Poortsturing automatische poort.

Evarist

Golden Member

Ik heb een elektrische dubbele poort.
Ze is uitgebrand.

Dus zoek ik een nieuwe module. En dat is een probleem.
Ik vind er wel maar ik weet niet of het de juiste is.

De motors zijn 230V. Ze hebben 3 draden waarvan 1 COM. De andere 2 zijn met een C verbonden. Zet je spanning op de ene draad dan draait ze open, op de andere draad weer toe.

Er zijn geen eindswitchen en geen IR beveiliging.

Wat koop ik nu? Ik moet de poort met afstandbediening kunnen bedienen.

Ik vond dit maar voldoet het? Ik kan het allemaal maar half lezen?
.

https://nl.aliexpress.com/item/2251832773006670.html?spm=a2g0o.product…

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mel

Golden Member

Die eindschakelaars kunnen gewoon in de motoren zitten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hoeben

Golden Member

Stuurt elektronica op de PCB de motoren direct aan? Dan wel even kijken waarom er zo'n hoge stroom gelopen heeft, zit de poort niet mechanisch te vast? Kortsluiting?

Jammer als je de volgende PCB ook opblaast.

Evarist

Golden Member

Er kunnen eindschakelaars in de motoren zitten, dat weet ik niet. Ze zijn alleszins niet extern te bereiken.
De open- en sluittijd zijn tijdsbepaald. Op het einde na het sluiten/openen blokkeert de motor wegens een eindstop, en dat stopt even later de stroom.

De motoren worden gestuurd door 4 relay's.
Ik vermoed vocht of slecht contact aan de stekker als oorzaak.

bprosman

Golden Member

Ben wel nieuwschierig wat er aan de andere kant zit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Op 6 augustus 2022 07:14:16 schreef bprosman:
Ben wel nieuwschierig wat er aan de andere kant zit.

Aan de footprint te zien een zwikje relais.

Ofwel is er (een plens) water in gekomen of misschien blikseminslag?

Als aanvulling:

Bij de poort van mij zit er een Microswitch op de motor (blauw en gele draad) waar de aandrijfriem langs loopt. In onderstaande filmpje hoor je hem aanspreken (7 sec). Tijden alsook instelbaar.

De micro switch is al vervangen geweest, toen vertraagde de poort niet en ging eruit op overstroom (denk ik). De poort bleef toen paar seconden hard door duwen.

20220806_102106.mp4

Ik zou de print eerst eens goed schoonmaken, misschien valt de schade mee...
Waarschijnlijk zijn alleen de 230v relais uitgebrand (slechte soldering, geoxideerde/vochtige contacten die zijn gaaan knetteren) en is de electronica nog goed.

Als er niet teveel baantjes weg zijn onder die zwarte troep kan het best nog meevallen.
OK, mooi wordt 't nooit meer, maar je hoeft er ook niet de hele dag naar te kijken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Arco, ik wil dat niet herstellen. Het moet 25..30 jaar oud zijn.

De vraag is of de module van Ali zou werken.

Moeilijk te zeggen. Dat board is bedoeld voor losse eindschakelaars, wat dat zonder doet is niet duidelijk.
(waarschijnlijk werkt het wel, maar geen garantie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Je moet weten of je cilinders elektro-hydraulisch zijn, of spindeluitvoering. Hydraulische hebben geen eindeloop aan boord. De begrenzing gebeurd door de overdrukklep. Je moet dan wel en bordje hebben die ingesteld wordt op werktijd + 2 a 3 sec. Het sluiten gebeurd waarschijnlijk ook niet gelijk L tov. R. Ook die verschiltijd moet kunnen ingesteld worden.

Evarist

Golden Member

Op 6 augustus 2022 13:50:03 schreef jerome:
Je moet weten of je cilinders elektro-hydraulisch zijn, of spindeluitvoering. Hydraulische hebben geen eindeloop aan boord. De begrenzing gebeurd door de overdrukklep. Je moet dan wel en bordje hebben die ingesteld wordt op werktijd + 2 a 3 sec. Het sluiten gebeurd waarschijnlijk ook niet gelijk L tov. R. Ook die verschiltijd moet kunnen ingesteld worden.

Ik denk dat ze spindeluitvoering zijn.

Evarist

Golden Member