Schrikdraadapparaat monitoren

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Resistive_divider2.svg

Op de V in nu 12500 volt, R1 is 100K (1watt) en R2 470 ohm (1watt).
De V out is 58 volt en doet dus het neonlichtje knipperen.

Als ik met mijn multimeter de puls niet kan lezen, kan de sensor dit wel dan ?

Zou deze sensor kunnen gebruiken:
https://www.electroschematics.com/voltage-sensor/

Ik ging er vanuit dat de puls kort was, < 1 ms, en op relatief onregelmatige tijden komt.
Als een van beiden niet zo is, is het allicht gewoon te samplen.

Ik zou dan gaan voor een normale, gecompenseerde spanningsdeler. Van isolatie zie ik zonder context de toegevoegde waarde niet zo.

Op 18 juni 2023 17:17:11 schreef Aart:
Ik ging er vanuit dat de puls kort was, < 1 ms, en op relatief onregelmatige tijden komt.
Als een van beiden niet zo is, is het allicht gewoon te samplen.

Ik zou dan gaan voor een normale, gecompenseerde spanningsdeler. Van isolatie zie ik zonder context de toegevoegde waarde niet zo.

Is inderdaad zeer kort iedere seconde.

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 17:11:00 schreef Elektroshock:
Als ik met mijn multimeter de puls niet kan lezen, kan de sensor dit wel dan ?

Je multimeter is waarschijnlijk niet snel genoeg.

Zou deze sensor kunnen gebruiken:
https://www.electroschematics.com/voltage-sensor/

Waarom zou je zo'n sensor nemen als het simpel met een optocoupler kan.

En is het wel AC, volgens mij is het gewoon DC toch?, met een laag Ampèrage.

Op 18 juni 2023 17:17:11 schreef Aart:
Van isolatie zie ik zonder context de toegevoegde waarde niet zo.

Nou ik wel. Het blijft gewoon goed gescheiden van de hoogspanning en je kunt direct naar de spanning die je wil voor je controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 juni 2023 17:22:23 schreef Lambiek:
[...]
Je multimeter is waarschijnlijk niet snel genoeg.

[...]
Waarom zou je zo'n sensor nemen als het simpel met een optocoupler kan.

En is het wel AC, volgens mij is het gewoon DC toch?, met een laag Ampèrage.

Inderdaad maar geeft die optocoupler ook de verschillende spanningen weer of enkel aan en uit. Bij het herstellen van de afsluiting staat er bvb 9000 volt op (altijd verlies). Ik wil ook zien wanneer er bvb 4000, 5000, 6000 op staat.

Is AC, apparaat is op ac. Enkel toestel op accu is het ook DC. Hangt in tuinhuis van aanpalende woning die ik mag gebruiken. Dien mens trekt zich van de weide anders niets aan. Is op 50 km van waar ik woon, te ver om dus iedere dag te controleren.

[Bericht gewijzigd door Elektroshock op zondag 18 juni 2023 17:35:05 (13%)

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 17:28:21 schreef Elektroshock:
Inderdaad maar geeft die optocoupler ook de verschillende spanningen weer of enkel aan en uit. Bij het herstellen van de afsluiting staat er bvb 9000 volt op (altijd verlies). Ik wil ook zien wanneer er bvb 4000, 5000, 6000 op staat.

Je wilde toch zien of het werkte of niet. Waarom wil de de spanning weten?

Is AC, apparaat is op ac.

Dat begrijp ik, maar de puls die er af komt is toch gewoon DC.

Enkel toestel op accu is het ook DC.

Volgens mij is het precies het zelfde, alleen bij een AC gevoed apparaat wordt de spanning eerst gelijk gericht. Maar kan het mis hebben hoor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 juni 2023 17:41:12 schreef Lambiek:
[...]
Je wilde toch zien of het werkte of niet. Waarom wil de de spanning weten?

[...]
Dat begrijp ik, maar de puls die er af komt is toch gewoon DC.

[...]
Volgens mij is het precies het zelfde, alleen bij een AC gevoed apparaat wordt de spanning eerst gelijk gericht. Maar kan het mis hebben hoor.

Ideaal blijft dus 9000 volt, dan weet ik er verandert niets. Maar 4000 a 5000 is nog ok voor runderen en schapen. Ik weet dan al dat er iets scheelt maar nog niet dringend te herstellen. Bij 0 volt is er ergens een grote breuk, heel dringend :).

Is wel degelijk ac, ben daar ook op vastgelopen verleden zomer.

De analoge input op de arduino is ook beperkt tot 5v. Sommige controllers 3.3 volt.

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 17:46:37 schreef Elektroshock:
Ideaal blijft dus 9000 volt, dan weet ik er verandert niets. Maar 4000 a 5000 is nog ok voor runderen en schapen. Ik weet dan al dat er iets scheelt maar nog niet dringend te herstellen.

Dat bedoel ik nu om het bij één topic te houden. :)

Om de spanning te meten zou je nog een deler kunnen maken met extra clamping diodes en die spanning aanbieden op een analoge ingang van je controller. Dan krijg je dus de puls en de spanning van het systeem.

Bij 0 volt is er ergens een grote breuk, heel dringend :).

Dat is geen probleem, want dan meet je geen puls meer.

Is wel degelijk ac, ben daar ook op vastgelopen verleden zomer.

Oké, dan zit ik er naast dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik kwam bij het zoeken naar informatie dit oude topic tegen; https://www.circuitsonline.net/forum/view/141371/1

Er komt dus AC uit in ieder geval dat apparaat. Iedere puls is een uitdovende resonantie van de trafo met een condensator. De gemeten spanning zal dan een soort piekspanning over de eerste periodes zijn.

Een snel en goedkoop vertrekpunt lijkt mij eens te zien hoe zo een commerciële meter in elkaar zit.

Ik verwacht eigenlijk iets eenvoudigs als een deler gevolgd door een gelijkrichter met daarna iets afvlakking.
Het gaat hier ondanks het noemen van vier significante cijfers vermoedelijk niet over presiesiemetingen. Een of twee cijfers is allicht al prima.

Omdat onbekend is welke kant aan aarde hangt moet er dan inderdaad serieus (kV's) geïsoleerd worden naar aarde. Dat lukt niet met een willekeurige optocoupler, allicht is Wifi of Bluetooth dan wel zo eenvoudig.
Als wel bekend is welke kant aan aarde zit is die eis er niet. Natuurlijk kan het, maar er kan zoveel wat geen meerwaarde heeft en er moet zoveel goed gaan wil een schakeling in zijn context goed werken.
Het is wat mij betreft in dit specifieke onderwerp met de nu geboden context in elk geval geen wondermiddel.

[edit]
Stel dat bekend is welke kant aan aarde hangt, en we alleen een ruwe meting van de spanning willen doen. Dan zou iets heel eenvoudigs kunnen volstaan;

[edit]
Dit even getest met een 6V trafo'je als 1 kV pulsgever, maar het werkt niet, er wordt niet gelijkgericht.
Helaas, terug naar de tekentafel. Maar niet meer voor mij dit weekeinde.

High met Henk

Special Member

https://www.agrishop.nl/voss-farming-omheiningstester-afrasteringstest…

En dan 8x een fototransistor erop lijmen.

Niet chique, maar wel galvanisch gescheiden!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Kost zo'n extreem laagohmige spanningdeler van slechts 100k niet een hoop energie en veroorzaakt misschien zelfs een veel lagere spanning. Ik zou minstens op 1 GOhm gaan zitten Wel een HV weerstand. (Zoek maar eens op wat de Rin van DMM HV probe is, zelfs een DMM zelf, is meestal al minimaal 10M.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 juni 2023 20:22:07 schreef fred101:
Kost zo'n extreem laagohmige spanningdeler van slechts 100k niet een hoop energie en veroorzaakt misschien zelfs een veel lagere spanning. Ik zou minstens op 1 GOhm gaan zitten Wel een HV weerstand. (Zoek maar eens op wat de Rin van DMM HV probe is, zelfs een DMM zelf, is meestal al minimaal 10M.

Inderdaad, bedankt voor de tip.

High met Henk

Special Member

Ben je nog steeds niet galvanisch gescheiden...
Das wel iets wat ik iig zeker zou willen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

HMH, dat kan hij toch na de deler doen en voor de Arduino.
Ik zou zelf helemaal geen weerstand deler gebruiken, en geen Arduino.
Maar ik weet te weinig van dit soort installaties af, ik heb geen idee van hoeveel stroom er loopt en of de spanning een vast gegeven is of dat deze bv beïnvloed wordt door onkruid wat tegen de draad aan groeit. Als dat niet zo is dan is een verklikker die aangeeft of er stroom loopt eigenlijk al genoeg. Maar tegenwoordig moeten overal Arduinos aan geknoopt worden. ;-)

Ik zou het electrisch veld meten met bv een jfet en de stroom door de draad met een stroom-trafo. Tenzij dat systeem genoeg power heeft dat een weerstandsdeler de boel niet negatief beïnvloedt. Met die 100k loopt er iets van 100 mA. Als de stroom door de draad bv maar 10 mA is (Ik neem aan dat je niet een mens of dier wil electrocuteren). dan gaat je meting fout (Trekt de spanning onderuit) of de generator heel snel kapot.

F#ck, er blijkt al een topic over te zijn. Weiland ligt 50km verder op. Kon dat nu echt niet in je oude topic :-(
Het ding schijnt lampjes te hebben. Gewoon 10 fotocellen voor de lampjes, veilig en werkt gegarandeerd, wat van jou DIY oplossing nog maar de vraag is als je denkt dat je met 100k kan werken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 19 juni 2023 10:56:05 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 19 juni 2023 10:51:11 schreef fred101: Kon dat nu echt niet in je oude topic :-(

Ze zijn intussen samengevoegd.

KGE

Golden Member

Op 18 juni 2023 18:09:43 schreef Aart:
Stel dat bekend is welke kant aan aarde hangt, en we alleen een ruwe meting van de spanning willen doen. Dan zou iets heel eenvoudigs kunnen volstaan;

[bijlage]

[edit]
Dit even getest met een 6V trafo'je als 1 kV pulsgever, maar het werkt niet, er wordt niet gelijkgericht.
Helaas, terug naar de tekentafel. Maar niet meer voor mij dit weekeinde.

Ik zou de weerstanddeler voor de gelijkrichter zetten. Waarschijnlijk zeneren de 1N4148 al voordat er wat gelijk te richten valt.

Lambiek

Special Member

Als je dan toch de spanning wil meten, kun je zoiets proberen. Ik heb het niet getest, want ik heb geen HV voeding.

Maar persoonlijk zou ik het niet zo doen, en ik ben het ook helemaal met HmH eens.

Maar goed, kijk maar wat je er mee doet.

Dit is uiteraard voor een 5VDC controller, voor 3.3VDC moeten de weerstanden aangepast worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 19 juni 2023 13:44:08 schreef Lambiek:
Als je dan toch de spanning wil meten, kun je zoiets proberen. Ik heb het niet getest, want ik heb geen HV voeding.

Maar persoonlijk zou ik het niet zo doen, en ik ben het ook helemaal met HmH eens.

Maar goed, kijk maar wat je er mee doet.

[bijlage]

Het lijkt me dat de spanningsval over diodes van de bruggelijkrichter bij ~2.9 Vac niet verwaarloosbaar is. M.a.w. de spanning aan de analoge ingang van de Arduino zal m.i. ongeveer 1.2 V lager zijn dan aangegeven.

Als de elco eenmaal opgeladen is (heb niet uitgerekend hoelang dit duurt, maar gezien de 30MΩ aan weerstanden zal dat niet instantaan zijn), dan blijft de elco opgeladen als de schrikdraadspanning wegvalt. M.a.w. na het wegvallen van de schrikdraadspanning kan het best nog wel een tijdje duren (afhankelijk van hoe goed de elco zijn lading kan vasthouden en de ingangsimpedantie van de analoge ingang van de Arduino) voor dat de Arduino dit ziet.

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2023 15:53:19 schreef Patrick de Zeester:
Het lijkt me dat de spanningsval over diodes van de bruggelijkrichter bij ~2.9 Vac niet verwaarloosbaar is. M.a.w. de spanning aan de analoge ingang van de Arduino zal m.i. ongeveer 1.2 V lager zijn dan aangegeven.

Ja, het blijft een beetje experimenteren. Zoals ik al zei, heb ik het niet getest. Ik heb geen HV voeding.

M.a.w. na het wegvallen van de schrikdraadspanning kan het best nog wel een tijdje duren (afhankelijk van hoe goed de elco zijn lading kan vasthouden en de ingangsimpedantie van de analoge ingang van de Arduino) voor dat de Arduino dit ziet.

De spanning hoeft ook niet weg te vallen, die mag blijven staan. Ik hoop alleen dat de spanning minder wordt als er bijvoorbeeld nog 4kV op staat. En misschien kan de condensator wel kleiner, bijvoorbeeld een waarde tussen de 0.47uF tot 47uF. Als je het uitrekent kom je lager uit dan in het schema staat, maar ik weet niet hoe het gaat reageren. En ik heb ook niet zo'n apparaat hier. :)

Wat HmH laat zien vind ik wel een mooie oplossing, dan is het veilig ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze figuur heeft van alles uitgezocht; erg interessant leesvoer. Blader wel tot het einde: hij heeft zes prototypes beschreven. :)

https://mro.massey.ac.nz/bitstream/handle/10179/1161/02whole.pdf

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Kijk, dat kun je zo nabouwen ;)

En het komt ook niet op een halve volt natuurlijk.

Er zijn ook wel meters te koop die verdacht veel lijken op wat in die thesis beschreven wordt.

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2023 16:19:48 schreef Frederick E. Terman:
Deze figuur heeft van alles uitgezocht; erg interessant leesvoer. Blader wel tot het einde: hij heeft zes prototypes beschreven. :)

Dat is een interessant stukje FET. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 17:46:37 schreef Elektroshock:
Is wel degelijk ac, ben daar ook op vastgelopen verleden zomer.

Dit laat toch iets heel anders zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

@Lambiek: ;)

Die linksboven vind ik toch wel de mooiste. Microfoontje erbij, met wat tronica, en je weet oftie t doet.

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2023 17:45:44 schreef mvdk:
Die linksboven vind ik toch wel de mooiste. Microfoontje erbij, met wat tronica, en je weet oftie t doet.

Ja, maar die heeft de TS niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.