Philips Babyfoon SCD843/01: infrarood nachtzicht funtioneert niet

Om onze kleinkinderen te monitoren als ze in bed liggen gebruikt mijn zoon deze Philips Avent SCD843 babyfoon.

De babyfoon werkt zoals bedoeld echter is er 's nachts (donker) geen videobeeld. De infrarood LED, gemonteerd direct boven de cameralens, lijkt het niet te doen hoewel er 2,66V op de pennen staat. Dat suggereert een defecte LED. Met de camera van een laptop is er ook geen IR licht te zien uit deze LED, wel uit een willekeurige afstandbediening.

De vraag is wat voor IR-LED (5mm) is dat, of wat is er als vervanger bruikbaar?

Hij is plat van boven en je ziet door het donkergroene plastic duidelijk iets van de halfgeleider. Philips heeft kennelijk alleen de 5V/1A adapter als spare-part in het programma. Een schema heb ik nog niet kunnen vinden van deze babyfoon.

Mocht iemand mij kunnen helpen dan hoor ik dat graag.

Carel

Ik gok een vrij standaard 850nm ledje

Maar ipv dat ding te 'slopen' (meestal is het lastig om daar uberhaupt bij te komen) is een kleine externe IR lamp een handigere optie. En vaak ook nog wat beter kwa beeld doordat je niet vanuit de kijkrichting belicht (Dan is een spin enz meteen 1 groot wit vlak)

Een externe IR lamp geeft ook meteen een veel betere lichtverdeling, die interne dingen zijn vaak ook heel snel overbelicht/onderbelicht doordat het een vrij gericht licht is.

Zo'n IR lampje koop je voor een 10tje bij de Chinees en kan gewoon op een willekeurige 12V adapter (of voor een paar euro meer bij amazon oid)

Arco

Special Member

Over een (goed) werkende standaard IR led staat ongeveer 1.2 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor jullie reacties.

Ik heb de led uit de print gesoldeerd en nagemeten. Hij meet OK met de Fluke op diodestand. Aangesloten op een spanningsbron van een paar volt met een serieweerstandje van 470 ohm geeft geen licht in de led op een digitale camera. Wellicht is dat ook niet de juiste methode. Een IR-led uit een oude afstandbediening werkt ook niet in de babyfoon. Nog maar even verder puzzelen.

KGE

Golden Member

Op 10 augustus 2022 18:18:48 schreef Carel M.:
Dank voor jullie reacties.

Ik heb de led uit de print gesoldeerd en nagemeten. Hij meet OK met de Fluke op diodestand. Aangesloten op een spanningsbron van een paar volt met een serieweerstandje van 470 ohm geeft geen licht in de led op een digitale camera. Wellicht is dat ook niet de juiste methode. Een IR-led uit een oude afstandbediening werkt ook niet in de babyfoon. Nog maar even verder puzzelen.

De IR 850 nm leds die bij camera's gebruikt worden hebben vaak ook nog een klein beetje zichtbaar licht, in het donker is dat vaak goed te zien. Dus een andere golflengte. De spanning zou inderdaad laag moeten zijn (minder dan een standaard rode LED)

De led zit weer op de print en ik meet 3,05V. Of dat een pure DC spanning is of iets met pulsjes uit een schakeling weet ik niet.

@KGE: er komt geen zichtbaar licht uit hoewel mijn zoon het wel had over heel flauw licht (toen het nog wel werkte) maar daar twijfelde hij ook aan.

Wat voor soort leds zijn dat die in deze videobabyfoons gebruik worden? Zijn die vlot verkrijgbaar? deze is 5mm hoog en plat bovenop en ook rond 5mm. Het kunststof is donker groen. Ik heb ze nooit eerder gezien en vind ze ook (nog) niet bij leveranciers als Farnel of RS.

Hoe test je zo'n led op de juiste werking behalve een diodemeting met de universeelmeter?

850nm kun je in het donker nog zien als heel flauw rood licht.

Testen kan met veel smartphone camera's. Soms de achtercamera, maar vaak zit daar een IR filter in. De frontcamera werkt vaak wel.

ff testen met een afstandsbediening en je telefoon.

ir leds in camera's gaan wel vaker stuk, die draaien doorgaans op wat hoge voeding. een nieuwe led bestellen of 1 led slopen uit een oude bewaking camera oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Update ter afronding:

De vermeende groene led boven de camera blijkt bij nader inzien de lichtsensor te zijn. Door hem af te plakken met zwarte tape valt een spanning van 1,8V op een meetpunt vlak ernaast terug naar bijna 0V (lijkt OK). Dat meetpunt is verbonden met een MR97319A-128U (QFP package 128p) chip die vaak gebruikt wordt kennelijk in babyfoons.

De IR led zit onder de camera en uit analyse van de componenten er omheen blijkt een 6-pens chipje (opdruk: EFCPC) de driver(?) ervan. Pen 4 daarvan zit ook aan de MR97319A-128U vast maar dat lijntje blijft permanent op 0,1V hangen. Door dat punt met een pull-up weerstandje van 470ohm naar de 5V te trekken gaat de IR led keurig aan en werkt de nachtzichtfunctie weer. Echter nu wel permanent want ergens in het circuit hapert iets waardoor die driver niet aangestuurd wordt. Vooralsnog is de video-babyfoon weer operationeel.