[BE] Opiniepeiling aircoinstallatie?

valt goed mee dan.

als ik zo kijk, mijn accumulatie vroeger laadde snachts op. dat was 20kwh per nacht.
ik heb nu ook zo een warmtepomp maar kan nergens zien wat die verbruikt, en een losse kwh meter er tussen zetten is nogal moeilijk aangezien er nergens een stekker in zit (moet dus afkoppelen in de meterkast)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 september 2022 18:48:21 schreef fcapri:
valt goed mee dan.

als ik zo kijk, mijn accumulatie vroeger laadde snachts op. dat was 20kwh per nacht.
ik heb nu ook zo een warmtepomp maar kan nergens zien wat die verbruikt, en een losse kwh meter er tussen zetten is nogal moeilijk aangezien er nergens een stekker in zit (moet dus afkoppelen in de meterkast)

als je toch bezig bent, die meterkast nog gehangen door ben hur ook eens updaten dan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 26 september 2022 18:48:21 schreef fcapri:
valt goed mee dan.

Vind ik ook.
Eind deze maand vervalt mijn (vast) elektriciteitscontract bij Luminus.
Ik ben in november 2021 (dus nog vòòr de energiecrisis) een nieuw contract aangegaan met energieleverancier 'Elegant' vanaf oktober 2022 (ook vast tarief voor één jaar).
Ik hoop dat ik geen nare verrassing qua maandelijkse elektriciteitsfactuur mag verwachten (actueel 110€/maand)...

ik heb nu ook zo een warmtepomp maar kan nergens zien wat die verbruikt, en een losse kwh meter er tussen zetten is nogal moeilijk aangezien er nergens een stekker in zit (moet dus afkoppelen in de meterkast)

Hier zelfde probleem (voeding airco voorlopig vast afgetakt doorheen de zijgevel van bestaand WCD in de woonkamer)
Gelukkig geeft de Mitsubishi app de (hopelijk redelijk accurate) benodigde informatie.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

tja, die energiecontracten....
ik betaalde vorig jaar 302€/maand. dat wilden ze vorige winter al verhogen naar 630, maar gelukkig met warmtepomp die stijging kunnen tegenhouden.
betaalde dit jaar 265€/maand. (winter dus goed door geraakt).

nu gelukkig in mei zonnepanelen gelegd, dus mijn betaling is verlaagd naar 180€. ik heb van mei tot nu 1174kWh negatief geteld op de teller, ze moeten mij eigenlijk veel betalen (terwijl ik 5x 180€ teveel heb betaald).

vorige week een simulatie gedaan wat ik zou betalen per jaar had ik geen zonnepanelen gehad. 8100€ (740€/maand dus, aangezien je 11maand voorschot betaald en de 12de maand eindafrekening).
vandaag gecontroleerd en zou nu al 9100€ zijn op jaarbasis... prijzen stijgen enorm. ik denk dat ik met mijn 180€/maand na deze winter waarschijnlijk te weinig zal betalen.

nuja, spijt van de zonnepanelen heb ik niet nu, want dan zou ik 4x zoveel neertellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Turbo, één opmerking : je binnenunit in de woonkamer (living) hangt dwars en niet langs. Waarschijnlijk kon het niet anders, maar geforceerde luchtstromen maken altijd het kortste rondje. Ga je merken, links en rechts zal het wat kouder/ warmer blijven.

Turbokeu

Golden Member

Dat klopt...
Maar zoals je kan zien op de screencopy van de Mitsubishi app heb ik de 'louvres' naar de zijkanten gericht zodat ze grotendeels de warme lucht naar links en rechts blazen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Netjes geinstalleerd!! Nee ik denk dat Airco/ heatpump op juiste moment is gekomen!!!

Turbokeu

Golden Member

Update:
Luifel boven de airco is geïnstalleerd alsook deze aan de achterdeur.
Cindy twijfelt eraan om de derde luifel boven de voordeur te plaatsen (iets van "Past dat wel bij het landelijk karakter van onze voordeur?"). :P
Nu enkel nog afwachten of de luifel weerstaat aan stormwind (bij forse wind kan het serieus blazen in de doorgang naast het huis).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

zo'n airco heeft geen luiffel nodig, dat zie je ook vrijwel nooit. voor de luchtstroming ook niet beter. de airco op enige manier vastzetten aan de beugel is wel aan te raden, met harde wind kan die loskomen. het gewicht zit immers aan 1 kant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

zo'n airco heeft geen luiffel nodig, dat zie je ook vrijwel nooit

't Is niet omdat je het vrijwel nooit ziet dat het geen nut heeft.
Een auto heeft ook geen carport of garage nodig tegen de weersomstandigheden (al mijn wagens hebben altijd 365/365 buiten gestaan maar als het gekunnen had was het anders geweest)
Ik word er niet goed van als ik airco's in de hitte op een plat metalen of roofing dak zie, of natgeplenst/ondergesneeuwd.
Ik heb respect voor mijn materiaal en als ik de levensduur ervan kan verlengen door het te beschermen doe ik dat.
Zelfs de installatievoorschriften van Mitsubishi tonen afbeeldingen van een airco-unit met luifel/dakje tegen o.a. sneeuwophoping.

voor de luchtstroming ook niet beter.

Mitsubishi raadt luchtstroming/wind langs de voorzijde af (logisch, is de uitstroom van de fan, aanzuiging gebeurt langs achter-en linkerzijde).
Links, rechts, achter is er totaal geen belemmering van de luchtstroom door de luifel dus zie ik het probleem niet.
De airco-unit hangt trouwens in een passage tussen 2 huizen (ca. 3m breed aan de straatkant, ca. 2m aan de tuinkant).
Bij het minste zuchtje wind is er altijd luchtstroming door de passage, zelfs bijna hinderlijk bij sterkere wind zoals vandaag, en nagenoeg geen zon.

de airco op enige manier vastzetten aan de beugel is wel aan te raden, met harde wind kan die loskomen.

Die is op de beugels vastgezet door de installateur met 4 bouten op 'silent blocks'.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Een luifel is best geinig en denk dat het best nut heeft!! Niet directe regen en zon er op, is wel behoud van apparaat!!

waar een airco net als een koelkast van stukgaat is een te warm systeem door een verstopte condensor of slechte luchtcirculatie. iets wat je vaak ziet is de achterzijde aangeladen met pluizen van de bomen. daardoor gaat het verbruik omhoog en het systeem kan zijn warmte niet kwijt. let daar wel op, want je kunt het nu niet bepaald beter zien.

ik haal er van lente tot herfst geregeld de tuinslang of bezem overheen, meerdere bomen/struiken soorten hebben op verschillende tijden in het jaar pluizen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yep, hier heb ik een ander probleem: Zoute lucht welke de leden behoorlijk aantasten. De onderste zijn al geheel weg alleen nog maar leidingen.. Zou spoelen helpen aan de kust??

ook bij mij zit die enigsinds beschermd hoor, zit boven een raam aan de zijkant van de woning, onder een dakgoot.

woonkamer is het 3delig raam midden van de foto.
de leiding achter de buitenunit gingen gewoon rechtdoor de woonkamer in.

de keuken zit links op de foto, dat is die witte goot waar de leiding in zitten. lekker compacte installatie. alleen jammer dat ik geen 3de unit boven heb gezet :-(

en dat is een weg naast mijn huis, dus ook voldoende luchtstroming. in die 'tunnel' ga ik nog een windmolen plaatsen ook, er is altijd wind

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Op 7 september 2022 18:06:01 schreef smd:
[...]
Advies: zet binnenwerk lekker in de bruine tectyl, beschermt het voor langere tijd ( Niet de condensor mee inspuiten!!!)

Zal ik misschien nog doen, als de waarborg verlopen is.

Op 6 oktober 2022 19:10:33 schreef smd:
Yep, hier heb ik een ander probleem: Zoute lucht welke de leden behoorlijk aantasten. De onderste zijn al geheel weg alleen nog maar leidingen.. Zou spoelen helpen aan de kust??

Zoute lucht is inderdaad een waar probleem.
Het binnenwerk spoelen (behalve de fan en het stuurgedeelte) zou waarschijnlijk enigszins helpen, ik heb het onderhoudsploegen in elk geval zien doen.

Rond 1975, tijdens mijn studietijd, heb ik tweedehands een Honda CD175 motorfiets overgenomen van een Oostends klasgenoot voor 11.000 BEF met ca. 10.000 km op de teller.
De motorfiets was van 1971, de chromen uitlaten waren al helemaal doorgeroest (je kon op sommige plekken met je vinger door het chroom duwen) en het aluminium motorblok was helemaal dof geworden.
Ik heb een paar jaar achteraf, na een politiecontrole, twee nieuwe uitlaten moeten bestellen en plaatsen (3500 BEF), gelukkig was ik net beginnen werken na mijn studie.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik denk dat ik volgend jaar maar ook een diepte investering zal doen voor een nieuwe.. zal wel zuiniger zijn en ook wat goedkoper verwarmen misschien?? wat was je kwijt totaal als ik vragen mag??

Turbokeu

Golden Member

Vermits het het huwelijkscadeau van mijn schoonouders is ken ik de totaalprijs niet, alleen de meerprijs die wij bijbetaald hebben voor de 6kW buitenunit en de Wifi modules.

Mijn jongste zoon en schoondochter die in het naastgelegen dorp wonen hebben vloerverwarming (gelijkvloers) via een Daikin lucht/water warmtepomp, en vaste elektrische muurradiatoren beneden en boven als bijverwarming.
Ze twijfelen tussen een houtkachel in de woonkamer (totaal ca. 6000€ vermits er een schoorsteen moet aangelegd worden die er niet is), of een multisplit airco (3 binnenunits).
Mijn Mitsubishi aircoinstallateur is reeds langsgeweest en gaat een bestek opmaken (één binnenunit in de woonkamer, één binnenunit in hun slaapkamer en één binnenunit in de hall/trappengang (hun open hall/trappengang gaat van het gelijkvloers tot aan de nok van het dak) zodat de andere kamers en de badkamer boven iets kunnen meegenieten van de warmte/koelte.
Een andere installateur (Daikin) moet nog langskomen.
Ik kan bestekprijzen doorgeven zodra mogelijk.

Anderzijds kan je de link van deKees consulteren voor gangbare prijzen zonder installatie ter vergelijking.

Qua verbruik heb ik actueel geen vergelijk tussen aircoverwarming en onze normale stookolie CV-verwarming, ik ken het gemiddeld stookolieverbruik/dag/maand in deze tijd van het jaar niet, alleen het totaal jaarverbruik (vorig jaar 1825 liter aan 0.67€/l).
Sinds 19/09 tot nu op dit ogenblik heeft de airco 48.5 kWh verbruikt (van 4-5 uur 's morgens tot 10-11 uur tot de zon de woonkamer verwarmt, 's avonds nog enkele uren na zonsondergang (we maken 's avonds nu wel meer gebruik van de openhaardcassette als bijverwarming).
Nadeel is dat de rest van het huis killer is (18-19°C in bureau, badkamer en hall) vermits niet verwarmd.
Deze morgen was het buiten erg fris (tussen 3 en 5°C) en heeft de airco meer dan andere dagen gedraaid.
Ik ben er wel van overtuigd dat we besparen in vergelijking tot de traditionele stookolieverwarming, mits inlevering van enig comfort in de rest van het huis.

Er rest ons actueel nog, ruw berekend, een 500-tal liter stookolie.
Gezien de 'montagne russe' (kermisattractie) dagelijkse prijsvariaties van de stookolieprijzen twijfelen we over het moment om onze wintervoorraad aan te vullen.
De vorige jaren kregen we meermaals een aanbod van de gemeente voor een groepsaankoop met 10-20% voordeel t.o.v. de marktprijs, dit jaar snol...

PS: Zelfs als ik de totaalprijs van onze aircoinstallatie zou kennen, het was 'zonder factuur'...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

mijn totale installatie was 3700€ zonder wifi en 3900€ met wifi modules.
in het begin spijt gehad van die wifi, was 200€ meer en we gebruiken ze niet.
nu al een paar keer van op reis terug gekomen en 1uur voor thuiskomst de verwarming aangezet. wel leuk.
paar keer op de slaapkamer dat je denkt: stond die nu af of niet??? kijk ik even op de gsm om uit te schakelen. vroeger moest je dus naar beneden gaan kijken.

ook al je een weekend weg gaat, ipv terug te keren, kijk ik op gsm of ze uit staan. die 200€ mij dus al meer dan waard geweest.
ik heb 1 buitenunit 8kW en 2 binnenunit 4kW. ook al spijt gehad dat ik er boven geen gezet heb. k heb nog een 3de uitgang zitten, misschien dat ik die nog laat bij monteren (men monteur wou destijds niet omdat de buitenunit al op max zat, maar ga die toch eens navragen weer met dit topic als bewijs)

verbruik scheelt hem veel, maar hangt ook van het huis af. ik heb ook een pelletkachel voor de sfeer dus savonds gaat de airco wel vroeger uit dan.
nu met de zonnepanelen erbij helemaal ideaal natuurlijk.
http://www.fordcapri.be/off/pics/elecverbruik.jpg

het huis was vroeger accumulatie, dus super geisoleerd. mijn keuken (met groot terras raam) was vanmorgen 19°C, de woonkamer was 20°C. buitentemperatuur 6°C, airco en pelletkachel al 3maand NIET meer op gestaan, ook de laatste dagen niet. dus verbruik nihil tot nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hmm ja leuk grafiekje!! We hebben alleen CV nu met dat dure gas (3,50 eu per kuub) Ik zit er ook mee zoiets.. 2 binnenunits en 1 buitenunit, 3700 Euro is wel leuk!! zie ik wel zitten..

FF ter vergelijk ook de Mitsubishi van Turbokeu.. incl montage er bij en weet welke richtlijn ik dan kan aannnemen..

ik kocht de mijne wel maart 2021, dus de oude prijzen voor alle schaarste begon.

heb voor ons appartement aan zee begin dit jaar ook prijs gevraagd, daar was het 5100€ euro voor 1 buitenunit en 3 binnenunit (slaapkamer1-slaapkamer2-woonkamer). dit is wel een buitenunit die meer tegen zoute lucht zou kunnen.
ik ga daar deze winter nog eens prijs vragen maar bij installateurs van aan de kust zelf (die er meer ervaring mee hebben).

een paar verdiepen lager heeft een oudere bewoner ook airco gezet maand of 2-3 geleden, 1 buitenunit en 1binnenunit aan de woonkamer (de slaapkamer vond die overbodig. kost 2200€.
de buitenunit staat wel aan de zeedijk kant en dat stoort me wel wat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 oktober 2022 20:57:11 schreef fcapri:
ik kocht de mijne wel maart 2021, dus de oude prijzen voor alle schaarste begon.

heb voor ons appartement aan zee begin dit jaar ook prijs gevraagd, daar was het 5100€ euro voor 1 buitenunit en 3 binnenunit (slaapkamer1-slaapkamer2-woonkamer). dit is wel een buitenunit die meer tegen zoute lucht zou kunnen.
ik ga daar deze winter nog eens prijs vragen maar bij installateurs van aan de kust zelf (die er meer ervaring mee hebben).

een paar verdiepen lager heeft een oudere bewoner ook airco gezet maand of 2-3 geleden, 1 buitenunit en 1binnenunit aan de woonkamer (de slaapkamer vond die overbodig. kost 2200€.
de buitenunit staat wel aan de zeedijk kant en dat stoort me wel wat

prijzen van dat spul zijn idd net als veel omhoog geschoten. zag al bedrijven die naar propaan zijn overgestapt, dat is zakelijk 2/3 goedkoper met de prijzen van aardgas nu. echter heb je een grote lap grond nodig, tank plaatsing heeft allerlei regels mbt afstand tot bebouwing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Mijn zoon heeft beslist.

Het wordt geen houtkachel + schoorsteen (6000-6500€), geen Daikin airco (installatiekost van deze installateur was veel te hoog) maar een Mitsubishi airco via mijn installateur.

Buitenunit 7.0kW + binnenunits 5.0, 3.5 en 2.5kW + 3 Wifi modules.
Bestekprijs ca. 6500€ totaal.
Wordt binnen 2 weken geleverd/geïnstalleerd.
Installatie is iets minder rechttoe/rechtaan dan bij ons, er komt méér koelleiding en kabelgoot aan te pas.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

houtkachel is gratis stoken ( En komt er IDD een schoorsteen belasting zoals eens geopperd is??), maar als je ook wilt koelen is dit makkelijker!! Maargoed, bak geld...

Turbokeu

Golden Member

Als het hout gratis is, inderdaad.
Over een mogelijke schoorsteenbelasting wordt hier (BE) ook gepalaverd...

Sinds de airco (19/09) geen liter stookolie meer verbruikt, wel slinkt onze (kleine) houtvoorraad zienderogen (eik, beuk, wilg, berk, den, en nog een soort hard/dens rood hout).
Een goede week geleden onze zieke pruimelaar met een buur geveld en verzaagd en onze enorme kromme wilg drastisch gesnoeid (heeft nu alleen nog de stam en stompjes van de dikke zijtakken) vermits hij serieus begon te verwilderen (had het al jaren nodig).
Genoeg brandhout voor binnen een paar jaar na drogen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik geloof dat NL en BE er samen met de EU mee bezig zijn om de houtstokers om zeep te helpen.. dat is het volgende na de visserij en de boeren om zeep te helpen..Maargoed, een airco staat op ons lijstje..FF sparen!!