Op 21 augustus 2022 19:44:33 schreef testman:
[...]
dan zou je de draad vanaf de 1e lasdoos moeten vervangen, maar dat is niet zelden een onbereikbare weggesmeerde doos in oude huizen.
centraaldozen/lasdozen ben ik tot nu toe enkel tegengekomen in oudere tot zéér oude Belgische installaties.
Op 21 augustus 2022 20:15:09 schreef buckfast_beekeeper:
Zijn rijgklemmen niet toegestaan? Ik zie op het werk geen enkele kast waar de draad van de zekering of contactor recht naar buiten gaat. Alles verloopt via rijgklemmen. De kast wordt dan uiteraard wel wat groter.
Rijgklemmen zijn zeker toegelaten maar in BE niet zo courant in huishoudelijke installaties behalve (altijd) voor de aardingsaansluitingen (ik heb nooit aan industriële installaties gewerkt).
Binnenbekabeling gaat inderdaad rechtstreeks naar de zekeringen, doorlussen gebeurt meestal via de WCDaansluitingen of achter de WCD's.
Op 22 augustus 2022 08:21:28 schreef Robbe de Smet:
Laat je niet te vlug van de wijs brengen, er is geen norm of wet die zegt dat je geen leidingen mag verlengen in een verdeelkast met wat losse wago's, en al zeker niet het AREI.
Wie verzint dat toch allemaal dat het niet zou mogen?
Voor een ingrijpende verbouwing/uitbreiding van een elektrische installatie consulteer ik altijd de laatste beschikbare beknopte regels van het AREI, in geval van twijfel contacteer ik zelfs direct een keurdersinstantie met mijn vragen.
Door het feit dat CO een hoofdzakelijk Nederlands (niet Belgisch) forum is blijven sommige Nederlandse NEN-regels altijd wel ergens hangen in het achterhoofd vanwaar waarschijnlijk de confusie.
Ik herinner me zeer zeker de opmerking van een keurder i.v.m. een bestaande (niet door mij uitgevoerde) verlenging binnen een bestaande verdeelkast.
Nu zijn keurders niet onfeilbaar, ik ben meerdere maal in discussie getreden over een bepaalde opmerking/zogezegde tekortkoming tijdens een keuring waarbij ik zwart op wit het desbetreffend artikel uit het AREI wenste te weten voor controle.
Ik ben geen professionele 'elektrieker', mijn diploma's veronderstellen dat ik de nodige vakkennis heb om het werk volgens de geldende regels te kunnen uitvoeren.
Mijn gegevens als installateur/uitvoerder van de werken prijken i.i.g. op alle benodigde/vereiste elektrische schema's en de keuringsverslagen.
Op 22 augustus 2022 08:40:40 schreef Sine:
@Turbokeu,
Als je een kast neemt met een etage extra dan kom je vanzelf dichter bij je bestaande bedrading. Extra bonus, je hebt meer ruimte.
Ik heb ondertussen wat rondgeneusd, een 3x18/54 modules in de plaats van actueel 3x14/42 modules zou moeten lukken.
Alle inkomende leidingen bevinden zich aan de onderzijde via een kabelgoot vanuit de garagevloer.
De actuele verdeelkast is in staalplaat, 51cm Hoog x 28cm Breed x 10cm Diep.
Binnenkort eens de frontplaat verwijderen om de bestaande binnenbekabeling te kunnen beoordelen.

@Robbe,
In NL mag je in ieder geval geen zwevende doppen in een verdeler gebruiken.
Iets wat op een raitje zit mag wel.
Aha, vandaar mijn confusie...