AIS stoort op stereo

Persoonlijk vind ik het niet zo waarschijnlijk dat de storing via de voeding komt. Het klinkt meer als HF instraling. De antenne vd AIS, waar zit die tov de apparatuur? Ik verwacht een flink stuk erboven (in de mast?) en is die goed afgeregeld op SWR?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Antenne zit op het polyester dak, 1 meter boven de apparatuur. SWR niets aan gedaan, het is een standaard kwaliteits marifoonantenne waar volgens mij niets aan af te regelen valt.

Condenastortje en RF Clamp zijn in ieder geval makkelijk uit te voeren, ik zal daar binnenkort eens mee beginnen. Daad het niet dan schaad het niet.

Gr.

Erik

harry64

Golden Member

Stereosetje is zeer waarschijnlijk niet RF-dicht. Met een antenne op 1 meter afstand wil dat wel instralen. Dat polydak gaat ook niets afschermen.

mel

Golden Member

RFI komt vaak voor met apparatuur wat hier niet voor gemaakt is. De zender werkt gewoon , en doet zn ding. De radio ontvangt dit dus op een of andere manier en dat gaat storen.
Maar dat ais signaal duurt toch maar kort?
ik zou me er niet druk over maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Peter_dtn

Golden Member

Antenne zit op het polyester dak,

moet de antenne niet op een metalen oppervlak gemonteerd worden zodat er een (RF) referentievlak is?

mel

Golden Member

Dat hoeft niet altijd, het hangt af van het type antenne.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Maar het is dus wel een goede vraag, want het _kan_ ook een antenne zijn wat op metaal moet, of aan een metalen paal bv.

En ja, een antenne op 1m afstand, dat kan ook bijna niet anders dan storen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 17 augustus 2022 20:40:05 (25%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 14 augustus 2022 23:26:07 schreef erik1234:
Antenne zit op het polyester dak, 1 meter boven de apparatuur. SWR niets aan gedaan, het is een standaard kwaliteits marifoonantenne waar volgens mij niets aan af te regelen valt.

Ook kwaliteits-antennes hebben een toepassingsgebied (en beperkingen). Is de antenne ontworpen voor montage op een stalen scheepsdek of autodak, of gaat het om een sprietje dat bedoeld is om in de metalen mast of houten mast van een zeilboot te worden gemonteerd?

Dat gaat echt wel verschil maken wat betreft de HF afstraling in de goede of de ongewenste richting (lees: je stereo-setje).

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

De mobilofoon is FM dat kan wel invloed hebben op andere apparatuur maar de mobilofoon stuurt geen ratel de lucht in. Met AM zou het vele malen erger zijn. Kan zijn dat het ontvangegedeelte van de radio van zo'n slechte kwaliteit is dat die de signalen niet uit elkaar kan houden en overbelast wordt door het sterke signaal vlak bij. Heb je ook last in de stand AM - middelgolf of op cassette of CD dan kan je het uitsluiten of het in het ontvanggedeelte of in het versterkergedeelte zit van je muziekinstallatie. Heb je die ellende ook als je de marifoon voor spraak gebruikt? Hoor je mogelijk jezelf uit de speakers.

Frederick E. Terman

Honourable Member

dit signaal geeft een harde brom/zoem/kraak op de speakers van het stereosetje

Natuurlijk is dat een overbelasting. Met 25 W op één meter afstand is het niet gek als apparatuur beïnvloed wordt. Daarvoor hoeft het geen slechte kwaliteit te zijn.
De veldsterkte ter plaatse (schatting: √ (30 P/d) = ca. 27 V/m) ligt té ver boven de waarde (bijv. 1 of 3 V/m) waartegen het audiosetje redelijkerwijs bestand moet zijn.
1 m afstand is gewoon te weinig. Normaal gesproken zou je de VHF-antenne verderop zetten.
Als dat niet mogelijk is, kun je het audiosetje misschien verplaatsen. Lukt dat ook niet, dan zul je moeten experimenteren, en het is best mogelijk dat het gewoon niet lukt storingsvrij te luisteren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

We hebben ooit een paniekalarm (155MHz) geinstalleerd in de Gerbrandytoren.

Ik keek er wel van op dat die ontvangers probleemloos werkten met al die zware zenders vlakbij...
(ontvangers hingen op 50 en 100m hoogte in de betonnen mast)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een paar dingen spelen daarbij een rol; zo is een paniekontvanger wat stressbestendiger dan een audiosetje.
Een ander punt is dat de antennes bij jullie verder weg waren. Op 100 m hoogte zit je minimaal zo'n 250 m onder de antennes, zodat je dan ca. 1,6 miljoen watt nodig zou hebben voor een even grote veldsterkte, onder overigens gelijke omstandigheden.

Die omstandigheden zijn echter niet 'overigens gelijk', omdat je in de toren precies in het minimum (de 'nul') van de antennes zit, zodat er nog veel meer vermogen nodig zou zijn. Voeg daarbij nog de enorme hoeveelheid afscherming tussen jou en de antennes. Bij elkaar ('nul' en beton) is dat gemakkelijk ruim 20 dB extra demping, waarschijnlijker 30 dB, zodat we inmiddels op 160 miljoen of zelfs 1,6 miljard watt zitten om evenveel veldsterkte bij je ontvanger te produceren, als met 25 W op 1 m afstand zónder afscherming.
De wet van de omgekeerde kwadraten is werkelijk een magisch ding! ;)

In werkelijkheid zijn de zenders daar geen van alle zo sterk, zodat de veldsterkte in de toren heel klein blijft - veel kleiner dus dan in de buurt van een marifoonantenne.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

De ontvangers waren door een dealer geinstalleerd, en we moesten gaan kijken 'omdat 't niet werkte'.
Bleek dat de installateur de logische uitgangen van de ontvangers via onafgeschermde kabels van 50 en 100m hoogte naar beneden had gevoerd.
(die liepen samen met alle armdikke coaxen van de zenders via een vertikale ladderbaan naar beneden)

De drivers die dat aanstuurden konden niet tegen de instraling op en veranderden gewoon nooit van logisch nivo... ;)
(ik vermoed dat het gewoon stoorstraling van de coax was. Gewoon een ouderwets relais werke wel prima...)

Ik vond trouwens wel dat men opmerkelijk luchtig deed bij optredende problemen.
(ik heb toen een rondleiding door de toren gehad van de bedrijfsleider daar van een paar uur (van 8 tot 12 's avond, heel leuk).
Vonden ze prachtig om te doen, want ze verveelden zich stierlijk omdat er weinig te doen is.

Hij liet de radio3 zender zien (toen 40kW) en zei 'op deze meter kun je het vermogen zien'.
Hij keek ernaar, klopte een paar keer op de meter (omdat 'ie dacht dat de wijzer vast zat), maar het bleek dat de SWR 1:4 was...

'Kijken we straks wel na'. Ik vroeg of dat geen last opleverde met de uitzendingen: 'hooguit wat ruis als je in de auto zit...'
Was wel mooi om te zien hoe de coaxiale buis die uit de zender kwam netjes om de 3 meter loeiheet werd. (kon je een ei op bakken)

Daarna nog koffie met vlaai... :9

In de controlekamer stonden een aantal monitoren, verbonden aan ontvangers die rond de mast stonden om de beeldkwaliteit te beoordelen.
Eén daarvan gaf een beeld met vreselijk veel storing. Werd afgedaan met 'ontvanger zal wel kapot zijn...' ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 18 augustus 2022 15:56:36 (49%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 augustus 2022 15:10:53 schreef Arco:
Was wel mooi om te zien hoe de coaxiale buis die uit de zender kwam netjes om de 3 meter loeiheet werd.

Doet een beetje denken aan 'de golflengte van je magnetronoven meten met marsh-mellows'. Alleen groter..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zoals gezegd, ik ga experimenteren met die RF Clamp en de condensatortjes, meer kan ik niet doen, iets verplaatsen is niet mogelijk op dat kleine scheepje van me. Zoals gezegd stoort de AIS ook als ik via BT luister. Op een vorige boot geen problemen met radio naast het AIS kastje, speakers zaten toen wel een paar meter verderop. En ja, het is een luxeprobleempje, maar wil het toch proberen op te lossen.

FET; AIS en marifoon voor pleziervaart is 1 of 2W. 25W mag, dacht ik ook voor beroepsvaart, alleen met extra papieren op zee worden gebruikt. Bereik van marifoon en AIS hoeft voor binnenvaart maar hooguit een paar km te zijn, meer zend/ontvangstbereik is voor binnenvaart zinloos. Met de antenne op 7 meter hoogte en een kwaliteitsmarifoon ontving ik op goede dagen gesprekken op op 70-80km afstand.

Gr.

Erik

mel

Golden Member

Met die hete punten kan je wel precies de golflengte meten.. zouden iedere staande golven hitte veroorzaken in de feeder?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 augustus 2022 11:59:53 schreef erik1234:
FET; AIS en marifoon voor pleziervaart is 1 of 2W.

Ah, ok. Bij 1 W is de geproduceerde veldsterkte (die immers evenredig is met de wortel van het vermogen) 1/5 van wat je bij 25 W zou krijgen. In mijn schatting hierboven dan dus niet ruim 27 V/m, maar eerder 5,5 V/m.
Maar dat is nog steeds ruim boven de waarden van 1 of 3 V/m waaraan zelfs kwalitatief goede 'consumer products' zouden moeten voldoen, dus storing is ook dan mogelijk. Wat trouwens blijkt. :)

Het is vaak lastig uit te zoeken wáár de storing binnenkomt. Haal eerst alle ingangen (als die er zijn) los. Is er dan nog storing? Zo ja..

Wat weleens lukt, is met de volle hand de voedingsdraad vast te grijpen, om te zien of dat iets verandert aan de klank van de storing. Probeer op verschillende plaatsen; beweeg met de gesloten vuist over de draden.
Probeer ook de luidsprekerdraden op dezelfde manier, en andere aangesloten draden.
Probeer eens de luidsprekerdraden uit het setje te halen, en op hoofdtelefoon te luisteren. Is er dan nog storing? Frummel het hoofdtelefoonsnoer samen of rek het juist ver uit; beweeg het. Verschil?

Er worden weleens grapjes gemaakt over alufolie, maar in dit geval zou het inpakken van het setje nog wel een interessante proef zijn. Maakt het uit? Probeer de folie te 'aarden' voor zover mogelijk. Experimenteer, probeer van alles.

Signaal uit de marifoon maak je op een in jouw buurt ongebruikt kanaal (controleer in de lijsten). Gewoon de spreeksleutel inknijpen; AIS is niet nodig. Niet letterlijk continu zenden natuurlijk, maar steeds een paar seconden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

(/OT)

Op 19 augustus 2022 12:14:28 schreef mel:
Met die hete punten kan je wel precies de golflengte meten.. zouden iedere staande golven hitte veroorzaken in de feeder?

Met 'precies' bedoel je 'ongeveer', neem ik aan. :)
Omdat de extra warmte zal ontstaan waar de stroom het grootst is, zou dit om de halve golflengte moeten zijn, dus iedere ca. 1,5 meter.

Eigenlijk zouden die hot spots met een SWR van slechts 4 niet merkbaar moeten zijn. Stel dat de héle leiding 1 dB verlies heeft bij aanpassing, dan zou een SWR van 4 zorgen voor minder dan 1 dB éxtra verlies over die hele leiding.
Daarbij: de coaxleiding zal normaal gesproken een buitenmantel hebben die nogal goed warmte geleidt, zodat na een paar minuten de opwarming redelijk verdeeld zou raken.
Voor iedere graad dat de coax normaal warmer zou zijn dan zijn omgeving, zou hij nu minder dan twee graden warmer zijn dan de omgeving.

Bij een SWR van 'oneindig' (breuk of sluiting) kun je wel meer effect verwachten, maar normaal gesproken zou de zender sowieso allang in de een of andere protect gegaan zijn. Een hobbyportofoon van vier tientjes wel, in elk geval. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ideetje; Coaxkabel naar de speakers is misschien ook een optie. Lengte is 1,5 meter en speakervermogen is paar Watt.

- Edit - Denkfoutje, ik kan de mantel niet aan massa leggen.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op vrijdag 19 augustus 2022 12:48:15 (20%)

Arco

Special Member

Als je de mantel kunt aarden...
(vaak zit er een BTL eindtrapje in en dan gaat dat niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een goed dichte symmetrische kabel kan een hoop HF buiten een audioverbinding houden.

Maar bij hoorbaar HF in audio, de spreekwoordelijke celtelefoon handset die ratelt op een analoge mixer, gaat het in het algemeen om onbedoelde demodulatie aan de ingang van actieve elektronica, in dit geval vermoedelijk binnen in de niet-HF dichte stereo zelf.
Dan helpt het bij gebrek aan afscherming niet enkel de verbindingen op te knappen.

Luidsprekers geven geen HF weer en demoduleren het niet.

Als het probleem specifiek is dat de luidsprekerbekabeling HF de radio binnen brengt dan kunnen normale sy audiokabels wel helpen. De afscherming gaat liefst stevig aan de metalen behuizing van de radio.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 19 augustus 2022 13:04:26 (17%)

EricP

mét CE

Vergeet (naast HF) de voeding niet. Op de AIS-burp trekt het ding ff 'veel' stroom. Die zou je ook best kunnen horen. Iets met een bypass-C zou dat minder kunnen maken.

High met Henk

Special Member

Wat voor AIS heb je??
Ik had laatst aan boord ook een knakending..
Navcom meen ik.

Heb me beperkt tot JRC, Furuno of uitzonderlijk een EM-Trek.

Geen knakending voor mij meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is een EmTrek. (ook op de vorige boot zonder last).

Gr.

Erik