Reparatie Denon AVR-X2600 eindtrap SBL en SBR

Ik heb onlangs via Marktplaats een Denon AVR-X2600h receiver overgenomen, wilde deze gebruiken om een storing in mijn eigen X2400h te zoeken en fixen. Dat laatste is al gelukt (bleek defecte TOP268VG in de STBY voeding van de X2400h te zijn). So far so good.

Omdat ik wel van een uitdaging hou, wil ik nu proberen ook de X2600h te repareren. Het apparaat is blijkens het serienr. gebouwd in juni 2020. De verkoper schreef in zijn advertentie dat hij hem had gekocht om te repareren, maar er niet aan toe was gekomen. Het apparaat zou telkens in DC protect mode schieten (knipperend rood lampje). Hij meldde er tevens bij, dat hij de receiver al had open gemaakt, en toen zag dat de eindtransistoren van de bovenkanalen (7.1) ontbraken. Waarschijnlijk was hem toen de moed in de schoenen gezonken en heeft hij hem maar te koop gezet.

Ik heb de receiver na ontvangst allereerst opengemaakt om aan een visuele inspectie te onderwerpen. Ik kon aan schroevendraaier krassen op de diverse printplaten duidelijk zien, dat de receiver al een keer geheel gedemonteerd was geweest. Er was echter geen zichtbare schade in de vorm van verbrande/ontplofte componenten te zien. Op de AMP print bleken niet alleen de eindtranstoren (2SD2390, 2SB1560 en 2SC3964) van het SBL en SBR kanaal te zijn verwijderd, ook waren van deze kanalen lukraak een aantal elco's, 2n2 MKP condensatoren en 2SA1024Y transistoren verwijderd. Ik kan aan de 'kleur' van de soldeerverbindingen zien, dat alle 2SC3964's zijn vervangen of op zijn minst opnieuw zijn gesoldeerd. Die soldeerverbindingen glanzen nl. meer dan die van de 2SD2390's en 2SB1560's.

Ik heb alle componenten op de diverse printplaten met mijn MDS8207 multimeter doorgemeten, en kwam op die manier op de AMP print in het SBL kanaal een defecte 150k weerstand tegen. Die mat een fluctuerende waarde van ong. 5M, waar de ermee corresponderende 150k weerstand in het SBR kanaal wel de juiste waarde gaf. Er was nog niet aan deze weerstanden gesoldeerd, dus die zaten er af fabriek in. Nadat ik hem aan één zijde had gedesoldeerd, mat de defecte weerstand 'open'. Ik vermoed dat deze weerstand tijdens gebruik van de receiver is stuk gegaan. De receiver zou anders bij de kwaliteitscontrole tijdens het productieproces wel door de mand zijn gevallen. Die defecte weerstand is trouwens helemaal niet beschadigd: niet gebroken, geen brandplekken, geen verkleuring o.i.d. Alle andere componenten op deze en de overige printen maten in orde.

Ik heb t.b.v. inspectie van de achterzijde van de AMP print (daar zitten een aantal smd componenten) de grote koelplaat verwijderd. Zag toen een brandplekje op het grote koperspoor dat -60V naar de diverse componenten voert, en wat roetaanslag op de pins van de PWR connector er vlak naast. Er lijkt daar een vonkoverslag te zijn geweest, maar waar die vonk naar toe is overgesprongen is niet te zien. De brandplek zit midden in het koperspoor. Ik kan me niet voorstellen, dat de vonk van de print is overgeslagen naar de koelplaat, daar zit nl. 1 cm lucht tussen. Het ernaast gelegen koperspoor (de +60V voedingslijn) is veel dichterbij, dat zou dus een logischere kandidaat zijn. Maar daar is ook met een loep niets aan te zien.

Ik heb een afbeelding van het schema van de SBL en SBR kanalen van de AMP print bijgevoegd, en daarop de verwijderde componenten en defecte 150k weerstand aangegeven. De verwijderde componenten zijn in rood en de weerstand in blauw omcirkeld.

Kan de defecte weerstand tot gevolg hebben gehad, dat de eindtransistoren op hun beurt defect zijn gegaan? De verwijderde elco's, MKP condensator en 2SA1024 transistoren lijken mij willekeurig te zijn verwijderd. Ik kan me niet voorstellen dat de defecte 150k weerstand ertoe heeft geleid dat al die componenten stuk zijn gegaan.

Wat is jullie mening hierover?

Bij voorbaat dank!

vergeten

Golden Member

Op 13 augustus 2022 14:35:01 schreef re-atari:
Ik heb alle componenten op de diverse printplaten met mijn MDS8207 multimeter doorgemeten, en kwam op die manier op de AMP print in het SBL kanaal een defecte 150k weerstand tegen. Die mat een fluctuerende waarde van ong. 5M, waar de ermee corresponderende 150k weerstand in het SBR kanaal wel de juiste waarde gaf. Er was nog niet aan deze weerstanden gesoldeerd, dus die zaten er af fabriek in. Nadat ik hem aan één zijde had gedesoldeerd, mat de defecte weerstand 'open'. Ik vermoed dat deze weerstand tijdens gebruik van de receiver is stuk gegaan. De receiver zou anders bij de kwaliteitscontrole tijdens het productieproces wel door de mand zijn gevallen. Die defecte weerstand is trouwens helemaal niet beschadigd: niet gebroken, geen brandplekken, geen verkleuring o.i.d. Alle andere componenten op deze en de overige printen maten in orde.

Die 150K heeft het ook niet erg zwaar max 96mW uitgaande van een voedingsspanning van + & -60V, het dus gewoon een "zwakke" broeder geweest.
Doordat die 150K kapot is gegaan is wel de verschilversterker (Q432) uit onbalans geraakt, dat heeft verderop richting uitgang ook zijn effect.

Kan de defecte weerstand tot gevolg hebben gehad, dat de eindtransistoren op hun beurt defect zijn gegaan? De verwijderde elco's, MKP condensator en 2SA1024 transistoren lijken mij willekeurig te zijn verwijderd. Ik kan me niet voorstellen dat de defecte 150k weerstand ertoe heeft geleid dat al die componenten stuk zijn gegaan.

Bij een DC gekoppelde versterker als deze kan een DC fout, defecte weerstand aan de ingang dit veroorzaken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De 150k weerstand is vlg. het service manual een 1/5W type, is iets kleiner dan een (standaard) 1/4W type. Die zou idd. niet een heel zwaar leven moeten hebben gehad. Misschien gewoon een productiefout, met in dit geval grote gevolgen. Ik ga er als vervanging wel een 1/4W type in zetten. Grote kans, dat de zichtbare vonkoverslag op het koperspoor van de -60V is gebeurd nadat deze weerstand is defect gegaan.

Ik heb de transistoren van de HN4A06J verschilversterker (2 stuks in één sot23 behuizing) van alle kanalen nogmaals met mijn multimeter gechecked, eerst in de stand weerstandmeting en daarna in diodetest. Kreeg bij allen vrijwel dezelfde meetwaarden. Het lijkt mij dus, dat de verschilversterkers in het SBL en SBR kanaal niet zijn overleden.

Gelukkig maar, want lastig verkrijgbaar. Hetzelfde geldt overigens voor de eindtransistoren, de 2SC3964, 2SA1024Y en 2SC3206Y. Ik ga deze componenten pertinent niet op AliExpress bestellen, teveel kans dat deze fake of relabelled zijn.

Het is me tijdens de visuele inspectie opgevallen, dat de soldeerverbindingen op de AMP print niet geweldig zijn. Daar moet ik nog wel wat hersoldeerwerk verrichten.

Ik overweeg om daarna ter test de voedingsspanningen van het SBL en SBR kanaal los te koppelen (gaat eenvoudig door een aantal draadbruggen aan één zijde los te maken), en te zien of de receiver dan wil opstarten, of een foutmelding geeft. Dan kan ik van daaruit gericht verder.