Whirlpool inductieplaat ACM795; grote zone werkt maar half tenzij geopend

Uiteindelijk kan je zo voor alles en nog wat redeneren. Enkele blokken hout in de fik onder een rooster warmt je eten ook lekker op. Te voet kan je ook overal komen ipv met de wagen.
Ook lang geen inductievuur gehad, maar eens je het hebt kookt het wel heerlijk.

Even terug ontopic:
De feedback van de kookzones gaat via een spoeltje naar dat kleine printje op die vermogenmodule.
Niks speciaals op te zien, dus zonder schema geen beginnen aan. In het vermogendeel alle c’s nagelopen, alles ok.

Nog iets geks: aan die kant zitten twee identieke vermogenprinten. Zo bewijst het partnummer op sticker.
Snel even van kant wisselen dacht ik moet lukken.
Dan krijg ik op de linkse module twee fouten:
Verkeerde IPC gebruikt en de andere plaat op die module geeft NTC error. Omdat natuurlijk de grote plaat maar 1 NTC heeft en de andere vermogenkant van de grote plaat zijn NTC ingang blijft onbenut.

Optiecode opnieuw ingesteld, errors blijven.
Modules weer verwisseld, errors weg.

Hoe kan dat nou weer? Eens ingesteld, eeuwig ingesteld?

interessant om zo te testen. Het kan zijn dat de originele
OEM een vaste niet verstelbare instelling hebben en dat de nieuwe wel universeel en dus instelbaar zijn. Zoals bij de miele wasm printen. Die zonder eindtijd kan je niet wijzigen maar de vervangprinten wel.

Dan ga je de service info erbij moeten halen. Zelfde print, andere instelling.

Met 85 NR of foto typeplaatje komen we dan verder.

[Bericht gewijzigd door EricN op 15 augustus 2022 15:21:59 (51%)

I learn from the mistakes of people who took my advice

Blijkbaar ben je niet alleen. Ik ga de info doorsturen. Wel ve random acm795. Dus mss niet voor jouw model.

[Bericht gewijzigd door EricN op 15 augustus 2022 15:44:51 (32%)

I learn from the mistakes of people who took my advice

Heb een identieke kookplaat gehad met een identieke fout in de reparatie gehad. print lijkt als nieuw, tikt en pit herkenning werkt niet. Terugtraceren heeft ook bij mij niet geholpen en wisseltruuk werkte ook niet. Whirlpool (Indesit) was langs gekomen en heeft print gewisseld, kreeg hem niet geprogrammeerd. Daar weer een keer langsgekomen met geprogrammeerde print en die werkte. Was onder waarborg!

Ik heb een dikke drie maanden geleden precies dezelfde plaat bij een klant gehad, waar precies dezelfde module van defect was. De IGBT's, weer van die grote plaat lagen kort. Stukken eruit gevlogen.

Nieuwe module geplaatst, 36 foutcodes, maar even de juiste optioncode goed gezet (was 09, weet ik nog vanbuiten) en het toestel werkte meteen. Daarom dat ik zo verwonderd was dat uitwisselen bij deze niet lukt.

@smd: geeft me al goede hoop dat het toch van die vervelende print komt.

Inmiddels even wat foto's gepakt.

De bewuste module:

Typeplaatje:

De info voor jouw specifiek 85 nr is bedroevend weinig. Geen vermelding over miserie betreffende 5kw plaat.

De instelbaarheid vd optiecode voor een nieuwe vervangprint zegt niets over het al dan niet wijzigbaar zijn van de code op de OEM print.

I learn from the mistakes of people who took my advice

Op 15 augustus 2022 20:03:51 schreef EricN:

De instelbaarheid vd optiecode voor een nieuwe vervangprint zegt niets over het al dan niet wijzigbaar zijn van de code op de OEM print.

Zoals je zelf al zei hebben we dat met Miele ook al gehad.

Ik zal maar eens beginnen met eerst een nieuwe vermogenmodule te bestellen. Hopelijk lukt dat zo vlot als met dat kookvuur bij die klant (was wel van 2014). Voor hetzelfde geld is alles dan opgelost.
Enkel jammer dat er 3 weken backorder tijd tussen zit. Zal ze intussen even terug moeten gaan inbouwen. De mensen zijn over 14 dagen weer thuis; kunnen ze toch nog iets koken.

Het vervelende is dat ze uit de Indesit fabriek komen.. Ik heb het idee dat (wat ik van de service technicus begreep) zijn er Open programmeerbare printen EN je heb Fixed printen. Met een Indesit tool benaderbaar en... die heb ik niet!!

Dus Whirlpool kocht al uit de shit (in de shit?) in 2013? Fabrieksletters 14, dus dat had ik niet echt verwacht want inkoop kreeg vaak 99 en een later bijgekomen fabriek denk ik toch ook geen vrij laag nummer.

Aan de andere kant zie ik op de printplaat op de foto nergens 12NC's staan dus het is wel een (deels) ingekocht toestel. Toch bij Indesit of bij een gemeenschappelijke leverancier?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 augustus 2022 20:35:09 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor zover ik weet is het chinese inkoop. Pre indesit periode. Deze printen heb ik in geen enkele indesit aangetroffen. Geen aanrader in ieder geval.

De microgolven hebben rond die periode ook plots PH schroeven. Voor mij duidt dat op ching chang choeng makelij.

I learn from the mistakes of people who took my advice

Er staat in alle geval de vermelding Whirlpool op die printen. Als je inzoomt op m'n foto's zie je normaal ook het partnummer op een sticker staan.
Ik heb in die periode en ervoor in Whirlpool inductievuren enkel dergelijke printen geweten en echt uit de pré Indeshit periode vond je ook EGO; precies dezelfde als in Miele.

Zeg erover wat je wilt, maar dat plaatje heeft z'n uurtjes al wel gehad bij de schoonouders. Die koken graag en veel. Eigenlijk is ze toch al 9 jaar oud en nu de eerste keer dat ze hapert. Een Miele had sowieso niet beter gedaan.

Hoe zit het eigenlijk tegenwoordig met keukenapparatuur van Whirlpool? Met een Miele center te worden verkopen we het nog amper.
In die periode (2013) en ervoor was ik best van Whirlpool apparatuur te spreken hoor.

Hun microgolfovens hebben altijd hoog in het lijstje gestaan bij mij... Heb er zelf eentje uit 2008. High end van high end uit die tijd en kan me geen beter toestel wensen. Alles wat die doet is tot in de puntjes.

Die goede oude tijd vd microgolfovens is wel voorbij vrees ik. Ik heb al een voorraad oudjes aangelegd voor als ik in panne val. Die nieuwe betrouw ik niet maar wel nog steeds met crisp.

I learn from the mistakes of people who took my advice

Die waren altijd uitstekend gebouwd. Tot ze de vestiging in Zweden sloten en ze in een van de oorspronkelijke Italiaanse vestigingen gingen produceren. Uit die tijd dateren de modellen die zo nu en dan in een identiteitscrisis schieten doordat ze hun configuratie kwijt raken.

Op 16 augustus 2022 20:39:18 schreef EricN:
[...]
De microgolven hebben rond die periode ook plots PH schroeven. Voor mij duidt dat op ching chang choeng makelij.

De Chinese productie microgolfovens kregen fabrieksletters 42 of in geval van inkoop bij Galanz 99. Zweden had fabrieksletters 37. Italië 15. Dat zou dus snel vast te stellen moeten zijn.

Op 16 augustus 2022 20:39:18 schreef EricN:
Voor zover ik weet is het chinese inkoop. Pre indesit periode. Deze printen heb ik in geen enkele indesit aangetroffen. Geen aanrader in ieder geval.

Er is iets raars met die printen, maar de condensatoren lijken niet chinees. De kookplaat is gezien de typesticker ook wel echt in een oorspronkelijke Whirlpoolfabriek geproduceerd, ik weet alleen niet welke.

Terwijl ik begon te typen had ik het nog niet door, maar het dubbeltje is gevallen. Ik denk dat deze modules ontworpen en geproduceerd zijn door Delta (die uit Taiwan, niet die uit Zeeland), en vervolgens met Whirlpoolsoftware door Whirlpool in kookplaten verwerkt.

Het Whirlpoollogo op de print betekent in dit geval dat ze vóór Whirlpool en niet dóór Whirlpool geproduceerd zijn.

Als je gaat zoeken op de type-aanduiding EDPS-3700AP A (die zeer sterk lijkt op de typenummers die Delta voor voedingen gebruikt, zo staat 3700 voor het vermogen) dan tref je ook printplaten aan met andere merknamen en met typische Delta-codenummers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de koelventilator bijvoorbeeld staat duidelijk. China. Dit bewijst niet dat de printen uit china of taiwan (ik geloof je daar best) zijn maar het duidt er wel op dat de inhoud vd "doos" niet noodzakelijk iets met de stickers te maken heeft.

Wat maken jullie uit de kruisschroeven op?

I learn from the mistakes of people who took my advice

Als je het over microgolfovens hebt: Bij nader inzien zeggen de schroeven niets. Bij mijn Zweedse model zit de kap vast met kruiskopschroeven.

De herkomst van het apparaat is bij Whirlpool op te maken uit de "fabrieksletters", dat wil zeggen de eerste twee tekens van het serienummer op de servicesticker. Onder het oude Philipssysteem waren dit echt letters, maar Whirlpool heeft de revisiecode uit het serienummer gehaald en de letters vervangen door cijfers die op de plaats van de revisiecode kwamen.

Ventilatoren komen bijna altijd uit China, tenzij ze uit Hongarije komen (maar die zijn te duur).

Herkomst van onderdelen, zoals hier de driversamenstelling, blijkt vrijwel altijd uit opdrukken (nummers en soms zelfs lettertype), maar ze zijn niet altijd eenvoudig te duiden. In het geval van de kookplaat was Delta (of heel misschien licentie of joint venture) vrij duidelijk als je het eenmaal ziet. Opzich een gerenommeerde fabrikant van vermogenselektronica (beter dan anoniem Chinees spul of merken als Midea of Haier), maar het gaat ook in televisies zo nu en dan wel eens stuk.

Let wel, dat is de herkomst van de fabrikant/het ontwerp/de kwaliteitscontrole. In welke van zijn fabrieken Delta de voeding maakte, is er niet uit op te maken. Dat kan best een fabriek in China zijn.

Ik zie trouwens dat er op de ventilator ook Delta staat, net als trouwens op een trafo'tje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het delta verhaal zal dan wel zeker kloppen. Interessante uiteenzetting trouwens. Ik vraag me af welke oude wh micro kruisschroeven had?

I learn from the mistakes of people who took my advice

Een FT338 Family chef 8587 338 99893 uit 2010. Het lijkt een Zweeds model te zijn, serienummer begint met 42 en als ik bij Aswo naar de onderdelen kijk dan zijn dat ook allemaal "echte". Alleen de laatste 5 cijfers van het 85-nummer zijn wel wat afwijkend. Ik zal hem vroeg of laat eens open moeten maken vanwege een slechte rotary encoder, maar dat is geen dringend probleem. Dan zal ik ook nog eens naar de details kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wij hebben nog een zweedse Pro Combi van Philips Whirlpool, wat een top oven!!

De printen zijn een Joint venture van indesit..

Waar blijkt dat uit? Als dezelfde printplaten door Indecent gebruikt zijn, moet het alsnog gezamenlijke inkoop zijn (de kans dat Delta of een andere externe partij die printen heeft gemaakt lijkt me erg groot) en verwacht ik een beetje dat er bij hen dan geen Whirlpoollogo opstaat. Dan ben ik wel benieuwd door welke Italiaanse fabriek de boel geassembleerd is. Die heeft dan wel eigen "letters" gekregen binnen Whirlpool, geruime tijd voordat de bedrijven samengingen. Dat kan een interessant stukje geschiedenis zijn!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lijkt me echt italiaanse design, is niet echt cjinese ( wel geproduceerd misschien??) en zeker geen Whirlpoop...

Het enige dat voor mij een beetje Europees oogt zijn de AVX condensatoren. Daar had ik eerder oosterse types verwacht, die misschien zelfs degelijker zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Einde van de week is die vermogenprint aangekomen.
Op dat kleine stuurprintje van die vervangprint waren jumpers aangebracht. Ergens diep verscholen in de technische docs van Whirpool heb ik een documentje gevonden dat stelde dat voor de linkse print alle jumpers verwijderd moeten worden.
De rechtse moet jumper 3 hebben en indien zo'n grote plaat als in mijn geval, moeten bij de uiterst rechtse jumper twee en drie geplaatst worden.

In alle geval was het bij mij de linkse en die liet zich na invoeren van de optiecode perfect programmeren.
Werkt nu ook perfect, zolang de pot of pan precies in het midden van die grote kookzone staat. Men doet dit intuïtief wellicht altijd zo, maar het is toch een weetje.

Straks gaat ze terug naar de eigenaar. Ikke weer wat slimmer geworden _/-\o_

Gelukkig! Je heb de universele print gekregen, die is IDD programmeerbaar!!

Nog even een kanttekening met deze dekselse kookplaat: de pot of pan moet toch echt minstens tot de voorlaatste cirkel staan hoor.
De grootste pot die ik thuis heb heeft die eigenschap en werkte na vervanging keer op keer.
Hun grootste kookpot komt maar halverwege die voorlaatste ring en dat gedeelte wordt dus niet ingeschakeld.
Hopelijk zijn hun braad en bakpannen groter.
We gaan het merken.