Siemens vaatwasser SE64561 pendelt tussen water nemen en afpompen

Onze vaatwasser liet water in de kuip staan. Na wat onderzoek bleken de afvoer en de pomp vrij te zijn.

Daarom de machine open geschroefd en het labyrinth bleek zwaar vervuild bij de vlotter. Hierop het labyrinth losgekoppeld en schoongespoeld met afwisselend bleek en soda tot het schoon was. Tevens de niveauregelaar losgekoppeld en het inlaathuis schoongemaakt met azijn. Tevens de afvoerslang schoongemaakt. Daarna alle schoongemaakte onderdelen weer teruggeplaatst.

Nu is er een nieuw probleem: bij het opstarten van een programma neemt de vaatwasser water. Wanneer het labyrint bijna vol is met water dan stroomt ook het inlaathuis vol, vervolgens komt de rode 'drijver' in het inlaathuis omhoog en die zet via de hevel het afpompen van water in gang. Na zo'n 5 seconden zakt de rode drijver weer terug, het afpompen stopt en het water nemen wordt hervat. Maar na weer 5 seconden water nemen komt de rode drijver weer omhoog en wordt het afpompen weer in gang gezet.
Er wordt dus continue een paar seconden water genomen, dan weer water weggepompt, dan weer water genomen etc net zolang tot de totale looptijd van het wasprogramma duurt. Het wasprogramma (draaien van de armen) wordt niet in gang gezet, en aan het eind van de programmalooptijd wordt de machine uiteindelijk netjes leeggepompt.

Voor de zekerheid heb ik alle bovenstaande onderdelen nogmaals gedemonteerd en teruggezet, maar het probleem blijft zich voordoen. Weet iemand de oorzaak en hoe ik dat kan oplossen?

Ik heb nog 2 misschien belangrijke opmerkingen:
- bij het loshalen van het labyrint kwam er een flinke slok water over de inloop- en uitloopventielen die er direct onder zitten.
- ik heb ook het diafragma (het ronde gevalletje bovenop de niveaukamer)losgekoppeld gehad, en weer teruggestoken. Ik begrijp dat de microswitch daarop ervoor moet zorgen voor het tijdig afslaan van het water nemen. Heb ik misschien de microswitch daarop te hardhandig aangepakt? Mijn klachten lijken daarop.

Ik zie 2 opties:
- de microswitch vervangen, maar voor mij als thuisklusser betekent dat dan denk ik de gehele niveauregelaar-unit vervangen. Een gok van circa 45 euro. Vinden jullie dat een juiste gok?
- ik las iets over potentiele problemen met die inloop- en uitloopventielen, maar ik denk niet dat dit overeen komt met mijn probleem toch? Zo ja, hoe kan ik zo'n ventiel eruit halen en schoonmaken van eventuele roest?

is slang van labyrint naar kuip nog vuil?
Water kan dan niet vlug genoeg naar kuip lopen.

Yep. De geribde darm die naar de kuip loopt vol prut. Ook de kant waar hij in de kuip loopt eens inspecteren.

De pressostaat met blauw armpje en microswitch zijn heel makkelijk visueel en met ohmmeter inspecteerbaar. Op het moment dat het reservoir in het labyrint vol is en overloopt naar de vlotterkamer dient het blauwe armpje te bewegen en tegen het schakelaarpalletje te duwen. Het inlaatventiel valt dan ook stil.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 13 augustus 2022 18:56:03 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank jullie wel!
De geribbelde slang naar de kuip zat wat aanslag, die heb ik schoongemaakt.

Ik heb helaas geen Ohm-meter. maar visueel zie ik het blauwe armpje niet/nooit bewegen.... dat zal dan wel de boosdoener zijn!

Kan ik nog iets checken door handmatig te armpje een bepaalde richting in te bewegen? Welke richting op hoort ie te bewegen?

Het microswitch palletje zit er uit in de ruststand. Bij waterval vh reservoir wordt het ingedrukt dus gewoon even kijken hoe het zit. Het duwertje vd pressostaat duwt het blauwe armpje naar voor dus in jouw richting. Mss wat duidelijke foto's uit verschillende hoeken? Mogelijks het membraam in de pressostaat stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Slangetje van de pressostaat niet lek of los? Wel weer goed opgehangen ook ? Pressostaat raakt soms ontregeld door ouderdom van het membraan. Soms kan je dit wel bijregelen. Ook de kabels wel weer goed aangesloten ?

*hier heb ik geen app voor nodig

heb je de vlotterkamer ook goed gereinigd en ontkalkt?? Als lucht slecht weggaat krijg je ook pendel neigingen...

Dankjewel EricN!

Ik heb de afvoerslang naar de kuip gecheckt, er zat een kleine hoeveelheid smurrie in (<10% van de doorloopdiameter) en dat schoon gemaakt.
Door je uitleg snapte ik hoe het blauwe hendeltje hoort te werken. Ik heb het een paar keer naar mij toe bewogen en weer terug. Daarna de machine nog een nachtje open-gebouwd laten staan om eventueel op te drogen van mijn gemorste water.

Vanochtend opnieuw testprogramma gedraaid, en tot mijn verrassing stopt de machine nu tijdig met water nemen, ook bij een 2e test.

ECHTER: weer een nieuw probleem: de armen draaien niet (ze blijven in dezelfde positie staan) maar er loopt wel (weinig) water uit de armen als ik de machine tussentijds open trek.

Het waterniveau in de kuip lijkt onvoldoende hoog, het staat niet tot boven de zeef. Na het toevoegen van een gieter water in de kuip blijken de armen wel te gaan draaien en wordt het voorspoelprogramma doorlopen. Afpompen gaat goed.

Na het afpompen na het voorspoelprogramma wordt er nu echter helemaal geen water meer gegeven. Ik hoor iets van een pomp/motor (?) draaien/zuigen? en het geluid lijkt na 2 minuten iets harder te klinken. Op de gok de machine geopend en snel de kuip gevuld met nu 2 gieters water, waarna de armen direct weer gaan draaien (na sluiten deur) en het warme spoelprogramma normaal wordt doorlopen.

Verder gelezen op het forum dat er 4 oorzaken kunnen zijn van onvoldoende water/waterdruk:
- onvoldoende watertoevoer uit de kraan/via de toevoerslang (hier ga ik niet vanuit, aangezien gisteren juist teveel water werd gegeven)
- verstopte slang naar kuip (die kan ik inmiddels uitsluiten want die heb ik schoongemaakt)
- problemen met de circulatiepomp. Omdat het spoelprogramma goed draait na toevoegen van water denk ik dat ik dit kan uitsluiten toch?
- het inname-ventiel werkt niet meer goed. Bij het afkoppelen van het labyrint is daar een flinke slok water overheen gemorst. Kan dit de oorzaak zijn?

Is dat het linker ventiel (A op mijn foto) wat Siemens op hun werktekening het 00166875 regenereerventiel noemt?
Of is dat het rechter ventiel (B op mijn foto) dat Siemens 00166874 afloopventiel noemt?
Of zijn er nog andere zaken die ik kan checken.

(hoe het waternnemen bij het naspoelen verloopt weet ik nog niet.... het warm-water-spoelen loopt nog)

Links bovenin het labyrint zit toch nog een soort doolhofje van gangetjes welke voor de be/ontluchting zorgen? En die rode banaan zou los moeten bewegen. Heb dit probleem ook gehad maar die machine was 15 jaar oud, ik weet niet of het gelijk is.

Ik heb onlangs wel een AEG gehad met iets vergelijkbaars, tijdens het water nemen hielp het om op het labyrint te kloppen en zo kwam er nog wat vuil los.

https://eye-vision.homeip.net/wp-content/gallery/divers-2012/03-vervui…

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 14 augustus 2022 14:54:37 (10%)

Ik ga even schetsen wat ik denk dat er moet gebeuren. Reeds oude machines en al een tijdje geleden dat ik het proces nog eens gadegeslagen heb. Meestal is het uiteen, ineen en testen en terug buiten dus blauwe armpjes starengeheugen is wat troebel. Hopelijk klopt het wat. In ieder geval. Zoek verschillen met wat er bij jou gebeurt of net niet gebeurt:

-Progr starten
-Pompt af.
-Neemt water in het zijreservoir
-Reservoir loopt over
-Blauw armpje komt naar voor en drukt tegen schakelaar
-het waterventiel aan de kraan stopt met water geven
-Zo lang water in de kuip stroomt tijdens het ledigen vh reservoir blijft het armpje naar voor en op de schakelaar drukken.
-Reservoir leeg progr gaat verder met wassen.

Ik vermoed dat het membraam achter het blauw armpje lek is en dat het armpje vroegtijdig terug weg zakt. Ik heb het nog nooit open gedaan gezien dat ook nooit hoeft.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ha Maus06, dank voor je bericht. De link naar je foto is niet helemaal volledig, maar ik kon hem wel terugvinden. Ik had inderdaad ook zo'n vieze vlotter in het labyrint, maar deze al volledig schoon gemaakt.

@EricN: dank voor je volledige verhaal. Ik heb alle stappen gecheckt en ik zie het blauwe armpje niet bewegen.... dat zou dan kunnen kloppen met een kapot membraan, of misschien met een kapotte microschakelaar daarop. Handmatig het armpje bewegen had ook geen effect.

Ik heb weer een proefprogramma gedraaid. Het voorspoelen startte prima met het water uit de warmtewisselaar/rechter gedeelte vh labyrint, maar na het afpompen nam hij geen water meer in. Idem voor het naspoelen moest net als gisteren zelf water toevoegen met een gieter.

Toen het drogen begon (circa 17 minuten voor einde programma) werd er niet afgepompt. Het lijkt mij dat normaal gesproken het water dan al uit de kuip hoort te zijn (?), dus ik heb het afpompen zelf geinitieerd met het rode hendeltje.

Omstreeks hetzelfde moment (ik denk net daarna) werd wel automatisch de warmtewisselaar gevuld met water... ik snap zelf niet zo goed dat dat moment van water innemen nog wel zonder problemen verloopt. Maar misschien bevestigt dat dat er geen probleem is met het inloopventiel (?) en dus juist wel met de niveauregelaar?

Gek genoeg 1 minuut voor einde programma werd er wel weer zelfstandig het laatste restje spoelwater afgepompt.... was ik gewoon te snel dan met mijn rode hendeltje-actie?

Ik ga maar een nieuwe niveauregelaar bestellen en laat jullie weten of dat de oplossing is. Dank voor al jullie adviezen !!!

De niveauregelaar is perfect en eenvoudig te testen. Ik zou nooit over gaan tot onderdeelbestelling als ik eerst niet zeker was.

Vul bakje metwat water. Zet de pressostaat er in. Het hendeltje moet dan bewegen en als je dan 1 minuut de pressostaat niet beweegt in die positie moet het hendeltje uit (tegen de schakelaar drukkend, hetgeen ook meetbaar is ad hand vd contacten maar visueel is al goed) blijven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ha EricN, ik vind het ook een duur gokje. Nu maar duimen dat het gokje goed is :-)
Je handige tip kwam namelijk net te laat voor mij :(
Ik laat je weten of de nieuwe niveauregelaar/inlaathuis het probleem oplost. Zo niet dan vraag ik je graag weer om advies ;-)

Uit je reply leid ik volgende af, kijk even na of het klopt wat ik dacht gelezen te hebben:
Als het water (nadat het reservoir vult en over loopt) in de pressostaat valt en via de geribde buis de kuip stroomt dat dan terwijl het blauwe armpje niet naar voor komt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoeveel water staat er in de machine?? Rond grijze dop zoutvat?? Dat is genoeg.. Als je machine de pomp laat draaien, maar sproeiarmen komt weinig water uit, is schoep van pomprotor afgebroken, dat komt/ kwam heel vaak voor!!

Ha EricN, ja inderdaad, het armpje komt op dat moment niet naar voren. En wanneer ik het zelf naar voren beweeg hoor ik ook de microschakelaar niet klikken. Als ik het rode hefboompje beweeg dan hoor ik die andere microschakelaar wel klikken (en wordt afpompen geactiveerd).

@smd: het waterniveau staat echt laag, ergens onder het zeef-oppervlak. Bij het voorspoelen pakt de machine eerst het water uit de warmtewisselaar en daarna moet ik nog circa 2 liter water in de kuip toevoegen. Voor het warme wasprogramma en voor het naspeoeln pakt de machine helemaal geen water en voeg ik circa 3-4 liter water toe in de kuip om de sproei-armen in werking te krijgen.
Tegen het einde van het hele programma wordt wel weer de warmtewisselaar gevuld.

Gaatjes in sproeiers niet verstopt?
Zeker goed kijken naar gaatjes op einde van sproeiers.

Loopt je labyrinth ( wat je warmte wisselaar noemt) wel leeg?? vaak zijn de kleppen onder bij zoutvat vastgeroest en loopt labyrinth niet leeg. Haal de spoelen los en kan je de klep bekijken.. Roest goed weghalen en weer klaar.

Bij al mijn siemens vaatwassers (intussen alweer 4) met vergelijkbaar probleem was het altijd de ontluchting van het labyrinth die dicht zat. Volgende terugkerende probleem is de slang naar de kuip.

En dat probleem ontstaat door altijd op lage temperatuur te wassen te veel vet en geen glansspoel/ zout gebruik

Wij gebruiken idd van die "alles in een" blokjes.. op het auto programma

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op donderdag 18 augustus 2022 19:52:39 (18%)

Altijd zout en naspoelmiddel gebruiken in de vaatwasser.

Bedankt iedereen voor zijn tips! Special thanks to EricN !

Ik heb een nieuwe niveauregelaar besteld, en aangezien dat een aantal dagen duurde om de dag een (testrun)/ vaatwasprogramma gedraaid om de opstapelende afwasberg kwijt te raken. Ik had een semi-automatische vaatwasser, want elke keer moest ik water bijvullen...

Maar het verrassende was: elke keer leken de problemen (te weinig water nemen na elke keer afpompen) minder te worden... in het begin moest ik twee gieters water toevoegen om het draaien van de armen in gang te kunnen zetten (ook tussendoor na elke keer afpompen), bij latere testprogramma's 1 gieter water en nu de laatste keer hoefde ik helemaal geen water meer toe te voegen (?!). Het probleem is dus uiteindelijk vanzelf over gegaan terwijl ik de niveauregelaar nog NIET vervangen heb !

Wie weet heeft een volgende lezer iets aan mijn gevolgde handelswijze, dus daarom deze 'eind'-rapportage.

Ik denk dat de problemen waren ontstaan door:
- morsen van water over een essentieel onderdeel (de ventielen?) en dat dit er na een aantal dagen weer uit is verdampt (?)
- of dat ik het membraan heb vervormd (?) tijdens het uithalen/terugzetten en dat die langzaam terug is gekomen in zijn oorspronkelijke vorm (?)

In elk geval: geen enkel probleem meer aanwezig nu. Ik heb tot grote vreugde van mijn vriendin de vaatwasser dus weer ingebouwd en de gloednieuwe niveauregelaar maar in de schuur opgeslagen (terugsturen kan niet denk ik)
Nogmaals dank voor al jullie tips !

Ik zou vermoeden dat je water heb gemorst op een van de micro switches van nivo regelaar en daardoor lichte overgangs weerstand creeerde tussen contacten zodat besturing dacht dat er water genoeg inzat. opgedroogd nu en weer OK

Jahoor, zolang de verpakking niet is geopend kan je binnen 7 dagen retourneren!! Als je het bewaart in een vochtige schuur gaan de zilveren contacten juist zwart worden en slechter werken..