JVC HR-J328 Voeding kapot

Goedemorgen allemaal.
Gistren een videorecorder gekregen die het niet meer zou doen.
Hij werkt wel alleen je hoort de voeding ruisen en hoe meer de recorder doet hoe harder hij lawaai maakt.
Nu zag ik voor ik hem stoppen kon dat hij begon te roken.
De travo is helaas gesneuvelt.Weet iemand of ik hier een nieuwe voor kan vinden en zo ja is het dan alleen een kwestie van deze vervangen of zal er nog meer aan de hand zijn??.
Mvg robert

Ik heb de foto's even omgezet naar PNG.
Niet iedereen op Co gebruikt Apple ;)

Dit soort SMPS transformatoren worden op maat gewikkeld, en gaan uit zichzelf (kort door de bocht-) niet kapot. Dus er is een ander defect dat deze vervolgschade veroorzaakte.
Voor zo een apparaat lijkt het het meest praktische een donor te zoeken.

vergeten

Golden Member

@aristonaboy;

Een travo zit niet graag op een print, tenzij het een SM travo is, dan doen de billen zeer. :)

Het lijkt niet DE SMPS trafo, het is m.i. de common mode ontstoorspoel waardoor de netstroom loopt, die gaan zelden stuk.

Hij werkt wel alleen je hoort de voeding ruisen en hoe meer de recorder doet hoe harder hij lawaai maakt.
Nu zag ik voor ik hem stoppen kon dat hij begon te roken.

Dan hoeft die "trafo" nog niet stuk te zijn, maar zit er een fout in de voeding.
De wikkeling kan wel wat hebben, meestal begint er isolatiemateriaal of plakband te roken, dan wel natuurlijk zo snel mogelijk de steker eruit.

Al gecontroleerd of er bolle elco's aanwezig zijn?
Er kan sprake zijn van een onbedoelde oscillatie door verlopen, lekkende(fysiek of elektrisch) of onderbroken condensatoren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

En als de common mode spoel stuk is, dan kun je hem als test doorverbinden (wel de juiste verbindingen maken, anders heb je kortsluiting).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

is die spoel wel verbrand? ik denk eerder iets wat achter die spoel zit wat is gaan roken. common mode spoelen al vaker stuk gehad, maar bijna altijd een breuk in de wikkeldraad, meestal bij de solderingen naar de printpennen. vooral bij led drivers komt dat weleens voor. heb het wel gehad bij voedingen waar die spoel verbrand was in de afgaande DC.

zo'n spoel die gaat roken moet secundair een flinke last extra hebben te verstoken. dat zou de netzekering moeten voorkomen. gezien de leeftijd en merk zijn low esr elco's het eerste wat kans maakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hierbij een foto van wat er zich er mee heeft afgespeeld. hij oscilleerde behoorlijk en voor ik de stekker er uit kon trekken begon hij te roken haha.
Net heb ik hem uit elkaar gehaald en zag dat er op meerdere plaatsen water heeft gestaan.
Verkoper zei dat hij het mogelijk niet deed ivm lang opgeslagen te ijn geweest en niet te hebben getest.(Waarschijnlijk heeft deze behoorlijk veel vocht er in gehad en verkoper hem toch voor een paar cent kwijt wou ondanks dat hij mogelijk wel wist dat hij vocht binnegehad heeft

zijn die druppels wel nat? lijkt meer op lak. verder is het eerste wat roest in een vhs als die nat is geweest het tunerblik, en dat is geheel zuiver..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja was nat.lag ook water op de onderkant. Heb m pas sinds gisteren dus wie weet wat er een paar dagen er voor gebeurt is.

Kan ook een printspoor of een slechte soldering zijn die begon te roken aan de onderkant.

Ik zou beginnen met alles eens met IPA en tandenborstel goed te reinigen en daarna beginnen meten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 20 augustus 2022 20:16:41 (36%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.