43PUS6501/12 S/N: FZ2A1626004757 Backlight

Beste allen,

Mijn 43PUS heeft het na 6700 speeluren begeven: backlight uitgevallen. Voor deze gebeurtenis was het plots opgevallen dat er een donkere horizontale band in het beeld zichtbaar was en ik voelde het dat het ooit zou gebeuren :-). En inderdaad, tijdens een uitzending was het prijs: geen beeld meer, wel ambilight en geluid.
s' Anderendaags achterwandje af, gemeten op de voedingsconnector naar de backlight en ik zag de spanning van 36V naar 50 Volt en dan terug naar 36V springen. Dan maar alles uit elkaar gehaald en de ledbars doorgemeten: op iedere van de 5 led bars waren het die leds die "zweven" boven het metalen backframe, die niet meer oplichtten. Lijkt mij logisch: deze kunnen niet zo goed hun warmte kwijt. Is dus een applicatie of design flaw... Alle TV's met dit type backlight gaan eraan sneuvelen. Nu, ik heb voor mezelf maar besloten voorlopig geen nieuwe ledbars te bestellen via Aliexpress, maar heb simpelweg deze defecte diodes overbrugd door de + en de - eilandjes ervan met een klein stukje draad door te verbinden. De voeding regelt toch op stroom voor de in seriegeschakelde leds. Het is haast niet zichtbaar dat 5 leds verticaal op een rij niet meer oplichten. Een volledige horizontale ledbar die niets geeft door één defecte led is wel heel duidelijk zichtbaar in beeld. Dus: deze hack werkt voor iedereen die het wil proberen en een licht -bijna niet zichtbaar- beeldeffect erbij neemt :-)

It's fun to find the failure !

Ik Irriteer me wel aan zulk soort plekken, dus een criticus als mij word het niet zo'n reparatie.. Led bars zijn niet zo duur, dus waarom zo?? voor tijdelijk kan wel..

Ik ben benieuwt hoelang dit goed gaat, ik heb er meerdere gezien die dergelijks gedaan hadden en die waren vrij snel weer defect met een enkeling waar ook de voeding sneuvelde...

Soms zijn de ledstrips die je op Ali kunt krijgen zelfs op aluminiumprint zodat de warmte beter wordt afgevoerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De nieuwe ledstrips zijn verbeterd in dat type. Hebben een dikke alu plaat ipv originele pertinax print.

In namaak kosten ze bij Aswo geen 30€...

Komt er nog bij dat het donders gevaarlijke schermen zijn om ze te laten sneuvelen. Alles van het LCD is overal aan vastgeplakt. Printjes van het LCD zweven maar wat rond... brrrrr. Als hij dan toch open is, doe het dan goed..

beste leden,

Bedankt voor alle reacties! Het gaat hier wel om mijn eigen toestel, de kids wilden zoals alle huidige kinderen niet te lang zonder scherm zitten, vandaar deze "quick-and-dirty" fix. Ik ben ook overtuigd dat de volgende leds ook wel gaan sneuvelen want het thermal managament van deze leds op print is bedenkelijk. Uiteraard is deze fix niet toe te passen bij iemand anders die zijn tv ter reparatie aanbiedt voor een defect backlight.
Ik zie het als tijdelijke oplossing voor mijn toestel tot de nieuwe ledbars besteld en geleverd zijn :-). Ik laat het nu zo tot dat moment.

Groeten!
Marc

Ahh OK, de ledstrips zijn onderweg??