Ikke!
Ik ga je het niet vertellen, hier heb je de doopceel van het ding wat je zelf kunt lezen:
http://www.ries-gmbh.de/temp/explorer/files/import/kataloge/Kaelte/Ver…
Op 14 augustus 2022 21:01:01 schreef modeltreiner
voor wie het wil weten heb ik er nog geen plannen mee maar wil hem wel werkend hebben wil wel nog is zelf een airco maken maar dat zou denk ik Hier niet mee lukken
Dat snap ik ondertussen, maar ik ben een beetje bang dat je nu nog te weinig kennis van de materie hebt om dit tot een goed einde te brengen.
ik weet dat hij gevuld word met gas nu ben ik ook benieuwd nu hij leeg is kan hij nu door vocht van het gas gaan roesten de motor die er in zit?
Nou, nu hij leeg is, zit het originele koelgas er niet meer in. Dat bevat (als het allemaal juist gemonteerd was) ook geen vocht.
Zoals je in de specs kunt lezen, mag deze scroll-compressor dus ook niet langer dan een half uur aan de buitenlucht bloot gesteld worden. Die tijd heb je denk al ruim overschreden. Het is dus nu zaak om deze compressor zo snel als mogelijk te laten vacuümeren, en daarna afgesloten onder stikstofdruk weg te zetten voor je er eindelijk wat mee gaat doen. Zoals het nu zit gaat dat fout. Laat gelijk even dat stukje stalen pijp verwijderen.
en als ik hem ooit wil gebruiken wand ik heb ook de radiator nog waar kan en Mag hij mee gevuld worden?
De onjuistheid van de 'radiator' (= condensor) besprak ik al in die andere draad. Maar wat heb je als verdamper, dus het ding dat de warmte in je treinenkamer op moet nemen?
En heb je het capillair ook nog? Het aanloopvermogen van deze compressor is te gering om met een thermostatisch of elektronisch expansieventiel te werken. Het ding mag namelijk niet vaker dan tien keer per uur starten, nadat de druk verevend is. En dat gaat, op deze schaal, alleen met een capillair expansieorgaan.
En, zoals je eigenlijk zelf al op de foto van de scroll kon zien, dit ding is ontworpen voor het koelgas R134A.
Dat is helaas een koelgas wat wegens zijn slechte GWP uit gefaseerd wordt, wordt ook gaandeweg duurder.
Als je, naar ik nu constateer, je geringe kennis over koeltechniek, dan adviseer ik je daar verder in te klimmen, en dit ding direct om te bouwen naar R600.