Scheiden 12V accu's met gemeenschappelijke belasting.

benleentje

Golden Member

Ik sta open voor uitleg waarom dit echt niet kan maar ik vind van mezelf daat ik een aantal overwegingen heb gemaakt waar ik nog steeds achter sta. Als ik dingen over het hoofd gezien

Ik zie ook niet hoe een loodaccu zo warm kan worden dan een stuk hout in de buurt vlam kan vatten.

Ik denk dat een loodaccu heel extreem 120 graden kan worden, net iets het als het kokende water in de cel. Als het water eenmaal is verdamp kan er geen stroom meer lopen en kan er ook niets meers warm worden.

IK zou met zoveel accu wel meer aandacht aan eventueel knalgas geven en vanaf de ruimte waarde accu's staan een directe buis naar buiten maken. Knalgas word pas gevaarlijk als het net boven de lel-waarde komt (lowest explosion level)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

in ups kom je dat het meeste tegen idd, bol en soms nog lek ook. meestal vanwege de te hoge laadspanning icm heersende temperatuur.

klussen betekent meestal machines met motoren die nodig zijn, piekstromen die hoger als de nominale stroom zijn dus. dat ga je met wat gammele accu's niet halen en dan nog zeg 10min ook nog. beter een setje accu's met gelijke achtergrond en leeftijd in serie zetten, zodat je de stroom kunt halveren. dat betekent wel een 24V of 36V omvormer helaas. nu heb je agm en startaccu's parallel staan. een natte accu op 14,4V houden is zeker niet goed.

hier staan een stapel 12V 65Ah accu's parallel. elke accu heeft een zekering van 15A, zowel bij de accu als in de verdeelkast. elke 2 accu's zitten met anderson stekkers en 6mm2 solar kabel gekoppeld ( omdat deze kabel mechanisch sterk is ) ervaring leert dat een agm accu die altijd aan de lader hangt ineens een cel in sluiting kan hebben liggen, waardoor de boel daar wat warm kan worden. jaarlijks test ik de accu's op capaciteit, minder als de helft nog over aan capaciteit dan gaat ie weg.

bij een telefooncentrale accubackup nog gemaakt door de ptt in de 80's had men een grote aparte stalen kast waar de loodzuur accu's in stonden. die kast had een aparte 80mm buis naar buiten lopen voor de beluchting. ook in de grote datacenters waar de halve kelder onder het pand met accu's is gevuld zit een hele luchtbehandeling om te zorgen dat de boel niet explosief word door het knalgas.

edit: dat een poolklem oxidatie vertoont zegt niet altijd iets. heb een verzameling 24Ah agm's gehad uit dezelfde batch. de beste van die stapel die na jaren nog over waren hadden er altijd last van gehad. het is iets met kruip langs de poolklem af. vaseline helpt tegen slechte verbindingen daardoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Meestal beginnen ze te knoeien bij de polen voordat ze echt de geest geven ... en dat zie ik ook bij de min pool van de victron accu.

Op 8 augustus 2022 19:51:32 schreef benleentje:
[...]Volgens mij zijn ze 250µΩ en ik kom dan uit op 22,5W.

Op de plaatjes van ome Ali staan 12 zwarte blokjes. Aangenomen dat dat inderdaad de N-Fets zijn waar de datasheet van aangehaald word.

Die FETS hebben een Rdson van 1.5mΩ. Met 12 parralel is 250µΩdan inderdaad reeel.

Detail is wel dat het FET's zijn, en ze dus een gate drive nodig hebben, die boven de 12V van de accu moet zitten. Om de gestelde weerstand te halen moet die gatespanning 10V boven de source liggen, dus pak-em-beet 24V boven ground.

Tweede detail is dat ze een body-diode hebben. Als je ze met source aan de accu hangt en drain aan de bus, dan zal ie normaal sperren.
Tenzij je een accu hebt die fors leger is dan de rest en je de rest met de bus verbind. Dan zal de bus hoger zijn dan de lege accu en dus de lege accu opladen via de bodydiode.

Als die dingen andersom schakelt, zal de bodydiode altijd geleiden van accu naar bus. Kan goed gaan, waarschijnlijk wil je de volste (hoogste spanning) accu het meest belasten en dat is dan ook de default.

Op 8 augustus 2022 19:51:32 schreef benleentje:
[...]Volgens mij zijn ze 250µΩ en ik kom dan uit op 22,5W.

Hmmm. Ik was kennelijk een beetje in een "kan niet lezen" bui. Ik had de " 0. " in de object-titel gemist. En ik had 300A gelezen waar (nu?) 200A staat. Maar het blijkt 0.3 mOhm te zijn inderdaad (zie "actual testing" foto onderaan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik weet wel dat je moet uitkijken met accu,s die lange tijd standby staan,
ik heb bij de Goereese sluis meegemaakt dat er een aantal ontploften. Daar zijn ze in serie geschakeld tot 110 Volt.Ze staan in een aparte geventileerde ruimte op rekken waar ze echt vrij staan.De scheider is een uit de kluiten gewassen klapzekeringhouder.
Dat is niet voor niks.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 augustus 2022 21:01:54 schreef r-p:
vooralsnog heb ik weinig accu's in vlammen ziet uitbarsten

Wees maar blij, ik heb Chinese lipo en lifepo4 accus van 2.5 tot 3.5kWh in de fik gekregen, en als dat brand.... :o

Beetje veiligheid in ogenschouw nemen bij accu's is geen luxe.

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 9 augustus 2022 09:15:46 (14%)

ik ken het van een noodstroomgenerator die werd getest, ding liep net en knal ging de startaccu. toch kunnen die stby loodaccu's ook oud worden. bij de hoogspanning schakelstations staan ook veel accu's om spanningloos te kunnen schakelen. die accu's bij sommige stations zijn vlot 20 jaar oud. als dat niet verstandig was op zo'n plek waren ze allang vervangen geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Laatst ook nog bij een autoaccu gehad (12v/85Ah), die stond aan beide zijkanten ruim een cm bol...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Ontploffende accu heb ik ook wel meegemaakt..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Weet iemand of knalgas onder standaarddruk detoneert? Ik heb er wel eens naar gezocht maar kon er niks over vinden.
(detoneren = als het vlamfront zich sneller verplaatst dan geluid)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 9 augustus 2022 14:52:37 (23%)

Arco

Special Member

Het heeft niks met de druk, maar met de mengverhouding lucht/waterstof te maken. Als die goed is ploft 't bij elke druk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het heeft niks met mengverhouding te maken want die is 1:2.
Mijn vraag gaat over of het detoneert of niet. In een gas is de afstand tussen moleculen per definitie groot. Hoe hoger de druk hoe kleiner de afstand dus hoe sneller het vlamfront zal gaan.

Op 9 augustus 2022 14:57:49 schreef Arco:de mengverhouding lucht/waterstof

Hoho, het gaat over zuurstof en waterstof, 1:2 :)

Maar ik bedenk me net dat onder hogere druk ook geluid in lucht sneller gaat. Dus het is nog niet zo eenvoudig maar wel off-topic ;)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 9 augustus 2022 15:51:48 (39%)

Op 8 augustus 2022 22:57:59 schreef Sine:
Meestal beginnen ze te knoeien bij de polen voordat ze echt de geest geven ... en dat zie ik ook bij de min pool van de victron accu.

Dat is een AGM die uit een accubak gevist is en nog enigszins acceptabele waardes gaf 2 jaar geleden (op een Chinese accutester). Ik heb ook een stuk nieuwere 160Ah en 200Ah, de laatste zat bij de 3000W omvormer inclusief 70mm^2 bekabeling :)
Vandaar ook dat ik probeer de accu's te scheiden.

Ik ben voor 12V gegaan om (1) hem makkelijk in de (momenteel niet in bezit zijnde) camper te kunnen plaatsen en zowel de Senseo alsook een dakairco (niet tegelijkertijd) te kunnen gebruiken en (2) omdat ik er voor een nette prijs tegenaan liep ;)

Op 9 augustus 2022 14:50:02 schreef NordRack2:
Weet iemand of knalgas onder standaarddruk detoneert?

Ja het detoneert.

Je hoort het ook. Geeft een veel scherpere knal dan een ontploffing.

Leesvoer: (ik heb het niet gelezen, trigger op de de titel).
https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/37308/69006011…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2022 16:51:58 schreef r-p:
[...]

Ik ben voor 12V gegaan om (1) hem makkelijk in de (momenteel niet in bezit zijnde) camper te kunnen plaatsen en zowel de Senseo alsook een dakairco (niet tegelijkertijd) te kunnen gebruiken en (2) omdat ik er voor een nette prijs tegenaan liep ;)

dat ken ik, heb er ook 1 liggen uit een boot die ietwat lek was. de victron omvormer van 2500W was ook dood. het ding schakelt niet meer vanzelf om tussen walstroom en accu's maar als gewone 12V omvormer werkt het ding nog prima. om dat apparaat te testen moesten alle labo voedingen parallel gezet worden, een omgebouwde servervoeding 13,5V 80A erbij en nog een 50A agm accu. een dikke 220A was nodig :7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt Rew, erg interessant document.
2830 m/s (10000 km/u) bij 1 bar en kamertemperatuur is een behoorlijke snelheid. Had ik niet verwacht voor een gas eerlijk gezegd.
Ik heb ook wel eens belletjes knalgas door een slangetje in een halfvolle emmer geleid en met een aansteker in de fik gestoken. De enorme knallen van die kleine belletjes kwamen erg onverwacht.

Dat is dus de reden dat het laden van een loodaccu nooit in een kleine dichte ruimte mag gebeuren want als het misgaat vliegt alles je om de oren en hoe!
Aan TS dan ook de tip - maar waar bemoei ik me mee - om de deur van die kast nooit dicht te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Waterstof / zuurstof in een goede mengverhouding is eng ...
Jammer is nou dat bij elektrolyse beide in zo ongeveer ideale verhouding vrijkomen.
Maar ook bij minder ideale verhouding klapt waterstof prima ...

Hoe veel accu je je dan zorgen over moet maken is een andere vraag. De meeste UPS-en hebben ook de elektronica (inclusief relais) boven op de accu zitten.
En bij bepaalde modellen zit er toch een niet onaardige hoeveelheid accu's in.

Moderne loodaccus (zeker die in UPSen zitten) die hebben een catalysator aan boord waardoor het combineren van zuurstof en waterstof tot water onder vrijlating van energie "rustig" gebeurt. Dan hoeft er ook geen ventilatie op de accu en is het alleen bij fors overladen dat er knalgas vrijkomt. Dan is er toch al wat mis...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ups hebben altijd agm accu's aan boord. daar zit geen vloeibare accuvulling in. overkoken levert een stuk minder explostie gevaarlijke gassen op als dat je bij een overkokende tractie accu hebt. anders mochten die dingen niet in een 19" rack met veel schakelende onderdelen gezet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: AGM accus (en gel-accus) hebben wel degelijk vloeistof aan boord, anders zou de hele werking van een accu niet kunnen.

Verschil is dat de vloeistof ge-immobiliseerd is met een fiberglas mat, of met een gel-makende vaste stof.
Daardoor kan de vloeistof er niet uitlopen, kun je ze op zijn kop gebruiken etc. Maar er zit wel degelijk water is, en ze kunnen wel degelijk knalgas maken.

Maar omdat er ook (zoals rew al aangaf) een katalysator in zit die er voor zorgt dat (kleine hoeveelheden) knalgas rustig afgebroken worden hoeven ze niet te ventileren.

Als je ze echter overbelast ploffen ze net zo hard als "gewone" lood-accus.

Arco

Special Member

Daardoor kan de vloeistof er niet uitlopen, kun je ze op zijn kop gebruiken etc.

Defecte gel accu's loopt wel degelijk uit de platen vrijgekomen electrolyt uit (de cellen zijn met een rubber dopje afgesloten, en bij oplopende druk wordt het daarlangs naar buiten geperst.)
Daarom is het beter accu's altijd rechtop te plaatsen. (gebeurt veel dat je bij defecte accu's het electrolyt gewoon hoort klotsen als je er mee schudt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 augustus 2022 03:12:59 schreef Arco:
[...]
Defecte gel accu's loopt wel degelijk uit de platen vrijgekomen electrolyt uit (de cellen zijn met een rubber dopje afgesloten, en bij oplopende druk wordt het daarlangs naar buiten geperst.)
Daarom is het beter accu's altijd rechtop te plaatsen. (gebeurt veel dat je bij defecte accu's het electrolyt gewoon hoort klotsen als je er mee schudt)

recent nog een defecte agm accu gehad, ding was zo heet aan de oplader, kon je niet vast houden. toch geen rotte eier lucht zoals bij een loodzuur accu die staat te koken. de plastic plaat over de doppen eraf en de helft van de rubber doppen steeg vanzelf al op.

idd een agm accu beste rechtop monteren. je komt ook weinig anders tegen eigenlijk. heb er zat gezien die door de aanwezige hitte openscheurden, de metalen bak was aan het rotten daardoor. dat was ook een merk gebonden probleem. de yuasa agm hadden er altijd last van, de accuwand was van te dun en hard kunstof. hitachi en sonnenschein agm konden goed bol staan maar scheurden niet open.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even buiten het explosie gevaar met accu's (Helaas heel realistisch, buiten het feit dat een goede accu zeker het potentieel heeft om aardig gedegen electrische explosies te veroorzaken)

Ik heb ooit een "Battery isolator" ontwikkeld in een duister verleden.
Deze isoleerde de verschillende boord batterijen in een ambulance.
(Motor aan, alle accu's laden tot ze op voltage/stroom zijn, worden afgeschakeld als ze vol zijn of de dynamo uit is.

Dit werkte met (Parallel) mosfets in anti-serie, ACS stroomsensoren, MCU om alles te regelen + een paar DC-DC converters om de highside NMOS fet's te sturen.

Op zich makkelijk zelf in mekaar te vogelen, maar hou er rekening mee, het gaat om hoge amperages, elke verhitting heeft het potentieel voor catastrofes.
Met 200+ Ampere werden zelfs de M10 bouten oncomfortabel heet.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II