Dimmer haard ventilator aansluiten

Een paar jaar geleden heb ik een gesloten haard van het merk Flam uit een huis gesloopt.
Daarbij heb ik ook de “dimmer” van de ventilator die onder in de haard zit gedemonteerd.
Om er een beetje een uitdaging van te maken heb ik natuurlijk geen foto’s gemaakt en nu weet ik niet meer hoe ik dit terug aan moet sluiten.

De “dimmer” ziet er als volgt uit:

Uit de haard komen vijf aders:
Aarde, blauw, bruin en twee keer zwart

Op internet kon ik nergens iets van een installatiehandleiding vinden helaas.
Dus ik gaat echt in het duister.
Misschien dat iemand deze TTNLMM markeringen kent?
De N en de L kan ik plaatsen overigens :-P

Edit: volgens mij zit er ook een aan/uit schakelaar op de dimmer.

KGE

Golden Member

zo te zien is hij demonteerbaar, dan is er misschien wel uit te komen..

Als ik de voorkant er af haal is er niets bijzonders te zien.
Aan de achterkant zie ik een PCB maar er zit een spoel boven op, gescheiden door een kunststof plaatje en verbonden met twee zeer dunnen draden van de spoel.
Die haal ik dus liever niet los voor ik ‘m kapot maak.

Sine

Moderator

M van motor?
T van thermistor, thermostaat, temp beveiliging/sensor?

Ik ben er achter dat het een “temperatuur afhankelijke snelheidsregelaar” is.
Als ik daar op zoek kom ik nog wel enkele CO topics tegen, die moet ik nog even doorspitten.

dan zijn er 2 van de 5 draden voor de temperatuur sensor, dat is uit te zoeken aan de motorzijde dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ander type, maar hopelijk is men de kleuren trouw gebleven...

Let op! MM en TT zitten hier omgedraaid!

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 19 augustus 2022 22:05:51 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat FLAM is al zn jaren een slecht concept kachel geweest, niet vreemd dat ze de boeken uiteindelijk neer moesten leggen. wat ik er nog van weet, die aansluiting met termostaat over TT moet wel een echte 230v ding zijn, gelijk aan de mazoutketels.

Inmiddels heb ik de dimmer aangesloten met de info van hier.
Enorm bedankt voor de hulp.

Echter ben ik nu al moe van het naar de haard lopen om aan de dimmer te draaien.
Dus ben ik van plan om de dimmer "slim" te maken.
Het liefst wil ik de dimmer bedienen via wifi oid.
Ik kan zelf een bordje maken met een dimmer schakeling en een ESP of vergelijkbaars, maar nu zie ik dat Shelly ook een dimmer heeft:
https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-2-wifi-230w

Deze kan volgens mij tot 230w dimmen.
De temperatuur gestuurde dimmer heeft de markering 300w.
Echter als ik de haard open zie ik dat de motor een markering MT+Q 64w heeft.
MT+Q zal een model nummer zijn, maar ik gok dat 64w staat voor 64 watt.
Dat lijkt me behoorlijk weinig voor zo'n motor, maar het zou natuurlijk zo maar kunnen.
Nu weet ik dat er verschillende soorten dimmers zijn en ik heb het verschil nooit begrepen.
Daarom eigenlijk de vraag of ik de motor met zo'n Shelly dimmer zou kunnen aansturen?
Dat zou heel makkelijk zijn, dan kan ik de Shelly flashen met ESPHome en hopelijk ook via de GPIO met een kleine schakeling de weerstand van de temperatuur sensor uitlezen.
Dan heb ik ook direct een sensor om te zien of de haard aan staat. (kan dan direct de verwarming uit natuurlijk!)

De T T aansluitingen moet een kachel temperatuur meten van 35 a 40 graden, om te voorkomen dat ie eerst koude lucht gaat blazen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hmm het lijkt er op dat je geen motor of ventilator kunt dimmen met die Shelly module.

Arco

Special Member

Ze hebben wel dimmerversies met IR afstandsbediening...

https://www.heatwaveshop.be/wp-content/uploads/2020/04/Afstandsbediening3-ESC.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan moet ik eerst een nieuwe snelheidsregelaar a 240 euro hebben. Plus de afstandsbediening zelf a 96 euro.
Dan ga ik liever kijken of ik zelf de aansturing kan doen:
https://alfadex.com/2021/01/dimmer-for-home-assistant/

Lambiek

Special Member

Op 26 september 2022 13:49:19 schreef tmdr:
Dan moet ik eerst een nieuwe snelheidsregelaar a 240 euro hebben. Plus de afstandsbediening zelf a 96 euro.
Dan ga ik liever kijken of ik zelf de aansturing kan doen:
https://alfadex.com/2021/01/dimmer-for-home-assistant/

Misschien kun je hier ook nog info uithalen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

De IRF4427 moet er tussen uit. Voor de controller kun je een 8 pins 12F683 gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb geprobeerd aan de hand van het artikel te reduceren wat voor motor het zal zijn.
Dit is een foto van de motor:
https://www.heatwaveshop.be/wp-content/uploads/2015/11/ddl76-86-lm78-1.jpg
Zou het een condensator motor of een sleetpoolmotor kunnen zijn?

Tevens de vraag of dit schema ook een fase aansnij schema is of niet:
https://i0.wp.com/alfadex.com/wp-content/uploads/2021/01/schematic.png?resize=874%2C368&ssl=1
Schema komt van de link in mijn vorige bericht.

Lambiek

Special Member

Zo te zien een spleetpoolmotor, die kun je gewoon regelen.

Ja dat is een fase aansnij of afsnij regeling. Het is wel minimalistisch, maar het zal wel werken.

Ik heb een trafo gebruikt voor de veiligheid, in dat schema wat jij toont gebruiken ze weerstanden.

Hier heb je een filmpje van de regelaar.
In het filmpje wordt de regelaar aangestuurd met de PC. De gebruikte motor is hier een condensatormotor.

https://youtu.be/6JHuK99OFRU

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Triac dimmers zijn eigenlijk altijd fase-aansnijding...

Ik ben in dit topic terecht gekomen omdat ik dezelfde dimmer heb aangesloten op een tweedehands flam kachel. Deze is goed aangesloten volgens de tekening hierboven, maar er branden geen lampjes op de dimmdr of er gaat geen ventilator blazen. De kachel is wel nog niet geïnstalleerd dus deze kan nog geen warmte maken.

In de handleiding staat dat de ventilator pas werkt vanaf een bepaalde temperatuur. Maar zouden er al lichtjes moeten branden zonder dat er vuur is?

Of hoe kan ik de dimmer testen zonder vuur te maken? Ik heb wel een voltmeter maar mijn kennis is helaas verwaarloosbaar :)

Ik had het zelfde probleem. De dimmer heeft twee standen. Een automatische stand en een handmatige stand. Zorg dat de dimmer op de handmatige stand staat. Zorg ook dat de zekering nog goed is. Die bleek bij mij ook kapot. Goedkope glas zekering dus zo te vervangen. En ik heb het vermoeden dat mijn temperatuur sensor gaat is, pas na enkele uren op zeer hoge temperatuur springt de ventilator pas aan op de automatische stand.

Heb de zekering vervangen door een nieuwe maar nog steeds geen lampjes die branden. Zal het nog eens proberen als hij effectief ge?nstalleerd is en ik vuur kan maken. Indien het dan niet lukt laat ik best een nieuwe dimmer installeren vrees ik?

De dimmer heeft geen lampjes bij mij.

Is het ook mogelijk om rechtstreeks op de motor een dimmer te plaatsen? Of een soort van regelbare voeding ?

Bij mijn flam is ook de regelaar volledig kapot maar zie gezien de leeftijd het niet zitten om die grote kost er aan te doen.

een motordimmer werkt, maar een oude halogeentrafo lamp dimmer werkt vaak ook, die dimt inductieve trafo's.

doet de regeling helemaal niks meer? kan ook de schakelaar in de kachel zijn die niet inschakelt als deze opwarmt. dan zou je zelf moeten schakelen, kan zijn dat de dimmer nog werkt dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De temperatuursensor bij mij werkt ook niet goed. In de automatische stand gaat de ventilator pas aan als ik de haard zeer zeer warm stook. Dit is volgens mij een simpele sensor die minder weerstand levert bij hogere temperaturen. Ik moet deze er nog eens uit halen om te kijken of ik een vergelijkbare online nieuw kan bestellen.

Als dit het geval is dan zou de handmatige stand wel moeten werken. Heb je die al geprobeerd?

Hier ook een gewone dimmer erop, duurde veel te lang vooraleer de ventilator werd ingeschakeld. Nu handmatig regelen van de warmte.
Flam is failliet?