Lichtmis 2022

blackdog

Honourable Member

Hi 575, :-)

Dat zijn lieve scoop buisjes, zijn deze met een beetje normale spanningen aan te sturen, zeg beneden de 1KV?

Verder een mooi schakelaar, probeer dat maar eens te bestellen!
Die is mooi toepasbaar in b.v. en audio voor versterker, zodat je mooi het volume in 2dB stapjes regelen en dan dit samen met aanpassing van de gain van de versterker trapjes.
Dit alles voor een zo goed mogelijk S/N verhouding en THD.
Ik hoor graag wat jouw toepassing gaat worden.

Thevel
Bij ons op de Derde LTS op het Timorplein in Amsterdam was het niet anders, ik dacht in 1968.
Weet nog wel, dat dit een flinke investering was voor mijn Moeder, we waren knap arm toen, armoede is niet aleen van deze tijd.
Mijn zuster kon maar op het laatste moment een examen doen, dit omdat er geen geld was, moest geleend worden.
Nu lopen ze allemaal met een plastic computer rond van 500€ of meer en gympy's van 200€...

Mijn broer heeft ook een Mitutoyo een daar staat HB2 op, bij de mijne is het niet meer te lezen maar werkt verder nog goed.
Met natuurlijk het bruine hoesje, maar die is van ons beide schuifmaten toch verloren gegaan.

haasje93
Als je andere connectoren er op kan zetteen of eeen zetje kan kopen, kan je ook een verzwakker + impedantie aanpasser maken.
Allen is de minimale demping wat an de hoge kant als je deze verzwakkers met weerstanden maakt, dat kan niet lager dan 6dB verzwakking zijn.
Dat wordt totaal 12 dB maar dan heb je wel 50Ω in en uitgang impedantie.

Impedantie aanpassing
https://chemandy.com/calculators/matching-pi-attenuator-calculator.htm

Groet,
Bram

Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed
Thevel

Golden Member

Op 28 september 2022 20:33:01 schreef blackdog:
Thevel
Bij ons op de Derde LTS op het Timorplein in Amsterdam was het niet anders, ik dacht in 1968.
Weet nog wel, dat dit een flinke investering was voor mijn Moeder, we waren knap arm toen, armoede is niet aleen van deze tijd.
Mijn zuster kon maar op het laatste moment een examen doen, dit omdat er geen geld was, moest geleend worden.
Nu lopen ze allemaal met een plastic computer rond van 500€ of meer en gympy's van 200€...

Ik moest hem zo rond 1973 ook kopen voor de LTS, er staat me bij dat het ding ongeveer 30 gulden koste (zal nu ongeveer 56 euro zijn)
Was toen idd een bak geld....

Hubie

Special Member

Bekend verhaal ;-)
Ook armoe thuis,moe had een bijstand uitkering en 5 kinderen.Dan was 30 gulden een prak met geld (1971)

pietplof

Golden Member

Na zoveel nostalgie kan een afbeelding van mijn 60 jaar oude schuifmaat er ook nog wel bij.
Aan de achterkant staat PdG-E2b; mijn naam + de 2e elektroklas b van de UTS te Groningen.

Verder ben ik jullie nog de foto ,,schuldig" van de zeer beperkte buit van de laatste markt ( Lichtmis).
Een krimptang voor ongeïsoleerde connectors, een charmant decadebankje ( 1 ohm in 10 stapjes van 0,1 ohm) en een ,,universeelmeter" voor wisselspanning. Het ding meet spaaaningen, stroom ( tot 120 A), weerstand, frequentie en cos.phi. een Elavi van Hartmann & Braun

Dank zij mijn naamplaatje heb ik even contact gehad met Thevel. Wel praktisch dus.
575 was er blijkbaar maar niet herkend. Wel gesproken met Haasje en Jochem en Bram.
Uitvoerig met Henry en Gertjan. Flash2b niet gezien.

festina lente
haasje93

Golden Member

Op 28 september 2022 20:33:01 schreef blackdog:
haasje93
Als je andere connectoren er op kan zetteen of eeen zetje kan kopen, kan je ook een verzwakker + impedantie aanpasser maken.
Allen is de minimale demping wat an de hoge kant als je deze verzwakkers met weerstanden maakt, dat kan niet lager dan 6dB verzwakking zijn.
Dat wordt totaal 12 dB maar dan heb je wel 50Ω in en uitgang impedantie.

Impedantie aanpassing
https://chemandy.com/calculators/matching-pi-attenuator-calculator.htm

Groet,
Bram

Dank voor de tip Bram, ik zal er naar kijken. :)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Gertjan, Ben niet nieuwsgierig,maar ik wacht op de foto/uitleg van: (Geen idee wat er in die 10MHz GPS clock zit, maar ik kreeg hem bijna voor niets :-)) Die je gekocht heb. Gr Krelis

Technieker is geen vak, maar een straf!
miedema

Golden Member

Ha Krelis,

Over die "GPS clock / 10MHz generator" is inderdaad veel te vertellen :-).
Mischien schrijf ik daar nog wel over, een dezer dagen....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ik had al een idee om over m'n avonturen met die "GPS clock / 10MHz generator" meer te schrijven. En Krelis heeft het laatste zetje gegeven.

Je kunt m'n verhaal hier lezen: Lichtmis Lol - GPS Clock?

https://www.miedema.dyndns.org/CO/2022/gpsclock/IMG_1962__GPS_clock_display_-_nog_geen_ontvangst-600pix.jpg

groet, Gertjan.