Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Op 6 september 2022 21:12:30 schreef kris van damme:
in men heel jonge jaren
...
twee dingen heb ik toen geleerd:

1) zwavelzuur maakt wel degelijk gaten in je kleren, ook al merk je dat eerst niet..
2) ...

Toen gaf je natuurlijk je moeder de schuld dat zij je kleren stukgewassen had, terwijl je wel beter wist :+

Als ik een diepontladen accu heb waar met een lader van 14V slechts met moeite 100mA doorkan, dan is de weerstand 140 Ohm.
Om 300A door 140 Ohm te jagen heb je 42.000 Volt nodig.
Iemand met leadacid als nick zal ongetwijfeld eea weten over loodaccu's, daar twijfel ik niet aan, maar dit lijkt me er toch met de haren bijgesleurd.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Heus wel, die ventilatortjes die op een kachel worden geplaatst, werkt met een Peltier-element . Wel heel erg voodoo achtig maar het werkt of is Peltier een leugen ?

@Lead Acid :

De meeste mensen hier weten echt wel wat het Peltier/Seebeck effect is, en ook dit effect ontstaat. Het heeft verder weinig te maken met de loodaccu kwestie waar het hier over gaat.

Wat is nu de verklaring en hoe werkt dat magnetisch de-sulfateren? Zit toch echt een beetje te wachten op de natuurkundige verklaring van jouw beweringen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 september 2022 21:21:30 schreef Lead Acid:
Heus wel, die ventilatortjes die op een kachel worden geplaatst, werkt met een Peltier-element.

Ha, ja, dat zijn gave dingen! In gebieden zonder netstroom vind je wel houtkachels met zo'n blower erin.
Maar in de katalysator zit zo'n peltier-element niet, geloof ik.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 september 2022 22:33:17 schreef Ex-fietser:
Wat is nu de verklaring en hoe werkt dat magnetisch de-sulfateren? Zit toch echt een beetje te wachten op de natuurkundige verklaring van jouw beweringen.

@Lead Acid,
Een linkie naar een site waar je die kennis vandaan hebt is ook voldoende.
Of de naam van je natuurkundeleraar die je dit verteld heeft vind ik ook goed.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 6 september 2022 22:37:42 (43%)

U gaat er van uit dat in een gesulfateerde accu "alle" lood is omgezet in loodsulfide , niets is minder waar .

Dat zal heel vaak niet waar zijn. Ik heb accu gehad waar dat denk ik wel zo was daar kreeg je gewoon geen stroom in ook niet nadat ik wat water had bijgevuld. Een accu kan volgens mij van deels gesulfateerd tot helemaal.

Op 6 september 2022 22:22:09 schreef grotedikken:
Als ik een diepontladen accu heb waar met een lader van 14V slechts met moeite 100mA doorkan, dan is de weerstand 140 Ohm.
Om 300A door 140 Ohm te jagen heb je 42.000 Volt nodig.
Iemand met leadacid als nick zal ongetwijfeld eea weten over loodaccu's, daar twijfel ik niet aan, maar dit lijkt me er toch met de haren bijgesleurd.

Dat had ik hem ook al meerdere keren uitgelegd. Dat als een accu zo ver heen is dat de mA's er niet meer inwillen hoe kan je er dan 300A inkrijgen.

Toch denk ik wel dat wat hij zegt een kern van waarheid heeft. Soms als een accu niet meer lekker wilt laden verhoog ik gewoon de spanning meestal bij 24V hoor je wat knetteren in de accu en springt de laadstroom omhoog.
Een schakeling met een spoel waar je bv eerst 1A in door de spoel laat gaan en dan die spoel over de accu schakelt zal ook een hoge spanning generen en zorgen dat er wat meer stroom in gaat.

Leg dat eens uit! Is er een magnetisch veld nodig om een kristalrooster uit elkaar te trekken? Hoe en waarom?

Volgens mij hoef je het sulfaat zelf niet uit elkaar te trekken maar moeten de kristallen gewoon simpel van de platen af. Als dat eenmaal in het elektrolyt zit lost dan denk ik wel op.

Als de accu bij laden meteen op 'vol' springt, dan is er:
- een of meerdere cellen kapot.
- platen zijn zo goed als helemaal gesulfateerd.

Als je onderhoudsvrij accu's bedoelt heb je gelijk anders kan het ook zijn dat er gewoon te weinig water in zit.
Onze accu van de hefttruck haalt meestal ca 13 jaar en ik heb nooit trucken hoeven uithalen, alleen na elke lading water bijvullen. Heel soms eens een dubbele lading omdat die oude acculader niet een balanceer functie had en dat stond ook in de handleiding dat je hem eens in de zoveel tijd een 2de lading moest geven. De latere nieuwe lader had dat wel.

IK denk ook dat het apparaat wat lead acid bedoelt is voor dergelijke accu's maar niet voor een onderhoudsvrije accu.

Op 6 september 2022 20:54:29 schreef ohm pi:
[...]Is het loodsulfide of uitgekristaliseerd loodsulfaat wat een accu defect maakt?

In elke accu die ontladen word komt er op de platen loodsulfide dat is gewoon destandaard chemische reactie. Tijdens het opladen verdwijnt die laag weer. IK heb het idee als je te lang niet oplaad die laag steeds dikker word totdat het echte kristallen worden. Die dikke laag is wat een accu uiteindelijk defect maakt, maar een heel klein beetje zorgt enkel voor minder capacitiet en ook voor een afgenomen maximum stroom. Ook als die laag al iets wat dikker is geworden dat zal die tijdens het opladen ook niet meer volledig afbreken.

Op 6 september 2022 22:22:09 schreef grotedikken:
Om 300A door 140 Ohm te jagen heb je 42.000 Volt nodig.

Je stuurt de stroom, de spanning is een gevolg . Je stuurt de spanning, de stroom is het gevolg . De accu bepaalt de het gevolg . Het is of CV of CC maar nooit tegelijkertijd .

De te verwachten spanning bij een stroompuls 300A van 1 microseconde is om en bij de 200V . Dit is ook de schakelspanning van de schakelmosfet waar deze nog moet tegen bestand zijn .

@Ex-Fietser : ik ben geen natuurkundige, ik heb enkel gedurende een tweetal jaar met loodbatterijen geëxperimenteerd en de enige conclusie die ik er heb uit gemaakt is : laden met 300A en een eindspanning van de accu op 17V, dan gaf de zuurmeter vol aan . Toch voor het geval van een gesulfateerde accu .
Waar ik niet in geslaagd ben is een accu met een reversed cel te renoveren . Je meet dan typisch 10,5V, op eentje na . De klant zijn machine was van een nieuwe startbatterij voorzien . Lichten laten aanstaan gedurende een week . Accu dus helemaal leeg . De klant had al geprobeerd om zijn accu te laden, zonder resultaat . De pulslader er op, en ja , deze laadt op maar viel telkens terug naar 10,5V . De pulser er gedurende 4 dagen laten aanhangen en de accu stond terug op 12,6V .

Wat CrossFireX allemaal gaat proberen, heb ik allemaal gehad . Slaagkans : nul .

Waar ik zelf de eerste min of meer bruikbare resultaten mee boekte was met een Bedini-generator . Leuk om te maken en ik denk er nog steeds aan als ik de gaten in mijn kastdeur zie van de magneten die van de rotor waren losgekomen . Nadien verder gewerkt met het zelfde principe als die generator . De spoel opladen uit een tweede batterij en vervolgens ontladen in de eerste batterij . Voedingsbatterij werd opgeladen met 3 zonnepanelen Canadian Solar van 180Watt per stuk . Zo kon ik los van het net werken . Naar EMC toe waren die pulsen een ramp .
Het geluid wat die spoelen produceren, noem het gerust zingen was ondraaglijk . Fred101 gebruikte dat zingen om zijn spoelen te meten maar door de lengte van zijn aansluitdraden had hij eerder afgestemde kringen gemaakt . Het hield in elk geval de jeugdige nieuwsgierigen buiten .
Vervolgens een hameg digitale scoop aangeschaft, een 100 A tektronix ampère tang met analoge sturing . Daarna de digitale sturing en 700A tang om binnen het product van frequentie x stroom te blijven . En een hele resem BUZ-fets . Het starten ging meestal goed . Stoppen daarentegen ... De energie opgeslagen in de spoelen moet ergens heen .
Vervolgens zelf spoelen gaan wikkelen en overgeschakeld op ringkerntransfo (met de gele kleur = ijzerpoederkern ) , zo kon ik hogere stromen produceren aan een lagere spanning . Om de installatie snel te controleren op de goede werking een thermische Flir camera gekocht . Wat heb ik daar al veel nut van gehad . Dode of kort gesloten componenten haal je er zo uit . Batterijen met een dode cel haal je met de thermische camera er ook zo uit .

En voor alle duidelijkheid het sulfaat zit niet op de platen maar IN de platen . Denk aan de tractiebatterijen met dikke platen . Hoe meer lood hoe meer capaciteit . Hoe meer oppervlak hoe meer kortstondige stroom ( redox : het water splitst in O- en H+ als actieve delen ) . Dat zijn dan de startbatterijen .

Voor tractiebatterijen kan je dit principe van renoveren blijven herhalen en lijkt een eeuwig leven haalbaar . Wat je niet in de hand hebt is het zwart worden van de + klem . Deze maakt het lood keihard als ook de Ri gaat drastisch omhoog . Met een vijl krijg je het niet meer proper gemaakt, met schuurband lukt dit nog wel . Om die reden voorzie ik de plus-klem altijd van zuurvrije vaseline . Werkt niet voor de volle 100% maar zorgt toch voor een vertraging in de veroudering .

Accu heeft nu netjes alle 8 stages van de lader doorlopen zonder probleem, heeft enkele uren staan laden en op het laatste stonden alle cellen te borrelen. Heb er de Recond functie op los gelaten. Er stond toen een spanning op van 15.8V...

Lader is een CTEK MXS 7.0

Staat nu enkele uren los op tafel, spanning accu is nu 12.66V.

Heb er een 58W autolamp op aangesloten, na 30 minuten had ik nog 12.43V Geen borrelende cellen bij ontladen.
Misschien niet genoeg om te starten, dat moet ik nog testen. Ik ga ze eerst weer vol laden dan.
In ieder geval wel weer bruikbaar voor andere dingen dan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 september 2022 22:36:23 schreef Frederick E. Terman:
houtkachels met zo'n blower erin

Blower als in waaier? Maar dan wel met heel kleine lettertjes waaier waaier
Ik heb een tijd geleden zo'n ding gerepareerd maar meer dan windkracht 0,02 kwam er niet van af.

@ CrossFireX , als je de accu test met de startmotor, zet even de min/max functie van de volt-meter aan . ( Ik ga er vanuit dat u wel over zo een multimeter beschikt ). Als deze onder de 9V zakt is de accu defect . Tussen 10 en 9V zal het nog een tijdje werken . En nu je ook over een nieuwe batterij beschikt kun je de twee eens vergelijken . Heb nl. geen ervaring met moto's of hun startsystemen .

Motorfietsen verschillen onderling radicaal als het op starten aankomt. M'n 600cc viercylinder start nog op een 10 jaar oud 7ah UPS accu'tje, doorverbonden met 1,5mm dikke draadjes.
M'n 650cc tweecylinder is al een hele kluif voor een min-of-meer verse startaccu.

fred101

Golden Member

Op 6 september 2022 21:12:30 schreef kris van damme:
[...]
twee dingen heb ik toen geleerd:

1) zwavelzuur maakt wel degelijk gaten in je kleren, ook al merk je dat eerst niet..
2) het loont niet de moeite een gesulfateerde accu er door te trekken. Het kan schijnbaar succes hebben, maar dat duurt niet lang.

Dat heb ik ook zo geleerd, mijn brommer (ik was 17) had een antiek 6V accutje. Met een losse voeding geprobeerd te laden. Deed niets dus dan maar eerst het vieze water vervangen door schoon water (Ik had geen idee dat er meer in zat, het laatste door te schudden. De volgende dag zat mijn broek en jas helemaal vol met gaatjes.

Ik heb wat met desulfators gespeeld en ook met zappen en laden met veel spanning op een paar dode accus. Die desulfators waar ik schemas van had trekken iedere keer een hele korte hoge stroom puls (hoog is hier relatief, in de tientallen ampere) Op een accu heeft het ding bijna een jaar aangesloten gezeten. Probleem is dat je er dan geen lader permanent aan kunt hebben want dan levert die de stroom. Ik denk dat het best goed is om een goede accu in conditie te houden maar qua desulfateren deed het weinig.

Ik denk dat het omgekeerd moet, dus hoge laadpulsen. Stroom trekken vormt sulfaat kristallen op de platen, laadstroom lost ze weer op. Ik denk dat dat ook is wat moderne veel-fase laders doen.

Ik heb ook geprobeerd accus met heel hoge weerstand weer te activeren. Soms werkte een hele hoge spanning (150V ofzo), omgekeerd aansluiten op iets van 12 tot 20V. Zappen met een condensator die is geladen tot iets van 60V (doet niets door de hoge weerstand) maar niets leverde een bruikbare accu op. Hooguit om wat ledjes te laten branden.

Ik heb er ook aan gemeten. De impedantie op 1 kHz van goede accus is puur resistief, slechte accus zijn daarnaast capacitief (grofweg 1 tot 10 nF). Dat klopte bij elke accu (van zuuraccu tot nimh). Het maakt ook niet uit of ze geladen of leeg zijn. Hierover heb ik gecorrespondeerd met de maker van de battery-university maker. Volgens hem kon dat niet, hij bleek ook eigenaar van een accu lader bedrijf. Een jaar later brachten ze zelf een analyser op de markt die het zelfde doet. Ik heb dat met een oude brug gedaan aan de hand van een heel oude GR artikel over Ri meten met de GR1650 en een externe condensator. Ik gok dat de capaciteit veroorzaakt wordt door te grote sulfaat kristallen.

Het boek "boatowners mechanical and electrical manual" van Nigel Calder gaat heeeeel erg diep in op de constructie en gedrag van allerlei soorten accus. Ook over de mechanische constructie en chemische processen. Er zijn meer dingen die met een accu gebeuren tot hij dood is dan sulfateren. Dingen die niet omkeerbaar zijn.

In het kort wat accu feitjes:
Er zijn positieve en negatieve platen met daartussen een separator. Dit is poreus spul wat bij de meeste accus het elektrolyt vasthoud. Een plaat bestaat uit een rooster met actief materiaal. Dit materiaal reageert met het elektrolyt om stroom te genereren. Positieve plaat is lood dioxide, negatieve plaat is poreus lood. Seperators zijn er in allerlei soorten.

Volledig geladen is de negatieve plaat puur poreus lood
De positieve plaat bevat lood dioxide. Het zuur is zwavelzuur.

Ontladen: het zuur reageert met het actieve materiaal en vormt lood sulfaat en water (water lost op in de zuuroplossing)

Geladen: water wordt uit het zwavelzuur verdreven waardoor het zuur sterker wordt. Negatieve platen zijn weer poreus lood, De positieve plaat wordt weer lood dioxide. Het sulfaat lost dus weer op
In formule:
PbO2 + Pb + 2H2SO4 = 2PbSO4 + 2H2O

Slijtage:
- sulfateren: door te diep ontladen, zelf-ontlading, te lang ongeladen te zijn, of niet ver genoeg laden, verhardt het lood-sulfaat (grotere kristallen) die bijna niet meer oplossen.
- uit elkaar vallen van het rooster (actieve materiaal valt er uit door oa schokken en trillen) Start accus zijn meer kwetsbaar hier voor.
- hogere temperatuur versneld de zelf ontlading.
- Zonder beweging (stilstaande motor/auto) heeft de zuuroplossing de neiging om meer zuur op de bodem te hebben en meer water hoger in de accu waardoor het actieve materiaal niet meer over de hele plaat wordt omgezet (laden of ontladen) en sulfatering op de boden sneller gaat.
- Een start accu heeft veel dunne platen. De reactie vindt plaats aan het oppervlak dus met veel oppervlak kun je een hoge stroom laten lopen. Dit is het effect dat als je een motor niet gestart krijgt en de accu leeg raakt, je na een half uur wachten de accu niet meer helemaal leeg is. Dat wordt veroorzaakt door een reactie dieper in het actieve materiaal. Daarom kunnen deep cycle accus niet als start accu dienen. Ze hebben minder maar veel dikkere platen. Dit maakt ze beter bestand tegen dieper ontladen en mechanisch sterker. Maar daardoor kunnen ze geen hoge stroom leveren.
- overladen: het water wordt uit het electrolyte "gekookt" (waterstof gas)maar ook wordt het actieve materiaal in de positieve plaat permanent beschadigd.
- overbelasten, de platen verhitten en vervormen en beschadigen of kortsluiten. Dit is niet omkeerbaar.

Er zijn veel constructies voornamelijk mbt de separator soort en toevoegingen (mechanisch en chemisch).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
fred101

Golden Member

Op 7 september 2022 09:22:57 schreef Ledlover:

M'n 650cc tweecylinder is al een hele kluif voor een min-of-meer verse startaccu.

Mijn 1800cc 6 cilinder motor heeft een vrij grote accu (Honda GL1800)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Als we even de op hol geslagen verbeelding van Lead-acid met zn Houdini generator tezijde laten kunnen we aannemen dat de zelfontlading zover gevorderd was dat de inwendige weerstand te hoog opgelopen was om door de lader terug geladen te kunnen worden.

Het bijvoegen van wat zuur, wat eigenlijk af te raden is, heeft de geleidbaarheid van het elektroliet verbeterd en de laadprocedure mogelijk gemaakt. Beter ware geweest dit op gang te trekken met een kleine constante stroom.

Ik blijf het echter tegenstrijdig vinden dat de batterij enerzijds niet wil laden en anderzijds toch initieel 12V op zn klemmen had.

Dat duidt m.i. eerder op een gebroken plaat of aansluiting in één der cellen.
Met een sterke terugval van de capaciteit tot gevolg en dus mogelijk de startstroom niet kunnen leveren.
Of dat zo is zal blijken als CrossFireX na volledig opladen haar motor wil starten.
De proef met de lampen lijkt alvast gunstig.

Enfin, als ik binnenkort een wanhopige liftster met een helm in de hand op een verlaten veldweggetje aantref weet ik al wie het is. :-)

Ik heb mijn motorstartkabels al klaargelegd. Dat zijn iets handelbaarder kabels met aan één kant kleinere klemmen .

Nog even dit:sommigen lijken aan te nemen dat sulfateren ook in de hand gewerkt wordt door de laadmethode, maar dit is niet waar. De belangrijkste factor is tijd.

De platen van een accu moet je als een spons zien. Niet enkel de zichtbare oppervlakte speelt mee, maar ook de diepere lagen.
Als een ontladen accu langere tijd zo blijft, gaat het amorfe sulfaat dat qua plaats en volume de plaats inneemt van het loodperoxide en het lood, gaan uitkristalliseren waarbij de poriën verstopt raken. Daardoor vermindert de effectieve oppervlakte drastisch. Dit gekristalliseerd sulfaat is daarenboven moeilijk of niet terug om te zetten.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Het verminderen van de oppervlakte (sulfatering) lijkt mij de verklaring van dat een accu wel 12,6V levert maar niet als je stroom trekt. Voor een paar milliampere heb je maar heel weinig oppervlakte nodig.

Als ik de bevindingen van CrossfireX lees, dan vermoed ik dat de accu het na deze behandeling misschien wel doet, maar nog maar een fractie van de capaciteit heeft. Ik reed een tijd lang in een auto die het jaar ervoor heel weinig gebruikt was. Hij startte nog prima, maar een half uur de alarmknipperlichten aan laten staan was voldoende om de accu volledig leeg te trekken. Toen heb ik toch maar meteen een nieuwe accu gemonteerd.

Nou zal de scooter van CrossFireX een automaat zijn (slaat niet per ongeluk af) en bovendien een kickstart hebben. Het risico dat ze hulpeloos langs de weg komt te staan, is niet groot zolang de accu nog een paar pulsen voor de onsteking kan leveren of voldoende veld kan opwekken voor de alternator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog even dit:sommigen lijken aan te nemen dat sulfateren ook in de hand gewerkt wordt door de laadmethode, maar dit is niet waar.

Da's niet helemaal waar. Sommige laadmethoden zoals 'burp-charge' (of 'reflex charge', door NASA bedacht) verminderen het sulfaat en gasvorming op de platen.
De ontlaadpuls is meestal 2.5 tot 5x zo sterk als de laadpuls en iets van 5-10ms lang. (laadpuls 1s)

https://www.researchgate.net/profile/Linda-Bushnell/publication/242207717/figure/fig1/AS:298617903566852@1448207464989/Typical-Pulse-Charge-Cycle-only-burp-charge-has-discharge-pulse.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voodoo? Zolang al accus gebruikt worden heeft men slimmigheidjes bedacht om de levensduur te rekken.
Iedereen, de fabrikanten zelf, professionele zowel als gewone gebruikers, en studenten, krap bij kas en denkend dat ze slimmer zijn dan de rest, maar zonder veel resultaat.

Hoe je ook laadt, constante stroom, pulsen , het enige resultaat is dat beide platen omgezet worden in lood en loodperoxide. Daarbij blijft de fysieke structuur van het materiaal onveranderd en sponsachtig.
Bij het ontladen pas wordt loodsulfaat gevormd, wat niet in enig verband staat met hoe de accu geladen wordt.Ook daarbij blijft de structuur ongewijzigd
Pas na enige tijd kristalliseert het loodsulfaat uit.

Ik denk dat jouw voorbeeld ook zo'n typisch slimmigheidje is, met verwaarloosbaar effect waarbij NASA geschreeuwd wordt om de geloofwaardigheid op te krikken..

Als dit al zou werken,hoe verklaar je het dan?

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Ik blijf het echter tegenstrijdig vinden dat de batterij enerzijds niet wil laden en anderzijds toch initieel 12V op zn klemmen had.

Dat duidt m.i. eerder op een gebroken plaat of aansluiting in één der cellen.

Meestal is dat gewoon een erg hoge Ri door een te dikke sulfaat laag.

En helemaal niet laden als in geen stroom is is het natuurlijk ook niet. Er loopt altijd wel iets van stroom maar als je meetbereik op zeg 2A zit dan zie je die kleine stroom niet.
En dat hele kleine beetje stroom is net genoeg om de accu op 12V te krijgen.

Als een accu een gebroken plaat of aansluiting meet je helemaal geen spanning, echter meestal is de breuk niet heel hard maar is er nog wel iets van contact. Als je dan een grote stroom uit de accu wilt trekken dan dan valt de spanning gelijk naar 0 en als je die stroom onderbreekt staat de accu weer gelijk op 12V. Dat geeft echt andere symptomen dan een accu met een hoge Ri door een sulfaat laag.

Ik denk dat jouw voorbeeld ook zo'n typisch slimmigheidje is, met verwaarloosbaar effect waarbij NASA geschreeuwd wordt om de geloofwaardigheid op te krikken..

Dat is gewoon niet waar. Een goede lader zorg voor een meetbaar langere accu duur daar is niets geheimzinnigs aan.

Veel laadmethode zijn ook niet echt beter maar omdat alles maar sneller moet en men minder geduld heeft zijn daarvoor ook laadmethoden ontwikkelde om een accu sneller op te laden zonder veel op de levensduur van de accu in te boeten.

OP het werk vroeger met de oude acculader gingen de accu's gemiddeld 8 jaar mee toen ik er kwam werken met wat trucken uit halen met de oude lader rekte ik dat al naar 11 jaar. De nieuwe lader maakt daar zonder dat ik trucken uit hoeft te halen 13 jaar van.

Laden is ook maar 1 factor goed onderhoud van de accu en je collega's instrueren niet te snel maar ook niet te laat die accu opladen help daar ook bij.

Het gebruik in een heftruck is denk ik een redelijk ideale toepassing voor cyclisch gebruik. Echter worden een hoop accu juist niet cyclisch gebruik of op een minder ideale manier cyclisch gebruikt zoals in voertuigen.

Vroeger werd in een auto erg eenvoudig geladen vanuit een dynamo en dan de accu maar zo snel mogelijk naar 14,5V duwen. Auto accu werden dan ook niet zo oud. Moderne auto's laden veel slimmer. Nog niet eens bedoelt om de levensduur van de accu te verlengen maar meer bedoelt als trucjes om een zuinigere auto te krijgen. Mijn vorig auto heb ik 10 jaar gehad en de na 2 jaar de accu vervangen die dus 8 jaar gehaald heeft.

Voor tractiebatterijen kan je dit principe van renoveren blijven herhalen en lijkt een eeuwig leven haalbaar .

Ik denk wel dat Lead acid zijn methode werkt, maar als men de accu goed onderhoud en op tijd oplaad dat is dat niet nodig. En Eeuwig haalbaar nee. Een accu veroudert nu eenmaal en dat is meer dan alleen sulfateren. Hij haalde het zelf al aan de aansluitingen op de accu raken ook een keer rot.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 7 september 2022 13:23:29 (28%)

De negatieve puls wordt toegepast om dendrietvorming tegen te gaan .

fred101

Golden Member

Wel spanning maar geen capaciteit kan door stratificatie worden veroorzaakt. Daarbij zit het zuur onderin en de rest is water. Daardoor is de spanning wel hoog genoeg maar kan er veel minder stroom lopen. https://www.awaccu.nl/pagina/is-mijn-accu-kapot-of-versleten

dendrietvorming groeit op een gesulfateerde accu, dan is het toch al te laat lijkt me.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik wacht nog effe af tot mijn nieuwe stroom-tang arriveert, die had ik nog niet.
Die heeft ook een functie om inrush current te meten. Als ik mijn scooter start zie ik dan hoeveel amp hij neemt. En heeft ook min/max functie.

En nee een scooter van 650cc heeft geen kickstart, de draden aan de batterij zijn ongeveer 6mm dikte. Hele dikke stugge draden, die bijna niet te plooien zijn. Het is een 650i-ABS voor injectie. Met klopsensor op de motor, lambda-sonde op de uitlaat. Een ultra moderne met alle snufjes erop. USB aansluiting en een sigaretten aansteker contact, handvat verwarming voor in de winter
Ook een verborgen schakelaar om start motor te blokkeren, magnetisch beveiligd start-contact.

Ondertussen accu weer opgeladen, blijft nu netjes op 12.66V staan na een hele nacht op tafel, in plaats van 12.03V.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Voor een functietest heb je geen stroomtang nodig, als ie start strat ie ;)

Nee, lead-acid wilde dit eens weten...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Stroomtang is sowieso een handig hulpmiddel.
Ik heb er al diverse malen de inrush current van grote spoelen en trafo's mee gemeten.

Let wel op dat sommige stroomtangen alleen bij AC gebruikt kunnen worden... (minder nuttig...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com