De ontvangers waren door een dealer geinstalleerd, en we moesten gaan kijken 'omdat 't niet werkte'.
Bleek dat de installateur de logische uitgangen van de ontvangers via onafgeschermde kabels van 50 en 100m hoogte naar beneden had gevoerd.
(die liepen samen met alle armdikke coaxen van de zenders via een vertikale ladderbaan naar beneden)
De drivers die dat aanstuurden konden niet tegen de instraling op en veranderden gewoon nooit van logisch nivo... 
(ik vermoed dat het gewoon stoorstraling van de coax was. Gewoon een ouderwets relais werke wel prima...)
Ik vond trouwens wel dat men opmerkelijk luchtig deed bij optredende problemen.
(ik heb toen een rondleiding door de toren gehad van de bedrijfsleider daar van een paar uur (van 8 tot 12 's avond, heel leuk).
Vonden ze prachtig om te doen, want ze verveelden zich stierlijk omdat er weinig te doen is.
Hij liet de radio3 zender zien (toen 40kW) en zei 'op deze meter kun je het vermogen zien'.
Hij keek ernaar, klopte een paar keer op de meter (omdat 'ie dacht dat de wijzer vast zat), maar het bleek dat de SWR 1:4 was...
'Kijken we straks wel na'. Ik vroeg of dat geen last opleverde met de uitzendingen: 'hooguit wat ruis als je in de auto zit...'
Was wel mooi om te zien hoe de coaxiale buis die uit de zender kwam netjes om de 3 meter loeiheet werd. (kon je een ei op bakken)
Daarna nog koffie met vlaai... 
In de controlekamer stonden een aantal monitoren, verbonden aan ontvangers die rond de mast stonden om de beeldkwaliteit te beoordelen.
Eén daarvan gaf een beeld met vreselijk veel storing. Werd afgedaan met 'ontvanger zal wel kapot zijn...' 
[Bericht gewijzigd door
Arco
op 18 augustus 2022 15:56:36
(49%)