vervanger voor LM2940

Goedemorgen lezers,

Ik heb een Chinese ECU als kloon van het Megasquirt auto tuning systeem.
Omdat deze niet lekker werkte heb ik de spanningsregelaar eruit gesoldeerd en weer terug erin. Nadat ik dat heb gedaan klikt het relais van de brandstof pomp. Het relais slaat even aan om druk te zetten op het systeem en gaat dan weer uit tot de motor wordt gestart en in die tussentijd klikt het relais heel snel aan en uit. Ik denk dus dat ik de spanningsregelaar heb gesloopt.

Er zit een type in van UTC LM2940L 50, een 5v, low-dropout, positief, max 1A, loodvrij type voor zover ik heb kunnen nalezen in het datablad.

Een nieuwe Lm2940 50 is niet eenvoudig te vinden in NL, dus ben ik een op zoek naar een goede vervanger. Maar ik ben niet kundig genoeg om de juiste te selecteren.

Waar moet ik op letten ?
Of kan een van jullie richting geven welke ik moet aanschaffen.

Alvast dank.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

To-220 ?

drie pootjes en een metalen achterkant

Arco

Special Member

Dan een MIC29150-5.0WT? https://www.tme.eu/en/details/mic29150-5.0wt/ldo-unregulated-voltage-r…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 19 augustus 2022 10:04:18 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De "C" lijkt de mindere binning te zijn.
Ik zie de gewone bij Reichelt?

Let op bij alternatieven. Low-drop regelaars zijn uit de aard van de zaak kritischer op de schakeling dan gewone.

Bedankt voor jullie advies.

Die bij Reichelt lijkt mij wel passend omdat hij verwijst naar de LM2940.

Ik ga die maar eens bestellen.

Goed weekend alvast.

Het grote voordeel van een LM2940 is dat die een ompoolbeveiliging heeft, wordt daarom veel gebruikt bij batterijvoeding.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Overigens moet je wel heel erg je best doen om een 2940/TO220 te slopen. Al gemeten wat er uit komt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nee, niet gemeten wat eruit komt.

Ik denk dat ik hem te heet heb gestookt bij het in-/uit solderen.
1 pootje is bij de 90 graden buiging gebroken en dat heb ik met soldeer weer aan elkaar gezet.

Volgende week komt de nieuwe IC binnen en dan weet ik of het geholpen heeft om de relais niet meer te laten klikken in rust. Anders denk ik dat ik het meer moet gaan zoeken in een oplossing met het bij de relais plaatsen van een diode en/of condensator. Ik ben er niet helemaal in thuis maar heb iets in die richting gelezen als mogelijke oplossing. Eerst maar eens zorgen voor een stabiele voeding van de print.

Arco

Special Member

Als het middenpootje afgebroken was, heb je kans dat er nog meer kapot is. (de volle voedingsspanning kan dan op de uitgang gestaan hebben, met alle gevolgen van dien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De IC is niet belast geweest met een breuk.

Hij ligt plat op de printplaat en ik heb hem rechtop gezet bij het uit solderen. Bij het weer terug buigen na het in solderen is de poot van de uitgang gebroken en dat heb ik met een rupsje soldeer weer aan elkaar gezet.

De IC is vandaag binnen gekomen en ik heb hem gelijk op de printplaat gezet.
Eenmaal aangesloten in de auto blijkt dat:
Bij de eerste keer op contact zetten het relais kort aan springt om het systeem op druk te zetten en bij de ruststand daarna geen gebrom van het relais, auto gestart. Alles leek goed te zijn, ik dacht probleem opgelost.

Echter na het uitzetten van de motor, contact uit en contact weer aan gaat het relais aan om druk te zetten op het systeem en daarna bromt het relais alsnog, alleen aanmerkelijk zachter qua geluid dan voorheen. Frequentie van het aan/uit klikken is nog hetzelfde.

Wie weet wat er aan de hand is en belangrijker nog; hoe ik dat op kan lossen ?

Arco

Special Member

Klinkt als een gammele elco...
Waarom heb je die LM2940 eruit gehaald? (die gaan zelden stuk)

Als je geen idee hebt wat er kapot is, dan is het in het wilde weg uitsteken van onderdelen een heel slecht idee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de IC er in eerste instantie uit gesoldeerd omdat ik dacht dat deze de PWM van de stationair klep regelde. Die klep regeling werkte in het geheel niet. Toen de IC los was en ik de code goed kon ontcijferen zag ik dat het de functie van spanningsregelaar had en daarom heb ik hem weer terug op de printplaat gezet.

Bij nadere inspectie van de printplaat heb ik de IC kunnen vinden die wel de stationair klep regelde en die heb ik nu goed hersteld. Dat bleek een IC met 8 pootjes waarin twee dezelfde schakelfuncties naast elkaar zaten waarbij de ene was opgeblazen en de ander functie vrij. Daar heb ik het circuit van omgelegd en de stationair klep werkt nu weer als een nieuwe.

Nu even terug naar het relais. Er zit aan beide zijden van de LM2940 een element met een C-nummer. Aan de uitgang zit een hele kleine er direct achter en aan de ingang zit een groot zwart blokje met tussenplaatsing van een diode. Ik zou graag bij wijze van proef die C-nummers een voor een ontladen om wederom een eerste startpoging te kunnen doen om te zien of het relais stil blijft. Hoe ontlaad ik die elementen ? ECU loskoppelen van de accu en dan de beide zijden een paar keer kortsluiten op massa ?