Droger Motor

Een foto van het geheel zou wel helpen, dus een foto waarop motor, condensator en alles te ziens is ipv enkel een detail.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Veel kans dat wit/rood linksom en wit/blauw rechtsom draaien is

OXO is dat bij uw motor zo het geval?
Ik dacht zelf dat een droger motor maar een kant op kon

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 augustus 2022 21:14:58 schreef modeltreiner:
OXO is dat bij uw motor zo het geval?
Ik dacht zelf dat een droger motor maar een kant op kon

Droger gaat altijd 2 kanten op.
paar minuten links om, dan een paar ,minuten rechtsom.

Voor de aansluitingen, ik ga voor @ OXO

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 augustus 2022 21:14:58 schreef modeltreiner:
OXO is dat bij uw motor zo het geval?
Ik dacht zelf dat een droger motor maar een kant op kon

Jouw aansluitingen zijn exact gelijk aan die van OXO.

Wit is dan bv de nul.
Wit en rood draairichting 1
wit en blauw andersom.

Ik heb momenteel geen zekeringen meer op voorraad anders had ik het even Kunnen testen

Dan is het denk wel een keer handig om een testkast te bouwen met bv een 6A en een 10A automaat erin.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 14 augustus 2022 21:36:25 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb ook een soortgelijke motor ziet er bijna het zelfde uit en daar op Staat

Mag je bij deze rood overslaan en stroom zetten op wit en blauw? het staat Zoals ik het zou begrijpen niet op de foto

benleentje zoon kast kan handig zijn maar dit soort motors test ik liever Met een 1.5 a tot 2.5A zekering wil nooit een hogeren zekering gebruiken als dat de motor van stroom gebruikt mocht het toch fout aangesloten zijn

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 augustus 2022 22:11:10 schreef modeltreiner:
Ik heb ook een soortgelijke motor ziet er bijna het zelfde uit en daar op Staat

Mag je bij deze rood overslaan en stroom zetten op wit en blauw? het staat Zoals ik het zou begrijpen niet op de foto

benleentje zoon kast kan handig zijn maar dit soort motors test ik liever Met een 1.5 a tot 2.5A zekering wil nooit een hogeren zekering gebruiken als dat de motor van stroom gebruikt mocht het toch fout aangesloten zijn

Yep,
altijd de witte draad gebruiken, dit is de Nul
De fase komt dan op de rode OF op de blauwe draad, dit afhankelijk van de draairichting.
denk aan de condensator tussen de rode en blauwe draad!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Top Bedankt ga het morgen even testen

Guys, afhankelijk van de constructie van de motor kan het zijn dat de ene kant op wel goed gaat en de andere kant niet.

Als Modeltreiner bij de openingspost gelijk heeft dat rood-wit de normale aansluiting is voor de 230V, dan is dat de hoofdwikkeling. De andere is de startwikkeling waar normaliter minder spanning op staat, dus als je daar precies 230V op zet brand ie na ver loop van tijd door. Het gemene is dat het wel lijkt te werken: Hij gaat wel draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Droger motoren zijn symmetrisch, dat ding kan probleemloos in twee richtingen draaien.

Het werkt hij gaat 2 kanten op er zit alleen 4 Ohm verschil in de waardes van de wikkeling en naar beide richtingen uit word hij wel 60 graden bij 10 minuten draaien

4 ohm op hoeveel?

Ik ben niet overtuigd dat drogers nooit 1richting motoren hadden. De droger die we in mijn jeugd hadden heb ik nooit van richting horen veranderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

@rew,
Als je maar één richting op draait komt er een bal van verstrikte was uit, dus je wilt af en toe omkeren.
De motor van modeltreiner is overigens geen 20 jaar oud.

@modeltreiner,
60 graden is niet koud, maar voor zo'n motor niet spannend. Het zijn nou niet echt de beste motoren ooit gemaakt.

Het is volgens het plaatje een class 155, en zover ik kan vinden is dat een klasse F

"Class F Insulation:
Maximum Temperature Rise: 105°C
Hot-spot Over Temperature Allowance: 10°C
Maximum Winding Temperature: 155°C"

KGE

Golden Member

Op 16 augustus 2022 08:32:48 schreef Sine:
@rew,
Als je maar één richting op draait komt er een bal van verstrikte was uit, dus je wilt af en toe omkeren.

Er waren (zijn? ik ben er al een aantal jaren uit) Siemens en Samsung drogers die maar één kant op draaiden en die hadden speciale schoepen om de was van voor naar achter te gooien om de boel niet in de knoop te krijgen. Helaas werkt dat niet altijd goed.

Overigens ook bij drogers die wel beide kanten opdraaien komt het nog voor dat alle was 'netjes' in een hoeslaken of kussensloop gepropt er uit komt...

Op 16 augustus 2022 00:24:35 schreef modeltreiner:
Het werkt hij gaat 2 kanten op er zit alleen 4 Ohm verschil in de waardes van de wikkeling en naar beide richtingen uit word hij wel 60 graden bij 10 minuten draaien

Die ventilator aan het einde moet de motor wel kunnen koelen en dat doe hij allen als hij ingebouwd zit in een soort tunnel. Dus kan die motor inderdaad wel wat warm worden. Maar na 10 minuten al 60 graden is wel erg veel.

Hoe heb je die temperatuur gemeten? of denk je dat hij zo warm is door met je handen eraan te voelen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als de motor van TS ook eenzelfde waaier had als OXO laat zien dan heeft deze motor een vaste draairichting , waaier werkt maar in een richting goed.
Ook die spanrol zorgt voor een vaste richting als motor verkeerd om loopt werkt dat niet goed.

Zelf heb ik een droger die ook maar een richting uit draait echt een oud beestje 37 jaar Zanker.

Gr.F_S

rew
Mijn meter gaf 21 Ohm aan en de anderen wikkeling 17 ohm

benleentje
Ik heb de temperatuur kunnen meten met Mini Digital Lcd Thermometer van Aliexpress van de motor is wel de waaier afgebroken misschien dat daar door Ook de temperatuur zo hoog word

Sine
De Temperaturen die u aangeeft kan dat nog kwaad als hij lange tijd aanstaat
Zonder dat er een waaier aan zit die er normaal op zit?

Arco

Special Member

Die waaier moet je er altijd aan laten zitten (die heeft de motor nodig om zich zelf te koelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2022 16:49:15 schreef modeltreiner:
De Temperaturen die u aangeeft kan dat nog kwaad als hij lange tijd aanstaat
Zonder dat er een waaier aan zit die er normaal op zit?

Zorg ervoor dat de temperatuur niet boven de 155°C uitkomt. En zorg voor een goede waaier.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voor deze motor ook nog geen plannen
De droger waar hij uitkomt was 12 jaar oud en droogden niet goed dus de Eigenaar had en nieuwe gekocht en de leuke onderdelen aan mij gegeven de Waaier die er aan hoorde was afgebroken

Dan kan je 2 dingen doen kijken of de motor werkt en heb bewaren voor als Hij ergen voor gebruikt kan worden of het koper los knippen en met het staal Naar de ijzerboer gaan nu gok ik dat er 4 motor nodig zijn voor 1 kilo koper Dan bewaar ik hem liever en nu ik weet dat hij nog goed werkt en hoe kan hij Misschien nog eens van pas komen

Dus bedankt allemaal voor de goede hulp

Sine

Moderator

Dan bewaar ik hem liever.... kan hij Misschien nog eens van pas komen

Dat is gevaarlijk gedrag, voor je het weet heb je geen plek meer om wat te bewaren ;)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/