Zonnepanelen alamat op de kop?

mvdk

Golden Member

Op 18 augustus 2022 09:00:47 schreef Toeternietoe:
[...]
Het ding links is een aardlekschakelaar, van het merk ISKRA.

Ik ga mee met Toeternietoe. Heb even gegoogeld op het ding.
Ach, bij een kortsluiting gaat de hoofdzekering er wel uit. Goed dat er op aardsluiting beveiligd is.

Op 18 augustus 2022 11:48:26 schreef mvdk:
[...]

Ik ga mee met Toeternietoe. Heb even gegoogeld op het ding.
Ach, bij een kortsluiting gaat de hoofdzekering er wel uit. Goed dat er op aardsluiting beveiligd is.

Nog maar een keer googelen dan :)

Die ISKRA is een aardlek automaat B20 100mA. https://novosibirsk.vseinstrumenti.ru/app/run.php/Util/Instructions/ge…

Die EMAT is een 2-polige hoofdschakelaar.

Het rechter ding is GEEN aardlekschakelaar maar een installatieautomaat, en wel een 2 polige.
Het merk is EMAT, heeft niets te maken met alamat...

Een Alamat is een merknaam van Holec, nu EATON.
Een Alamat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1 ding.

Het ding links is een aardlekschakelaar, van het merk ISKRA.
Je bent zelf bezig geweest aan het bewerken van de foto, er staat nu dat het een B20 type is, hoogst onwaarschijnlijk en een verschilstroom van 100 mA, niet onmogelijk, maar die kom je zelden tegen.

Waar baseer je dat op? Emat hoofdschakelaar

Op 18 augustus 2022 09:59:32 schreef rew:
Het symbooltje onder de 100mA is ook dat het een B-type aardlek is: Kan ook overweg met gelijkstroomcomponenten. Het zou best kunnen dat die 100mA veel gebruikelijker is in de wereld van "B-type aardleks".

Die andere, de Iskra is een aardlekautomaat B20A/100mA type A, er staat geen gelijkstroomsybool op, wel fase-aansnijding....
In het zonnepanelen wereldje wordt dit type regelmatig gebruikt, wel een B - merk.

Edit: Ahh deKees is me voor....

[Bericht gewijzigd door keebrev op 18 augustus 2022 12:30:49 (13%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Ik heb de types opgezocht en blijk het verkeerd gehad te hebben:

Type AC RCDs trip on sinusoidal residual current.
Type A RCDs, in addition to Type AC, also respond to pulsating or continuous direct current of either polarity.
Type B RCDs, in addition to Type A, also respond to steady DC, ...

Het is een type A, doet het op pulserende dc en AC maar hoeft niet op DC te trippen.

Voor laden van EV autos en zonnepanelen heb je het liefst een type B.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor wie nog steeds twijfelt een onbewerkte foto, nu met het deksel op de groepenkast (klik - twee keer - op de foto voor de volledige grootte)

De Iskra is een aardlekautomaat, de Emat is de hoofdschakelaar.
Beiden niet mijn keuze, maar het is nu eenmaal wat er in zit.
Ze doen wat ze doen moeten, dus laat ik ze maar zitten.

... Een Alamat is een merknaam van Holec, nu EATON ...

Dat wist ik niet, dat het een merknaam is, ik dacht dat het een algemeen gebruikelijke afkorting was voor een aardlekautomaat (net als wikipedia: "Een aardlekautomaat (ook wel afgekort tot alamat) ...").

Op 18 augustus 2022 07:57:54 schreef keebrev:
[...]

Stuur je adres maar, dan doe ik er wel wat in een enveloppe...

Mijn dank is groot, maar dat is niet nodig, ik heb ze al besteld.

Op 18 augustus 2022 14:26:16 schreef M-B:
Dat wist ik niet, dat het een merknaam is, ik dacht dat het een algemeen gebruikelijke afkorting was voor een aardlekautomaat

Het gebeurt wel vaker dat een merknaam als soortnaam wordt gebruikt.
Voorbeelden: Stotz, Kliko, Dremel, Roofmate.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Oei, ik heb het vaut.
Dat rechter ding is een (hoofd)schakelaar, dus geen enkele beveiliging, geen aardlek en geen installatieautomaat.
Pas goed te zien als het hendeltje naar beneden staat, dan zie je het hele symbool.

Links blijft hetzelfde, een aardlekschakelaar (zonder installatieautomaat)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 18 augustus 2022 15:18:24 schreef Toeternietoe:

Beste toeternietoe.... Waar haal jij vandaan dat er geen "automaat" deel in zit? Het datasheet heeft gewoon een prima afschakel-karakteristiek voor dat onderdeel. Het datasheet is hierboven gelinked.

[Bericht gewijzigd door rew op 18 augustus 2022 17:41:30 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

@REW
Dat denk ik te zien uit het symbooltje op dat ding....
Het symbool is niet helmaal te zien, dan moet het handeltje naar beneden en er een nieuwe foto van gemaakt worden.
Een installatieautomaat symbool is met een kruisje, niet met een rondje.
En dan bedoel ik onderaan de bovenste vertikale lijntjes.

EN hij (dat ding) is 40 Amp, AC3 22 Amp, dat heb je niet bij een installatieautomaat.,
Die hebben B of C karakterestiek, geen AC.. klasse

@REW
Ik bedoel het rechter ding, het linker ding is een aardlekschakelaar, heeft een testknop.
En meer staat er niet op het symbool.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat ding rechts is idd een hoofdschakelaar, typisch pv boer emat ding. vaak geen hoofdschakelaar aanwezig in dergelijke jaren 80 kasten, omdat dan toch de zegels eraf moeten, maar meteen een hoofdschakelaar aanbrengen.

het ding links is een B20 100mA alamatje, zo te zien gewoon een type A.

[Bericht gewijzigd door testman op 18 augustus 2022 17:30:00 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 augustus 2022 17:10:51 schreef Toeternietoe:
@REW
Ik bedoel het rechter ding, het linker ding is een aardlekschakelaar, heeft een testknop.
En meer staat er niet op het symbool.

Ik dacht zomaar dat je het over de linker had toen je zei:

En die heeft echt een "installatieautomaat" aan boord (als je het zo wilt noemen).

Het Emat ding rechts, met de rode hendel is inderdaad een simpele hoofdschakelaar.
Wat er nog meer op staat, achter de hendel, is te zien op de link die keebrev postte:

Op 18 augustus 2022 12:21:02 schreef keebrev:
Emat hoofdschakelaar

De datasheet van Iskra, die deKees postte (waarvoor dank, daar had ik al naar gezocht, maar niet gevonden) maakt duidelijk dat het een "Residual Current Circuit Breaker with Overcurrent Protection" is, a.k.a. een aardlekautomaat.

Op 18 augustus 2022 12:13:16 schreef deKees:
https://novosibirsk.vseinstrumenti.ru/app/run.php/Util/Instructions/ge…

Blijkens de datasheet is het een 20 A automaat, bij een 4200 W omvormer moet dat voldoende zijn.
De omvormer heeft een 6mA verklaring, dus een type A aardlekschakelaar is toegestaan.

https://www.superflink.nl/omvormer-zonnepanelen-aansluiten/ schrijft:
[...]
Ervaring leert dat sets onder 2000 Wpiek doorgaans op 30mA aangesloten kunnen worden. Hierboven is 100mA een must om ongewenst trippen door lekstromen te voorkomen.
[...]

en

https://fritts.nl/zonnepanelen-omvormer-met-of-zonder-aardlekschakelaa… schrijft:
[...]
In huizen worden normaliter aardlekschakelaars van 30mA gebruikt. Veel omvormers produceren soms een foutstroom die hoger is dan 30mA. Dit is niet erg omdat de omvormer alles controleert en alles veilig blijft. Echter het zal betekenen dat de 30mA aardlekschakelaar uitschakelt. Om deze reden is het verstandig de omvormer achter een aparte aardlekschakelaar van 100mA te plaatsen.
[...]

en

https://www.groepenkastcompleet.nl/zonnepanelen-toepassen-aardlekschak… schrijft:
[...]
Hoewel de meeste moderne omvormers voorzien zijn van een interne aardlekbeveiliging, is het altijd aan te raden om een aanvullende aardlekschakelaar te monteren. Omdat sommige omvormers een foutstroom hoger dan de standaard 30 mA-grens waarbij gebruikelijke aardlekschakelaars de stroomkring onderbreken, is het zinvol om de omvormer achter een aparte type B aardlekschakelaar van ten hoogste 300mA te plaatsen.
[...]

De aardlekautomaat voldoet dus aan alle huidige eisen en aanbevelingen.
Zowel de aardlekautomaat als de hoofdschakelaar hebben volgens hun datasheets een Kema keurmerk, over de veiligheid maak ik me dan ook geen zorgen.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Op 18 augustus 2022 17:40:50 schreef rew:
[...]
Ik dacht zomaar dat je het over de linker had toen je zei:
[...]
En die heeft echt een "installatieautomaat" aan boord (als je het zo wilt noemen).

Dat kan ik niet uit het schemaatje dat erop staat afleiden.
Daar zie ik alleen maar een symbool van een aardlekschakelaar staan.

Op 18 augustus 2022 21:05:28 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat kan ik niet uit het schemaatje dat erop staat afleiden.
Daar zie ik alleen maar een symbool van een aardlekschakelaar staan.

het feit dat er B20 opstaat helpt niet?

Het doet er ook allemaal niet toe. Gewoon het datablad van de fabrikant niet lezen, omdat een symbooltje op een Haco (zo noemen ze een alamat bij Hager) niet conform de norm getekend is...

Back to the Basics:

Je kan het ook uit een ander standpunt bekijken. Waarvoor dient een ALS/Alamat? Ter beveiliging van wcd's voor algemeen gebruik tot 32A door leken.
Is de omvormer aangesloten op een wcd? Nee, dat mag sinds 2017 niet meer, dus kan je de aansluiting beschouwen als een vaste installatie. En die behoeven geen ALS/Alamat. Daarbij komt, waarom zal je een kabel met een alamat beschermen? Omdat installateurs dat aanbevelen omdat iedereen dat doet (elkaar na praat?)? Gebruik je grijze hersencellen eens. Er is geen aanrakingsgevaar of breuk van de kabel. Daar is de installatieautomaat voor, niet voor de omvormer te beschermen.

Ja maar als....zo lust ik ze ook wel...

Een goede, moderne omvormer (gebruiksaanwijzing lezen!) loopt een heel ritsje voorwaarden af voordat die omvormer ook maar één wattje aan het net af geeft, o.a. een 6mA dc-lekstroom beveiliging (gelijk aan de b-type ALS).

Wat groepenkastcompleet.nl aanbeveelt is alleen maar om hun eigen kas te spekken. Kijk eens in het gratis boekje van Hager, HEB heet dat. Dat staat vol nuttige informatie over elektrische installaties. Maar ook veel aanbevelingen totaal die niet nodig zijn (indien, mits, zinvol en maar).

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Op 18 augustus 2022 22:04:22 schreef testman:
[...]

het feit dat er B20 opstaat helpt niet?

Aardlekschakelaars bestaan in een type B
en dan met een nominaalstroom van 20 Ampere, niet onmogelijk.

Kan maar zo, het is ook nog eens een zeer onbekend merk en met een kortsluitstroom van 10 kA, ook niet helemaal “standaard”, maar niet onmogelijk.

Van Eaton weet ik inmiddels vrijwel alle typen en uitvoeringen die ze standaard in hun pakket hebben. Deze uitvoering hebben ze niet, maar als ik er genoeg bestel maken ze deze voor me.

Het symbool op het ding is voor mij een aardlekschakelaar.
Als ik een installatie moet keuren en dan eerst de databladen door moet worstelen en dan tot de conclusie te komen dat volgens het datablad het een aardlekautomaat is, en volgens het apparaat zelf een aardlekschakelaar is, welke is dan correct?
Een fout datablad, of een foute opdruk op het komponent?
Voor mij blijft het een aardlekschakelaar, of iemand moet me kunnen overtuigen met goede argumenten.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 18 augustus 2022 23:28:16 (64%)

iskra, gewiss, aeg, emat, chint allemaal pv boer merken en die kom ik geregeld tegen. ook van iskra al kapotte tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door testman op 19 augustus 2022 07:21:29 (51%)

@toeternietoe: Als ik het goed begrijp zou je deze installatie als inspecteur moeten afkeuren, er is immers geen installatieautomaat geplaatst. Je baseert je oordeel op symbolen. Dan weet je ook dat dit geen type B automaat kan zijn; het symbool voor een type A automaat staat er op afgebeeld. En toch staat er een B20 op. Verwarrend allemaal, dan zou ik zéker een datablad op naslaan om tot de juiste conclusie te komen.

Ik kom Iskra ook tegen als producent van ook kWh-meters, die aan NEN-IEC eisen voldoen (o.a. gebruiksduur van 20 jaar), evenals Chint, die prima omvormers (Wij Willen Zon) levert.
Maar ja, installatieautomaten, aardlekschakelaars/automaten en andere componenten zijn een ander verhaal.

Op 19 augustus 2022 07:28:58 schreef keebrev:
@toeternietoe: Als ik het goed begrijp zou je deze installatie als inspecteur moeten afkeuren, er is immers geen installatieautomaat geplaatst. Je baseert je oordeel op symbolen. Dan weet je ook dat dit geen type B automaat kan zijn; het symbool voor een type A automaat staat er op afgebeeld. En toch staat er een B20 op. Verwarrend allemaal, dan zou ik zéker een datablad op naslaan om tot de juiste conclusie te komen.
.

ik zie in het schema op de iskra dat de linkerpool boven anders is getekend als de rechterpool, wat bij een aardlek niet zo is immers, dat zou het bimetaal indiceren van de automaat.

aeg is ook een merk wat men gebruikt omdat het bekend is, echter is het china inkoop tegenwoordig.

Aan de nummering van de klemmen zou je kunnen afleiden dat de aardlekautomaat in twee richtingen aangesloten mag worden.
Boven staat: 1/2 en N
Onder staat: 2/1 en N

nee, de pool linksboven zelf is anders getekend.

Dat is een goeie.
Ik had er een vergrootglas bij nodig om het goed te zien, zo ziet dat er uit:

Een combinatie van een vermogenschakelaar en een scheidingsschakelaar dus?

Sine

Moderator

Zoals zo ongeveer elke automaat.

Laat je niet gek maken, dat is gewoon een alamat.

Op 19 augustus 2022 20:07:32 schreef Sine:
Zoals zo ongeveer elke automaat.

Laat je niet gek maken, dat is gewoon een alamat.

Alamat is een handelsnaam van voorheen Holec nu Eaton.

Sine

Moderator

En toevallig ook hoe meer dan de helft van het installerend volk die dingen noemt.