaal niet zijn.

Ik hoop van harte dat het echt goede zijn, maar denk dat je binnen korte tijd weer met hetzelfde probleem zit. Dergelijke condensatoren moeten juist zo speciaal zijn omdat ze een veel hogere rimpelfrequentie aan moeten kunnen. Gewone worden daarbij erg warm en verouderen dan veel sneller.

De meeste China elco's zijn gewone elco's. Als het al low-esr spul is, is het vaak nog steeds geen topspul.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Voor dit soort doeleinden altijd goede elco's kopen zoals de Panasonic FM...
Die chinese zijn meestal van inferieure kwaliteit. Ik heb gemeten aan een aantal, en de ESR is gemiddeld tweemaal zo hoog als van een FM...

Twee maal zo hoge ESR = veel heter = veel eerder kapot.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tijd zal het leren, uit voorzorg heb ik er 10 besteld en heb ik de voeding nog niet dicht geplakt met lijm maar ff met isolatie tape op de uiteinden. Tot nu toe werkt hij naar behoren. Ben benieuwd voor hoe lang. Ik neem aan dat het verschil tussen nep en echte Eelco’s alleen met speciale apparatuur te meten valt, dat gaat net iets verder dan met m’n multimeter. ;)

Arco

Special Member

Goede leidraad: als er geen datasheet van is te vinden, dan is het meestal rommel. (van ChongX lees je ook niet echt veel positieve reacties...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 augustus 2022 16:41:06 schreef Arco:
Voor dit soort doeleinden altijd goede elco's kopen zoals de Panasonic FM...
Die chinese zijn meestal van inferieure kwaliteit. Ik heb gemeten aan een aantal, en de ESR is gemiddeld tweemaal zo hoog als van een FM...

Twee maal zo hoge ESR = veel heter = veel eerder kapot.

Ik zak kijken of ik in loop van tijd betere er in kan zetten als hij weer kapot gaat. Hij wordt nu ook niet zo zwaar belast als dat normaal het geval zou zijn (NAS) we zullen zien. In ieder geval dank voor de leerzame feedback, waardeer het _/-\o_

een voeding voor een NAS moet het opstarten van de harddisk kunnen verdragen. Dat is een paar seconden lang een forse stroom (2A, in uitzonderlijke gevallen 4A). Zodra de schijf eenmaal draait is het een stuk minder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/