schemerschakelaar net even anders

De schemerschakelaar (https://www.circuitsonline.net/schakelingen/41/diversen/schemerschakel…) werkt goed, maar ik zou hem graag ietsje anders hebben: Inschakelen als het donker wordt en dan een lamp inschakelen, maar niet meer uitschakelen als het licht wordt (want die lamp brandt nu). De lamp met een relais inschakelen is me duidelijk. Dat uitschakelen gebeurt dan door de schakeling van de voedingsspanning te halen. Kan dat niet meer uitschakelen wellicht met een andere dimensionering van de weerstanden?

Bedankt alvast.

Dit is het schema:

Je kunt een houdschakeling gebruiken. Met een extra contact op het relais leg je de spoel dan permanent aan de spanning, zodat het relais op blijft staan zolang de voedingsspanning aanwezig blijft.

Als je achter T3 een Thyristor schakelt dan blijft de lamp branden. Een thyristor gaat pas uit als de stoom erdoor onder een drempelwaarde is gedaald.
Hoe je de thyristor precies moet aansturen weet ik verder niet. De gate van de thyristor gedraagt zich wel ongeveer als het aansturen van een transistor of diode.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je zou dan beter een andere schakeling maken zoals Benleentje schrijft..even goo.. https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=thyristor…

LDmicro user.
Lucky Luke

Golden Member

Wanneer moet die lamp dan wél weer uit? Zoals je het nu omschrijft blijft die na de eerste zonsondergang permanent aan.

Of moet de lichtsensor van de schemerschakeling wel op zonsopgang reageren, maar niet op de lamp zelf? Dan zou je ‘m naar de grond kunnen laten kijken (reflectie van zonlicht) zodat de lamp er niet direct in schijnt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Of een UV lichtsensor. Zonlicht heeft veel UV, kunstmatig licht niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de reakties. Wat ik zoek is een omschakelaar die niet meer terugschakelt. Jos Verstraten heeft iets dergelijks gepubliceerd: https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/aanraakschakelaars.html

Arco

Special Member

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie geen nuttige toepassing voor een schemerschakelaar die 1x aan gaat en daarna nooit meer uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal het uitleggen: Ik heb nu een armelui ambi light achter de tv hangen: die gaat aan als de tv aangaat. Het relais krijgt 5 volt van een usb uitgang van de tv. Als de tv uitgaat valt het relais af.
Als de tv overdag aan is, is de achterverlichting niet nodig. Pas als het donker genoeg is (achter de tv) moet het licht aan. Maar als het licht aangaat, gaat de schemerschakelaar dus weer uit.
Vandaar de vraag 'licht aan als het donker genoeg is (en tv aanstaat), blijft aan totdat tv weer uitgaat = voedingsspanning weg'

Is de naam die hier bij hoort 'bi-stabiele multivibrator'?

Ik ben nogal van de simpele oplossingen. Nu ik zie wat de bedoeling is, denk ik: zet er een gewoon schakelaartje tussen. Aan als je vind dat die ambi nodig is, en uit als het teveel wordt.

Is dit kladje niks om verder uit te werken en finetunen?

De eerste reactie van KlaasZ zal toch wel werken? Met een relais dat zichzelf bekrachtigt tot je de stroom er af haalt?

Op 14 augustus 2022 23:46:14 schreef NordRack2:
De eerste reactie van KlaasZ zal toch wel werken? Met een relais dat zichzelf bekrachtigt tot je de stroom er af haalt?

Ja dat denk ik wel. Het enige is dat ik alleen enkel-om 5 v relais heb liggen. En het is natuurlijk een veel te simpele oplossing ;)

Op 14 augustus 2022 17:31:06 schreef OXO:
Is dit kladje niks om verder uit te werken en finetunen?

bedankt!

Arco

Special Member

Volgens mij moet een diode ook kunnen:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, het werkt, afhankelijk van de stand van de potmeter. wederom dank.

Arco

Special Member

Zo zou het 'potmeter onafhankelijk' moeten werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :P

edit: anode van de toegevoegde diode aan de emitter van T1 werkt het best.
OK, toch maar niet doen, hoor ik van Arco!

[Bericht gewijzigd door Hans 007 op dinsdag 16 augustus 2022 16:10:26 (15%)

Arco

Special Member

anode van de toegevoegde diode aan de emitter van T1 werkt het best.

Da's in ieder geval een goede methode om de fototransistor op te blazen, niet doen! 8)7

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Hans 007,
Ik weet niet welk relais je gebruikt, maar om de hysterese te vergroten zou je ook R6 zo groot als maar praktisch mogelijk is kunnen maken. Truc van Arco kan je gewoon blijven gebruiken.

Met zo'n breadbordje is het snel getest: R6 heeft inderdaad veel invloed op het instelbereik. Ik kom nu uit op 33 ohm en heb ook 100 en 1000 ohm geprobeerd. Het relais is zo'n aliexpress dingetje met een eigen ingangscircuit die de plaats van D2 inneemt.

Je kan nog een extra diode toevoegen tussen de basis van Q1 en het knooppunt van de loper van P1 en extra diode van Arco. Zie bijgevoegde LTspice-file en plaatje