3 fase aansluiting schuur realiseren

Beste,

Ik heb een vraag over het aansluiten van mijn schuur, ik wil daar graag naast een enkele fase ook een 3fase aansluiting verkrijgen. Ik heb al meerdere discussies hier op het forum doorgespit maar blijft zelf toch nog met wat twijfel zitten. Vandaar dat ik het toch graag nog even bij jullie wil neerleggen.
Meeste informatie is uit deze en deze discussie gehaald.

De huidige situatie:
- Afstand schuur - woonhuis is 20 meter
- Kabel door mantelbuis in de grond (kan hier helaas niet bij zonder de tuin open te breken). Loopt samen met een waterleiding.
- Kabel is een 4x2,5mm + as (nu maar 1 fase aangesloten in de meterkast in het huis op B16)
- TT stelsel
- Aarde weerstand 5,3 Ohm (laten nameten door een extern bedrijf)
- Aansluiting meterkast huis 3x25A

Wat ik wil aansluiten:
- Led verlichting
- kleine koelkast
- wand contact dozen om gereedschap op aan te sluiten
En soms:
- 1 fase lasapparaat (weet niet precies hoeveel vermogen, maar gaat nu goed in de huidige situatie)
Of soms:
- 3 fase draaibank (1,6KW)

Huidige situatie is dat de kabel dus met een enkele fase aangesloten is in het huis en dat die gelijk aangesloten zit in de schuur op de stroomkring (wcd en verlichting). Graag zou ik voor de draaibank dus ook een 3f aansluiting willen verkrijgen in de schuur.

Waar ik zelf aan zat te denken was 2 x 1f B16 zekering (1 voor verlichting en 1 voor gereedschap/koelkast) en een 1x 3f B16 zekering. En dit dan in het huis afzekeren met een C20 zekering.
Qua aardlek wilde ik deze post van gebruiker Toeternietoe volgen, een selectieve aardlek in het woonhuis (300mA) en dan in de schuur een normale van 30mA.

Klopt deze gedachtegang een beetje? Alvast bedankt,
Bram

je hebt dus al een 4x2,5mm2 kabel liggen? dan hoef je geen kabel te gaan trekken. de bestaande kabel op een alamatje C20/300mA zetten in de hoofdkast en in de schuur een onderverdeler hangen met 1 hoofdschakelaar, 2 groepen alamat C16/30mA ( licht en machines apart houden ) en een kracht alamatje C16/30mA voor de draaibank.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

1: Omdat je geen veiligheidsaarding hebt MOET alles achter een aardlek
Dit kan 30mA of 300 mA zijn, afhankelijk van.....
Dit MOET nu al in je wonnhuis etc,

En dat ....
Naar de schuur
Ik zou een verdeelkastje in de schuur zetten.
Met daarin
1 Hoofdschakelaar 4 P 25 A (minimaal)
1 of 2 aardlekautomaatjes van B16/0,03 A voor van alles en nog wat.
Een aardlekautomaat (of los aardlek + automaat) 3F+N B16 / 0,03 A voor je draaibank oid.
In huis kun je voor de voeding van de schuur een C20 (3P + N) automaat plaatsen en een Selectieve aardlek (0,3 A) voor de beveiliging van de kabel

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Heb je Thuis een drie fasen meter?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Beste Bram,

Een combinatie van testman en toeternietoe:

- een hoofdschakelaar 3P+N,
- Voor je gewone aansluitingen een alamat B16A/30mA,
- Dat lasapparaat (hangt af van het vermogen) een C16A/30mA alamat of een ouderwetse smeltveiligheid Gg/gl (dat is een trage, zo eentje met de afbeelding van een slak erop) i.c.m. een ALS 30mA,
- Je draaibank een 3P+N C16A/30mA alamat.
- De drie-fasen componenten verbinden met een kamrail.

Alles gemonteerd in een stevige kunststofkast met deksel tegen stof en insecten op een goed bereikbare plek.

Je hebt een kabel met aardscherm in een schutbuis liggen op twee spaden diepte die rechtstreeks naar de meterkast gaat. Een 3P+N C20A automaat is in mijn ogen voldoende. Als je twijfelt of daar een alamat in moet: drie dubbel genaaid houdt beter, maar is in mijn ogen geldverspilling.

Mocht je zonnepanelen op je dak van de schuur overwegen, hou dan een plekje vrij in de distributiekast.

Gr. Paul

Ieder (Mini)Wattje is er een...

hier hetzelfde gedaan als keebrev omschrijft, installateur op het werk gevraagd en die gaf aan dat een kabel niet met een aardelek beveiligd hoeft te zijn. Heb dus nu in de schuur een onderverdeler met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar en wat automaatjes

tja, ik zou ook gewoon een 4P C20 in de hoofdkast zetten. de kans op harde sluiting in een kabel door een mantelbuis 60cm diep in de grond is niet heel groot. een selectieve aardlek in de voeding zetten is al helemaal zonde van je geld hier. zolang er op je eindgroepen maar een 30mA aardlek zit is het iig veilig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank jullie allen voor de snelle antwoorden!
De hoofdlijnen zijn me duidelijk. In de schuur was ik inderdaad de hoofdschakelaar vergeten, dus die komt ook op het bestel lijstje. En een mooi plastic kasje met deksel. De kabel ligt er inderdaad al en ik heb een 3fase meter in de hoofdkast. Geen plannen voor zonnepanelen op het schuurdak (staat onder een boom)

@keebrev die kamrail is alleen een gemak ding toch? In principe niet veiliger dan met losse draden aansluiten? En als je dat gebruikt moet de hoofdschakelaar en de 3f alamat op dezelfde rij in de kast komen.

De aansluiting in het huis is dus nog even een punt ter overweging. Ik heb even gezocht op internet wat de opties inhouden qua kosten:
1) een 4P C20 in de hoofdkast ( €100 )
2) of een alamatje C20/300mA in de hoofdkast (€170 )
3) of een 4P C20 en een selectieve 300ma aardlek in de hoofdkast (€100 + €160 )

Ik begon dit topic met optie 3 in mijn hoofd, maar als ik de meeste hier nu hoor is zelfs optie 1 een vaker gekozen optie. Ergens in mijn hoofd kom ik dan in het midden op optie 2 uit om te bestellen. Iets meer geld, maar geeft me ook (het gevoel van) iets meer veiligheid t.o.v. optie 1, en blijkbaar wordt de selectiviteit van optie 3 door de meeste in deze situatie als overbodig (en duur) gevonden.

Ik twijfel nog even een avondje verder :)

Optie 2 kan best, het heeft het voordeel dat je geen aardlekautomaten in de schuur meer nodig hebt. Het wel het nadeel dat bij 1 aardfout de hele schuur plat ligt.

Optie 1 is dus met iets meer bedrijfszekerheid.

Optie 3 voegt weinig toe, vaak als de 30mA aardlek gaat gaat de 300mA ook gelijk mee. Daar valt weinig tot niets over te zeggen en is geheel afhankelijk van de aardfout zelf. Als die toevallig een keer precies 50mA oid is dan heb je geluk dat er maar 1 automaat uitgaat. Het ding is pas selectief als de aardfout boven de 30mA is en onder de 300mA

Op 11 augustus 2022 21:47:21 schreef benleentje:
Optie 2 kan best, het heeft het voordeel dat je geen aardlekautomaten in de schuur meer nodig hebt. Het wel het nadeel dat bij 1 aardfout de hele schuur plat ligt.

Eindgroepen met wcd's voor algemeen gebruik door leken MOETEN beveiligd zijn met max. 30mA.
Met 300mA ligt niet alleen je schuur plat, maar met een beetje pech jij ook.
Met een 30mA ALS/Alamat in de meterkast heb je 20m te wandelen om de boel weer in te schakelen...niet praktisch dus.

@ fermion: de kamrails is inderdaad een stuk gemak. Je kan de draden naar de alamats onder de hoofdschakelaar en de C16A/30mA voor de draaibank plaatsen, zonder doorlussen. Dat kan allemaal met VD 2,5mm2.

Deze C20 is exact hetzelfde. Scheelt weer een paar tientjes.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 11 augustus 2022 21:47:21 schreef benleentje:

Optie 3 voegt weinig toe, vaak als de 30mA aardlek gaat gaat de 300mA ook gelijk mee. Daar valt weinig tot niets over te zeggen en is geheel afhankelijk van de aardfout zelf. Als die toevallig een keer precies 50mA oid is dan heb je geluk dat er maar 1 automaat uitgaat. Het ding is pas selectief als de aardfout boven de 30mA is en onder de 300mA

Om dit tegen te gaan bestaat een selectieve differentieel van 300mA

mel

Golden Member

Een distributiegroep hoeft geen aardlek. In de hoofdverdeler afzekeren met 20A, dan naar de kabel, en in de schuur een hoofdschakelaar, en de eindgroepen op 30mA aardlek.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Eindgroepen met wcd's voor algemeen gebruik door leken MOETEN beveiligd zijn met max. 30mA.

Oops even verkeerd gelezen ik dacht dat daar 30mA stond.

Wat ik dus bedoelde is dat je in de schuur gewone automaten mag plaatsen als je daarvoor maar een 30mA aardlekautomaat of schakelaar hebt zitten.