YMVK verticaal door spouw 8 meter hoogteverschil zonder beugelen

Goedemiddag, ik heb gezocht met steekwoorden als in titel maar vind geen antwoord.
Dus dan hier de vraag maar even gesteld.

Mag ik een YMVK kabel in een mantelbuis verticaal naar beneden laten hangen in een spouwmuur?

Achtergrond van vraag; als ik een kabel vanuit een wolkenkrabber aan een stuk naar benden laat hangen in een schacht zal het eigen gewicht van de kabel de kabel uiteindelijk vernielen (voor mijn gevoel).

8 meter klinkt niet spectaculair maar zijn er voorschriften voor de maximale verticale afstand?

Al vast bedankt voor het meedenken!

mel

Golden Member

officieel moet het deugdelijk vastzitten. vertikaal in pijp is het beugelen om de 50 cm.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 augustus 2022 13:30:44 schreef mel:
officieel moet het deugdelijk vastzitten. vertikaal in pijp is het beugelen om de 50 cm.

Die beugel afstand is niet meer opgenomen in de NEN

Je mag inmiddels een kabel zo los over een plafond of in een spouw gooien.
Ook zo in de muur Stücken mag inmiddels.

Voorheen was het horizontaal 40cm en verticaal 50cm.

Zelf heb ik altijd 40 aangehouden zowel horizontaal als verticaal en dat zal ik ook blijven doen.

Vanuit de NEN is dat dus niet meer nodig.

Ik heb ooit eens berekend hoe lang een staalkabel mag zijn voordat die door zijn eigen gewicht afbreekt. Dat was iets van anderhalve kilometer.

Dus 8 meter YMVK zal geen enkel probleem zijn. Al zou ik hem bovenaan wel goed vastmaken. :)

En onderaan ook: dat ontlast de kabel van zijn eigen gewicht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hartelijk dank voor de antwoorden, dat stelt gerust.
Stel dat de buis in een flat hangt, liftkoker, 25m in hosteliet, netjes om de 30cm (doe eens gek) gebeiteld, dan hangt de kabel nog steeds vrij.....
Of zet men dan om de x meter even een "trekbeveliging dus onderbreek je het hosteliet?
Gewoon uit nieuwsgierigheid, die 8 meter ben ik nu heus gerust op.

Zorg er bij voor dat er boven een bocht aan de buis zit, zodat het gewicht van de kabel beter verdeeld wordt en onder een bocht om de spouw te verlaten. Is het een dikkere kabel bv voor zonnepanelen kun je kiezen voor een as (Grondkabel) om dat deze mechanisch veel sterker is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bij langere lengtes loshangende kabel wordt ook wel een staalkabel of ketting gebruikt waar de kabels aan vast getyrapt worden.
Ik kom dit een enkele keer wel eens tegen in lichtmasten van 30 meter.

Op 16 augustus 2022 12:44:04 schreef 240diesel:

Achtergrond van vraag; als ik een kabel vanuit een wolkenkrabber aan een stuk naar benden laat hangen in een schacht zal het eigen gewicht van de kabel de kabel uiteindelijk vernielen (voor mijn gevoel).

Een verticaal hangende kabel zal inderdaad onder zijn eigen gewicht bezwijken als de kabel te lang wordt. Maar je moet wel een hele hoog gebouw hebben wil dat een probleem worden. Hier vindt je een tabelletje met de zogenaamde breeklengte van verschillende materialen. Zoals je ziet worden ze allemaal in kilometers aangegeven:

https://wikipredia.net/nl/Tenacity_(textile_strength)

8 meter is echt geen probleem.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

8 Meter zal geen probleem vormen, maar de eerste, of is het de laatste, beugel bij de spouw wordt wel constant op trek belast in de lengterichting. Trekkracht is gelijk aan het gewicht van de 8 meter kabel.

Op 16 augustus 2022 14:04:22 schreef deKees:
Ik heb ooit eens berekend hoe lang een staalkabel mag zijn voordat die door zijn eigen gewicht afbreekt. Dat was iets van anderhalve kilometer.

Dat was bij mechanica bij de behandeling van de wet van Hooke één van de eerste sommetjes die we kregen. Dit probleem speelt ook een rol als je gaatjes boort in de aarde op zoek naar aardolie of aardgas.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 16 augustus 2022 18:20:40 (52%)

Stel dat de buis in een flat hangt, liftkoker, 25m in hosteliet, netjes om de 30cm (doe eens gek) gebeiteld, dan hangt de kabel nog steeds vrij.....

Probeer eens die 25 meter kabel in 1 keer uit de buis te trekken, ik denk dat je dat niet lukt. De buis heeft toch enige grip op de kabel, dan ga ik er wel vanuit dat de buis maar iets groters is als de kabel. IN een mantelbuis die ruim groter is zal de kabel een stuk minder wrijving van de buis ondervinden.

Of zet men dan om de x meter even een "trekbeveliging dus onderbreek je het hosteliet?

Nee gewoon een stevig spijker door de buis ;).
Als er veel kabels omhoog moeten zal daar wel een ladderbaan komen.

Mooie en leerzame inzichten weer. Morgen bestel ik gelijk ook mantelbuis-spijkers, een gouden tip ;-)

Op 16 augustus 2022 14:27:05 schreef 240diesel:

Stel dat de buis in een flat hangt, liftkoker, 25m in hosteliet, netjes om
.

kabels in liftkokers aanleggen mag al zoo lang niet meer..

gewoon een stijggoot, pas tiewrappen bovenin en je kabel hangt ook 25mtr los :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 augustus 2022 21:22:50 schreef testman:
[...]

kabels in liftkokers aanleggen mag al zoo lang niet meer..

Ik vond het al zo raar dat als de liftdeuren opengingen er nog een kabel hing waar ik langsheen moest lopen. Ik moest zelfs een stukje uit de lift slijpen anders kon de kabel er niet langs ;).
HEt is wel makkelijk kabels trekken, gewoon op de lift staan kabel vasthouden en naar boven.

Het was ook maar een voorbeeld, naast de liftkoker zal toch nog wel een andere koker zijn voor de kabels lijkt me.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 17 augustus 2022 00:42:53 (18%)

Op 17 augustus 2022 00:40:41 schreef benleentje:
[...]Ik vond het al zo raar dat als de liftdeuren opengingen er nog een kabel hing waar ik langsheen moest lopen. Ik moest zelfs een stukje uit de lift slijpen anders kon de kabel er niet langs ;).
HEt is wel makkelijk kabels trekken, gewoon op de lift staan kabel vasthouden en naar boven.

Het was ook maar een voorbeeld, naast de liftkoker zal toch nog wel een andere koker zijn voor de kabels lijkt me.

Meestal accepteren liftmonteurs geen enkele kabel in de schacht dan hun eigen bekabeling.