DC-lekstroom in een pv-installatie / laadpaal

Tegenwoordig lees je veel over de dc-lekstroom die in transformatorloze pv-omvormers kunnen voorkomen.
Een dc-lekstroom van 1 A kan jaarlijks 9 kg betonijzer laten verdwijnen.
Nu heb ik daar een paar vragen over:
Hoe komt deze tot stand:
- komt deze stroom van de zonnepanelen af, sijpelt die een beetje door de omzetter door imperfectie van de schakeling of door de halfgeleiders;

- wat ik begrepen heb is dat de omvormer die geen 6 mA dc-lekstroomdetectie er een ALS type B toegepast moet worden die dat wel kan en daarop reageert.

Bij 5mA dc-lekstroom gaat deze stroom door de reeds aanwezige ALS (type A) en is er niets aan hand voor de ALS type B.
Als er een tweede omvormer met dezelfde grootte van de lekstroom geplaatst wordt, komen de bestaande ALS type A door die 5 + 5 = 10mA een beetje in verzadiging, waardoor de werking niet meer juist is.
De dc-lekstroom verdwijnt naar aarde door de aangesloten apparaten die een kleine ac-lekstroom hebben.
Wordt er energie teruggeleverd aan het net, dan zit daar dus ook nog een beetje dc-lekstroom op. De buren genieten dus ook van deze lekstroom.
Is deze redenering ok, of sla ik de plank helemaal mis?

- Hoe stel je (eenvoudig) vast hoe groot deze stroom is, m.a.w. hoe meet ik die? Deze stroom is gesuperponeerd op de ac-stroom.

- Wordt er bij een drie-fasen omvormer de lekstroom verdeeld over de drie fasen? of geldt de 6mA dc-lekstroom per fase?

- Bij een elektrische auto (EV) loopt m.i. de laadstroom richting het voertuig en gaat de richting van de dc-lekstroom dezelfde kant op. Waarom heb je dan daar ook een ALS type B nodig?

Alvast bedankt voor de genomen moeite om deze simpele geest te verrijken!

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Sine

Moderator

1A?

Dan heb je een serieus lek, en wordt ook de plaats van het lek opgevreten.

Overigens hebben auto's een ingebouwde bewaking en beveiliging van de aarde, bij een DC stroom wordt het net gescheiden door de EVSE.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 10 september 2022 11:06:59 (46%)

Die DC-stroom is GEEN lekstroom.

Een lekstroom lekt weg naar aarde, bv via de Y-condensatoren in de omvormer, of een onbedoeld lek naar aarde via een verrotte kabel op het dak.

De DC-stroom is een kleine onbalans tussen de energie die de omvormer in commutatie-stand 1, en commutatiestand 2 in het net invoert.
De omvormer heeft een grote DC-condensator. Vandaaruit gaat de energie naar een omkeerschakeling (Volle brug) die de energie in beide zijden van de sinus invoert.
Het lichtnet is immers een 50Hz wisselspanning.

Er ist wieder da...
Sine

Moderator

@Hobby-ist,
Dat is een ander fenomeen.

Een DC component op de uitgaande stroom zou kunnen gebeuren, maar is *erg* onwenselijk (trafo's zijn daar niet blij mee)

Maar je aardlek zal dat niet boeien, want ook die stromen heffen elkaar op.
En er worden ook geen metalen opgevreten in dat geval.

Op 10 september 2022 09:52:52 schreef Sine:
1A?

Dan heb je een serieus lek, en wordt ook de plaats van het lek opgevreten.

Overigens hebben auto's een ingebouwde bewaking en beveiliging van de aarde, bij een DC stroom wordt het net gescheiden door de EVSE.

Klopt foutje: moet zijn dc-stroom, gecorrigeerd

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 10 september 2022 11:03:48 schreef Sine:
Maar je aardlek zal dat niet boeien, want ook die stromen heffen elkaar op.
En er worden ook geen metalen opgevreten in dat geval.

Tenzij er een apparaat is aangesloten achter de aardlek met bijv. een ac-lekstroom van 15 mA, waar de dc-lekstroom op mee kan liften naar aarde.

Zijn er al elektrische voertuigen die terugleveren aan het net, via een laad/ontlaadpaal?

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Sine

Moderator

Tenzij er een apparaat is aangesloten achter de aardlek met bijv. een ac-lekstroom van 15 mA, waar de dc-lekstroom op mee kan liften naar aarde

Nu maak je het wel HEEL spannend, dat er een DC offset in de stroom mogelijk is bij een PV-omvormer ga ik misschien nog in mee.

Maar dat daardoor de spanning zodanig scheef wordt dat je een DC aardlek krijgt?
Echt niet, daar heeft het net een veel te lage impedantie voor. Dat heeft geen noemenswaardige invloed op de netspanning.

Zou die DC offset zo groot worden dan zouden alle gewikkelde trafo's op dat net al lang uitgerookt zijn. Dat is geen scenario waar ik me al te druk over zou maken.

Heb je het overigens over hypothetische stroompjes, of wil je er ook wat mee bereiken?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 10 september 2022 14:43:40 (11%)

KGE

Golden Member

Op 10 september 2022 13:59:08 schreef keebrev:
[...]
Zijn er al elektrische voertuigen die terugleveren aan het net, via een laad/ontlaadpaal?

Zoek maar eens op V2G (Vehicle To Grid)
Een aantal autofabrikanten heeft zich er al op toegelegd.

Er zijn inmiddels wel een aantal auto's (o.a. Kia/Hyundai) die een verloopstekker bijleveren waarmee je 230V AC uit de auto kunt halen om apparaten te voeden.

Op 10 september 2022 14:40:19 schreef Sine:
[...]

Heb je het overigens over hypothetische stroompjes, of wil je er ook wat mee bereiken?

Je leest links en rechts wat op internet, hoort wat van collega's, ziet wat verschijnen bij de NEN, krijg blaadjes toegestuurd van een branche organisatie waar dit dc-lekstroom probleem opgehemeld wordt zonder dat er op de details in Jip-en-Janneke taal in gegaan wordt. En daar was ik nieuwsgierig naar...

Zoals jij het schetst lijkt het allemaal mee te vallen.

Bij de eerste serie omvormers mét trafo (of met micro-omvormers per paneel) is geen ALS type B nodig.
Zo ik het nu weer lees, begrijp ik dat er dc-stroom van de zonnepanelen door een transformatorloze omvormer heen vloeit naar aarde. Maar hoe sluit zich dan dat circuit?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

>knip<

Mod edit: spam verwijderd

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 mei 2023 11:33:39 (90%)