Op 3 september 2022 10:59:47 schreef dijkmane:
[bijlage]
rond die tijd een klein piekje, niet noemenswaardig.
omgeving Zwolle
Met alle respect, maar ik denk dat de meetfrequentie veel te laag is of er flink afgerond wordt in de grafiek, te zien aan de vele vlakke punten en schuine strepen bij verandering. Grote kans dat er dus flink gemiddeld is en er wel degelijk een hogere piek is geweest.
Op 4 september 2022 10:28:51 schreef rew:
@arco: Het schijnt dat er een hulpspanning is waarmee energie naar de onderstations gaat waarbij in de onderstations een trafo en gelijkrichter staat om van die (25 of 10kV, ik weet het niet) tussenspanning 1800VDC te maken. Die leiding is geraakt. Het is formeel niet juist om dat een bovenleiding te noemen...
Prorail meldt dat er wel degelijk een hoogspanningskabel OP de bovenleiding terecht gekomen is. Dat zag je ook bij de inspectie/herstelwerkzaamheden gisteren op het NOS journaal: precies op dat punt was namelijk ook de bovenleiding geknapt.
Voor de beveiliging loopt ook een 3 kV leiding langs het spoor die voor de relaiskasten omgezet wordt naar 110 Volt. Alles zal wel beschadigd zijn.
Op 4 september 2022 10:28:51 schreef rew:
Bij nader inzien, zal wel een universeelmotor zijn, niet?
Een universeelmotor, je maakt vast een grapje
.
Voor zover ik weet allemaal draaistroom tegenwoordig.
Op 4 september 2022 10:42:30 schreef mvdk:
In Venlo, Emmerich en Bentheim is dat meerdere malen gebeurd, 15kV op een 1100, 1200 of 1300.
Dat deed boem, en na het weer inschakelen van de snelschakelaar reed ie weer.
Gunst. Ik heb uit de Railhobby nog een bericht van een dergelijk incident waarbij de machinist bijna om het leven kwam en voor het leven getekend was vanwege de opgelopen brandwonden door de steekvlammen die ontstonden toen er per ongeluk 15 kVAC op z'n Nederlandse lok gezet werd. Maar mogelijk was dat een 1600. Het grofstoffelijker oudere spul zal het waarschijnlijk wel redelijk makkelijk overleven.
Op 4 september 2022 11:48:42 schreef buzzy:
Zijn de gevolgen van een directe blikseminslag minder ingrijpend en komt dat dan mogelijk door de duur van een inslag?
Ja. Dat is kortdurend. Zeg maar waar de varistors die wij vaak in netspanningsfilters tegenkomen voldoende zijn om een piekje van laten we zeggen 350 Volt effectief kort te sluiten, verdampen die dingen gewoon als er gedurende langere tijd 350 Volt op komt te staan.
Idem voor de bovenleiding. Er zitten prima overspanningsbeveiligingen tussen, maar die helpen alleen bij puls-spanningen: eenmaal geëxplodeerd bieden ze alleen nog luchtscheiding. Dat is vaak voldoende voor de gewone spanning (als die er nog opstaat na een blikseminslag), maar als er zoals in dit geval, vrolijk 150 kV over staat, begin je ook niets meer met de luchtscheiding.