solar omvormer testen

Blue Sky

Cableguy

Ik heb een 2 jaar oude defecte 3 fase Zeversolar omvormer gekregen van mijn zwager. Nu wil ik hem testen maar hij werkt niet omdat er spanning op de ingang moet staan. Dat kan alleen met gelijkspanning (minimaal 200V) en die moet ook galvanisch gescheiden zijn van het net.

Nu heb ik een 2K omvormer (12 naar 230 V) in mijn werkbus, als ik die spanning gelijkricht en afvlak dan zou dat in principe moeten werken want het is niet gekoppeld met het net.

Vraag 1: is dat zo uit te voeren en vraag 2: wat voor elco heb ik nodig voor het afvlakken?

Het gaat mij om de foutmelding en ik denk uiteraard om de veiligheid !

Waar rook is, is stroom

230V = 325V piek

diodebrug en condensator die dus minimaal 400V aankunnen en natuurlijk voldoende stroom (2K is vermoedelijk een Victron, dan is het 2000VA, iets van 1600W. Dat is wel een ampere of 7 wat die diodebrug moet aankunnen.

En kun je wel de omvormer terugregelen kwa vermogen? Anders zal die omvormer teveel proberen te trekken uit die DC en de omvormer in je bus laten uitschakelen (overload)

Edit: Met die gloeilamp beperken is idd een hele slimme optie. Dan moet de MPPT zichzelf binnen de grenzen van de omvormer kunnen afregelen

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 1 augustus 2022 12:51:15 (15%)]

Je kunt ook een gloeilamp opnemen in het DC circuit. Dan zal de omvormer zich moeten instellen op het max vermogen dat er door de gloeilamp nog te halen is. Met een 100W gloeilamp (230V) in serie zal de omvormer niet veel meer dan 50W kunnen afnemen.

hobby-ist

Honourable Member

Is het niet handiger (en goedkoper, en makkelijker en verstandiger en sneller) om deze omvormer gewoon te testen op een beschikbare solar-string?

Dan heb je je hoge DC-spanning van 200-400 Vdc met netscheiding. Een meer praktijkgerichtere oplossing is er niet.

En de omvormer werkt dan.
Of niet.

Er ist wieder da...

Je zal een 3-fase net nodig hebben, of jouw omvormer moet geschikt zijn voor offline-gebruik.

Blue Sky

Cableguy

Er zit een nul in de plug dus ik ga er van uit dat hij met 1 fase ook aan gaat maar natuurlijk niet volledig kan werken.

Ik ben inmiddels ook achter de foutmelding, zij het wazig. De omvormer zou aangeven dat de panelen geen stroom/spanning leveren maar die werken wel want de omvormer ging wel aan. Ook is de spanning van een string gemeten en die was normaal.

Op 2 augustus 2022 15:29:39 schreef hobby-ist:
Is het niet handiger (en goedkoper, en makkelijker en verstandiger en sneller) om deze omvormer gewoon te testen op een beschikbare solar-string?

Ik was van plan om een string van mijn eigen set er op aan te sluiten maar de connectors zijn helaas anders.

Waar rook is, is stroom

Op 3 augustus 2022 09:49:20 schreef Blue Sky:
Er zit een nul in de plug dus ik ga er van uit dat hij met 1 fase ook aan gaat maar natuurlijk niet volledig kan werken.

Dat KAN wel, maar wordt veiligheidshalve niet gedaan. Hij zal "spanning aan de netkant" moeten detecteren en dat zal drie fases zijn. 1 fase nul volt -> geen correcte netspanning aanwezig -> niet werken.

Dit is ook "handig" voor bij de installatie. Als dat ding 2 fases van drie ook goedvind en dan op 4kW van de 6kW kan werken... En als je dan vergeet de derde fase aan te sluiten, dan werkt het wel in de eerste instantie maar moet de installateur een week later terugkomen als op een zonnige dag er duidelijk een plafond bij 4kW zit (ipv bij 6kW)

Op 3 augustus 2022 09:49:20 schreef Blue Sky:
Ik was van plan om een string van mijn eigen set er op aan te sluiten maar de connectors zijn helaas anders.

In plaats van "iets prutsen", kan je niet beter een conversie stekker proberen te maken?

[Bericht gewijzigd door rew op 3 augustus 2022 13:08:40 (16%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 augustus 2022 12:04:02 schreef Blue Sky:
Ik heb een 2 jaar oude defecte 3 fase Zeversolar omvormer gekregen van mijn zwager. !

Daar zit dan toch nog garantie op?

Op 3 augustus 2022 13:07:17 schreef rew:

[...]
In plaats van "iets prutsen", kan je niet beter een conversie stekker proberen te maken?

Precies, met MC4 stekkers, 2x male (- stekker), 2x female (+ stekker).

Blue Sky

Cableguy

Er zat garantie op inderdaad, hij heeft een nieuwe gekregen (per post) en deze is blijven liggen.

Op mijn eigen (Omnik) set zitten MC4 stekkers, die van de defecte omvormer zitten net iets andere, die passen niet op MC4. Hier in de buurt zitten 2 solarshops, die zullen dat type wel hebben.

Ik laat het nu even liggen, eerst 2 weken naar Italie :)

Waar rook is, is stroom

Als het goed is zitten er Sunclix dc-stekkers bij de nieuwe omvormer. Wellicht heeft je zwager ze nog....fijne vakantie!

Blue Sky

Cableguy

Op 4 augustus 2022 16:17:38 schreef keebrev:
Als het goed is zitten er Sunclix dc-stekkers bij de nieuwe omvormer. Wellicht heeft je zwager ze nog.

Bedankt voor de tip, ik heb ze opgezocht op het net en dat is inderdaad het type wat op de omvormer zit. Ik heb ze er bij zitten maar ik heb niet gekeken of ze herbruikbaar zijn, de MC4 zijn krimp stekkers. Elektramat heeft ze wel in ieder geval.

Op 4 augustus 2022 16:17:38 schreef keebrev:
....fijne vakantie!

Dank je wel !

Waar rook is, is stroom

Je zal idd een knappe 3 fasen moeten hebben wil ie gaan werken. De omvormer houd fase verschuiving frequentie en spanning in de gaten.
Makkelijker is het om m bij iemand met en zonnepanelen en 3 fasen ff aan te sluiten.

Nog makkelijker is het om m naar Interpaul te sturen, dan krijg je 'm gerepareerd retour.(met factuur) hij wil ze ook wel inkopen.

De installateur die garantie heeft geclaimd zal waarschijnlijk een factuur krijgen voor de onder garantie geleverde omvormer. En als ze de administratie op orde hebben, dan komen ze nog wel zeuren om die omvormer.

Sunclicks zijn idd net ff anders. die zijn ook wel te krijgen.

zit sinds 2009 in de PV.