Led voor Braun tondeuse

dit ding is niet uit de 70's. scheerapparaten op accu kwamen pas in de 80's. tevens zat er een trafovoeding in, deze heeft een smps..

de smd weerstand onder de led is overleden lijkt het, zwarte plek in het midden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hey, Ik ken dat printje. heb er hier nog een stapeltje van liggen, dus moet ook nog de ledjes hebben die erop zaten... Maak eens een foto van de gehele tondeuse, om zeker te zijn .

Op 11 augustus 2022 10:14:03 schreef testman:
dit ding is niet uit de 70's. scheerapparaten op accu kwamen pas in de 80's. tevens zat er een trafovoeding in, deze heeft een smps..
.

Philips had al een herlaadbaar scheermachien in de jaren 70, maar idd met klassieke trafo. de eerste Philips met smps, ingebouwd in de machine, was er in 1984, als ik me het goed herinner.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 11 augustus 2022 10:33:42 (55%)

@testman
Ik hoop niet dat je van mij verwacht dat ik na ruim 45 jaar het aankoopbonnetje van dat ding ga opzoeken (n.b. ik heb het vast nog wel ergens). Ik wil dan ook niet kissebissen of ie uit de 70er of 80er jaren stamt.

Om ook iets aardigs te zeggen: ik bewonder de kwaliteit van je ogen...
Ik heb vanaf de originele foto even een detailuitsnede gemaakt waaruit blijkt dat je gelijk hebt.
Of dat de reden is dat de led niet brandt???

Op de printplaat zit trouwens ook een klein trafootje (tenminste volgens mijn voorstelling van een trafootje).
Zal zichtbaar worden op mijn volgende nog te maken fotoos.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op donderdag 11 augustus 2022 12:34:00 (15%)

@kris
Wat wil je fotografisch afgebeeld hebben?
De buitenkant komt overeen met het model '6' in de link van Arco iets meer naar boven. De mijne is '5' maar lijkt -van buiten- identiek.
Ik zal nog fotos maken van het printje van mijn item.

@Arco
nog erg bedankt voor je link. _/-\o_
Ik vraag me wel af waarom ik zoiets niet vind.

electronono

Op 11 augustus 2022 13:12:40 schreef electronono:
@kris
Wat wil je fotografisch afgebeeld hebben?

Ik wou het hele toestel even zien, intussen de link van Arco even gevolgd.

En ik herken idd de tondeuse van Panasonic , mid/eind jaren 80 . Nooit geweten dat Braun die ook gevoerd heeft. Ik heb dus nog enkele onderdelen :-)

Op verzoek van kris foto's van de inwendige Braun:

@kris: welke onderdelen heb je?

electronono

Identieke maar lege printplaatjes of met alle onderdelen er op??

electronono

Ik krijg een beetje het gevoel dat je die printjes veilig onder je matras bewaart en van plan bent de hele bubs 'as is' aan je erfgenamen door te geven.
M.a.w. ik zie even niet meer hoe jouw schat mij gaat helpen bij mijn Braunprobleem. :/

electronono

Dan maar weer verder met deze draad.

De smd-weerstand met de zwarte punt (foto 6 naar boven van hieraf) heeft het opschrift '750'.
Zonder tegenspraak ben ik bereid aan te nemen dat dit 750 Ohm is..

In mijn papieren Reicheltcatalogus zie ik dat er verschillende types smd zijn, 0603 63mW, 0402 63mW, 0805 100mW, 1206 125mW.
Van de typen zijn de afmetingen aangegeven. Moet ik gewoon de oude opmeten en een gelijk-grote nieuwe uitzoeken?

Omdat ik niet weet of de niet-brandende led veroorzaakt wordt door de kapotte smd heb ik geprobeerd te testen of led en smd met elkaar verbonden zijn, door met de doorpiepfunctie van mijn digitale multimeter een voor een de led-soldeereilandjes te verbinden met de smd-eilandjes. Bij geen van de 4 mogelijkheden blijkt er contact te zijn. Mag ik hieruit afleiden dat smd en led-dysfunctie niet met elkaar samenhangen?
(of is mijn testwijze nietszeggend?)

Is er een mogelijkheid de led te testen zonder hem los te solderen, b.v. met de doorgangstester aan de in- en uitgaande montagedraad?

Prettige dag nog,
electronono

Arco

Special Member

Normaliter is '750' gelijk aan 75 Ohm... ('751' zou 750 Ohm zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2022 07:40:11 schreef electronono:
Ik krijg een beetje het gevoel dat je die printjes veilig onder je matras bewaart en van plan bent de hele bubs 'as is' aan je erfgenamen door te geven.
M.a.w. ik zie even niet meer hoe jouw schat mij gaat helpen bij mijn Braunprobleem. :/

electronono

Hoewel het niet zo netjes is dat kris van damme een aanbod doet maar geen e-mailadres openbaar heeft staan, kun jij daar zelf ook gewoon om vragen...

Over het algemeen kun je een LED prima in-circuit testen met de diodestand van een multimeter, al verschilt het resultaat een beetje van multimeter tot multimeter.
Máár... oudere LEDs zijn vaak niet zulke heldere beestjes en zeker types die al wat jaren op de teller hebben, zullen beduidend minder licht geven dan hun moderne broertjes en zusjes.

De kans dat je daadwerkelijk iets op ziet lichten kan dan ook vrij klein zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dank voor je antwoord.

Om het even tot de led te beperken: ik had niet direct aan licht gedacht bij mijn voorgestelde meting, maar dacht: als de led kapot (doorgebrand of zo) is, zal ie wel geen stroom meer doorlaten en dan door de piepfunctie als "onderbroken" bestempeld worden.
Toen de led nog werkte was het beeld een groen verklikkerlichtje voor de oplaadfunctie, net als de lichtjes in mijn laadapparaatjes voor cameras, gpstoestel etc.

De doorpiepfunctie van de multimeter zal toch een klein stroompje sturen en dan kijken of stroom-in door stroom-uit gevolgd wordt?

electronono

N.b.:
Ik had trouwens niet naar een emailadres van kris gezocht, maar was verbaasd over de twee kortaffe (mijn interpretatie) antwoorden nadat ik de 5 foto's van het binnenwerk (op zijn verzoek) gepost had, waar hij eerder in de draad heel enthousiast gewag maakte van het hebben van een stapel printjes van het ding. Ik vond en vind dat een beetje contrasteren en dat begreep ik niet echt. Maar kris is nergens toe verplicht hoor... :?

[Bericht gewijzigd door electronono op zondag 21 augustus 2022 19:52:20 (27%)

Op 21 augustus 2022 19:42:48 schreef electronono:
Dank voor je antwoord.

Ik had trouwens niet naar een emailadres van kris gezocht, maar was verbaasd over de twee kortaffe (mijn interpretatie) antwoorden nadat ik de 5 foto's van het binnenwerk (op zijn verzoek) gepost had, waar hij eerder in de draad heel enthousiast gewag maakte van het hebben van een stapel printjes van het ding. Ik vond en vind dat een beetje contrasteren en dat begreep ik niet echt. Maar kris is nergens toe verplicht hoor... :?

als je mijn reactie van " Gepost donderdag 11 augustus 2022 13:57:06 " goed gelezen had, dan wist je dat foto's niet meer nodig waren, ik had intussen -op jouw aanraden - de link van Arco gevolgd, en idd, het waren die printjes.
daarom waren de volgend antwoorden kort, het was al bevestigd..

Intussen had ik ook al gecheckt of ledjes nog ok waren, zijn ok :

(Ex-fietser schreef dat ledjes uit de jaren 70 het nu niet meer doen, maar heb dat nog niet mogen ervaren)

Je moet het ledje niet losmaken om te testen.

En als je zo een printje wil, vraag het idd gewoon. Ik kan je er eentje opsturen, voor ik zo onder mijn bed schuif in in het testament zet...
e-mail zet ik liever niet publiek, maar via vraag en aanbod komen wer er wel :-)

noteer dat het ledje in deze versie rond is met rode behuizing, maar het licht is even rood...

De link van Arco gaat over model 5 en 6, de afbeeldingen erin zijn van model 6.

Ik ben er niet zo zeker van dat de printplaatjes van 5 en 6 identiek zijn; als ik b.v. naar foto 10 uit de link kijk, verschilt de hoek waar de led zit toch van mijn eigen foto (van printje5) in mijn bijdrage van 11.08.
(led zit anders en aan de andere kant van de print).
Ik zeg niet dat het erg is dat de printplaat anders is, maar mijn oorspronkelijke wens was niet vervangen van de hele print plus alles wat er op zit, maar van de kapotte onderdelen (led / smd weerstand).

Is beter voor de planeet en mijn werkloon telt sowieso niet mee...

electronono

Er zijn nieuwe ontwikkelingen t.a.v. de Braun.

Eerst even de bijvraag:
kan ik de printplaat (zie mijn fotos op het eind van de draad) schoonpoetsen met IPA en een borsteltje ZONDER dat de belettering van de componenten verdwijnt?
Ik denk aan de smd-onderdelen aan de sporenzijde, mijn plan is niet condensatoren etc. te gaan afschrobben. ;)

electronono

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry S: dank voor het snelle antwoord, de belettering is gebleven.

Een tweetal nieuwe vraagjes duikt op:
op de print zitten 2 smd-componenten met dezelfde vorm/afmetingen als de smd-weerstanden, maar: het kleurveld is niet zwart maar groen en er staat enkel '000' op.
Een andere smd-component is minimaal groter en breder dan de smd-weerstanden, maar bestaat uit een helderwit blokje (met soldeerkapjes aan de korte kanten) en is zonder opschrift.

Wat is de betekenis van deze 3 componenten?

electronono

000 dat zijn smd "draadbrugjes". Dat witte onderdeel, secundair? is een condensatortje.

@kris:
Ik weet niet wat secundair in dit verband zou kunnen zijn.
Het ding is wit en dat schreef ik, dus wat dat betreft verwacht ik geen poepstorm. :P

electronono

Op 11 september 2022 18:47:07 schreef electronono:
@kris:
Ik weet niet wat secundair in dit verband zou kunnen zijn.

O, dan volgt er nu een leermomentje.. wat voor de trafo zit pleegt men wel eens de primaire kant/zijde te noemen. Alles wat erna zit dan logischerwijze de secundaire kant/zijde.

Ah ik dacht dat 'secundair' een eigenschap van het onderdeel moest zijn..

Een kant van het ding zit aan een printspoor welk verbonden is met een pool van de te laden accu. Omdat ik verwacht dat de accu aan de secundaire kant van het trafootje zal zitten, kan in je vraag het '?" dus weg.

De kleur 'wit' zal dan wel de waarde van de condensator aangeven?

electronono

nee, wit is gewoon het materiaal.... bij condensatoren was het niet gebruikelijk de waarde erop te drukken.

Sine

Moderator

Overigens snap ik het led probleem niet zo, mocht die led kaduuk zijn dan is er meer dan ruimte genoeg om daar een 3mm exemplaar voor in de plaats te drukken?