Hi,
Het is zoals rew aangeeft bij de "standaard" LAB voeding, dat wil zeggen de 1-Kwadrant voedingen.
Dat zijn voedingen die alleen stroom kunnen leveren en dat is de bulk van de voedingen die verkocht worden.
Twee losse voedingen kopen en die parallel zetten is "tricky" als je het niet goed doet.
Je hebt twee dioden nodig en een serie weerstand per voeding en ja, dat geeft verlies maar dan kan je nog steeds "veilig" b.v. een Loodaccu laden met zeg 10-Ampere bij en 2x een 5-Ampere voeding.
Al moet ik wel zeggen dat langere tijd je voeding max belasten meestal niet wijs is voor "low cost" voedingen.
Wat betreft het spanning verlies door de dioden en de serie weerstanden, dat is makkelijk weg te rekenen als je de gegevens weet van de dioden en je hebt de serie weerstanden goed berekend.
Je serie weerstanden heel laag maken omdat je o zo bang bent voor wat extra verlies is geen wijze beslissing.
Bij de max stroom van 5-Ampere voor de veel verkochte Korad voeding ben je meestal al 0,4V voor een goede Schottky diode kwijt als spanningsval, 100 a 150mV voor een serie weerstand is een goed uitgangspunt.
Ik meet altijd of de voedingen wel gelijk zijn onder belasting bij parallel schakelen, maar ik doe die actie liever niet en dat is parallel schakelen.
De voeding die ik had aangegeven in een vorige post, kan je intern parallel schakelen, dan heb je een aantal van de negatieve eigenschappen niet.
Er zijn dan voor de stroom boven de 5-Ampere per kanaal geen extra maatregelen nodig, maar ga je weer Accu’s laden, dan is een serie diode weer noodzakelijk!
Voor zeg Loodaccu's is die serie diode helemaal niet zo belangrijk wat spanning verlies betreft. als de accu bijna vol is,
zakt de drempelspanning door de kleine stroom naar iets van 150 a 300mV afhankelijk van het diode type.
Accu’s met een andere chemie zou ik met de door voor bedoelde laadapparaten laden.
Ik heb niet mijn Korad 30V-5-Ampere voeding even gemeten de Ri bij 5-Ampere uitgangstroom is 0,0004Ω wat heel netjes is.
Ook heb ik geluisterd naar de ventilator bij volle belasting, ja die is goed hoorbaar, het is een ruis en zeker geen Rigol ventilator die bij lage snelheden als zeer irritant is.
Ik vraag mij af of een andere ventilator echt zinnig is, hij zal wel voldoende druk moeten genereren om voldoende te kunnen koelen en dat bij een lager geluid niveau.
De ventilator is wat mij betreft vrij netjes geregeld, maar deze voeding is echt net "nat uit de doos" dus nog niet veel echte metingen kunnen doen, komt nog.
Groet,
Bram