Merkwaardige Elektromotor Doormeten

Hallo allemaal,

Bij het opstarten van mijn draaibank vlogen er laatst achter elkaar wat stoppen uit. Bij het doormeten van de spindelmotor kom ik er even niet uit (zie ook mijn gebruikersnaam).

Uit de motor komen 6 draden. U V W, X Y Z (ster , driehoek?) Geen deksel met daaronder de 3 connectieplaatjes, nee gewoon 2 snoeren direct uit de motor.

Hoe ga ik te werk met vaststellen of de motor nog OK is. Ik zal ook nog wat foto's uploaden.

Heeft het goed gewerkt?
Waar gaan de kabels naartoe?
Heeft de motor een typeplaat?
Is dit dezelfde draaibank als uit uw vorige topic?
Wat is de aansluiting?

Fotos van de motor en elektrakast. Draden zijn losgekoppeld tbv doormeten

Op 4 augustus 2022 16:55:22 schreef Aart:
Heeft het goed gewerkt?
Waar gaan de kabels naartoe?
Heeft de motor een typeplaat?
Is dit dezelfde draaibank als uit uw vorige topic?
Wat is de aansluiting?

Motor heeft goed gewerkt. Met 20A traag stoppen is het lang goed gegaan.

Je zou een lage impedantie (en drie keer ongeveer hetzelfde) moeten meten tussen U en X, tussen V en Y, en tussen W en Z. En een (idealiter oneindig) hoge impedantie tussen de andere draden.

Uit de motor komen 6 draden. U V W, X Y Z (ster , driehoek?) Geen deksel met daaronder de 3 connectieplaatjes, nee gewoon 2 snoeren direct uit de motor.

De 3 doorverbindingen zitten extern op het blok waar de onderste kabel is aangesloten. met XB, YB en ZB. Waarschijnlijk omdat de aansluitingen op de motor lastig/ niet te bereiken zijn heeft men er voor gekozen dat je ster of driehoek kan aansluiten in de kast zelf. Komt wel vaker voor.

Wat wel op valt is dat beide kabels slecht zijn aangesloten en soms maar de helft van de aders onder de schroef zit.

Hoe ga ik te werk met vaststellen of de motor nog OK is. Ik zal ook nog wat foto's uploaden.

Haal beide kabels los en met de 3 spoelen van de motor uit, die moeten dezelfde weerstand hebben. Als 1 van die weerstanden veel lager of er is geen weerstand dan is de motor defect.

Voor het mooie meet je ook de weerstand vanaf de spoel naar de behuizing die moet minimaal 2M ohm zijn. Om die weerstand goed te kunnen meten heb je eigenlijk een megger nodig die meet met 500V ipv met 9V vvan een normale meter. Maar als je met een normale meter al beneden de 2M ohm meet is de isolatie van de motor defect.

Zo kan je eventueel ook de andere motoren door meten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 4 augustus 2022 18:05:53 (37%)]

Motor heeft goed gewerkt. Met 20A traag stoppen is het lang goed gegaan.

Dat is net wat laag zou toch 25A moeten zijn ivm de inschakelstroom.

Maar goed als het eerder wel werkte en nu een paar keer achter elkaar de zekering eruit is toch wat anders aan de hand.

mvdk

Golden Member

Misschien is het ook zinvol om eens aan de klemmen te meten waar die kabeladers aangesloten hebben gezeten. Zonder motor kan die besturingskast gewoon ingeschakelt worden, je zou op drie klemmen 3x400 moeten meten, en op de andere 3 klemmen niets.
Ook uit het andere topic valt niet op te maken of de kast alleen maar een twee richting functie heeft.

Op 4 augustus 2022 18:13:51 schreef benleentje:
[...]Dat is net wat laag zou toch 25A moeten zijn ivm de inschakelstroom.

Maar goed als het eerder wel werkte en nu een paar keer achter elkaar de zekering eruit is toch wat anders aan de hand.

Klopt, het is voor de hobby en het huis is 3x25A afgezekerd. Gaat meestal net aan goed.

Tussen U en Z hoor je OL te hebben en tussen W en X ook.
Die twee wikkelingen lijken met elkaar verbonden te zijn, en dan krijg je een dikke kortsluiting natuurlijk. Dat klinkt als een kapotte motor.

mvdk

Golden Member

In dat andere topic zijn o.a. twee adviezen gegeven om de (inschakel)stroom wat te beperken. Er is een FO geadviseerd, en door pamwikkeling voorgesteld om drie condensatoren parallel aan de wikkelingen te zetten. Die laatste optie is een stuk goedkoper dan die FO, maar spaart wel je zekeringen.

Dat klinkt als een kapotte motor.

+1
De wikkelingen UX en WZ liggen met elkaar in sluiting

Op 4 augustus 2022 18:00:14 schreef benleentje:
[...]De 3 doorverbindingen zitten extern op het blok waar de onderste kabel is aangesloten. met XB, YB en ZB. Waarschijnlijk omdat de aansluitingen op de motor lastig/ niet te bereiken zijn heeft men er voor gekozen dat je ster of driehoek kan aansluiten in de kast zelf. Komt wel vaker voor.

Klinkt als een logische verklaring.

Wat wel op valt is dat beide kabels slecht zijn aangesloten en soms maar de helft van de aders onder de schroef zit.
[...]Haal beide kabels los en met de 3 spoelen van de motor uit, die moeten dezelfde weerstand hebben. Als 1 van die weerstanden veel lager of er is geen weerstand dan is de motor defect.

Klopt de kabels had ik al losgehaald maar voor de foto weer wat op de plek gevrommeld.

Voor het mooie meet je ook de weerstand vanaf de spoel naar de behuizing die moet minimaal 2M ohm zijn. Om die weerstand goed te kunnen meten heb je eigenlijk een megger nodig die meet met 500V ipv met 9V vvan een normale meter. Maar als je met een normale meter al beneden de 2M ohm meet is de isolatie van de motor defect.

Zo kan je eventueel ook de andere motoren door meten.

Ik meet van X, Y, Z naar de aardeklem met een normale multimeter ongeveer 20 M ohm

Van U, W, V naar de aardeklem loopt het naar OL volgens de meter

GJ_

Moderator

Op 4 augustus 2022 19:13:30 schreef Leek230:
Ik meet van X, Y, Z naar de aardeklem met een normale multimeter ongeveer 20 M ohm

Daar wil ik dan nog wel eens met 1000V aan meten. Dat geeft vrijwel zeker een "FAIL".

Op 4 augustus 2022 19:07:06 schreef mvdk:
In dat andere topic zijn o.a. twee adviezen gegeven om de (inschakel)stroom wat te beperken. Er is een FO geadviseerd, en door pamwikkeling voorgesteld om drie condensatoren parallel aan de wikkelingen te zetten. Die laatste optie is een stuk goedkoper dan die FO, maar spaart wel je zekeringen.

Klopt inderdaad, heb er uiteindelijk een softstarter tussen gehad.

Met een gewone multimeter kun je de exacte weerstand van de windingen niet meten (is niet nauwkeuring genoeg voor zulke lage waardes)
Je kunt wel de weerstand van de meetsnoeren eerst meten (pennen tegen elkaar), en dat van het gemeten resultaat aftrekken.

Maar er zit inderdaad (in de motor of in de bekabeling) sluiting tussen 2 wikkelingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een kapotte motor..

Is dat zonder opnieuw te wikkelen te fixen, of is dat uitgesloten?

Wat kost zo een geintje in de regel, heeft iemand een idee?

Het kan ook in de bekabeling naar de motor toe zitten (denk aan doorgeschuurde isolatie), zou ik even checken...

[Bericht gewijzigd door Arco op 4 augustus 2022 19:29:51 (19%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kapotte motor ben ik nog niet 100% zeker van, er zit wel het een en ander aan elkaar. Maar eerst eens uitzoeken op welke plek dat is en of dat eenvoudig te verhelpen valt.

Ik zou eens in de aansluitdoos van de motor kijken, dan de kabels loshalen en dan direct op het klemmenblok op de motor meten. Als daar de kabels net zo zijn aangesloten als die waren in de kast dan kan ik me voorstellen dat dat een keer mis gaat.

Met een gewone multimeter kun je de exacte weerstand van de windingen niet meten (is niet nauwkeuring genoeg voor zulke lage waardes)

Het hoeft ook geen hele nauwkeurige meting te zijn
Het is ook meer als eerste indicatie. Nee zoals de isolatie test als die met een multiemeter al 20M ohm meet ben ik er ook niet zo zeker van of die goed is.

Maar om echt een goed beeld te krijgen eerste in de klemmendoos op de motor meten het kan ook een defect kabel zelf zijn.

Als je op een 230/400 volt net zit kan deze motor niet op ster/driehoek!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 4 augustus 2022 19:51:54 schreef Hunebedbouwer:
Als je op een 230/400 volt net zit kan deze motor niet op ster/driehoek!

Waarom zou dat niet kunnen?

Op 4 augustus 2022 19:38:42 schreef benleentje:
Kapotte motor ben ik nog niet 100% zeker van, er zit wel het een en ander aan elkaar. Maar eerst eens uitzoeken op welke plek dat is en of dat eenvoudig te verhelpen valt.

Ik zou eens in de aansluitdoos van de motor kijken, dan de kabels loshalen en dan direct op het klemmenblok op de motor meten. Als daar de kabels net zo zijn aangesloten als die waren in de kast dan kan ik me voorstellen dat dat een keer mis gaat.
[...]Het hoeft ook geen hele nauwkeurige meting te zijn
Het is ook meer als eerste indicatie. Nee zoals de isolatie test als die met een multiemeter al 20M ohm meet ben ik er ook niet zo zeker van of die goed is.

Maar om echt een goed beeld te krijgen eerste in de klemmendoos op de motor meten het kan ook een defect kabel zelf zijn.

Klemmendoos zit niet op de motor. Althans niet buiten op de motor zoals op de foto is te zien. Wellicht is binnen in de motor iets te zien.

mvdk

Golden Member

Als je 400V hebt: sluit één kabel aan op de drie faseklemmen, of gewoon aan een stekker. De andere kabel alle drie aders aan elkaar.
Zorg ervoor dat de markeringen op de aders niet zoekraken. Kijk nou eens of de motor wil draaien.
Ik heb het nog steeds niet zo op die vage besturingskast...