Marantz sr50L doet niks meer

Iemand vroeg mij of ik z'n defecte versterker eens wou nazien.

Het is al een oud toestel ,maar zag er vanbuiten zeer mooi uit, heb dan maar van ja gezegd :)

Heb geen ervaring, enkel van 40 j geleden op school....

Nu, binnenin zit een T1A zekering. Deze was door, een nieuwe springt ook direct...
Het inspectieluik geopend aan de onderkant. Veel slechte contacten
daar waar de print verhit is. Deze gesoldeerd.

Dan heb ik de powertransistoren uitgemeten. Er lagen er 2 in kortsluiting......uitgesoldeerd...

Nu mijn vragen:
Zou ik deze nog kunnen krijgen?
Of weten jullie hiervoor een verkrijgbaar equivalent...
Zou met deze de transistoren te vervangen, de boel terug draaien, of is de kans klein? maw is het slim om deze 2 componenten aan te kopen?
Waar zou je deze als particulier kunnen zelf kopen?
Heeft iemand een schema van de Marantz sr50L
Alle reacties welkom...

Reichelt heeft beiden in zijn programma en daar kan je als particulier gewoon kopen.

evengoed gaan die torren niet zomaar kapot bij deze versterkers. check de speakers voor de boel aan te sluiten en open te draaien, kan kortsluiting in de kabels zijn of de speaker zelf is stuk. of men heeft de meubels verzet en een speakerkabel heeft sluiting gemaakt, kan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mooi geholpen met deze tips. Ik bestel en meet de kabels uit. Hou jullie op de hoogte

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Als de zekering er na terugzetten meteen weer uitvliegt, meet dan de componenten in de voeding eerst na voordat je uberhaupt iets koopt.

Brugcel, transformator, voedings elco's.

Soldeer alle transistoren eruit, en ga dan testen.
Zorg dat je een 230V gloei (geen led) lamp in serie plaatst, dan zie je bij fel oplichten dat je versterker teveel stroom trekt, waarbij de lamp ervoor zorgt dat je versterker beveiligd blijft.

Als de sluiting opgelost is, dan zou ik omdat het een oude versterker betreft alle eindtransistoren vervangen en meteen ook alle stuur transistoren.

Check of er elco's bol staan, dan die ook meteen vervangen.

Hier een download van het service manual, mocht je die nog niet hebben gevonden. Dit is het manual voor de SR50L en de SR60R

https://www.audioservicemanuals.com/m/marantz/marantz-sr/460256-marant…