Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

buckfast_beekeeper

Golden Member

Weliswaar in België maar dan heb ik toch vele jaren anders gezien.

6 jaar met de trein naar school gegaan en er is geen enkel jaar voorbij gegaan zonder dat er aan de sporen werd gewerkt. Het verkeer bleef gewoon doorgaan op het andere spoor, uiteraard aan lagere snelheid. De betreffende lijn werd in die tijd elektrisch. Beton gieten voor de palen gebeurde tijdens de werkuren. Alleen voor de dwarsverbindingen werd in het weekend het verkeer gestremd. Voor het aanbrengen van de elektriciteitsdraden werd er gewoon op de werkdagen gewerkt. Daarna werden alle houten dwarsliggers vervangen door betonnen. Ook dat gebeurde gewoon op werkdagen. Op de spitsuren werden beide sporen gewoon vrij gegeven. Weliswaar ook aan beperkte snelheid. Hoeveel dagen zou er geen treinverkeer mogelijk zijn als je deze werken gaat uitvoeren op een traject van 25km dubbelspoor? Onlangs werd het seinsysteem aangepast naar ETCS. Zonder dat het treinverkeer stil lag.

Met de modernste machines loopt er zelfs niemand meer naast het spoor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

D'r mag niks meer, maar er worden ook overal ontheffingen verleend, gedoogbeleid toegepast en noodwetten uitgevaardigd. Waarom kan dat hier nu niet? Het is een superoverzichtelijke situatie en je maakt er veel mensen blij mee. Mensen kloppen zich altijd op de borst als ze 'out-of-the-box denken'. Laat ze bijv. hier nu eens hun best doen!

De NS heeft zich, inmiddels hopeloos, afhankelijk gemaakt van IT. Er kan helemaal niets meer zonder. Als de software het niet meer begrijpt, kan er niet worden gereden. Zie vorig jaar het incident waardoor wat treinen te laat waren of op de verkeerde plek en uiteindelijk het hele land het grootste gedeelte vd zondag plat ging. Idem met de recente stakingen. Vorige week vrijdag staakten slechts 2 provincies, maar het hele land zat zonder NS-treinverkeer.

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 september 2022 10:44:01 schreef DJSmiley:
[....]
Het betreffende traject is overwegvrij, dus naar mijn mening kan dat stuk toch gewoon gereden worden.
[....]

Dat klopt dus niet. Ik tel 7 gelijkvloerse overgangen tussen Etten-Leur en Breda !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 16 september 2022 17:44:40 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Praat me niet van NS en ProRail, als ze twee sneeuwvlokken zien vallen breekt er grote paniek uit!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 september 2022 18:00:24 schreef Hunebedbouwer:
Praat me niet van NS en ProRail, als ze twee sneeuwvlokken zien vallen breekt er grote paniek uit!

is ook niet moeilijk gezien de paniek al hoog was door de vallende blaadjes. als het niet dat is, dan doorgesleten bovenleidingen ( welke weer wagons in de fik zet ) of gebrek aan personeel, of gescheurde wissels, bejaarde infra die vastloopt en er geen trein meer kan rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 september 2022 17:37:55 schreef Tidak Ada:
[...] Dat klopt dus niet. Ik tel 7 gelijkvloerse overgangen tussen Etten-Leur en Breda !

Je haalt dingen door elkaar. De opmerking van Smiley ging over het traject tussen Lelystad en Dronten.

haha, de overeenkomst is: schade door brand op beide trajecten.

Op 16 september 2022 17:25:40 schreef buckfast_beekeeper:
6 jaar met de trein naar school gegaan en er is geen enkel jaar voorbij gegaan zonder dat er aan de sporen werd gewerkt. Het verkeer bleef gewoon doorgaan op het andere spoor, uiteraard aan lagere snelheid.

hangt van he tijdvak af. In de jaren '60 van de vorige eeuw heb ik ook gezien dat er dwarsliggers werden gewisseld en aan de bovenleiding gewerkt terwijl het treinverkeer gewoon doorging. Maar in Nederland mag dat al lang niet meer.

Op 16 september 2022 17:25:40 schreef buckfast_beekeeper:
Hoeveel dagen zou er geen treinverkeer mogelijk zijn als je deze werken gaat uitvoeren op een traject van 25km dubbelspoor?

Enkele jaren geleden is de hele Zeeuwse lijn van Bergen op Zoom tot Vlissingen een maand lang uit bedrijf geweest voor onderhoud.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 16 september 2022 21:40:56 (25%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 september 2022 21:35:08 schreef KlaasZ:
[...]Je haalt dingen door elkaar. De opmerking van Smiley ging over het traject tussen Lelystad en Dronten.

is dus verwarrend in één topic |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 september 2022 21:38:19 schreef KlaasZ:

[...]Enkele jaren geleden is de hele Zeeuwse lijn van Bergen op Zoom tot Vlissingen een maand lang uit bedrijf geweest voor onderhoud.

ik vermoed tijdens de zomervakantie? dat is hier pas ook gedaan, railvak best-eindhoven had nieuwe spoorstaven en/of bovenleiding nodig dus reden er bussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 september 2022 21:38:19 schreef KlaasZ:
[...]hangt van he tijdvak af. In de jaren '60 van de vorige eeuw heb ik ook gezien dat er dwarsliggers werden gewisseld en aan de bovenleiding gewerkt terwijl het treinverkeer gewoon doorging. Maar in Nederland mag dat al lang niet meer.

[...]Enkele jaren geleden is de hele Zeeuwse lijn van Bergen op Zoom tot Vlissingen een maand lang uit bedrijf geweest voor onderhoud.

Absoluut niet jaren 60. Zeg maar jaren 80 en later. Maanden stil leggen gaat op deze lijn nooit gebeuren tenzij de Ijzeren Rijn ooit terug geactiveerd zou geraken. De lijn maakt onderdeel uit van de Montzenroute. Het was al grote paniek als die route diende gesloten na een treinongeluk op het viaduct van Remersdaal in 2013.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 16 september 2022 16:55:42 schreef mvdk:
Het mag niet. Vraag t maar na.

Het zal vast tegen de interne regels zijn. Dan moet je die aanpassen en zeggen: Het doel van de regels is dat het veilig is. Als we dit, dit en dit doen om het veilig te maken, kan dit ook.

Als de overheid deze regels heeft opgesteld dan kan/moet de NS met de minister gaan babbelen: "We snappen dat de regels er zijn om de veiligheid te waarborgen. Huidige situatie is dat we tienduizenden mensen duperen in geval van zus storing en we denken dat we het zo veilig op kunnen lossen en zo de overlast kunnen beperken. Dat mag niet volgens de huidige regels, kunnen we samen tot een oplossing komen dat we voortaan dit draaiboek kunnen toepassen?"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 september 2022 07:57:58 schreef rew:
....dan kan/moet de NS met de minister gaan babbelen:

Ik denk eerder dat dat een taak is voor Prorail. Die is de beheerder van het spoor. NS is slechts gebruiker.
Je kan er over blijven doormekkeren dat er iets geïmproviseerd moet worden, maar dat gaat niet gebeuren. Het hele traject blijft buiten bedrijf totdat de zaak zover is hersteld dat de gewone treindienst kan worden hervat.
Ik heb vaak staan kijken bij werkzaamheden aan het spoor en als je ziet hoe dat er aan toe gaat, dan snap je dat het ondenkbaar is dat er aan een spoor gewerkt wordt terwijl er op het andere spoor treinen voorbijkomen.

mel

Golden Member

Die treinen rijden ook niet volgas voorbij, en er staat ook een mannetje op wacht die gaat toeteren als er een trein aankomt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Op 17 september 2022 09:41:24 schreef mel:
Die treinen rijden ook niet volgas voorbij, en er staat ook een mannetje op wacht die gaat toeteren als er een trein aankomt.

Lees dit eens. Dit is waarom er niet meer in inbedrijf spoor gewerkt mag worden.
https://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Downloads/EUB/U…

Pagina 10 en 11, kurzbeschreibung.

buckfast_beekeeper

Golden Member

100% veiligheid gaan we nooit kunnen garanderen. Hoeveel ongevallen gebeuren er op jaarbasis in gans de EU met spoorarbeiders? Hoeveel dodelijke ongevallen gebeuren in dezelfde tijd aan wegenwerken?

Momenteel zijn er werkzaamheden bezig aan lijn 53. Daar staan borden die de snelheid beperken tot 30km/h.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 september 2022 11:04:32 schreef buckfast_beekeeper:
[....]

Momenteel zijn er werkzaamheden bezig aan lijn 53. Daar staan borden die de snelheid beperken tot 30km/h.

En wie/hoeveel houden zich daar aan....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

prorail was hier pas bezig met de overweg spoorbomen en lichten te schilderen, staan er 3 of 4 bussen van assetrail en 2 man veiligheid voor de schilders. als ik zie hoe vaak er volk van prorail/assetrail bij die 2 overwegen staat is belachelijk. een B weg overweg en 80km weg overgang. alsof de koffiemachine er staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 september 2022 11:04:32 schreef buckfast_beekeeper:
Hoeveel dodelijke ongevallen gebeuren in dezelfde tijd aan wegenwerken?

Je vergeet 1 belangrijk ding: snelheden worden in de spoorwereld vaak afgedwongen door middel van de beveiliging en zo niet wordt er bij forse overschrijding al snel melding gemaakt bij de werkuitvoerder.
Dit in tegenstelling tot de gewone weg waar er bijzonder veel lieden zijn die wegwerkers uitschelden, bewust proberen aan te rijden en zich in ieder geval niets aantrekken van de snelheidsbeperkingen die opgelegd worden via de matrixborden, omdat ze dat alleen maar onzin vinden.

Op 17 september 2022 12:59:50 schreef Tidak Ada:
En wie/hoeveel houden zich daar aan....?

Waarschijnlijk iedereen, omdat die snelheid waarschijnlijk afgedwongen wordt door de beveiliging. Ga je te hard, wordt je gewoon afgestraft met een snelremming.

Ik weet niet hoe het met de 'Louter Armoe en Ellende' borden (L, A, E borden voor Langzaam sectie, Aanvang, Einde) zit en of de beveiliging daar tijdelijk een lagere snelheid afdwingt, maar als dat niet zo is en je het negeert, ben ik er vrij zeker van dat een machinist het deksel op z'n neus krijgt omdat iemand dat ergens opvalt. Vergeet niet dat een werkgebied te snel doorkruisen je tijdwinst oplevert, die al snel op kan gaan vallen bij de eerstvolgende halte.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

De gevaarlijkste situatie zal wel een machinist zijn die verloren tijd in wil halen... Maar ik ben het met je eens dat dat al ondervangen zal worden door de beveiliging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Ik weet niet hoe het met de 'Louter Armoe en Ellende' borden (L, A, E borden voor Langzaam sectie, Aanvang, Einde) zit en of de beveiliging daar tijdelijk een lagere snelheid afdwingt,

Niet in Nederland. Veels te moeilijk. In D kun je nog tijdelijk een Indusimagneet plaatsen.

Ik hoor een sleutelbos rammelen.
Mag het topic nog even open blijven? Maandag ga ik een toertje maken naar de Flevopolder, kijken of er aan de lijn gewerkt word.

Edit:
En voor diegenen die zich willen verdiepen in Langsamfahrtstellen, lees en huiver.
http://www.westbahn.com/bruehl/br0.htm
Knopje start drukken.

https://www.zvab.com/buch-suchen/titel/fehler-im-system/autor/h%F6rste…
https://www.bol.com/nl/nl/p/spoorwegongevallen-in-nederland/666785134/

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 17 september 2022 19:18:13 (11%)

pa3gws

Golden Member

Op 17 september 2022 19:03:31 schreef mvdk:
[...]
Maandag ga ik een toertje maken naar de Flevopolder, kijken of er aan de lijn gewerkt word.

Als je dan iets verder gaat kan je gelijk even kijken hoe het trafotje er bij ligt. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
help

Golden Member

Op 17 september 2022 19:03:31 schreef mvdk:
[...]
Ik hoor een sleutelbos rammelen.
Mag het topic nog even open blijven? Maandag ga ik een toertje maken naar de Flevopolder, kijken of er aan de lijn gewerkt word.

Toevallig gisteren gepasseerd, afgezien van een paar bussen met de bijbehorende mannen was er op dat stuk weinig te beleven, de bovenleiding hing er losjes bij. De hoogspanningskabels hingen wel weer een stukje hoger, weer gekrompen door afkoelen?

Op 17 september 2022 09:35:56 schreef KlaasZ:
dat het ondenkbaar is dat er aan een spoor gewerkt wordt terwijl er op het andere spoor treinen voorbijkomen.

Ik heb op de weg en op het spoor gewerkt en beide zijn levensgevaarlijk, het spoor is het gevaarlijkst.
Heel goed dat er geen treinen mogen rijden als er gewerkt wordt of andersom.

evelo

Golden Member