Harman Kardon 930

Arco

Special Member

'Geurtje' is niet echt veelzzeggend...
Is het een brandlucht? (als een apparaat jaren niet gebruikt is en vochtig opgeslagen, dan willen er wel wat onbestemde geurtjes uit komen, maar dat gaat snel weer weg)

Zekering moet gewoon op 0 Ohm uitslaan ongeacht de weerstand erover.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geert111

Golden Member

Het is niet echt een brandgeur en ook niet chemisch, waarschijnlijk toch van lang niet gebruikt te zijn.
Natuurlijk laat ik het toestel maar even aan en dan weer uit om erger te voorkomen.

Als je geen luidsprekers aansluit, kun je defecte zekering vervangen. Dan zou ik de voeding controleren of alle spanningen aanwezig zijn, B1, B2,B3, B5, B6 vervolgens controleren of er geen gelijkspanning op de luidspreker uitgang staat.

Lijkt erop dat de -B1 en -B2 niet aan elkaar liggen? Weet niet of je tov. chassis kunt meten?

Henry S.

Moderator

Op 19 september 2022 16:15:42 schreef Geert111:
Dit weekend heb ik het toestel eindelijk even getest met de netstroom aan maar dat viel tegen want er gebeurde weinig en er kwam een rare geur uit.
Ik had hem op AM gezet en bij het zoeken naar een zender, kwam er enkel wat gekraak uit 1 speaker.

Oei, deze versterker heeft als enige luidsprekerbeveiliging een zekering! Geen luidsprekers aansluiten voordat je zeker weet dat de eindversterkers goed zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb 14/9 aanwijzigen gegeven hoe je het app.het beste kunt controleren.
Heb je dit al gedaan??
En als het geen brandlucht is zal het wel meevallen,oude app.geven
wel vaker 'vreemde geurtjes'.
And

Geert111

Golden Member

Ik heb het toestel nog iets langer aangezet en na een tijdje was er toch een brandgeur en zag ik een fijn rookpluimpje omhooggaan.
Een spoel van het rechterkanaal is verkleurd en de transfo in het gele kader was warm maar de andere niet.
Morgen zal ik de eindversterkers
controleren.

Arco

Special Member

Dat lijkt L621 in de eindtrap, dat zou sluiting betekenen ergens in de eindtrap.

Het lijkt ook of de transistors links elkaar raken, of is dat optisch bedrog?
(de weerstand rechts lijkt ook een (on)gezond kleurtje te hebben?)

De transistor links naast de spoel is ook twee van zijn drie isolatiesokjes kwijt.
Dat is niet erg, maar duidt er wel op dat daar al eerder iemand heeft zitten fröbelen... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 19 september 2022 21:41:36 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat ziet er helaas niet gezond uit.Heb je ondertussen ook op de defekte
zekering gemeten of hier spanning staat?Moet haast wel.
En als de trafo van het kanaal met de def.zek warm wordt is er echt iets
aan de hand.Eerst de eindtorren controleren op sluiting tussen c en e.
And

Dit draadje is begonnen met het in serie zetten van de primaire wikkelingen van de trafo, ik lees nergens of dat gelukt is?

Op de uitvergroting van de foto van Arco, midden onder, lijkt ook een bolle elco...

[Bericht gewijzigd door MJN op maandag 19 september 2022 23:48:42 (26%)

Geert111

Golden Member

@Batavia: ik heb nog niet op de defecte zekering durven meten omdat er een weerstand (R911 - 2.2K) parallel over de zekeringhouder zit.
In welke mate zal deze de meting beïnvloeden?

Arco

Special Member

Zolang er geen luidspreker aan zit: niets.
Je moet voor de zekering meten, en controleren of er geen DC op de speakeraansturing staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Eigenlijk moet je met defecte zekeringen altijd eerst de eind transistoren meten alvorens er spanning op te zetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Als eerder genoemde transistoren elkaar raken kan er ook van alles kapot gaan. Er zat origineel niet voor niets een isolatieplaatje tussen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Geert
Wat de bedoeling van deze,origineel aanwezige,weerstand is kan ik zo niet bedenken.Maar,als er spanning op dit punt staat,en er is geen speaker aan-
gesloten meet je op beide kanten van de zekeringhouder hetzelfde.
Deze meting mag je even snel doen om verdere schade te voorkomen.
And

pa3gws

Golden Member

Laat hem dan in ieder geval eerst een lamp in serie zetten!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Geert111

Golden Member

We zijn een paar dagen met vakantie geweest vandaar de radiostilte... :)
Deze voormiddag ben ik opnieuw aan de slag gegaan en heb meteen een kapotte eindtransistor (2SC897) gevonden in het rechter kanaal.
Ik probeer er deze week een paar andere te halen en dan kan ik weer verder werken.

Geert111

Golden Member

Gisteren eindelijk tijd gehad om een nieuwe transistor te kopen.
Van alle mogelijke equivalenten waren er slechts 2 exemplaren in voorraad.
Vandaag heb ik de eerste op de koelvin geplaatst, nieuwe zekering erin en toestel met een bang hartje opgestart want ik had maar 2 kansen! :(
Gelukkig was enkel de transistor defect en na een uurtje deed het toestel het nog steeds zowel op Phono1, 2, Aux1 en 2 maar niet op AM en FM.
Dat wordt nog puzzelen.
Verder denk ik dat de draaischakelaar voor REV/Stereo/L&R/L/R aan vervanging toe is want bij Stereo hoor ik maar 1 speaker en bij L&R 2 speakers.
Idem voor aan/uit-schakelaar, toestel gaat niet altijd van de eerste keer aan en op de 'tulpjes' achteraan zit veel speling zodat geluid vaak wegvalt.
Bijkomend probleem: veel kruisschroeven zitten muurvast waarbij kruisje reeds uitgesleten is en chassisdelen haast niet los te krijgen zijn.

Toch een positief puntje.Maar ook weer een paar negatieve.
Schema is slecht te lezen.Meet eerst of het gestab.voedingkje
spanning levert.Gaat via schakelsectie 3R naar AM of FM.
De schakelcontacten eerst maar reinigen van de niet goed func-
tionerende schakelaars.De moeilijkheden met de entredes kun je,
als alles weer werkt,wel als laatste aanpakken.
Succes An3s

ik zie ook een bolle elco onder de transistor zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Geert111

Golden Member

@testman: kan je mij even helpen waar je die bolle elco onder de transistor zag?
Ik vind hem niet direct.

fred101

Golden Member

Links onder het gele vierkantje op de foto hierboven in Arcos post

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Geert111

Golden Member

Ik denk dat ik hem heb; die met het "+" op de foto met de 2 rode cirkels en het gele vierkant met de gele pijl.

Geert111

Golden Member

@Batavia: op pin 5 van de "AM/FM front end" zit 12V dus dat is oké.

Het toestel is echter koppig en werkt niet echt mee. :(
Omdat het niet altijd direct aanschakelde, heb ik Kontakt60 op de aan/uit-schakelaar gespoten, een dag gewacht en die werkt nu prima maar het lampje van de schakelaar licht niet meer op.
Door de gehavende kruisschroefjes krijg ik het front niet los en dus ook geen toegang tot de schakelaar/lampje.
Ook de rest is moeilijk bereikbaar door die slechte schroeven.

fred101

Golden Member

K60 mag je niet laten zitten, het vreet langzaam je contacten op. Naspoelen met IPA. K61 mag wel blijven zitten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Geert111

Golden Member

oké bedankt, doe ik onmiddellijk.
Het meeste product was er uitgelopen omdat ik meermaals (zonder spanning op het toestel) de schakelaar in en uit gedrukt had.