Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Op 11 september 2022 17:58:14 schreef evelo:
Kraanmachinisten zullen niet veel zin hebben om veel te manoeuvreren met dat ding er aan.

Het enige wat een kraan kan doen bij zo'n last is draaien. Ze gaan er echt niet mee rijden met 250 ton aan de haak.

pa3gws

Golden Member

Ik vrees dat er mensen aan hebben gerekend die hele hoge cijfers hadden op school maar nog nooit in een zompig weiland hebben gestaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 11 september 2022 17:34:01 schreef Tidak Ada:
maar es na....

es

?
Nu snap ik ook dat er niet wordt ingegaan op het verschil tussen op een ponton en op land.

Ik laat het hier maar bij, voordat een mod wordt overgehaald in te grijpen. ;)

evelo

Golden Member

Op 11 september 2022 19:05:46 schreef KlaasZ:
[...]Het enige wat een kraan kan doen bij zo'n last is draaien. Ze gaan er echt niet mee rijden met 250 ton aan de haak.

Zelfs draaien kan al tricky zijn. Zeker als je met meerdere kranen tegelijk bezig bent.

Gewoon verticaal naar boven wordt al een uitdaging want hij ligt op zijn kant.

Daar zal een team knutselaars moeten langskomen met jarenlange ervaring in het heffen van zware dingen.

[Bericht gewijzigd door evelo op zondag 11 september 2022 19:12:13 (12%)

pa3gws

Golden Member

Het zou overigens wel erg leuk en interessant zijn als hier het verloop van de berging kan worden bijgehouden.
En indien het niet anders kan dan in de koffie corner. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 11 september 2022 19:14:01 (21%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 11 september 2022 19:03:35 schreef testman:
als ik naar de slappe rijplaten kijk hoe los die liggen en scheef vraag ik me af wat ze wel hebben gedaan in die 1,5 jaar plannen.

Ik dacht te zien dat dat plastic platen zijn. Meer om asfalt te beschermen als je met stalen rupsen rijdt.
Ik verwacht dat ze wagonladingen vol draglineschotten gaan moeten neerleggen. Eerst twee lagen van 3 breed, dan 2,5 breed en dan 2 breed en pas daarop de kraan afstempelen. Standaard stempelschotten druk je weg als een vinger in een kwarkpunt. Denk dat zand storten alleen maar gewicht is dat wil zakken zonder sterkte en draagkracht te geven. Mooi project om te gaan volgen, staat er al een webcam?

Op 11 september 2022 19:10:29 schreef evelo:
Zelfs draaien kan al tricky zijn. Zeker als je met meerdere kranen tegelijk bezig bent.

Hangt van de situatie af. In het HVS in Vlissingen is eens een trafo verplaatst binnen het terrein, met een enkele kraan. Kraan werd opgesteld halverwege de oude en de nieuw locatie. Het opstellen en stempelen van de kraan duurde bijna een hele dag. De volgende dag werd de trafo opgetild, kraan gedraaid en trafo weer neergelaten. Was binnen een uur gepiept.
Kraan afbouwen en wegwezen.
Ging wel om een lichtere trafo, ik schat 100 ton.

Op 11 september 2022 19:20:00 schreef KlaasZ:
[...]Hangt van de situatie af. In het HVS in Vlissingen is eens een trafo verplaatst binnen het terrein, met een enkele kraan. Kraan werd opgesteld halverwege de oude en de nieuw locatie. Het opstellen en stempelen van de kraan duurde bijna een hele dag. De volgende dag werd de trafo opgetild, kraan gedraaid en trafo weer neergelaten. Was binnen een uur gepiept.
Kraan afbouwen en wegwezen.
Ging wel om een lichtere trafo, ik schat 100 ton.

niet alleen gewicht, maar ook de ondergrond is nogal verschillend in deze. die trafo verzetten zou in deze regio ook geen punt zijn met zand ondergrond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik vraag me af of er nu al een helder verhaal is waar de situatie in Flevoland / Dronten door ontstaan is.

Op 11 september 2022 19:06:36 schreef pa3gws:
Ik vrees dat er mensen aan hebben gerekend die hele hoge cijfers hadden op school maar nog nooit in een zompig weiland hebben gestaan.

Ik hou het op het scenario wat rwk geschetst heeft.

Op 11 september 2022 08:35:34 schreef rwk:
Gezien de hoop modder op het land lijkt het dat door de druk eerst de waterleiding gebarsten is en toen daardoor de grond zacht geworden, die tijd is er wel die dingen rijden niet zo hard.

Tijdens de proefrit of tijdens transport van de oude transformator is ongemerkt de waterleiding lekgeraakt. Bij transport van de nieuwe transformator was de grond zo verzwakt dat deze wegzakte. Tegen een lekke waterleiding kan je niet oprekenen. Dat moet je al voorzien bij de planning, dwz van te voren de water- en gasleiding afsluiten, dus de boer krijgt geen water meer tijdens transport van de testlading, afvoer oude transformator en transport nieuwe transformator.
We zullen wel horen wat de oorzaak was van de omgevallen transformator.
De "rekenaars" hebben hun werk goed gedaan. De weg was in ieder geval sterk genoeg voor de testlading en afvoer oude transformator. Misschien kwam de bestuurder wel met een van zijn tachtig wielen in de drassige berm.

Jinny

Golden Member

Ze maken het wel mee daar, van het voorjaar voor daar nog een Dortmunder per ongeluk een yuppenwijk binnen..
Paar honderd meter verderop...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
revado

Honourable Member

Op 11 september 2022 19:06:36 schreef pa3gws:
Ik vrees dat er mensen aan hebben gerekend die hele hoge cijfers hadden op school maar nog nooit in een zompig weiland hebben gestaan.

Precies!
Zoals helaas heel veel "deskundigen" tegenwoordig geen enkele praktijkervaring.

En die net afgestudeerde volontair geef je zo'n klusje?

Het weer ophijsen is één ding, maar hoe is de ondergrond van het pad. Is deze bij aanleg uitgegraven tot op de vaste grond, of zit er nog veen en of klei onder?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Henk H.

Golden Member

Op 11 september 2022 22:38:44 schreef ohm pi:
En die net afgestudeerde volontair geef je zo'n klusje?

Komt vaker voor. Maersk heeft 2 gezonken sleepboten gehad doordat ze een klus aan een "trainee" hadden gegeven die t werk moest afmaken en de indruk had dat alles akkoord was. Linkje.

Ik heb een paar weken terug nog een claim gekregen van USD 110.000 wegens te hoog verbruik. Naar verluidt ook gemaakt door een trainee. Was broddelwerk dat met een paar flinke halen compleet van tafel ging maar je hebt er wel weer een avond + ochtend werk van (al moet ik zeggen dat er dagen zijn dat ik minder verdien voor de onderneming ;)).

Shock6805

Golden Member

Op 11 september 2022 22:38:44 schreef ohm pi:
En die net afgestudeerde volontair geef je zo'n klusje?

Het kan best. Ik heb het zelf namelijk ook al gedaan. (Zij het voor een iets lichtere transfo). Maar je moet natuurlijk dat rapport niet gelijk willen aftekenen en doorsturen. Dat laat je eerst nog eens nakijken door een meer ervaren collega. En hoe nieuwer die pas afgestudeerde, hoe nauwkeuriger er moet nagekeken worden. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Die nieuwelingen worden nooit ouwe rotten in 't vak als je ze niets te doen geeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

even terug komen op de hoogspanningsproblemen van TS.

Grote vlamboog in een onderstation in Dronten. De voedende kabels beginnen te roken van de hitte, en ze lijken door de expansie ook wel érg laag te hangen.

Ik vraag me af of er nu al een helder verhaal is waar de kortsluitingssituatie in Flevoland / Dronten door ontstaan is.

mvdk

Golden Member

Ik heb zo'n onbestemd onderbuikgevoel dat er een werkaarde is blijven zitten. Zo'n lijn word met een aantal aardscheiders geaard, maar meestal word bij de werkplek ook een werkaarde geplaatst. Die werkaardes moeten in het werkplan vermeld staan. Vóór vrijgeven van de lijn kijkt/kijken de ploegleider(s) deze plekken na, en overtuigen zich ervan dat werkaardes verwijderd zijn. Maar het gebeurt weleens dat een aarder gezet word zonder vermelding in het werkplan.

Es gibt alles was es nicht gibt.

Op 12 september 2022 17:50:39 schreef mvdk:
Ik heb zo'n onbestemd onderbuikgevoel dat er een werkaarde is blijven zitten.

Ik kan mij eerlijk gezegd ook niet zo 123 een andere oorzaak bedenken.

Er waren werkzaamheden bezig en de kans is zeer aannemelijk dat er een menselijke (schakel)fout is geweest.

Kan ook zijn dat de aardscheiders nog dicht stonden. Daar hoort de rest natuurlijk op vergrendeld te zijn, maar omdat de zaak nog in aanbouw is was die vergrendeling er misschien nog niet.

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 september 2022 22:34:25 schreef revado:
[...]

Precies!
Zoals helaas heel veel "deskundigen" tegenwoordig geen enkele praktijkervaring.

'k Zou maar nooit meer naar de dokter gaan. Zoek gewoon zo'n stevige verplegseter die het van een oudere colega heeft geleerd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

;)

[Bericht gewijzigd door revado op maandag 12 september 2022 22:29:05 (100%)

pietplof

Golden Member

Dat is van meer kanten aangenamer

festina lente

Op 11 september 2022 19:03:35 schreef testman:
de waterleiding kan ook al gebroken zijn toen de oude trafo over dit pad kwam. de bodem was verzadigd toen de nieuwe trafo kwam en daar ging het ding. als ik naar de slappe rijplaten kijk hoe los die liggen en scheef vraag ik me af wat ze wel hebben gedaan in die 1,5 jaar plannen. de plek waar de 2 kranen stonden was wel stevig genoeg, of zijn de kades steviger?

Scheve platen is wel functioneel, dan kunnen er geen twee wielen tegelijk op een plaatovergang komen, ook was er veel zand aangevoerd om te verstevigen.
Wat ook nog kan is dat de waterleiding tussen de twee trafotransporten is gesaboteerd.
Volgens "het script" zal in de eindtijd ons het dagelijkse ontnomen worden, en het meest dagelijks lijkt mij elektra, dus Dronten en Friesland en Ukraine waar Putin centrales begint te beschieten staan dan niet op zichzelf.
De ramp op het hoogspanningsveld bij Amsterdam lijkt dan de generale test geweest.