DDR "Spannungsgleichhalter SHR SGS-200): Vervangen van MP Condensatoren

Hallo,

Ik heb een vraag mbt het vervangen van MP condensatoren in een (ex) DDR "Spannungsgleichhalter" (220V, 200W), SHR type SGH-200.

Achtergrond.

1) Het (Enexis) net in onze straat fluctueert enorm, door de geringe capaciteit ervan en het grote aanbod, door vele zonnepanelen.
Dit resulteert in grote overspanningen vanaf 12:00 -18:00 uur.
Ik heb een 3 fase net aansluitig: (L1, is het minst acceptabel (varieert tussen 225V en 248V), L2 bijna hetzelfde, L3 is nog wel acceptabel.
(zie fig.1)

2) Helaas verzorgt L1 ook mijn hobbykamer met vele oude (meuk) meetapparatuur die hier absoluut niet tegen kan.
Daarom verlaag ik de netspanning met een grote Variac (nadeel is dat je die steeds moet bijregelen, afhankelijk van het uur van de dag.).

3) Op MP struikelde ik toevallig over een werkende (ex DDR) Netspanningsstabilisator (220V +/- 3% , voor netspanningen tussen 170V en 250V en belastingen tot 200W).
Prijs was €25.- dus gekocht.
Zie bijlage 2-4 voor de gegevens.

NB Dit soort Netspanningsstabilisatoren is al uitgebreid besproken op dit forum, zie bv:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126361/1
en speciaal de opmerking van : Frederick E. Terman en "Ex Fietser"

In de DDR was het lichtnet blijkbaar zo slecht dat dit soort stabilisatoren nodig waren voor gebruik met een TV.
(er werden blijkbaar ook veel kleine variacs gebruikt; de zgn Feutron StellTrafo)

4)
De performance van de SGH-200 heb ik getest door de ingangsspanning te varieren met een grote Variac, de In-en Uitgangsspanningen te meten met DMM's, voor verschillende Ohmse belastingen (gloeilampen 60, 75 , 100 en 200W).
De performance (Fig. 1A) is nog helemaal volgens de spec's van de fabrikant.

5)
Nadeel is dat het apparaat niet efficient is (50W consumptie bij nullast) en dat er nog oude DDR MP condensatoren in zitten met gevaarlijke PCB's.
Ik wil niet dat deze tzt evt gaan lekken en dus preventief vervangen.

6) Spec's van de 12uF condensator (als voorbeeld):
Merk: G=
Type: MP
12uF +/_ 10%
380V~ / 1.7 KV =
-40 graden C - 60 graden C KL1.
1.62 (fabricage datum Januari 1962)

Ik wil deze vervangen door een Ducati Energia motor aanloopcondensator
Type MKP (PolyPropylene)
12uF +/_ 5%
450V ~
-25 graden - 85 graden C

Vraag:

* Is deze Ducati vervangscondensator toelaatbaar of moet er een alternatieve C gebruikt worden?
* Kan dan een verwijzing naar een geschikte condensator gegeven worden?

Alvast bedankt voor suggesties/opmerkingen!!

Sine

Moderator

Ben je zeker dat dat ding 50W verstookt? Het is voor een watt meter niet de meest aardige belasting gok ik zo.

Houdt er rekening mee dat de maximale ingangsspanning 220v +10% is (242v)
Daar zit je met 248v al ruim overheen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is inderdaad belangrijk om op te letten. Echter is dat op te vangen door bijvoorbeeld een 24v trafo als spaartransformator/bucktransformator aan te sluiten, voor een permanente verlaging. Je zit dan veilig tot 266 volt.

Wat je condensator betreft: bekijk goed en kritisch de levensduur die staat aangegeven op de condensator. Als het een echte aanloopcondensator is, kan die erg kort uitvallen, enkele duizenden uur. Als je je stabilisator niet uitzet, dan zit je er vlug aan.
Meet even welke spanning er daadwerkelijk op komt te staan.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 16 augustus 2022 16:44:50 (42%)

@ Sine,

Ja, ik ben er zeker van dat deze regelaars typisch een rendement van ca. 75% hebben.

(Er wordt een nl autotransformator in verzadiging gestuurd, waarbij veel elektrische energie in warmte wordt omgezet.
Ook zonder belasting wordt veel elektriciteit verstookt.

Ik heb dit trouwens kunnen meten/verifieren met mijn SAGECOM "Slimme Meter" en het EARN-E Data acquisitie systeem via de P1 poort.
(ik neem dat de SAGECOM "Slimme Meter" ook goed meet bij COS PHI < 1 !

Zie ook een brochure van een modern equivalent apparaat (ETI, eveneens 200VA) : hier wordt ook een rendement van 76% bij vollast gespecificeerd.

Zie ook Voltus brochure (1957) waarin het DDR systeem wordt beschreven.

@ Arco en Ledlover.

De SGH-200 is door een vorige eigenaar al bijgesteld (er zijn veel inwendige aftakkingen op de autotrafo), zodat 230V~ IN. een uitgangsspanning van 220V~ oplevert.

Mijn metingen laten zien dat bij 255V~ IN, en een belasting van 200VA, de geregelde spanning binnen 1% blijft (van 220V~): 219.4 V.
Het apparaat moet qua dissipatie dit gemakkelijk aankunnen, dus geen Bucktrafo nodig.

(DE DDR toepassing was trouwens meer gespitst op lage inputspanningen, omdat hun NET zo in elkaar zakte bij hoge belastingen, en omdat anloge TV's hiermee niet om konden gaan (synchronisatieverlies vanhet beeld).

Te hoge input voltages was voor hen niet zo interessant, omdat dat toch niet voorkwam..

Vervangingscondensators:

Mijn vraag was gericht op de verwachte levensduur van de moderne MKP Condensatoren.
Nu zitten er oliegevulde MP 's in , die nog steeds goed zijn, maar helaas zeer giftige PCB, s bevatten.

Daarom wil ik van deze C's af, maar ik wil wel goede alternatieven installeren.

Een member (BaderCHP) heeft al gerapporteerd dat de DUCATI motorcondensatoren goed voldoen in zijn regelaar, waarin 2 van de 4 C's defekt bleken.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126361/2

Ik zou ook graag jullie advies horen mbt goede
, professionele vervangers van de DDR Oliegevulde Papiercondendatoren.

TPW_Spannungsgleichhalter_Voltus_1957.pdf

Qua condensator zou ik iets in deze richting zoeken, waar expliciet bijstaat dat hij gebruikt mag worden voor permanente verbinding aan de hulpwikkeling van een motor: https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/1964696

Dat is niet de juiste waarde. 12µF precies is wat minder gangbaar.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/1964696
Deze komt in de buurt. Ik weet niet of die halve microfarad van belang is. Dit is volgens de datasheet expliciet een 'motor run capacitor'

Startcondensatoren zijn vooral bedoeld voor kortdurende inschakeling. Nu zit je vér onder de normale werkspanning bij 230v en mag je een langer dan gebruikelijke levensduur verwachten, maar als door bepaalde resonantietrucjes er een fors hogere spanning op komt te staan dan de netspanning (ik weet niet helemaal hoe die stabilisatoren werken...) en je zit wel op z'n normale werkspanning van rond de 400v, dan zal je startcondensator binnen enkele jaren op een voor mij onbekende manier kapot gaan. Of dat kortsluiting is, of dat hij gewoon langzaam z'n capaciteit verliest weet ik niet.

Henry S.

Moderator

Start/Run condensators zijn 'self healing', daarbij wordt de capaciteit op den duur minder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hi Ledlover, Henry S., (Sine, Blackdog, Tidak Ada, Ex Fietsers, FRED101 e.a.),

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reakties en adviezen, mbt de condensator selectie voor een Magnetische Netspannings stabilisator .
(ook in de vorige thread mbt ditzelfde onderwerp, Anno 2015 en 2020. ;-)
zie:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126361/2

Ik heb inmiddels, zoals geadviseerd een "Profesionele Motor Run Condensator" (NB GEEN "Start condensator" ) gevonden en besteld, nl.

Ducati Energia 416.26 serie 12uF

+ Levensduur 30 000 Hr @ 450V AC, Class A
+ plus uitgebreide beveiliging tegen ontploffen, lekkage , mechanische beschading etc.

Zie Bijlagen 1-4 en
https://www.iconopower.com/v/ducati/Ducati%20Motor%20Capacitors_2020.p…

De "professionele" Ducati Energia 416.26 serie is veel robuuster, dan de "gewone" motorrun condensators, bv Ducati Energia 416.18, .10, 17 series (MKP, Plastic huis, PoyUrethaan afdichting, levensduur 3000 of 10 000 uur), die in commerciele apparaten, zoals bv. wasmachines, ventilatoren etc. worden gebruikt).

Prijs professionele 416.26 serie:
2X zo hoog als de commerciele tegenhanger, maar nog steeds betaalbaar.

Dus voorlopig geen risiko meer van lekkende / ontploffende C's en zeker geen giftige PCB's in deze DDR "Spannungsgleichhalter".

(Helaas is de huidige conditie van ons lichtnet zodanig geworden, dat dit soort apparaten weer uit de kast gehaald moet worden).

Nogmaals bedankt!

Lijkt mij een goede keus :)

Ik heb hier niet echt netspanningsproblemen maar ik vind die stabilisatoren wel fascinerende dingen, met hoe goed ze werken zonder mechanische delen.