Verbruik led trafo vraag

Hallo,

vraagje

In onze keuken zijn nu 6 led spots ingebouwd en deze worden gevoed door
1 trafo, die is een beetje lang smal en zwaar. (ik kan er bij mee "bij")

De ledspots kunnen ook per stuk uit/aangezet worden.

Maakt het uit in verbruik of er 2 of 6 aan zijn? (volgens mij niet)

tnx

Het is een verhoudingskwestie.

U noemt geen getallen of precieze producten, maar mijn drie keukenspotjes zijn 1,5W per stuk. Een oude CuFe 105W halogeentrafo heeft bij een snelle meting een nullast van 6,6W. Die zou dan dus heel relevant zijn, zeker als hij altijd aan zou blijven. Dat is bijna 60 kWh/jr extra.

In werkelijkheid zijn mijn spotjes DC en werken op een SMPS'je, met de schakelaar er voor. Daar merk ik ook met mijn relatief kleine jaarverbruik richting 1 MWh niets van.

maartenbakker

Golden Member

Zonder de trafo precies te kennen: ja, het maakt uit in verbruik, maar het is onbekend hoeveel het precies uitmaakt.

Meestal zal het verbruik stijgen als je meer aanzet, maar er kan bijvoorbeeld een basisverbruik zijn waardoor het bijvoorbeeld weinig of niet uitmaakt of zelfs iets zuiniger is als je er ééntje aanzet en het verbruik pas (met onbekende verhouding) begint te stijgen als je er meer inschakelt.

In het algemeen:

Lang en smal zou op een schakelende voeding kunnen wijzen. Dan loopt het verbruik vrijwel lineair op met de belasting en is het basisverbruik laag.

Zwaar zou op een trafovoeding kunnen wijzen. Die hebben vaker een wat hoger basisverbruik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

6 LEDs verbruiken 3x zoveel als 2 LEDs. Of het op het totaal uitmaakt hangt van het rendement van die voeding af. Maar het moet wel heel beroerd zijn als die factor LED verwaarloosbaar is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Variant op "als vliegen acher vliegen vliegen..."?

Voor voedingen geldt MEESTAL:

Pin = P0 + Puit / η

Hierin is
* η het (differentiele) rendement van de voeding.
* P0 het "standby verbruik.
* Puit het uitgaande vermogen.

Als we aannemen dat die η bij jou 0.8 is. en P0 iets van 3W, dan is het verbruik uit het net dus 3W bij 0 leds aan, 4.9W bij 1 led aan, en 6.75W als er 2 leds aan zijn... Enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 augustus 2022 08:11:53 schreef Aart:

In werkelijkheid zijn mijn spotjes DC en werken op een SMPS'je, met de schakelaar er voor. Daar merk ik ook met mijn relatief kleine jaarverbruik richting 1 MWh niets van.

Aart, typefoutje ?
Denk dat je mWh bedoelde....

Sine

Moderator

Als jaarverbruik voor een heel huishouden?

HEt kan, maar dan heb je toch wat zonnepanelen liggen ;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Aan de andere kant: mijn elektriciteitsteller heeft maar vijf cijfers voor de komma, dus die is al na slechts 0,1 MWh weer rond. :)

e: Oh barst, gaat in kWh natuurlijk. 8)7 Dus 0,1 GWh.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik woon hier nu iets meer dan een jaar, er is in die tijd met 955 kWh iets minder dan 1 MWh geleverd.

Ik heb geen zonnepanelen, het lijkt mij wel leuk maar mijn platte dak heeft onhandig veel schaduw.

Vijf cijfers voor de komma lijkt mij 99999 kWh, ofwel 100 MWh of (bijna) 0,1 GWh?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja.. ik laat me weer eens neppen door een prefix. :)
Wie noemt een kilo dan ook een eenheid. O-)

Ik zie trouwens dat de resterende cijfers er wél zijn, maar die zijn in de vorige eeuw eens bedekt onder een metalen plaatje.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 14 augustus 2022 11:14:08 (40%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 augustus 2022 23:28:51 schreef Aart:
99999 kWh, ofwel 99 MWh

Bij het afronden niet opgelet?
99999 kWh is afgerond 100 MWh.

Of, als je per sé van vijf naar twee significante cijfers wil: 10·101 MWh.

Peter_dtn

Golden Member

Ik heb ook nog halogeen trafo's in gebruik,

als ik het stroom verbruik meet ziet dat er zo uit, (met niets aangesloten)

Ca 4.3 Watt, per jaar kost bij een kWh prijs van € 0.4 :

4Watt * 24uur * 365dagen = 35.040 Watt_uur => 35kWh

35kWh * € 0.40 = € 14,= per jaar met niets doen.

Ik heb de halogeen spotjes vervangen door (12V) GU10 ledspots en er een Zwave dimmer tussen gezet. De trafo staat dan alleen aan als de leds moeten branden. Ik heb dus weinig kosten aan het trafo standby verbruik..

De trafo staat dan alleen aan als de leds moeten branden.

Dat is toch hetzelfde als bij halogeenlampen, normaal schakel je de 230V naar de trafo.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Peter_dtn

Golden Member

De TS heeft de trafo volgens mij altijd aan staan en bedient de lampen middels RF. Dan heb je dus te maken met dit "sluip verbruik".