Oscilloscoop groundloop

Wil binnenkort mn 1e scoop aanschaffen, nu heb ik alleen een vraag over het juiste gebruik van de ground-clips. Lees overal over de kans op kortsluiten bij verkeerd gebruik.
Ga de scoop gebruiken om te meten aan Arduino/Rasp Pi Pico projectjes, tot zover geen probleem. Maar ik voed die projectjes via een zelfgemaakte labvoeding wat niets anders is dan een omgebouwde ATX computer voeding zoals zovelen gemaakt hebben.
Kan ik de oscilloscoop gewoon aan de ground van de microcontroller (dus ook de ground van deze voeding) aansluiten? Ik wil dus alleen aan de 3.3/5/12V DC kant van de voeding meten en heb niet de intentie om aan AC te gaan meten.

mel

Golden Member

Ja dat kan. Sterker nog, je MOET een ground referentie hebben , anders weet je nooit wat je meet.Secundair is de voeding als het goed is vrij van het lichtnet, dus er vliegen geen aardleks uit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Misschien is een "echte" voeding dan ook iets voor op het verlanglijstje ;)

Een pc voeding is voor experimenten *nogal* een lomp beest die stromen kan duwen in die tientallen ampere's. Tegen de tijd dat die aanspreekt is je 'duino al lang en breed verdampt.

Plus dat de massa van een ATX-brick inderdaad verbonden is met randaarde en je scope ook. Zolang je de massa clip van je scope alleen op massa prikt is er niet veel aan de hand buiten dat je in het aard lusje wellicht wat storing oppikt van die ATX voeding.

Bedankt duidelijk, kan dus zonder problemen een oscilloscoop aansluiten zolang de ground-clip op ground zit.
En ja een 'echte' voeding staat ook op het lijstje. Overigens heb ik bij het ontwerp van de voeding rekening gehouden met de hoge amperages die geleverd kunnen worden dus deze heb ik afgezekerd op 3A per kanaal uit veiligheidsoverweging.

blackdog

Golden Member

Hi Ivoisrood,

Ik heb wat extrra tijd beschikbaar, dus hierbij wat uitgebreidere uitleg.

Jouw 3-Ampere zekering is een extra beveiliging, maar zeker niet goed genoeg om de meeste elektronica te beschermen.
Sine gaf het al aan, koop een redelijke LAB voeding, en zeker geen SMPS LAB voeding.

Op het ogenblijk zijn er meerdere opmerkingen over de KORAD 3005P en zijn broertjes en zusjes te vinden op dit forum, deze voeding is goed geschikt voor hobby werk.

https://www.eleshop.nl/korad-ka3005p-power-supply.html

De wat goedkopere KORAD 3005D zou ik niet nemen, deze mist een aantal handige functies zoals de max spanning en de max stroom instellingen.
Zodat als je het hebt ingesteld en je let niet goed op, als je de spanning verhoogt en die mag max 5.5V zijn voor het apparaat dat je voed,
dan schakelt de voeding uit als je de voeding toch op een hogere spanning wilt gaan instellen, want je had de limit op 5.5V staan.

Rede lineaire voeding
Nog en rede waarom je beter geen schakel voeding voor experimenteren kan gaan gebruiken, de piekstromen die de voeding kan leveren zijn meestal nogal groot,
Dit komt door de grote condensatoren die in de voeding over de uitgang staan, de stroombegrenzing in de voeding kan daar niets aan beperken, dat is inherent aan schakel voedingen (SMPS).
Hoe meer kennis je hebt / krijgt over dit soort zaken, hoe meer uitzonderingen je kan bedenken voor de uitzonderingen. :-)

Randaarde en verlengblokjes
De meeste meetapparatuur heeft een randaarde stekker, gebruik ook goede randaarde stopcontacten, een geaard verlenblokje mag en kan, maar dan wel een goede.
Mijn Broer heeft een tester voor ondermeer deze verlengblokjes, het is ondermeer zijn werk, 90% van deze verlengblokjes is bagger zegt hij.
Door de hoge Ri van de bedrading gaat de beveiliging in de groepenkast er niet meer uit.
Oja, verlengblokjes mag je niet verlengen!

Aarde aansluiting LAB voeding op het front
Dus, je scoop komt op een goede 230V aansluiting met randaarde, als je zo'n Korad lapvoeding zou hebben dan sluit je die ook aan op een goede randaarde 230V aansluiting.
Bij de Korad(ook bij andere goede LAB voedingen) heb je een extra aansluitbus welke meestal een groene kleur heeft, deze groene aansluitbus zit verbonden met de kast van de voeding
en dus ook met de randaarde van het 230V net. (Oja, ik neem aan dat je in Nederland woond :-) )
In de praktijk gebruik ik de groene aansluitbus van de vier voedingen die hier op de bank staan weinig, soms is het nodig om het stoorniveau te verlagen bij metingen.

Nadenken voor je het massa touwtje van je scoop rpobe aansluit
Nu is het zaak dat je altijd nadenkt voor je de massa aansluiting van je scoop verbind met je te testen apparaat.
Als dat apparaat ook aan de 230V massa verbonden is, mag je de massa aansluiting alleen aan massa van het te testen apparaat aansluiten als dit geen spannings niveau heeft t.o.v. de randaarde.
Het is heel lastig in een paar regels hier alles uit te sluiten zodat de gebruiker niet de verkeerde indruk krijgt van wat ik hier duidelijk probeer te maken.

Ik kom hier op het forum en in mijn werksituatie regelmatig tegen dat als ik niet alles heb dicht getimmerd, men er vanuit gaat dat het dan wel kan, voor mij is dat nogal vreemd gedrag...
Blijf nadenken bij wat je doet, is het veilig voor jou en voor b.v. voor het apparaat dat je aan het testen bent?

Alles aarden, commonmode problemen
Dat gaat niet altijd goed, want afhankelijk van je meetopstelliing kan je verschilstromen krijgen die optreden als je de massaklem van je probe aansluit en/of tussen scoops en generatoren e.d.
Je kan dan last krijgen van de Commonmode horror! :+
Een weerstand van 1 a 2Ω in serie met je massa klem van je scoopprobe helpt soms als, om de stoorsignalen te beheersen.

Differentieel probe
Maar wil je b.v. aan SMPS voedingen meten die direct vanaf de 230V netspanning werken, dat heb je een speciale scoop probe nodig, deze heeeft geen massa touwtje.
Ik gebruik deze:

https://www.eleshop.nl/micsig-dp10007-differential-probe.html

Maar let op de maximale spanning, hij is er in meerdere uitvoeringen.
Denk niet ik kies gewoon de gene met de hoogste spanning, doe dat alleen als echt nodig, door het ruisniveau van de gene die de hoogste spanning aan kan,
kan je niet meer netjes kleinere signalen meten door de ruis van de meetversterker in de probe.

Voor de duideliijkheid, dit is een beknopte niet volledige uitleg, blijf zelf nadenken => Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 9 augustus 2022 09:33:16 schreef Ivoisrood:
Wil binnenkort mn 1e scoop aanschaffen, nu heb ik alleen een vraag over het juiste gebruik van de ground-clips. Lees overal over de kans op kortsluiten bij verkeerd gebruik.
...

Hier een duidelijke uitleg.

Op 9 augustus 2022 11:43:01 schreef blackdog:
Jouw 3-Ampere zekering is een extra beveiliging, maar zeker niet goed genoeg om de meeste elektronica te beschermen.

Ik zou het van de andere kant benaderen.

Als je een project voor het eerst in mekaar zet, kan je schatten dat het "max 30mA" nodig gaat hebben. (bijvoorbeeld een PICO-gebaseerd iets).

Als je dan je labvoeding op bijvoorbeeld 50mA zet en er is een keer wat mis, dan zal de labvoeding de stroom op 50mA begrenzen zodat er in 99% van de gevallen niet dingen kapot gaan.

Ik heb gisteren m'n vingers gebrand aan een AS5600 sensor die loei-heet werd. Iemand had geholpen met de draadjes aan het printje solderen (ik had het voor gedaan: zo moet het) en toen ik hem terugkreeg ging ik er van uit dat hij weet waar ie mee bezig is. Over het algemeen is dat zeker het geval bij die kerel, maar dit keer even niet. Geen labvoeding -> ding heeft VEEL te veel stroom lopen trekken... (P.S. Hij doet het nog... Dat dan weer wel :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2022 11:43:01 schreef blackdog:
Hi Ivoisrood,

Ik heb wat extrra tijd beschikbaar, dus hierbij wat uitgebreidere uitleg.

Jouw 3-Ampere zekering is een extra beveiliging, maar zeker niet goed genoeg om de meeste elektronica te beschermen.
Sine gaf het al aan, koop een redelijke LAB voeding, en zeker geen SMPS LAB voeding.

Op het ogenblijk zijn er meerdere opmerkingen over de KORAD 3005P en zijn broertjes en zusjes te vinden op dit forum, deze voeding is goed geschikt voor hobby werk.

https://www.eleshop.nl/korad-ka3005p-power-supply.html

Ik heb idd een keer een goeie labvoeding nodig, mijn oog was al op de Korad gevallen, alleen op de meerkanaals versie de 3305P. Veel van mn elektronica projectjes zijn bijvoorbeeld voor toepassingen op mn boot waar ik met 12V systemen zit.
Maar ik heb net mn vrouw kunnen overtuigen dat ik een oscilloscoop nodig heb, mn oog is gevallen op de Siglent SDS1104X-E, zwaar overkill voor wat ik er momenteel mee wil/kan doen maar sowieso goed genoeg voor wat ik er eventueel in de toekomst ooit mee wil doen. Volgende stap word dan om dr te overtuigen dat ik icm met zo'n scoop een betere voeding nodig heb ;)

Verder bedankt voor de uitgebreide uitleg, zeer gewaardeerd!