nickel op Li-ion pack

hallo.

ik heb een vraag over hoe ik dit moet aanpakken.
Het is als volgt.

Ik ben bezig op een Li-ion pack te repareren of te reviseren 10s7p.
Dit pakket heeft cellen met een ontlading van 30 ampère. De nikkel strips die erop zitten zijn 0.30 mm dik.
En dus dit zijn wel serieus dikke spotlassen.
Ik kan maximaal 0.2mm nikkel strips spotlassen. Maar dat is te licht gezien de hoge ampères.

Kan ik het oplossen door nikkel strips te ponsen en die erop te solderen?
Of hoe doen jullie dit?

Met vriendelijke groet
henkie

7p en 30A per cel geeft 210A, met 10s is dat ruim 7.5kW. Dat kunnen die cellen hooguit een paar minuten volhouden; waar is dat pakket voor?

0.3mm krijg ik ook niet gepuntlast, 0.2mm is al lastig bij sommige cellen (sommige merken zijn veel beter te lassen dan andere, heb ik gemerkt).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

10S 7P klinkt als een forse fietsaccu: Max ongeveer 500W(*). Dus totaal ongeveer 15A. De fabrikant heeft 1 of 2% aan verliezen in de accu weten te voorkomen door dikkere nikkelstrips te gebruiken, maar zonder gaat ook wel. (dit onder de aanname dat het een gewone "max 250W" fiets-met-ondersteuning is).

(*) 250W op het wiel, 300W naar de motor 400W naar de motorcontroller +20% fudgefactor.

[Bericht gewijzigd door rew op 26 augustus 2022 08:50:21 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

0.2 puntlassen en daar bovenop een tweede 0,2 strip puntlassen.

Geen ervaring met puntlassen maar alle stroom moet door die 4 lasjes heen. Een deel gaat natuurlijk door druk contact van strip op batterij maar is dat betrouwbaar ? bv als de boel heet wordt of als het eronder gaat oxideren ? Zou het niet beter zijn om bv toch die 0,2mm strip te gebruiken maar hem dan met 8 puntlasjes ipv 4 te verbinden. Het zou interessant zijn om met iets als de Aim TTi iprober het stroom pad te meten. Ik heb dat wel eens in voedingen gedaan en het is heel gaaf om te zien hoe stroom zich door grote oppervlaktes verplaatst. Misschien kan het ook met een thermische camera (direct na aanzetten want waarschijnlijk loopt de temp snel op en zie je het niet meer. Dat doe ik ook regelmatig bij van alles, je ziet een circuit heel mooi "wakker" worden maar alleen bij aanzetten dan is alles even koud en kan de camera zijn hele resolutie gebruiken voor een heel klein temperatuur verschil.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Hallo.

Bedankt voor jullie reacties.
Vanavond zal ik eens een foto maken hoe ik het in gedachten had om te maken.
Het is trouwens een rugpack van een een tuinmachine.

mvg henkie

Wat is dat voor tuinmachine? Er is verschil tussen een grasmaai machine (aanzetten en dan anderhalf uur rondkrossen om een grote tuin te maaien). en iets wat gepulseerd zo nu en dan enkele seconden aanmoet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geen ervaring met puntlassen maar alle stroom moet door die 4 lasjes heen.

Dat zal het probleem niet zijn, eerder het verlies in de strip zelf,
(de puntlassen zijn maar heel kort en kunnen flink wat stroom hebben. Een enkel pootje van een TO220 mag tenslotte ook 120A hebben...)

E.e.a. staat of valt natuurlijk wel met de kwaliteit van de puntlassen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 augustus 2022 01:59:02 schreef SparkyGSX:
0.3mm krijg ik ook niet gepuntlast, 0.2mm is al lastig bij sommige cellen (sommige merken zijn veel beter te lassen dan andere, heb ik gemerkt).

Apart. Ik heb heel wat verschillende cellen gepuntlast, ook NiMh's, en heb daar altijd 0,3 millimeter op weten te krijgen. Een en ander zal denk ik vooral afhangen van de gebruikte puntlasser. M'n kWeld heeft er in ieder geval geen moeite mee (lees: als je te snel achter elkaar 0,3 millimeter puntlast krijg je vanzelf zweethanden door de elektrodes die flink opwarmen en de XT150 connectors worden uiteindelijk ook wel goed heet)

Aan het uiterlijk van de puntlassen op de foto te zien zijn de originele puntlassen ultrasoon gelast.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hallo.

als voorbeeld heb ik even een stukje nikkel van 0.30 gepakt. En een foto gemaakt. Mijn idee was op bij de ronde cirkels gaatjes te ponsen.
En daar de cellen met de strips solderen. Maar is dit vertrouwt?

Het is een pakket voor een bladblazer rug maaier of heggenschaar.
En er zit een zekering in van 50 ampère. Dus tot 50 ampère zou het volgens mij altijd gewoon hufter-proof gemaakt moeten worden. En of dat lukt met het puntlassen van 2x 0.15mm of 1x 0.2mm nikkel betwijfel ik.

Maar aan de andere kant denk ik ook. Ook al zitten er totaal 70 cellen in het hele pakket. Er staan 7 cellen parallel. Dus 50 ampère gedeeld door 7 cellen is ongeveer max 7.5 ampère per cel.
En dus zou dat ook wel met 0.20 nikkel kunnen.

Of klopt mijn beredenering niet ?

fred101

Golden Member

Als het Chinees is dan is 0,3 al te weinig, anders kan 0,3 precies goed maar ook overkill zijn :+
Wil je zeker zijn, dan 0,3 gebruiken en zorgen dat jou 4 puntlassen net zo groot in diameter zijn als origineel. Die zien eruit alsof ze niet met een scherpe punt zijn gelast maar dikker en stomper (dus minder weerstand)

Is het commercieel werk, dan 0,3 gebruiken en een professioneel puntlas apparaat gebruiken.

Is het voor jezelf en heb je een niet-brandbare jas aan, dan zou je 0,2 kunnen proberen. Ik zou zelf de strips verstevigen door een tweede strip boven op de andere te puntlassen. Maar als je van Arco zijn redenering van een TO220 pootje uitgaat dan zou 0,2 mm met 1 enkele puntlas al genoeg moeten zijn ;)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik zou wel niet gaan solderen, dat heetstoken vinden de cellen helemaal niet fijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Grote kans dat die redenatie niet opgaat omdat de startstroom van motoren vaak veel hoger ligt. Daarom zijn de cellen voor dit soort apparatuur vaak cellen met een lage capaciteit maar een hele hoge maximaal-ontlaadstroom, terwijl cellen met 2 tot 2,5 keer zoveel capaciteit vaak niet meer dan 2 keer Inominaal ontladen mogen/kunnen worden.

Of iets hufterproof is, hangt veel meer af van de rest van de mechanische samenbouw en de kwaliteit van de puntlassen zelf. Een gemiddelde laptop accu kost echt moeite om te slopen omdat het 0,15 tot 0,2 millimeter dikke strip muurvast gelast is.

Vuistregel: als je zelfs met een tang moeite moet doen om het los te krijgen en na verwijdering stukjes strip op je accupool achtergebleven zijn, doe je het goed.

Het belangrijkste wat betreft puntlassen is dat het mechanisch een praktisch onverwoestbare verbinding is die goed bestand is tegen trilling en mechanische stootbelasting (vallen).

Soldeerverbindingen vind ik zelf altijd griezelig in dit soort zaken. Als er een verbinding rot en heet wordt, wil ik niet denken aan eventueel kort vloeibaar wordend tin dat dan een andere plek opzoekt.
Dat is misschien doemdenkerij, maar toch.

Gaten ponsen en solderen zou in ieder geval niet m'n eerste keus zijn, zéker niet op de manier zoals op de foto: Zorg dat je strip niet onder spanning staat zoals nu het geval is maar leg de verbindende strip bovenop het stukje strip tussen twee cellen in.
Nog een dingetje, al heb ik professionele packs zonder gezien: knip de hoekjes van je strip onder een hoek van 45 graden. Dan loop je minder risico dat dat door isolatie heenprikt.

Wat betreft het puntlassen van dergelijk dik strip: je kan het makkelijker maken door tussen de puntlas-punten een sleuf te zagen/slijpen/knippen.
Ik kocht er voorgevormde strips voor, 160 strips met de hand van sleufjes voorzien zag ik niet zitten.
Voordeel nummer twee was dat die ook 'lasbolletjes' bezaten waardoor de meeste stroom door een klein stukje van de strip geleidt wordt, redelijk onafhankelijk van de contactdruk.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/73489

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hallo.

Kijk dit is info waar ik echt wel wat mee kan.
Mijn voor keur gaat ook zeker naar spotlassen. omdat je minder warmte in de cellen brengt. En er zijn ook al veel dingen over te lezen dat spotlassen gewoon beter is. Maar o.30 spot lassen leekt mij vrij lastig.
Maar nu heb ik ook een chinees spot las dingetje.
Weardguy jij zegt dat je een kweld hebt. zou je daar eens een foto van willen maken? Mischien is dat ook wel wat voor mij.
o en waar koop je 0,3 nikkel met sleuf?

Sorry, het vervolg was mij ontschoten ;)

Bij deze alsnog:
De kWeld is een bouwpakket (wat je ook als gebouwd pakket kan kopen) waar nog een accu bij moet en koop je hier:
https://www.keenlab.de/

Ik heb de mijne zo opgesteld:
https://www.m-voorloop.nl/techniek/zelfbouw-puntlas-apparaat/kweld-gemonteerd-proxxon-boorhouder.jpg

Let wel: ik had nogal wat verbindingen te leggen (5 accu's met 16 cellen en inmiddels ook andere accu's gepuntlast) en wou dus niet voor een of ander goedkoop dingetje gaan dat mogelijk halverwege het loodje zou leggen. De kWeld is daarom niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. En, niet onbelangrijk: met de kWeld was ik gelijk 'vertrokken' zoals de Belgen dat zo mooi zeggen. Na enkele keren proberen legde ik betrouwbare lassen in 0,3 mm strip.
Met de Sunkho of weet ik welke 'fabrikant' puntlas-apparaten en andere varianten accu-gebaseerde puntlas-machientjes waar je met pulstijd en/of aantal pulsen moet rommelen lees ik altijd dat velen enorm moeten experimenteren voor het eindelijk lukt en ook veel verhalen over huiszekeringen die bezwijken.

Met de kWeld ging het zo makkelijk dat ik niet eens meer aan andere mogelijkheden gedacht heb (behalve dan een andere stroombron voor het ding, want de LiPo die het geval voedt, blijf ik toch wat griezelig vinden)

De strips met sleuf heb ik bij akkuteile.de vandaan: let wel, die strips zijn (helaas) gemaakt op gebruik samen met die vierkante puzzelstuk-houders voor lithium cellen. Bij zig-zag opstelling zoals in mijn accu's, zijn ze aan de erg lange kant en vooral op de pluspolen is dat griezelig.

Als je wat meer leesvoer wil, heb je hier het artikel van m'n website:
https://www.m-voorloop.nl/techn-zelfbouw-puntlas-apparaat.html

Is dat inclusief de power-storage? Is dat "supercap" of "lithium batterij" ? [edit] Ondertussen gevonden: Met LIPO.

[Bericht gewijzigd door rew op 28 september 2022 19:04:45 (21%)