Elektromotor Ster of driehoek

Beste Forumleden,

Met betrekking tot een klus heb ik een vraagje. Ik hoop dat hier wat mensen aanwezig zijn die mij wat verder kunnen helpen.

Ik heb 2 elektromotoren moeten vervangen, beide van 3Kw waarvan eentje 9,5 ampere en de ander 7 Ampere.

Nu is het zo dat er kwa voltage op het typeplaatje maar 1 waarde is gegeven, namelijk 380V met een Y erachter. Mij is geleerd dat als de laagste waarde op het plaatje overeenkomt met de lijnspanning van het net (in dit geval 380V) je de motor aansluit in driehoek. Echter verteld de Y een ander verhaal, want dit staat voor een ster connectie. Kabel is 3 fase + aarde.

Waar ik nu dus achter probeer te komen is voor welke spanning de spoelen en de wikkelingen bedoeld zijn.

Daarbij moet ik zeggen dat ik beide schakelingen heb geprobeerd, (bij driehoek klapt telkens de motorbeveiligingsschakelaar eruit, dus heb het nog niet kunnen testen.) hier komt later een frequentieregelaar tussen.

Nu is het zo dat ze in zowel ster als driehoek gaan draaien, maar ze maken in ster een iets wat brommend geluid. Net alsof er een compressor aanstaat.

Ik hoop niet dat ik de wikkelingen beschadigd heb door ze in driehoek gezet te hebben.

Iemand enige wijsheid?

Zal ook proberen om de typeplaatjes bij te voegen.

Alvast dank!

Wesley

Arco

Special Member

Als het 380v is dan klopt de sterschakeling toch?

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 12 augustus 2022 01:04:33 (75%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

380 volt Y betekend dat de spoelspanning 220 volt is! en moet de motor in ster worden aangesloten. Sluit je deze aan in driehoek op 380volt, wordt de spanning wortel 3 te hoog en de stroom ook wortel 3 hoger en wordt het vermogen wortel 3 x wortel 3= wortel 9=3x zo hoog= 9KW hier zijn de wikkelingen niet tegen bestand en hopelijk heeft thermische beveiliging ze beschermd.
Twee motoren van het zelfde vermogen en spanning en het zelfde toerental moeten ook nagenoeg de zelfde stroom hebben. Er is maar 1 motorplaatje te zien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dit is wel een nieuwe motor, die hebben een flinke inschakelstroom tegenover een motor van zeg 15 jaar oud. dat kan de reden zijn dat je motorbeveiliging eruit klapt, startstroom te hoog. tevens stel je de motorbeveiliging af op de motorstromen op het typeplaatje, als die nog op de oude motorstroom staat ingesteld kan dat te weinig zijn. ook het beste om de motorbeveiling samen met de motor te vervangen. dat brommende geluid is dat onder vollast? of alleen onbelast lopen? kan een missende fase zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Nee, de motorbeveiliging klapt er uit als je deze in driehoek op 400V zet, want het is een 220/380V Δ/Y motor.

Deze hoort dus in Y op 400V

GJ_

Moderator

Het is GEEN gewone kooiankermotor! Kijk maar naar het nominale toerental: 1500RPM, dus geen slip.
Het is een synchrone reluctancy motor!
Geef dit aan bij de leverancier van de frequentieregelaar.
Hou er ook rekening mee dat lang niet iedere SR motor DOL mag.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 12 augustus 2022 11:00:07 (15%)

Sine

Moderator

Het is een synchroonmotor inderdaad, het 'synchronous' is half weggevallen in de foto.

Dat kan wellicht ook het grommende geluid verklaren, ik heb nul ervaring met deze motoren.

Gezien er een VFD voor komt kan het met de voorbeveiliging wel meevallen.

"synchronous reluctance motor", interessant, het ziet er in ieder geval funky uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 12 augustus 2022 10:42:28 (15%)

GJ_

Moderator

Interessant documentje van mijn leverancier van superdeluxe motoren:

http://www.oemerspa.com/download/general_documents/1_QSR_presentation%…

Als je het niet stuk wil maken moet je zorgen dat er iemand bij is die weet waar ie het over heeft!
Wat is het Merk en type motor?

Uit dat document:

D en Q staan haaks op mekaar. Effe puzzelen!

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 augustus 2022 13:34:41 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geachte mensen,

Dank voor alle reacties, jullie hebben allemaal super goede info geleverd.

Inderdaad is het een motor bedoeld voor alleen ster, het laatste wat aangegeven wordt in deze topic is dat het geen normale motor is.

Dit is dus ook het geval. Het blijkt dus dat dit motoren zijn die enkel en alleen voor het werken met een frequentieregelaar zijn. Heb vandaag contact gehad met de leverancier. Spoelspanning is inderdaad dus 230V.

Vandaag dan toch maar weer de oude motoren in de LBK terug gezet en de oude motorbeveiligingen in de regelkast.

Frequentieregelaar wordt pas eind oktober geleverd. Paar dagen voor niets gewerkt dus….

Maar je leert er wel van!

Hoop ook dat inderdaad de beveiligingen de motoren hebben gered…..

In ieder geval bedankt allemaal!

Wesley

Op 12 augustus 2022 10:57:04 schreef GJ_:
Interessant documentje van mijn leverancier van superdeluxe motoren:

http://www.oemerspa.com/download/general_documents/1_QSR_presentation%…

Als je het niet stuk wil maken moet je zorgen dat er iemand bij is die weet waar ie het over heeft!
Wat is het Merk en type motor?

Het zijn ABB motoren van dit type, maar dan 3kw. De frequentieregelaar is (als het goed is) speciaal voor deze motoren besteld. https://new.abb.com/products/nl/3GAL102543-ASB/3gal102543-asb

Wat staat er op het andere motorplaatje?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dit is het typeplaatje van de andere motor, beetje onduidelijke foto maar goed.

Voor de geïnteresseerden ook nog even het geluid wat beide motoren maken als je ze direct inschakelt.

Klinkt niet helemaal lekker in ieder geval….

Hier is hij in ster aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Wesley1709 op zaterdag 13 augustus 2022 00:25:50 (10%)

mel

Golden Member

Meet eens of alle 3 de fasen aanwezig zijn,liefst aan de motor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 augustus 2022 00:16:36 schreef Wesley1709:
Dit is het typeplaatje van de andere motor, beetje onduidelijke foto maar goed.

Eh, Weley, dat is hetzelfde type motor als waar je dit topic mee starte....

Meer info op blz 42 van deze pdf https://files.danfoss.com/download/Drives/DKDDPM403A410_FWK_LR.pdf

Deze motor mag volgens deze pdf niet rechtstreeks op het net gezet worden.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 13 augustus 2022 06:54:47 schreef mel:
Meet eens of alle 3 de fasen aanwezig zijn,liefst aan de motor.

Dat doet niet meer ter zake: het ging om een reluctance motor. Die heb je in vele soorten en maten. De meeste kunnen gewoon niet DOL, zo ook deze.
De tijd is voorbij aan het gaan dat 99% van de motoren SKA motoren zijn.
Voor dit type moet je altijd de datasheet hebben. Er zijn er vele en dan hebben we de hybride motoren nog niet eens er bij geteld, met bijvoorbeeld alsnog ondersteunende permanente magneten in het anker en zo.