Merkwaardige Elektromotor Doormeten

Op 4 augustus 2022 20:02:58 schreef Leek230:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen?

Omdat je daar een 690/400V motor voor nodig hebt Jouw motor is 400/230V.
Als je ster/driehoek gaat schakelen zet je in driehoek 400V op de motor en in driehoek kan je motor maar 230V aan.

Klemmendoos zit niet op de motor. Althans niet buiten op de motor zoals op de foto is te zien. Wellicht is binnen in de motor iets te zien.

Ja dat bedoelde ik ook ongeveer. Je hebt aan de buitenkant een sluiting gemeten maar dat kan ook door een slechte aansluiting in de motor komen ( met een beetje geluk).
Maar als je een motor defect meet dan word het toch een keer tijd om binnenin te kijken. MEt een beetje geluk zit de sluiting net buiten de wikkelingen en is de motor zelf no goed.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

U - X is een spoel
V - Y is een spoel
W - Z is een spoel
Elke spoel moet ongeveer dezelfde weerstand hebben.
Tussen de verschillende spoelen mag je geen verbinding meten, gebruik hiervoor een isolatieweerstandsmeter ,ook wel Megger genoemd.

De ZB aansluiting is verbrand, die draad moet je opnieuw afstrippen en weer juist vastzetten, kijk ook de twee naast gelegen klemmen na, ik vertrouw het niet, maar kan het niet goed zien.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 4 augustus 2022 21:58:59 (28%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De stuurkast is geen ster/driehoek kast, maar een kast die met aanpassingen zowel voor een 230 volt als een 400 volt installatie gebruikt kan worden zie stippellijnen in het schema. de kast is welgeschikt voor rechts en linksom of te wel voor of achteruit te laten draaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Heb de motor uit elkaar gehaald om wat verder te kijken. Valt er vanaf hier een verdere diagnose te stellen?

mvdk

Golden Member

Ruik je wat? Stinkt 't naar verbrand?

Hoe ruikt verbrand?
Dat ruik je.

Die donkere verkleuring zint me niet.

Op 6 augustus 2022 11:18:06 schreef mvdk:
Ruik je wat? Stinkt 't naar verbrand?

Hoe ruikt verbrand?
Dat ruik je.

Nee ruikt niet verbrand. Aan zoveel elektromotoren heb ik nog niet gesnuffeld maar het ruikt niet verbrand volgens mij.

Op 6 augustus 2022 11:40:02 schreef Leek230:
[...]

Nee ruikt niet verbrand. Aan zoveel elektromotoren heb ik nog niet gesnuffeld maar het ruikt niet verbrand volgens mij.

In eerste instantie dacht ik dat het smeervet zou zijn uit het voorlager.

Het hele deel in het gele kader is erg heet geweest, verkleurd en vol blaasjes...
De strip in het rode kader lijkt erg verbrand...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2022 21:57:25 schreef Toeternietoe:
U - X is een spoel
V - Y is een spoel
W - Z is een spoel
Elke spoel moet ongeveer dezelfde weerstand hebben.
Tussen de verschillende spoelen mag je geen verbinding meten, gebruik hiervoor een isolatieweerstandsmeter ,ook wel Megger genoemd.

De ZB aansluiting is verbrand, die draad moet je opnieuw afstrippen en weer juist vastzetten, kijk ook de twee naast gelegen klemmen na, ik vertrouw het niet, maar kan het niet goed zien.

ZB, verbrand, lijkt er wel veel op.
Ook gezien de schade aan de wikkeling.
Spanning op de motorwikkelingen is niet gelijk geweest door slecht contact op ZB.

Draad heeft gewoon los gezeten in de klem.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 6 augustus 2022 12:33:02 (11%)]

Met de multimeter meet ik contact tussen deze rood gemarkeerde spoelen. Alle andere spoelen zijn in sets van 3 verbonden. Ook lijkt het er op dat de conservering is losgekomen van de wittere isolatie. Dan is het wel duidelijk dat er ter plekke van die spoel iets misgegaan is denk ik.

Hebben jullie ervaring met bedrijven die opnieuw wikkelen?

mvdk

Golden Member

Is het een motor met bijzondere bouwvorm?
Ik zou gaan kijken bij een of meer oudijzer boeren. Electromotoren houden ze meestal aan de kant, juist voor dit soort gevallen.
Herwikkelen: zoek contact met forumlid pamwikkeling.

Spanning op de motorwikkelingen is niet gelijk geweest door slecht contact op ZB.

Draad heeft gewoon los gezeten in de klem.

Thermiek staat nochtans maar op 11A ipv 19A.
Ik gok er op dat het begonnen is met isolatie doorslag in of tussen de spoelen.

Los van je lokatie, ik ken en heb goede ervaringen met
https://www.amrservice.be/

Ja, zonder aansluitdoos :)

Op 6 augustus 2022 12:51:05 schreef mvdk:
Ik zou gaan kijken bij een of meer oudijzer boeren. Electromotoren houden ze meestal aan de kant, juist voor dit soort gevallen.
Herwikkelen: zoek contact met forumlid pamwikkeling.

De aansluitdoos die mist op het huis en de rotor as is specifiek met conus aan de ene kant en een axiale groef voor een Oldham koppeling aan de andere kant.

GJ_

Moderator

Op 6 augustus 2022 12:46:27 schreef Leek230:
Hebben jullie ervaring met bedrijven die opnieuw wikkelen?

Die zitten overal. Waar zit je met die motor?
Ik ken een goede wikkelaar "hier om de hoek" (in Bladel) maar bij jou om de hoek zit ook vast wel een goede.

Op 6 augustus 2022 13:21:28 schreef GJ_:
[...]Die zitten overal. Waar zit je met die motor?
Ik ken een goede wikkelaar "hier om de hoek" (in Bladel) maar bij jou om de hoek zit ook vast wel een goede.

De machine staat op Texel. Een wikkelaar in Noord Holland zou ideaal zijn.

Thermiek staat nochtans maar op 11A ipv 19A.

19A is voor op een 3 x 230V net. OP een 3x400V net is het gewoon 11A.

Motor laten herwikkelen is stap 1. Daarna zou ik ook de kast ook doormeten of alles nog wel geod contact maakt en dat ook de relais nog goed contact maken. Dit lijkt er toch wel op dat er af een toe een fase miste of niet volledig mee heeft gedaan door een slecht contact.

19A is voor op een 3 x 230V net. OP een 3x400V net is het gewoon 11A.

Klopt

Op 6 augustus 2022 17:11:49 schreef benleentje:
Dit lijkt er toch wel op dat er af een toe een fase miste of niet volledig mee heeft gedaan door een slecht contact.

Denk je niet dat de TS z'n apparaat met de ster-driehoek op 400V heeft gehad?

Als er een fase (na het opstarten) mist, dan gaat dat toch goed? Tenzij je natuurlijk tegen het max vermogen aan gaat zitten. Maar dat is iets wat ik niet echt verwacht bij een draaibank. Daar zit een krachtige motor in "voor het zeldzame geval dat je het nodig hebt", maar in 99% van de gevallen zit je daar ver onder.

Een tien minuten tot een halfuur met de ster-driehoek in de verkeerde stand zie ik nog WEL gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een tien minuten tot een halfuur met de ster-driehoek in de verkeerde stand zie ik nog WEL gebeuren.

Dat kan niet. In de besturing staat de motor vast in ster aansluiting via een klemmenblok met 3 doorverbindingen. Eigenlijk hetzelfde als je normaal direct in de motor doet is dat nu direct in de kast zo gedaan. Vast omdat je met een schroevendraaier andere verbinden moet leggen om hem in driehoek te krijgen.