Wasmachine AEG L87485FL doet plots niets meer

Bedankt voor het advies allemaal! Weerstand, condensator en lnk vervangen en het lijkt allemaal terug te werken. Top!
Bij dat er een forum als dit met behulpzame leden bestaat! _/-\o_

Te vroeg gejuicht… wasje ingestoken, alles werkte, ging daarna nog steeds aan. En nu plots weer niets. Ik kan alles nog eens vervangen, maar lijkt me wat nutteloos als iets anders dit veroorzaakt.
Enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Dit is hoe het eruit zag na de herstelling, toen het dus terug werkte.

Ging het meteen al mis bij de eerste was? Of is het een paar wasjes goed gegaan? Ik zou ook alle (dikke) diodes even checken op kortsluiting.

Op 18 augustus 2022 19:43:49 schreef CrossFireX:
Er zijn daar speciale alu koelblokjes voor die passen op die LNK364.
Voorzien van dubbelzijdige thermische kleefstrook.

@CrossFireX: Heb je een link waar deze te koop zijn/te bestellen? Bedankt!

Op 27 augustus 2022 11:07:20 schreef Roland11:
Ging het meteen al mis bij de eerste was? Of is het een paar wasjes goed gegaan? Ik zou ook alle (dikke) diodes even checken op kortsluiting.

1 wasje goed, dan stilgestaan, terug op zijn plaats geschoven en daarjuist niets meer…

LNK zojuist nog eens vervangen, weerstanden eens doorgemeten - alles lijkt goed te zijn, maar de wasmachine springt niet meer aan nu. Transfo misschien?

Op de printplaat van het bedieningspaneeltje, zie ik wel dit - op de achterkant van de printplaat, direct achter de aan/uit knop.
De foto geeft het moeilijk weer, maar het ziet er niet uit als schroeiplekje en ruikt ook niet verbrand. Maar zit wel juist op printbanen.

Ik heb uiteraard geen idee of dit al 10 jaar zo is, dan wel of dit recent is.

Bizar wel dat alles vorige keer werkte na alles te vervangen en nu plots niet meer.

Heb je de componenten gekocht bij de lokale erkende electronicashop of bij ali , 10 voor 3 euro?

Bij Ali hadden ze hier niet zo snel geweest ;)

Bij een lokale kleinhandel, die ze meteen ook gesoldeerd heeft.

Aja ok, mss de componenten errond nazien en meten

Wat we konden meten hebben we gemeten ;(

Diode, transistor, enz

[Bericht gewijzigd door fabrice op 27 augustus 2022 20:40:10 (45%)

Vaak is ook de grote blauwe X2 condensator zodanig verlopen dat de voeding niet meer inschakelt, controleer die, ook de kleinere X2s

Op 27 augustus 2022 22:51:07 schreef smd:
Vaak is ook de grote blauwe X2 condensator zodanig verlopen dat de voeding niet meer inschakelt, controleer die, ook de kleinere X2s

Kan je even beschrijven welke op de foto je bedoelt?

machine teruggeschoven en het werkt niet meer, heb je wel 230V op de print? niet het netsnoer gebroken met terugschuiven, klem achter een pootje oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tussen groene weerstand en zwart relais zitten 2 condensatoren, die bedoel ik

Zeer vreemd, de machine terug schuiven en dan niks meer... Er meer aan de hand, lijkt wel of de machine plots geen netspanning meer krijgt. Kabelbreuk kan ook, werkt dan ineens wel en dan weer niet.

Ik zou het ook vreemd vinden dat na die nieuwe componenten er plots niets meer werkt, of die condensators nu plotseling het opgeven.

Je zal alles van stopcontact tot print grondig moeten nazien en meten. Komt er 230VAC op de print?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

C2 473 is mogelijke oorzaak en komt het meeste voor. Nieuw model condensator misschien andere kwaliteit?

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Op 31 augustus 2022 18:53:15 schreef Smallrepairs:
C2 473 is mogelijke oorzaak en komt het meeste voor. Nieuw model condensator misschien andere kwaliteit?

Ik heb het nieuwe gele blokje (die de originele blauwe C2 473 vervangen heeft) uitgemeten en lijkt in orde te zijn (467nF).
Ik heb de kabel en wat verder op de printplaat uitgemeten en er komt 230V toe.
Weerstandjes die vervangen zijn, zijn ook nog ok - de blauwe grote condensator LE684 meet 0.627uF ipv de opgegeven waarde 0.68uF, wat binnen de marge lijkt te zijn.

Op de printplaat van het bedieningsplaat je met de ‘vlek’ op, lijkt de onderliggende printbaan ook nog correct door te geven.

Ik begin het wat op te geven ;(

Dan moet er op de print zelf ergens een onderbreking zijn, want ze heeft weer gewerkt. Kan een printspoortje zijn dat scheurtje heeft of slechte soldering.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dan zou een hulplijn bij je in de buurt moeten nameten OF evt opsturen?

Op 31 augustus 2022 21:12:06 schreef smd:
Dan zou een hulplijn bij je in de buurt moeten nameten OF evt opsturen?

Als iemand kandidaat is, een hulplijn zou fantastisch zijn :)
Ik kan gerust een stukje rijden ook eventueel…

Anders is het de knoop doorhakken en een nieuwe wasmachine kopen

Ik kan zelf ook nog wat dingen nameten, maar ben leek en kan duidelijke instructies wel gebruiken :)

Weet in ieder geval dat het zwarte mini-relais naast de connector met blauwe en bruine draad met de secundaire kant de 230 Volt op de voeding zet. Door de printplaat los te halen, het "relaiscontact" te overbruggen en de blauwe en bruine draad van 230 Volt te voorzien kun je de secundaire spanningen testen.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Ik zie je woonplaats niet maar bij hulp evt stuur maar een mail