3+N of 4 polig automaat

pamwikkeling

Special Member

Hallo ik ben op zoek naar een automaat om een driefazige kring te beveiligen.

vereisten zijn :
- ABB Unibis (ik heb weinig montage plaats ...)
- Nul geleider thermisch en magnetisch beveiligd
- Nul geleider voor-ijlend inschakelend en na-ijlend uitschakelend
- 4 polig (3P + N ?)
- C curve
- I nominaal = 16 A
- kortsluitvermogen 3kA of 4.5kA

weet iemand of zoiets bestaat ?

In de "brede" uitvoering (72 mm) heb ik ze gevonden, maar ik zoek de smalle uitvoering (36 mm).

Is de "ABB EPC 34 C16" een oplossing voor mijn probleem ?

Bijkomende vraag : voor het beveiligen van de kring waarmee alleen een elektrisch kookvuur met oven gevoed wordt, is het noodzakelijk om hierbij ook de nul te onderbreken, of mag hier driepolig onderbroken worden ?

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op dinsdag 16 augustus 2022 12:05:07 (16%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bijkomende vraag : voor het beveiligen van de kring waarmee alleen een elektrisch kookvuur met oven gevoed wordt, is het noodzakelijk om hierbij ook de nul te onderbreken, of mag hier driepolig onderbroken worden ?

in NL:
Als je de Nul ook gebruikt of aangesloten is in de verdeelkast dan MOET je de nul ook meeschakelen. Beveiligen hoeft niet, mag wel, maar bij aanspreken van de beveiliging moeten ook de fasen afgeschakeld worden.
Oftewel een 3P+N mag, maar een 4P mag ook.

Heb je (zoals in B nog wel voorkomt) een 3 fase aansluiting naar je kookvuur ZONDER de nul, dan mag een 3P beveiliging ook.

Voor een kookvuur volstaat een B curve ook. (is zelfs beter dan een C)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 16 augustus 2022 12:24:52 schreef Toeternietoe:
[...]

in NL:
Als je de Nul ook gebruikt of aangesloten is in de verdeelkast dan MOET je de nul ook meeschakelen.

Toch vreemd eigenlijk. Ik heb hier nog ouderwetse smeltzekeringen. Uiteraard schakelt daarbij de nul niet mee. Dat mag nog steeds.

Ik voel me er echt niet onveilig bij. Sterker nog, ik weet dat in de HAK de nul keihard aan aarde ligt. (TN stelsel) Naar mijn niet zo bescheiden mening is in die situatie het afschakelen van de nul weinig zinvol.

Heb je (zoals in B nog wel voorkomt) een 3 fase aansluiting naar je kookvuur ZONDER de nul, dan mag een 3P beveiliging ook.

In Nederland mag dat ook. Er zijn alleen niet zo veel kooktoestellen verkrijgbaar voor aansluiten op 400 Volt zonder nul. ;-)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Een 3P+N is nooit beveiligd op de nul en een 4P is nooit voorijlend.

Kun je je eisen niet wat bijstellen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 augustus 2022 12:24:52 schreef Toeternietoe:
[...]

Voor een kookvuur volstaat een B curve ook. (is zelfs beter dan een C)

Die B-curve ga je in België niet zo gemakkelijk vinden. C-curve is zowat de standaard. In zaken waar ook veel bedrijven langs gaan, zal de D-curve ook wel standaard aanwezig zijn.

De genoemde ABB lijkt me wel in orde. Wel niet voor en na ijlend.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 augustus 2022 14:24:39 schreef Roetzen:
[...]
Toch vreemd eigenlijk. Ik heb hier nog ouderwetse smeltzekeringen. Uiteraard schakelt daarbij de nul niet mee. Dat mag nog steeds.

Je hebt mijn verhaal niet goed gelezen.
ALS je een beveiliging in de Nul hebt, dan MOET bij het aanspreken van deze beveiliging (in de Nul dus) ook ALLE fasen uit schakelen.
Je hebt geen zekering in de Nul, en dan mag het.

Er zijn alleen niet zo veel kooktoestellen verkrijgbaar voor aansluiten op 400 Volt zonder nul

De TS komt uit Belgie. Daar zijn nog installaties 230V tussen 2 fasen. Dan wordt een kookvuur aangesloten tussen 2 of 3 fasen zonder gebruik te maken van de Nul.
In NL kom je dat niet meer tegen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tja een voor-ijlende nul bij dit hobbyspul hoef je niet te verwachten iig. een 4P automaat heeft alle delen gekoppeld, tript 1 thermisch deel dan schakelt alles uit. dat moet ook wel in geval van een 4P, anders zwevende nul en gaat de boel kapot..

ik zie ook steeds vaker kasten voorbij komen waar de voorbeveiligingen 4 polig zijn. men zet er dan eenzelfde zekering bij de nul in als bij de fasen. niks ervan, een blinde zekering erin steken zodat de nul niet kan gaan zweven na een kortsluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 augustus 2022 17:22:31 schreef Toeternietoe:
[...]

Je hebt mijn verhaal niet goed gelezen.

Of je hebt het niet goed geschreven..

ALS je een beveiliging in de Nul hebt, dan MOET bij het aanspreken van deze beveiliging (in de Nul dus) ook ALLE fasen uit schakelen.
Je hebt geen zekering in de Nul, en dan mag het.

Als je dat bedoelde... maar dit is wat je schreef:

Als je de Nul ook gebruikt of aangesloten is in de verdeelkast dan MOET je de nul ook meeschakelen.

En dat is toch echt wat anders.

De TS komt uit Belgie. Daar zijn nog installaties 230V tussen 2 fasen. Dan wordt een kookvuur aangesloten tussen 2 of 3 fasen zonder gebruik te maken van de Nul.
In NL kom je dat niet meer tegen.

Dat weet ik ook wel, maar ik reageerde in zijn algemeenheid. Als je een driefasen toestel hebt dat geen nul gebruikt en die nul ook niet is aangesloten hoef je de nul ook niet te schakelen. Nogal wiedes, als er geen nul is valt er ook geen nul te schakelen. Het geldt zowel voor 230 Volt tussen de fasen als voor 400 Volt tussen de fasen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V