Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Vraag:

Kun je de Shido LiFePo accu's ALTIJD 1 op 1 vervangen met een loodaccu?

Het betreft een motor (Moto Guzzi Daytona 1992) met een antieke Ducati Energia 1-fase serieregelaar type 362001 en een (Odyssey PC680) lood Accu. (12V 16AH), https://www.accudienst.nl/p55239/odyssey-pc680-accu.html

Deze Ducati EnergiaRegelaar 36201 is een enkelfazige serieregelaar voor een 1-fase AC generator: (magnetische rotor), veldspoelen)

De Ducati 362001 richt met een Graetz brug de 1 fase wisselstroom van de (Ducati Energia) AC generator (gemonteerd op de krukas) gelijk.

In de diode brug zitten twee 16 A thyristoren, die gestuurd worden door een referentiespanning, die de regelaar begrenst tot 14.05 V DC op de akku polen. "Het "sense" signaal wordt over de accupolen gemeten.
De Accu moet in staat zijn om hoge AC spanningspieken te stabiliseren.

Een uitgebreide test van deze regelaar is eerder besproken door mij op CO, zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135679.

Het schema van de regelaar en een samenvatting va de review van deze regelaar (door ondergetekende) voeg ik hierbij nog toe (Bijlage 1 en 2).

Zoals je kunt zien regelt deze accu prima op 14.05V , maar heeft de regelaar de inherente neiging om hoge spanningspieken te veroorzaken (naaldpulsen: tot wel zo'n 60V -100V AC!).

In de RoTAX vliegtuigmotor (die deze regelaar ook gebruikt) wordt daarom een grote Elko (22000 uF, 75V) over de accupolen gezet, die deze naaldpulsen moet dempen.

Mijn vrees met een LiFePO accu, zoals de Shido is dat de hoge spannings (naald) pieken die deze regelaar inherent veroorzaakt, kan leiden tot overbelasting, kortsluiting of zelfs brand/explosie van LiFePO accu's.

Graag jullie advies of dit inderdaad kan gebeuren en dus combinatie van de de Ducati 36200 regelaar dus inherent NIET gebruikt kan worden met een Shido LiFePO Accu.

Shido accu's zijn speciaal ontworpen om in motorbikes te gebruiken.

Maar 100VAC, dat zou zelfs voor een loodaccu schadelijk denk ik.
Best laten nazien in de garage, want dit lijkt me niet een normale toestand te zijn.

Uit de handleiding van mijn Shido accu;

1; Over-charge alarm: the charging voltage is over 15,6V. Your battery continues to supply power but will stop charging. As soon as the charging
voltage is lower than 15,6V, the battery will automatically take charge again. The battery stops charging to save your battery as the cells are
irreparably damaged with a charging voltage over 15,6V. This alarm can occur when the regulator of your engine gives more than 15,6V. The
battery has detected a peak voltage and gives you a warning. Depending on the engine rpm, the regulator voltage changes. Best is to have
your motorcycle charging system checked. Be aware when you continue to drive without charging the battery, your vehicle will drain your battery
until its completely empty. Riding at low rpm can be a temporary solution. You will get a low voltage alarm at 9,6V. It is recommended not to
drain your battery under 9.6V.
This over-charge alarm can occur also when charging your battery with a non-adapted external charger giving more than 15,6V.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bedankt voor de info CrossFire X!

Ter info:
Ik heb destijds (2017) die (Ducati Energia) regelaar tamelijk uitgebreid getest op de testbank zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/135679 en het bijbehorende Ducati patent (bijlage 1), voor de werking.

Normaliter regelt deze Ducati Energia regelaar 36001 icm met de Single Phase Ducati Energia AC 300W generator keurig op 14.02 V.

Maar als er een losse verbinding in de accu aansluiting(en) en of de "sense" draad zit (die zelf via een gammel contactslot loopt) kunnen inderdaad Naald pieken van 60- 100V optreden.

En ik zie dat je deze LiFePO4 accu absoluut niet spanningen mag geven groter dan 15V (of hij vliegt in brand), maar ik weet niet of dit ook geldt voor naaldpulsen > 15 V.

Ik gebruik nu een Loodaccu https://www.accudienst.nl/p55239/odyssey-pc680-accu.html waar ik zeer goede ervaring mee heb (pas na langer dan 8 jaar preventief vervangen).

Maar die moderne Shido LiFePO4 accu's zijn wel veel lichter, maar ook weer veel duurder.

Ben nieuwsgierig naar lange duur ervaringen van anderen!
En wel speciaal in combinatie met spanningsregelaars die nooit voor dit dit soort accu's ontworpen is!

Nog wat extra info;

Voordelen van SHIDO Lithium Ion accu’s:

Hogere startcapaciteit, door zijn lage interne weerstand kan de accu snel meer startcapaciteit bieden met als resultaat een snellere en gemakkelijkere start.
Ongeveer 70% lichter in gewicht.
Zeer trage zelfontlading, zelfs na 1 jaar ongebruik hoeft men niet bij te laden.
Langere levensduur door meer dan 1200 volledige laad en ontlaad cycli.
Geen capaciteitsverlies gedurende de levensduur. Lood-zuur accu’s verliezen aan capaciteit door het gebruik en mogelijk sulfateren.
Minder benzineverbruik door een sterkere vonk van de bougie.
1 op 1 vervanging voor lood-zuur accu’s, door zijn gelijke vorm en aansluitingen gemakkelijk in te bouwen.
Supersnelle oplaadtijd door zijn lage interne weerstand kan de accu snel meer laad ampères opnemen
Veilig, LiFePO4 kan niet exploderen noch branden.
Geen onderhoud nodig.
Stabiele ontlaadspanning dank zij het ingebouwde Battery Management Systeem (BMS).

Geen milieuverontreiniging, de accu bevat uitsluitend afbreekbare en recycleerbare elementen.
Laad status indicators
Gebruik steeds een specifieke lithium accu lader/onderhoudslader.
Kan niet lekken en kan dus in eender welke positie gemonteerd worden ook onderste boven.

SHIDO_BIJSLUITER_NL_2021.pdf

Bijsluiter in PDF Nederlands.

Ik zou met een goed meettang een en ander eens meten aan je motor zelf, je zal zal snel genoeg zien of dat waar is. Meten is weten, ik zou het al lang eens zelf gemeten hebben thuis. Max 5 minuten werk om te zien of er zoveel AC is. Je hoeft zelfs geen draad te onderbreken om dat kunnen weten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 10 oktober 2022 23:52:57 schreef CrossFireX:
Minder benzineverbruik door een sterkere vonk van de bougie.

Gaat de alternator dan ineens een hogere spanning afleveren ?

@ Lead Acid

Ja, Een Ducati Energia Alternator is net als een (heel grote) fietsdynamo.

Een ronddraaiende ronde 12 polige magneetrotor en 12 stationaire spoelen, waar het gegenereerde AC spanning/vermogen (nominaal 12V 300W) wordt afgenomen.

Frequentie van de AC spanning: evenredig met het motortoerental. (de Alternator rotor zit op krukas van de motor (max RPM: 8000 in een Moto Guzzi Daytona, maar veel hoger (12000 rpm) in "racemotoren" (Aprilla)..

Onbelast kan de AC spanning tot 60-80V oplopen (zie grafiek).

(Ook nog bekend van je brommer vroeger: Als het (6V 25W) grootlicht even geen contact maakte, liep de AC generator spanning meteen op en brandde je 6V 3W achterlicht meteen door.

In dit soort installaties moet de ECU, de injectiecomputer heel goed beschermd worden tegen deze spanningspieken (Varistor of Transil diode). Anders kan je ECU doorbranden.
De meesten zijn af fabriek al enigszins beschermd met een interne varistor.

@ Crossfire : Nog hartelijk dank voor de verdere info over jouw Shido LiFePO4 accu.

En "meten is inderdaad weten" en dat is wat ik ooit (op de tafel) gedaan heb).

Varierende AC spanning met een variac, AC , DC spanningen (Ingaand/ UITGAAND de RR regelaar) tegelijk meten met verschillende DMM's en de belasting ook varieren: diverse 12V 50/65W H4 koplampen.

Uiteraard ook de ingaande en uitgaande stromen tegelijkertijd meten.

En de ingaande en uitgaande spanning/stromen simultaan observeren met een dubbelkanaals scoop.

Daarom weet ik 100% zeker hoe deze Ducati Rectifier/regulator werkt, zie ook het Ducati Patent.

Ik zal vanavond mijn meetresultaten posten, ter info.

Mijn vraag was samenvattend:

1) Kunnen incidentele 60-80V spanningspieken (slecht contactslot e.d.) de Accu opblazen (brand/explosie)?
2) ditto, als de RR regelaar het begeven zou hebben (door bv oververhitting) en continu hoge spanningen> 15 V afgeeft?

Is de Shido accu dan nog steeds beschermd en vliegt mijn motor niet in brand (?

Dit gebeurde n.l. oorspronkelijk wel met Rotax motoren in sportvliegtuigjes met een Li accu!!
(Deze Rotax motoren gebruiken dezelfde Ducati Energia Alternator en RR regelaar).

De electronica specialisten van het Moto Guzzi forum stellen dat 1) Nee is en dat 2) zou kunnen,
indien de accu zelf niet tegen overspanningen is beschermd.

https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/topic/27570-shido-lifepo4-geschik…

Wel wat ik kan zeggen is dat Shido zelf toch zegt dat het een 1 op 1 vervanging is. BMS sluit af bij overladen, dus dat kan niet en dus ook geen te hoge spanning.

Deze batterijen kunnen inderdaad niet exploderen of in brand vliegen zoals gewone fiets accu's, want ze sluit zich dan af tegen schade.

Je kan eventueel eens Shido zelf contacteren, maar de keuze ligt volledig bij jou natuurlijk. De Shido accu's zijn speciaal gemaakt voor motors.
Mocht er toch iets gebeuren, heb je altijd nog de garantie. Je motor zal niet branden, dat kan niet in dit geval. Het BMS sluit de accu af van je motor als het mis gaat.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 11 oktober 2022 15:52:51 (16%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 11 oktober 2022 06:13:21 schreef Lead Acid:
[...]
Gaat de alternator dan ineens een hogere spanning afleveren ?

Dat moet je vragen aan Shido zelf, is niet mijn text.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bedankt CrossfireX,

Een geruststellende gedachte dat de Shido een BMS heeft die de accu afsluit in geval van te hoge laadspanningen (>15V).

Volgens het Moto Guzzi forum mag je deze niet diep ontladen.
Beschermt de BMS ook daartegen ??

Indien Yes, lijkt mij de Shido helemaal Fool Proof!

Nog bedankt voor alle info!!

Ja kan je lezen in handleiding die ik stuurde. Het BMS beschermt tegen over spanning bij laden, en sluit ook af tegen te ver ontladen, en bij kortsluiting of te hoge temperatuur.

Deze dus kapot krijgen zul je al flink je best moeten doen denk ik. :)

Er zit zelfs een knopje op dat je dan met leds toont hoe het met accu is. Dan kan zelfs met bluetooth op je mobieltje. Dit toont dan alle info op je telefoon over de accu. Ik heb het BMS al verschillende keren zijn werk zien doen hier bij opladen, bij vol geladen verbreekt het BMS de verbinding met de lader. Zelfs al vond de lader zelf nog van niet helemaal.

En dat blijft zo tot je de lader eraf neemt. En doe je een regelrechte kortsluiting aan de plus en min, dan gebeurt er helemaal niks buiten een vonk.
Er loopt geen stroom meer door de kabel direct na de kortsluiting.

Probeer dat maar eens bij een lood accu.... :?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@ CrossFireX,

LeadAcid heeft toch wel een belangrijk punt.

Als de accu wordt losgekoppeld met draaiende motor, bij het Ducati Single Fase Alternator/RR systeem, loopt de laadspanning dramatisch omhoog.

Daarom staat op allerlei stickers op de motor (bv bij de accu), maar ook in de regelaar ingegoten, dat je de B+ van de regelaar niet mag ontkoppelen met draaiende motor.

Wanneer je dit wel gaat doen (wat de Shido dus automatisch kan doen, bv ivm te hoge laadspanning) , ga je het Motormanagement systeem (ECU) opblazen (eerst de Varistor beveiliging en vervolgens wordt alle electronica (CPU etc.) opgeblazen.

Dit is dus een serieuze showstopper voor het gebruik van de Shido in bovengenoemde Guzzi's, maar ook allerlei oudere Ducati motoren (750SS, 900SS, Monster etc.).

Dus de ShiDo NIET toepassen IMHO in deze motoren!! Jammer!!

Toch vreemd, Shido zegt zelf een op een vervanging voor elke motor. Trouwens de accu die ik kreeg komt uit een Harley, ook daar stond op de accu niet verwijderen bij draaiende motor.

Deze accu twee jaar gebruikt, nooit problemen gemeld... Mijn vriend was er blij mee.
Ikzelf zou het zeker doen zonder verpinken, je zegt toch niet voor niks 1 op 1 vervanging? Ik kan trouwens in geen enkel forum lezen over schade door een lithium accu van Shido.

Maar ja jammer dan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 11 oktober 2022 17:30:11 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

@Redguuz: als een motormanglement systeem goed ontworpen is, dan gaat hooguit de varistor hemelen en blijft de rest heel.

Opzich kan het verder prima met losgekoppelde accu, als je maar een voldoende stevige shuntregelaar of crowbar plaatst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Maarten Bakker

1)
De Weber/Marelli P7 ECU (BTW werd ook op de Ferrari F40 (2 stuks) toegepast)
in mijn Moto Guzzi Daytona blaast eerst een interne varistor op en dan een 1N4003 diode plus stukje printspoor, zodat de "12V" spanning wordt afgesloten.

Kan gerepareerd worden (varistor en diode vervangen plus een verbrand printspoor repareren) , maar niet door de gemiddelde gebruiker (Carmo Helmond kan dit IHA doen; is ermee groot geworden!).

2) Er zijn Shunt regelaars (bv. Elektrix RR50, Shingenden FA20), waardoor je die spanningspiek niet krijgt, maar die belasten de alternator onnodig (verbrande aansluitingen en/of veldwikkeling).

3) Er zijn ook seriele regelaars met een ingebouwde 24.5V Crowbar (Silent Hektik R4112).
Deze heeft ook veel sterkere thyristoren (45A) en is mechanisch superieur aan de Ducati 362001 (ook een veel betere koeling!).
Werd met succes toegepast als vervanger voor de Ducati 362001 voor ROTAX vliegtuigmotoren in combinatie met een loodaccu (Odyssey)!

4) Er zijn ook losse crowbar kastjes te koop in de auto accesoirezaken, (ik heb er zelf een geinstalleerd), maar ik weet niet hoe lang die het houdt ingeval van een sterke overspanning.

@ CrossFire X

To be fair: De Ducati 362001 schakelt netjes uit (zonder puls), mits de B+ draad en de "Vsense" goed met mekaar verbonden zijn (ook goede aardverbindingen).

De voorganger van de Ducati 362001 had een ontwerpfout (werd later niet meer geleverd), waardoor wel pulsen konden ontstaan.
Ducati heeft toen waarschijnlijk deze waarschuwingen gehandhaafd (kan nooit kwaad!).

In de bijlage nog een vergelijking van verschillende R&R 's voor de enkelfazige Ducati Energia Alternator.

De Shido lijkt een heel goede 1:1 vervanger voor een loodaccu, maar er zijn bepaalde Li accu's die brand in vliegtuigjes hebben veroorzaakt (ook met de Silent Hektik R4112).

Silent Hektik heeft nu een speciale regelaar (F4124) voor LiFePO4 accu's in zijn programma, zie https://www.silent-hektik.de/UL_R_912.htm

Je ziet:
Het is een gecompliceerde materie, die regulators/Rectifiers, maar die Shido schijnt toch op alle fronten beveiligd te zijn en geschikt te zijn voor mijn motor.

Maar voorlopig werkt mijn Odyssey PC680 lood akku nog prima (pas 4 jaar oud, zeker nog 4 jaar te gaan!).

Bedankt voor al jouw input: weer veel geleerd!!.

Mijn motor ook met terug tot leven gewekte lood accu, de volgende neem ik een Shido zonder aarzelen.

Na een lange rit en een nachtje staan, heb ik netjes 12.90V!
Maar het is dan ook een goed merk accu, Met een Yuasa zit je zeker goed.

Toch komt er een Shido als deze het begeeft, die Varta heb ik al in gebruik genomen voor een UPS.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 12 oktober 2022 03:20:49 (35%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hi,

14.3V laadspanning en ca 3 A laadstroom (hier voor een LoodAccu).
Alles Ok dus!

Maar je zou toch niet willen dat je brand/explosies krijgt op deze hoogte!

Overigens wordt op de Silent Hektik site toch echt een R&R voor LiFePO4 accu's genoemd:

https://www.silent-hektik.de/UL_R_912.htm

Zo een laadregelaar zit er niet voor het plezier, ook een zonnepaneel sluit je niet zomaar op een Lithium accu aan. En niet alle LiFePO4 accu's hebben een BMS aan boord. Daar moet je zelf voor zorgen.

Daarom zit er in je motor ook een laadregelaar, zo een BMS beschermt zichzelf vooral als er buiten of binnen iets mis gaat, en zorgt ook dat elke cel opgeladen wordt tot hetzelfde voltage. In loodaccu gebeurt dat totaal niet.

Zelfs met een BMS blijft een laadregelaar echt nodig, dat zit er het meeste tegen de kiespijn, maar jijzelf moet zorgen dat er geen kiespijn is...

Zonder laadregelaar zouden er maar weinig batterijen geladen worden denk ik. Als het BMS afsluit valt er niks te laden. Daarom is een BMS op de motor beslist nodig, die regelaar zit er berekend op loodaccu's... Die laadregelaar weet immers niet dat jij een Lithium accu gebruikt.

Vergeet niet dat loodaccu's welk degelijk ook kunnen exploderen! LiFePO doet dat helemaal niet!
Dus; ook hier is er een laadregelaar nodig tegen overladen en bescherming.
Loodaccu's zijn ook niet beschermd tegen te ver ontladen, daar gaan ze kapot van en sulfateren dan. Loodaccu's hebben ook een relatief grote zelfontlading, die moeten dus regelmatig bijgeladen worden. LiFePO kunnen gerust een jaartje aan de kant staan zonder schade.
Er is ook geen enkele vorm tegen kortsluiting, laat maar even een sleutel vallen op de contacten... Veel mensen zijn voor het leven verbrand door kortsluiting met een loodaccu. Daarbij kunnen ze dan ook exploderen.

Het voornaamste werk van een BMS is zorgen dat alle cellen dezelfde spanning hebben bij laden.
Hoewel LiFePO dus het premium merk zijn, kunnen deze ook stuk door overladen en te ver ontladen. En dat bekoop je dan heel duur. Maar het zijn de enige accu's die niet exploderen bij kortsluiting.
Oplaadbare batterijen moet je altijd met zorg behandelen, welke soort dan ook. Maar mensen krijgen nu eenmaal alles kapot... :(

Neem nu laadpoorten op usb of schermaansluitingen op Xbox en Playstation, die verbindingen gaan per bosjes helemaal kapot door verkeerd gebruik.
Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb in 20 jaar nog nooit een usb-aansluiting stuk gehad of een HDMI aansluiting helemaal in de vernieling...
Je gelooft soms je ogen niet als je ziet wat mensen totaal in de vernieling helpen op NorthridgeFix.

Daar zit dus de moraal van het verhaal; Alles hangt af van wat de gebruiker er mee doet. ;)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die Landport 12V lood accu die nog 2V had geen succes, er liggen veel cellen in kortsluiting! Zo erg gesulfateerd dat de cellen in sluiting liggen.

Wordt heet bij laden of ontladen, das voor containerpark! :)
Maar na tien jaar dienst, heb je geen reden om te klagen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 12 oktober 2022 03:35:55 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Door sulfatering gaat de inwendige weerstand verhogen tot deze in kortsluiting komt . Ik mis hier toch enige logica .

Warm worden door opladen komt door een verkeerde manier van opladen .

maartenbakker

Golden Member

Op 11 oktober 2022 19:56:29 schreef redguuz:
@ Maarten Bakker

1)
De Weber/Marelli P7 ECU (BTW werd ook op de Ferrari F40 (2 stuks) toegepast)
in mijn Moto Guzzi Daytona blaast eerst een interne varistor op en dan een 1N4003 diode plus stukje printspoor, zodat de "12V" spanning wordt afgesloten.

Kan gerepareerd worden (varistor en diode vervangen plus een verbrand printspoor repareren) , maar niet door de gemiddelde gebruiker (Carmo Helmond kan dit IHA doen; is ermee groot geworden!).

2) Er zijn Shunt regelaars (bv. Elektrix RR50, Shingenden FA20), waardoor je die spanningspiek niet krijgt, maar die belasten de alternator onnodig (verbrande aansluitingen en/of veldwikkeling).

3) Er zijn ook seriele regelaars met een ingebouwde 24.5V Crowbar (Silent Hektik R4112).
Deze heeft ook veel sterkere thyristoren (45A) en is mechanisch superieur aan de Ducati 362001 (ook een veel betere koeling!).
Werd met succes toegepast als vervanger voor de Ducati 362001 voor ROTAX vliegtuigmotoren in combinatie met een loodaccu (Odyssey)!

4) Er zijn ook losse crowbar kastjes te koop in de auto accesoirezaken, (ik heb er zelf een geinstalleerd), maar ik weet niet hoe lang die het houdt ingeval van een sterke overspanning.

Interessant om te zien dat er dan wel weer oplossingen opduiken. Ik had zelf bij 1) een fatsoenlijk te vervangen zekering geplaatst of zelfs een PTC zekering.

Wat ik met de shunt in gedachten had was plan 5. Een shunt die pas in werking gaat boven de normale regelspanning dus eigenlijk een belasting vormt zoals de accu zelf. Zo voorkom je doorbranden. Feitelijk dus een crowbar, maar met een regulerende karakteristiek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ maarten

Mee eens,

Het weglaten van die zekering (die was nl. wel degelijk gespecificeerd door Marelli) was een designfout (zuinigheid) van de Moto Guzzi elektrotechnici.
Ook trouwens het weglaten van aparte aardkabels, die de ECU fabrikant ook had gespecificeerd.

Na 1 jaar werd dat uiteindelijk door Moto Guzzi "opgelost" met een speciaal relais met een zekering bovenop..

Het doorbranden van een diode 1N4003 + printspoor was bewust ontworpen, om de ECU te beschermen tegen het inprikken van verkeerde relais.
(het betreffende relais had nl twee pootjes omgedraaid) wat sommige "monteurs" niet opmerkten).
Als ze het originele OEM Relais hadden gebruikt was er niets aan de hand geweest.
Met de 1N4003 werd een dramatisch beschadigen van de ECU voorkomen.

Als fabrikant is het moeilijk te wapenen tegen allerlei onverwachte mishandelingen van je design.

Overigens, nog nooit problemen met deze P7 Marelli ECU gehad.
Hoewel antiek erg robuust!

De geciteerde defekte component zat in een sloopECU, wat een motorhandelaar had bewaard.
Was ooit (1993!) voor Fl. 1000.- onder garantie vervangen, want zijn monteur had de ECU beschadigd met een verkeerd relais..

Op 12 oktober 2022 12:21:37 schreef Lead Acid:
Door sulfatering gaat de inwendige weerstand verhogen tot deze in kortsluiting komt . Ik mis hier toch enige logica .

Warm worden door opladen komt door een verkeerde manier van opladen .

De spanning raakt niet boven de 11V en zelfs laden met 1A levert helemaal niks op.
Wat er wel gebeurt, de accu wordt aan een kant warm, hoe meer stroom des te warmer. Terwijl dit opwarmt begint de spanning van 11V naar beneden te zakken, terwijl er nog altijd 1A stroom doorheen loopt. Als ik dit probeer zonder stroom limiet, dan zakt de spanning nog en begint de accu steeds meer stroom op te nemen tot zelf meer dan 10A! Dan wordt ze echt gloeiend heet.

Initieel gaat de spanning bij laden met 1A traagjes naar boven, na een tijdje en warm worden, zakt die spanning plots weer naar beneden toe.

Vreemd gedrag, maar zo is het. Ik begrijp het ook niet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 12 oktober 2022 13:14:08 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Van YUASA zelf;

Sulphation
If a battery is allowed to stand in a discharged state either on or off a vehicle for a period of time, a chemical reaction takes place which will permanently impair the performance and life of the battery, this process is called “sulphation”.

Sulphation can be seen as a fine white/grey coating on the positive plate and a non metallic luster on the negative plate. In most cases this signifies the battery as not serviceable. Attempts to recharge batteries left in a discharged state, even at very low charge rates will lead to damage to the grid and active material interfaces and also sulphate deposits can be formed within the separators which produce dendritic shorts.

The damage can occur in storage or if the battery is installed on the vehicle (or equipment) that is not used for a period of time, for example tractor, motorcycle, boat, airport vehicle even a car or truck that is stored with the battery connected can still damage the battery. This is because there is a permanent drain on the battery from items such as the alarm, clock, lights, etc left on which drag the battery down to its lowest possible state of charge. The longer the period left, the greater the sulphation builds up on the plates.

The sulphation hinders the efficiency of the electrochemical reactions within the battery between the active material of the plates and the acid.

To ensure the batteries are not allowed to discharge to the point where they are damaged (sulphated) or so incapable of giving designed service life, regular checks of the recharge date label on the back of the battery, and voltage checks of batteries with less than 4 month remaining should be made. It is important to ensure good turn around of stock, first in, first out, especially with slow running stock of low volume lines. Batteries with a voltage of 12.35V or below should be recharged immediately. Recharging must not be effected by means of a rapid charger due to the inefficiencies when attempting to recharge a partially sulphated battery which leads to excessive gassing and damage to the active material grid bonds within the battery, which are critical to ensure battery life.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hoi Crossfire X,

Hierbij nog wat feedback van de Moto Guzzi forum electronica specialisten mbt de Shido LiFePO4 Motor Accu's:

https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/topic/27570-shido-lifepo4-geschik…

Het schijnt dat ook de BMW 1100/1150 GS rijders tevreden zijn met de Shido.
(Shido Is overigens een Japans Fabrikaat, niet Belgisch).
Jullie hebben klaarblijkelijk wel een goede importeur, die prima documentaties schrijft.

Ja zoals vele dingen ergens anders gemaakt, Shido is een privaat huismerk.
Anders niet te krijgen.

Zal er wat meer info van tonen, eerst alles eens goed testen. Ik kan hier met bluetooth de uitgang van de accu aan of uit zetten!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 14 oktober 2022 01:37:24 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.