ic 4 bits in, 16 out?

Ik zo een IC, 4 bits in, en 16 out...
ik weet dat ze bestaan...
maar ik denk dat hier mensen zijn die zo kunnen zeggen welke ik moet hebben... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
fatbeard

Honourable Member

En dan heb je ook nog de 74xxx159 (non-inverting), de 4514, en vast nog wel een hoop anderen...

Kortom: vage vraag, vage antwoorden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Microcontroller :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 15 augustus 2022 21:20:30 (60%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Op 15 augustus 2022 21:20:02 schreef fatbeard:
Kortom: vage vraag, vage antwoorden.

Klinkt ongeveer als: ik zoek een auto met 1 stuur en 4 wielen, ik weet dat ze bestaan....

Op 15 augustus 2022 21:20:02 schreef fatbeard:
En dan heb je ook nog de 74xxx159 (non-inverting), de 4514, en vast nog wel een hoop anderen...

Kortom: vage vraag, vage antwoorden.

vaag? wil gewoon met 4 outputjes van een micro controller 16 relais schakelen... maar vind het een beetje zonde om er 16 outputjes voor te gebruiken....

:-)

en ik heb nog aardig wat IC in bakjes... maar ben ff kwijt wat ik er mee kon... :-)

ik heb ook nog 595 liggen... maar dan moet ik ze serieel verzenden....

maar als jij nu een lijstje geef waar het allemaal mee kan, kan ik ff kijken of ik die nog ergens heb.... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ja juist, gewoon serieel doen. Met zo'n 16 uit 4 kun je er maar 1 tegelijk aanzetten. Wel jammer dat die micro niet gewoon 16 outputs vrij heeft, was je in een keer klaar geweest.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Er van uit gaande dat er meerdere relais tegelijk actief moeten kunnen zijn zou ik geen enkel standaard stuk logca kennen dat dat in 1 ic kan. Een tweetal 4099's komt mogelijk dicht bij? Of anders schuifregisters en een (al dan niet losse) latch.

Als een grotere of een extra µC om een niet-technische reden geen optie is zou ik zelf gaan voor een paar PCF8574 iic i/o expanders of soortgelijks. Dat is een standaard oplossing en nog wat zuiniger met pinnen.

Arco

Special Member

Dat gaat daar niet mee. Die schakelen van 4 bits naar 1-uit-16. (maar 1 tegelijk)
Ik zou een MCP23016(i2c) of MCP23017(spi) nemen, of iets als een PCA9506(i2c) (heb je gelijk heel veel i/o... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 15 augustus 2022 21:37:19 schreef Arjan Swets:
[...]

vaag? wil gewoon met 4 outputjes van een micro controller 16 relais schakelen... maar vind het een beetje zonde om er 16 outputjes voor te gebruiken....

Vier naar 16 kan alleen als je er 1 relais tegelijk mee wilt schakelen.
16 relais is nou eenmaal 16 bits ;)

ik heb ook nog 595 liggen... maar dan moet ik ze serieel verzenden....

Als je individueel wilt schakelen is dat zo ongeveer de enige optie (buiten port expanders, maar i2c ed zijn stiekem ook serieel)

Op 15 augustus 2022 21:37:19 schreef Arjan Swets:

ik heb ook nog 595 liggen... maar dan moet ik ze serieel verzenden....

Dat is toch niet zo moeilijk. Je hebt maar een paar outputs van je uC nodig en je kunt zoveel relais aansturen wat je maar wilt.

Op 15 augustus 2022 21:12:00 schreef Arjan Swets:
Ik zo een IC, 4 bits in, en 16 out...

Google weet er meer dan ik.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 15 augustus 2022 22:25:43 (30%)

Een typisch klusje voor 2 stuks 74LS259 dat is een addressable latch.

Een 4-16 decoder heb je niet veel aan. Moet je ook weer twee latches achter zetten dus 3 IC's.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hensz

Golden Member

Op 15 augustus 2022 21:56:08 schreef flipflop:
Wel jammer dat die micro niet gewoon 16 outputs vrij heeft, was je in een keer klaar geweest.

Andere micro nemen. Portexpanders geven gedoe met extra software en ruimte en routing op de print.

Don't Panic!

Valt wel mee, dan kun je beter een TPIC6C595 (oid) nemen, daar zitten de output drivers en clamp diodes al in. 2 stuks en klaar.

Bij LS en CMOS logic en direct uit de CPU heb je alsnog een zwik buffertjes nodig om je relais aan te sturen, kost meer ruimte en moeite.

Een TPIC6C595 is echt zeer ruimte effectief.

Met 4 I/O pinnen kun je ook nog eens de data aan de uitgang terug schuiven zodat je een open pin/short kunt detecteren. (iets andere variant van een functioneel zelfde chip type weet ik even niet meer)
Dit spul gebruikte ik een jaar of 30 geleden al.

Of een MC33996?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zo een IC, 4 bits in, en 16 out...
ik weet dat ze bestaan...
maar ik denk dat hier mensen zijn die zo kunnen zeggen welke ik moet hebben... :-)

Jij denkt vast aan de 74138 ofzo. Maar die is TTL en daar kan maar 1 uitgang tegelijk hoog zijn.

Dus als jij met mos of 3,3 volt werkt en je wilt latching poortjes die ook nog met meer tegelijk aan moeten en dan is dit het niet.

Gezien je vage vraag past een Z80PIO of een PIA ook wel in jouw vraag.

Hubie

Special Member

Idd,met de (antieke) PIA PPI 8255 moet dat kunnen.

Arco

Special Member

Als we toch met antiek bezig zijn: een D8243 expander is nog veel simpeler qua interface... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 augustus 2022 21:37:19 schreef Arjan Swets:
[...]

vaag? wil gewoon met 4 outputjes van een micro controller 16 relais schakelen... maar vind het een beetje zonde om er 16 outputjes voor te gebruiken....

Dat is nochtans de eenvoudigste oplossing, dan moet je ook geen hardware in elkaar steken.
Ik weet niet hoe je die relais gaat bedienen (counter, analoog of toetsenbord) maar dan heb je enkel maar de software aan te passen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Wat heet zonde...
Een 40 pinner als de 16F1939 kost € 2.69 bij Reichelt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com