chinezen maken besparingsgewijs een grove fout.
ze gaan de onboard beveiligingschip van een losse cel gebruiken als laad IC. nu weet ik niet of die evape battery waar T-sec over spreekt daadwerkelijk nog een laadchip hebben of ze vertrouwen op de BMS chip.
normaal heb je een li-ion lader die de accu van 3,7 naar 4,2V zal opladen en als de stroom lager is dan 1/10 van de initiele stroom, zal de lader ermee stoppen.
nu hebben beveiligde li-ion cellen ook zo een chipje die de spanning afschakelt als die bv boven de 4.25V uit komt, dus denk de chinees: kan ik gewoon een 5V voeding gebruiken (met ergens een stroombeperkend weerstandje), die BMS print zal wel ingrijpen.
dan ga je niet op laadstroom afschakelen, maar als de cel overvol is en te hoog in spanning gaat.
ik ben van mening dat je beveiligingsprinten niet moet misbruiken als laadprint.
die BMS hoort NOOIT te werken, enkel als er wat foutloopt in de lader, hoort die in te grijpen.
die bms koppelen de cel ook af als die onder de 2,5V komt, maar eigenlijk hoort je verbruiker te zijn voorzien dat die uitschakelt als de accu lager dan 3,0V (of 3,3V) komt. chinezen besparen hier ook in.
een cel telkens van 2,5V tot 4,25 (vaak zelf 4,35V), dan zullen ze niet lang leven