Vraag over meten met oscilloscoop Iwatsu ss-5702

Beste forum leden.
Ik heb een vraagje over het instellen van mijn Oscilloscoop het is puur voor hobby dus geen haast werk Ik wil de spanning meten van een spannings regelaar . Als de moter draait stationair levert de dijnamo een gelijk spanning van 12,45 volt Geef ik gas bij levert hij 15.48 v dat is allemaal ok Ik heb dus een verschil van 3.05 v Dat verschil wil ik laten zien op mijn scoop Ik stel de nullijn helemaal beneden op 0 volt.
de knop volts/div staat op 0.5 bij deze instelling werkt hij perfect en schuift de lijn 6.06 vakjes omhoog. dat is ook goed. Maar als ik de schakelaar op 0.2 zet dan gaat de lijn uit het beeld .
En dat komt ook omdat zoiezo al start met 12.45 volt en dan krijg ik de lijn niet helemaal meer op de onderste vakjes maar staat de lijn in het midden en krijg ik hem niet lager Ik wil de lijn van 12.45 volt geheel beneden hebben zo dat ik het hele schermkan gebruiken voor de afstand van 15.48 v
Ik krijg het niet ingesteld moet ik mischien met probe werken of een andere instelling ?? Ik wil allen de verschilspanning op het scherm laten zien
e de waele

Dat gaat niet met een oscilloscope. Misschien bestaan ze wel, maar ik heb ze nog niet gezien.

Dus dan moet je voorzien in een externe schakeling. Het simpelste is een externe spanning van 12V aan te maken en dan het verschil te meten tussen die vaste 12V en de te meten spanning.

EgbertG

Golden Member

Is een normale "beperking" van de scope.

Als je het verschil van 3.05 v wil laten zien met maximaal gebruik van de schermhoogte dan is het kiezen van een ander referentiepunt een oplossing.

Referentiepunt kan zijn 12v of 10v met een zenerdiode en een weerstandje.

Een oscilloscoop is niet echt het juiste meetgereedschap voor het meten van een wisselende schone gelijkspanning.

Je bent dan het best af met een digitale multimeter met bargraph, of met een analoge meter.

Bovenstaande oplossingen zijn wel een optie als je tóch de scope wil gebruiken.

Ik weet niet wat deze scoop allemaal kan.

Je kunt proberen de horizontale as op -12v te zetten. Bij 1v/div heb je dan een bereik van 12 tot tot 19v

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha ericc,

Het probleem / beperking is je al uitgelegd, maar je kunt een batterij in serie opnemen zeg 9 V plus aan de plus !
Daarmee breng je het DC niveau naar zeg 3,45 V en zit de variatie ruim binnen het afbuigbereik !
Je maakt dan gebruik van het superpositie principe....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste forum leden.
Ik ga de informatie eens goed doornemen en morgen het eenenander uitproberen
Het maar voor hobby werk maar wel intersant voormij Het is wel een tekordkoming dat is wel een punt Maar als ik de 0.5 volts/div gebruik is het wel te doen Maar ik ga de aanwijzingen eens uitproberen ik ga dat hier posten wat ik allemaal heb uitgespookt met dit beest allen bedankt voor de info
mvrg e de waele

Als je 12v op de ingang zet, en dan de horizontale as op de onderste gridlijn zet, heb je een offset van 12v. Dan 12v weer eraf.
Dus scherm loopt dan van 12v tot 16v (0.5v/div) of van 12v tot 20v (1v/div)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 augustus 2022 11:37:40 schreef deKees:
Dat gaat niet met een oscilloscope. Misschien bestaan ze wel, maar ik heb ze nog niet gezien.

Vanaf 1960 had Tektronix al verticale plugins met interne variabele refereniespanning: Type Z, Type W, 7A13, 7A22 en wellicht nog meer. Alleen bij de 7A22 is er geen directe indicatie van de gekozen referentiespanning. Voordeel van intern is dat die ingangsspanning pas na de ingangsverzwakkers wordt vergeleken met Vref (althans bij de genoemde plugins). Als je de gevoeligheid bijv. wijzigt van 1 V/div naar 10 V/div dan wordt het bereik van Vref, zoals ervaren aan de ingang, een factor 10 groter.

Beste forum leden.
Met de batterij (9 volt ) er tussen is het heel goed gegaan dat was mijn bedoeling dat ik de verhoogde spanning volledig in de diplay zie verschijnen De horizontale streep gaat bij het ophogen van het moter toerental mooi naar boven en weer naar beneden tot de onderste gridlijn bij 12 volt en geheel boven bij 15.88 volt En de Volt/div staat nu op 0.2v
dat zou anders niet gaan Maar met de batterij er tusssen is prima
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken voor mijn hobby probleem
mvrg e de waele

@ericc, gezien je opmerking "als de motor draait" lijkt het erop dat je de spanning in gewoon bedrijf meet. Is 15.88 V niet erg hoog voor een normale accu?

vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2022 10:51:45 schreef aobp11:
@ericc, gezien je opmerking "als de motor draait" lijkt het erop dat je de spanning in gewoon bedrijf meet. Is 15.88 V niet erg hoog voor een normale accu?

Hij schreef trouwens 15,48v maar die 0,4v zal de pret niet drukken. :)
14,5 volt zou m.i. redelijk normaal zijn, maar met een (meestal ongeijkte) scope is zo nauwkeurig meten niet mogelijk, zeker niet met die van TS.
Verschillen laten zien kan als de scope een channel1 min channel2 functie heeft.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Zelfs DSOs hebben de mogelijkheid een offset spanning te genereren. (Tenminste, als ik het goed herinner kan mijn R&S dat, ik gebruik het echter nooit)

TS, een scoop, en zeker niet een analoge van die leeftijd (waarschijnlijk lang niet gecalibreerd) is geen precies meet apparaat. Het is een ding om je grafisch te laten zien wat er gebeurd met een signaal. Bij signalen die zo traag zijn als jou meting heb je weinig aan een analoge scoop want omdat in 1 scherm, ofwel 1 sweep, te vangen moet je de tijdbasis op een paar seconden/div zetten. Dan zie je alleen een stipje langzaam over het scherm bewegen, geen lijn. Een DSO kan dat wel. Er is geen reden om naar 0,2V per divisie te gaan. Ik denk dat je tijdbasis en V/div door elkaar haalt. Verticaal is V/div, horizontaal de tijdbasis (bv 1 us/div) Dat wil zeggen dat de scoop 1 micro seconde nodig heeft om horizontaal 1 vakje te overbruggen, dus 10 us over 10 vakjes (divisies) Als jij van stationair tot vol gas gaat in 10 seconden moet je scoop op 1 seconde/div staan.

Wil je 12V tot 16V zien en je hebt 10 vakjes verticaal (als makkelijk reken voorbeeld) dan kies je 2V/div en zet de 0V trace op de onderste verticale positie. Dan zie je die stip beginnen bij vakje 6 (= 6e horizontale lijn van onder, 6 x 2V = 12V) en op het eind van de sweep, na 10 sec (stip is op 10e verticale lijn) is de stip op de 8e horizontale lijn ofwel het 8e verticale vakje)

Als je scoop een offset mogelijkheid heeft kun je de 12V waarde op de onderste lijn zetten en dan 0,5V/div kiezen om 10x0,5V = 5V weer te geven op 1 scherm binnen 1 sweep

Dit alles alleen als je DC koppeling gebruikt en de triggering juist hebt staan anders krijg je het 12V punt niet in het begin van het scherm (en dat los je niet op met meer of minder V/div)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

beste forum leden.
Mijn scoop is al zeker een tijdje niet meer gecalibreert ik gebruik deze heel weinig Als ik hem gebruik moet ik eerst weer in de boeken duiken hoe het weer in elkaar steekt zo krijg je wel eens rare dingen maar hij doet wat hij moet doen dus ik laat het zo zijn wat die spanning van 15.88v beterft dat was een andere accu en bij een hoog toerental vd motor dus je kunt er niet van op aan Maar het is heel weinig verschil hoor
e de waele

Het lijkt erop dat die 15.48 V met een DMM is gemeten voordat de scope eraan te pas kwam. De scope kwam op die hogere waarde. Dan blijft de vraag of de spanning niet te hoog is.
Ook sommige types DMM kunnen trouwens rare waarden aangeven als je aan een dynamo of spanningsregelaar meet.
EEdit: ericc war net eerder

EgbertG

Golden Member

Als je op de accu zelf meet is t AC gehalte volgens mij wel verwaarloosbaar, mits de accu nog in redelijke toestand is.