Vraag:
Kun je de Shido LiFePo accu's ALTIJD 1 op 1 vervangen met een loodaccu?
Het betreft een motor (Moto Guzzi Daytona 1992) met een antieke Ducati Energia 1-fase serieregelaar type 362001 en een (Odyssey PC680) lood Accu. (12V 16AH), https://www.accudienst.nl/p55239/odyssey-pc680-accu.html
Deze Ducati EnergiaRegelaar 36201 is een enkelfazige serieregelaar voor een 1-fase AC generator: (magnetische rotor), veldspoelen)
De Ducati 362001 richt met een Graetz brug de 1 fase wisselstroom van de (Ducati Energia) AC generator (gemonteerd op de krukas) gelijk.
In de diode brug zitten twee 16 A thyristoren, die gestuurd worden door een referentiespanning, die de regelaar begrenst tot 14.05 V DC op de akku polen. "Het "sense" signaal wordt over de accupolen gemeten.
De Accu moet in staat zijn om hoge AC spanningspieken te stabiliseren.
Een uitgebreide test van deze regelaar is eerder besproken door mij op CO, zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135679.
Het schema van de regelaar en een samenvatting va de review van deze regelaar (door ondergetekende) voeg ik hierbij nog toe (Bijlage 1 en 2).
Zoals je kunt zien regelt deze accu prima op 14.05V , maar heeft de regelaar de inherente neiging om hoge spanningspieken te veroorzaken (naaldpulsen: tot wel zo'n 60V -100V AC!).
In de RoTAX vliegtuigmotor (die deze regelaar ook gebruikt) wordt daarom een grote Elko (22000 uF, 75V) over de accupolen gezet, die deze naaldpulsen moet dempen.
Mijn vrees met een LiFePO accu, zoals de Shido is dat de hoge spannings (naald) pieken die deze regelaar inherent veroorzaakt, kan leiden tot overbelasting, kortsluiting of zelfs brand/explosie van LiFePO accu's.
Graag jullie advies of dit inderdaad kan gebeuren en dus combinatie van de de Ducati 36200 regelaar dus inherent NIET gebruikt kan worden met een Shido LiFePO Accu.