Aardlekautomaat voor PV systeem

Wij gaan bij ons een PV systeem aanleggen en hebben advies van de leverancier gehad over hoe alles elektrisch ingepast moet worden.

De situatie is als volgt: in een loods hebben wij een onderverdeler hangen van waaruit een kabel vertrekt naar de PV omvormer. Deze kabel is ongeveer 60m lang.
De leverancier geeft aan dat er in de onderverdeler een aardlekautomaat (B versie) geplaatst moet worden. Naar mijn idee is de kabel tussen de verdeler en omvormer dan niet beveiligd. Zelf had het mij logischer geleken als er in ieder geval een aardlekautomaat vlakbij de omvormer geplaatst moet worden.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Klopt de versie van de leverancier of moet er aan de kant van de PV een aardlekautomaat (of aan beide kanten)?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je tussen onderverdeler en PV-omvormer aardsluiting maakt, zal een aardlek in die verdeler evengoed trippen (ook dan zijn fase- en nulstroom ongelijk).
Meteen daarna ziet de PV-omvormer geen net meer, en zal stoppen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ok, maar in dat geval zou er bij de omvormer dan nog altijd een automaat/zekering moeten komen om de kabel te beschermen lijkt mij?

Op 12 augustus 2022 14:48:46 schreef diode:

De leverancier geeft aan dat er in de onderverdeler een aardlekautomaat (B versie) geplaatst moet worden.

Kijk eerst eens in de documentatie van de omvormer (welk merk en wat voor vermogen) of er al niet een 6mA DC-lekstroom detectie aanwezig is. Het bespaart je een dure aardlekautomaat.

Als je de alamat moet plaatsen is dat in de onderverdeelkast genoeg.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 12 augustus 2022 14:56:32 schreef diode:
Ok, maar in dat geval zou er bij de omvormer dan nog altijd een automaat/zekering moeten komen om de kabel te beschermen lijkt mij?

Stel je hebt een 3,5kW enkelfase omvormer dan kan die ca 15A leveren en de automaat word dan een B16A. Nu ga je die kabel op de omvormer kortsluiten hoeveel denk je dat de omvormer dan kan leveren en waar zou hij die energie vandaan moeten halen?

Stel dat de omvormer 25A kan leveren, daar is die automaat daar echt niet van onder de indruk en die zal na bv 10 minuten een keer afschakelen. Een omvormer kan noot genoeg kortsluitstroom leveren om zijn automaat snel te doen afschakelen. Sterker nog de omvormer kan niet eens genoeg stroom leveren om schadelijk te zijn voor de kabel.
Kortom vanuit de omvormer gezien is de kabel door de omvormer zelf al prima beveiligd, en als er vlak bij de omvormer een kortsluiting is dan schakelt de zekering in de groepenkast al direct uit waardoor de omvormer ook direct uitschakelt.

Dank voor de uitleg. De aardlekautomaat is al geleverd, stond ook expliciet vermeld dat die nodig is.

Benleentje, op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Een omvormer is inderdaad geen bron die (veel) hogere stromen kan leveren als Inom.
Daar had ik even niet bij stilgestaan, dank voor de toelichting.

Ik dacht dat het wel normaal is om bij de omvormer een werkschakelaar te plaatsen, scheelt je weer 60 meter lopen.

Op 12 augustus 2022 16:23:16 schreef benleentje:
[...]

Stel je hebt een 3,5kW enkelfase omvormer dan kan die ca 15A leveren en de automaat word dan een B16A. Nu ga je die kabel op de omvormer kortsluiten hoeveel denk je dat de omvormer dan kan leveren en waar zou hij die energie vandaan moeten halen?

Een omvormer schakelt al uit als de spanning (afhankelijk van de ingestelde netcode) onder een bepaald niveau komt.

Een B16A automaat is in deze situatie een maatje te klein.
Een béétje omvormer kan tijdelijk + 10% piekvermogen leveren, d.w.z. zo'n 3.800 W. Zelf zou ik voor een B20A gaan.

Als je een handleiding van een automaat leest, zie je dat er bij een nominale belasting van de pool 4,2W wordt verstookt. Zet die automaat los van de andere componenten, zodat de warmte weg kan.

Inhakende op dit voorbeeld:

Bij deze 3,5kW enkelfase omvormer heb je over een afstand van 60m met een 6mm2 kabel al een verlies van 2,32 %. Omgezet in vermogen is dat 81W.
De NEN adviseert een verlies < 1% te realiseren. Bij een drie-fasen omvormer wordt dat 1,0 % bij een 5G4 kabel.
Daarom wordt ook altijd geadviseerd de omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen om spanningsopdrijving van de omvormer te minimaliseren. Je kan beter de dc solarkabels de 60m laten overbruggen. Je hebt minder vermogensverlies door de hogere dc- spanning (in dit geval ca. 340Vdc voor 10 panelen / 360Wp).
Neem als voorbeeld een zonnepark. Daar staan de omvormers naast elkaar dicht bij een trafohuisje van de netbeheerder.

In de hal zit een onderverdeler. Dan ben je dus nog niet bij de meterkast. Die afstand moet je er nog bij optellen....

Ieder (Mini)Wattje is er een...